Otroligt långsam installation Win10 Home från USB

Permalänk
Medlem

Otroligt långsam installation Win10 Home från USB

Hej!

Jag har jätteproblem med att intallera om win 10 Home på ny 500gig ssd. Ja har köpt win, men rört bort usb ja fick från dem. Men har ju kvar keyn och allt. Och haft win10 på burken innan. Gjorde en ny sticka av ett usbminne ja har på 8gig, testade lite filöverföring och fick bra sprutt i det.

Men när jag bootar från USB så tar det säkert 30min innan det ens kommer upp så ja får välja att installera eller reparera, sen tar ja installera så har jag än inte sett att det händer nått mer än att dom cirklarna snurrar runt och den blåa loggan står. "startar installationsprogrammet" står det bara och snurrar. Någon som har nått bra tips om vad som kan vara fel?

Jättetacksam för svar.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

@Holic: Brukar finnas i BIOS/UEFI om USB ska köras i Legacy eller High speed, kollat det?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

@Holic: Brukar finnas i BIOS/UEFI om USB ska köras i Legacy eller High speed, kollat det?

Nu är ja inte expert, men läst nått om det och plinkade lite i bios kring detta men fick nog inte till det. Får göra ett mer seriöst försök med lägre puls ikväll

Ja testade att hoppa runt med stickan, för har gammalt moderkort men tror ja har snabbare kontakter bak (blåa) så satte i dem där men ändå ingen skillnad.

Tack för svar. Ska kolla upp så fort jag kommer från jobbet.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Gjorde en ny sticka av ett usbminne ja har på 8gig, testade lite filöverföring och fick bra sprutt i det.

Kanske Windows egna cache har lurat dig här? Det är inte alltid så att det skrivs ut direkt till stickan. Testa något program som läser direkt från stickan, typ CrystalDiskMark (kör enbart läs-testet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Kanske Windows egna cache har lurat dig här? Det är inte alltid så att det skrivs ut direkt till stickan. Testa något program som läser direkt från stickan, typ CrystalDiskMark (kör enbart läs-testet).

Jo är en billig sticka ja fick från jobbet, så kan ju vara skit där. Men ja tyckte det var bra fart i den. Gjorde iaf stickan med microsofts program. Ska testa den igen, eller så köper ja bara en ny när ja drar till webhallen sen.

Fortsätt gärna ge tips om det ändå inte hjälper, om någon vet något

Tack igen.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Jo är en billig sticka ja fick från jobbet, så kan ju vara skit där. Men ja tyckte det var bra fart i den. Gjorde iaf stickan med microsofts program. Ska testa den igen, eller så köper ja bara en ny när ja drar till webhallen sen.

Fortsätt gärna ge tips om det ändå inte hjälper, om någon vet något

Tack igen.

Kan vara stickan som knasar, bios inställning. Men annars är det rätt att köra md Microsoft´s program, gjorde likadant inga problem där.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Kan vara stickan som knasar, bios inställning. Men annars är det rätt att köra md Microsoft´s program, gjorde likadant inga problem där.

Mjo är lite osäker på bios inställningarna här som behövs, eller vad det kan vara. Inte påläst något nu senaste åren så tappat mycket känns det som. Vill bara att "det ska funka" utan besvär hehe.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Mjo är lite osäker på bios inställningarna här som behövs, eller vad det kan vara. Inte påläst något nu senaste åren så tappat mycket känns det som. Vill bara att "det ska funka" utan besvär hehe.

Prova med ett nytt usb minne & kör med Microsoft´s Windows USB/DVD Download Tool

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Prova med ett nytt usb minne & kör med Microsoft´s Windows USB/DVD Download Tool

Ska prova nytt minne ikväll, och har använd microsofts tool för att skapa USB sticka.
Tack för svar.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

En del får problem med anniversary update ifall man har ssd primary och en vanlig sekundärdisk. Jag var tvungen att ta bort updaten, verkade inte gå att lösa på annat sätt. Vet inte om det går vid nyinstallation?
Det som hände var att allt blev superslött ungerför som om processorn var överbelastad i bakgrunden, öppna fönster tog flera sekunder osv.

Permalänk
Medlem

Pröva Rufus (make bootable windows from USB-program)

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem de senaste 2-3 gångerna jag installerat Windows. Väntade bara ännu längre så gick installationen som vanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10