Bra hörlurar för både jobb och fritid

Permalänk

Bra hörlurar för både jobb och fritid

Jag behöver köpa nya hörlurar och tar gärna emot lite tips. På jobbet sitter jag ofta med hörlurar för att inte störa andra - det är mest musik, men ibland ljudsätter jag saker på jobbet samt att man kollar film / youtubeklipp o dyl. Tidigare hade jag ett par gaminglurar med inbyggd mic, men då jag inte spelar så mycket längre (kör iaf inte teamspeak / vent / mumble el dyl) så känns det bättre med ett par "riktiga" lurar den här gången. Däremot kan det hända att man sitter med dom flera timmar i taget, så det vore bra med några som inte sitter så tätt att det blir varmt / svettigt.

Jag har även en LG V20 med Quad DAC, vilket är väldigt trevligt att ha på mobilen. Innebär förutom bättre ljud att den även orkar driva lite tyngre lurar direkt från mobilen. Pga det kan man säkert vilja ha på sig lurarna när man reser, åker buss, på stan eller whatever, så helst inga gigantiska bollar på huvudet, utan lite mer anonyma.

Vad hade ni rekommenderat? Jag är själv väldigt dåligt insatt på hörlursmarknaden. Prisklass spelar inte så stor roll, inga guldpläterade Monster-sladd-lurar med högtalarelement av enhörningshorn för kanske, men allt från budget till märkesgrejer är intressant.

Tips?

Permalänk
Medlem

Lite beroende på vad du gillar för något så går ju snabbt tankarna till Sennheiser eller Beyerdynamic lurar. De ahr lurar som är väldigt bra för allround bruk och Sennheisers senaste modeller är även lite smärtare i sladdarna så att de duger gott att ta med sig dem också.

För att ge mer tips så behöver vi nog veta lite mer om vad du vill ha för typ av ljud. Särskild musik= Vad är det för ljud du vill åt, basig, neutral eller lite mer allround rolig?

Permalänk

Eftersom du tänkt ha dem på jobbet och resande fot rekommenderar lurar med stängd konstruktion, där ljud varken läcker in eller ut.

Svårt att rekommendera specifika lurar utan mer info. Vilken typ av musik lyssnar du på?

Permalänk

Lyssnar på det mesta, men skulle säga att "neutral / allround" är bästa beskrivningen. Lyssnar på en hel drös genrer, men skulle jag specificera så lutar det mer åt akustiskt / rock / punk och lite åt det hållet snarare än bas. Är ingen renodlad bas-junkie iaf :). Däremot vill man såklart kunna ha vettig bas om man ser film eller dom gånger man lyssnar på sån musik.

Stängd konstruktion är ju fint, men som sagt har dom jag testat varit lite väl instängda (= blir lite varmt / svettigt efter några timmar med dom på). Vet inte om det finns några stängda som både sitter skönt och har vettig "luftning", men alla tips uppskattas.

Jag har hört en hel del bra om Sennheiser tidigare, ska kika mer på dom samt Beyerdynamic, det är nog något åt det håller jag behöver. Tips på specifika modeller uppskattas också!

Permalänk
Medlem

beats

Visa signatur

Chassi NZXT H440w Ultra Silent|Nätagg Be Quiet L8 530w|Processor Intel Core I5 4670k|Ram Corsair Vengeance Red 8gb|Grafikkort Asus GTX 760 2gb|Moderkort MSI Z97 G45 Gaming|SSD Samsung EVO Basic 120gb|Hårddisk WD Red 1 tb

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt kan Sennheiser eller Beyer ha det du söker. Annars är Oppo PM-3, B&W P7, Audeze Sine några bra semi-dyra hörlurar. Ett schysst och billigare alternativ är t.ex. Audio Technica ATH-M50x.

Nu vet jag inte exakt vilken prisklass som känns mest, aktuell, men om du är villig att lägga X antal tusen, så är en dedikerad spelare värd att titta på, imo.

Visa signatur

Monitor Audio GX 300 | Naim Dac V1 | Naim Nap 200 | Nac A5 | Fostex x Massdrop TH-X00 | B&W P7 | iBasso DX90 |

Permalänk

Kollade runt lite nu och har googlat en hel del hörlurar. Märkte dessvärre att datorerna jag använder för jobb bara tar lågimpedans-lurar (Impedance: <24 ohm), så lite mer studiolurar på storleksordningen 100+ ohm är ju bara glömma om man vill kunna använda dom även till jobb, vilket begränsar urvalet lite. Och separat förstärkare vettetusan om det är värt att skaffa. Ska man ha ett par separata för film/musik där man har en vettig förstärkare eller köpa allround-hörlurar som funkar till både dator / tv / mobil osv?

Permalänk
Skrivet av Echolake:

Som tidigare nämnt kan Sennheiser eller Beyer ha det du söker. Annars är Oppo PM-3, B&W P7, Audeze Sine några bra semi-dyra hörlurar. Ett schysst och billigare alternativ är t.ex. Audio Technica ATH-M50x.

Nu vet jag inte exakt vilken prisklass som känns mest, aktuell, men om du är villig att lägga X antal tusen, så är en dedikerad spelare värd att titta på, imo.

Tack för tips, ska kika närmare på dom!

Prisklass är lite flytande. Har eget företag som konsult och hörlurar är absolut något jag kan köpa in på företaget, så prisklassen är inte så noga, det är viktigare att jag hittar några som låter bra och som jag kan använda till allt jag behöver. Bra utrustning håller ju ett tag (vilket jag räknar med att ett par dyrare hörlurar ska göra), och en grej som du använder flera timmar per dag är värd att lägga ner lite pengar på för att få något man trivs med. Så ja, kan helt klart tänka mig lägga några tusen om det behövs, men om jag märker att ett par för runt/under tusenlappen funkar lika bra för mitt use-case så köper jag gladeligen sådana också.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Jag behöver köpa nya hörlurar och tar gärna emot lite tips. På jobbet sitter jag ofta med hörlurar för att inte störa andra - det är mest musik, men ibland ljudsätter jag saker på jobbet samt att man kollar film / youtubeklipp o dyl. Tidigare hade jag ett par gaminglurar med inbyggd mic, men då jag inte spelar så mycket längre (kör iaf inte teamspeak / vent / mumble el dyl) så känns det bättre med ett par "riktiga" lurar den här gången. Däremot kan det hända att man sitter med dom flera timmar i taget, så det vore bra med några som inte sitter så tätt att det blir varmt / svettigt.

Jag har även en LG V20 med Quad DAC, vilket är väldigt trevligt att ha på mobilen. Innebär förutom bättre ljud att den även orkar driva lite tyngre lurar direkt från mobilen. Pga det kan man säkert vilja ha på sig lurarna när man reser, åker buss, på stan eller whatever, så helst inga gigantiska bollar på huvudet, utan lite mer anonyma.

Vad hade ni rekommenderat? Jag är själv väldigt dåligt insatt på hörlursmarknaden. Prisklass spelar inte så stor roll, inga guldpläterade Monster-sladd-lurar med högtalarelement av enhörningshorn för kanske, men allt från budget till märkesgrejer är intressant.

Tips?

Jag har ett par Motörheadphones Motörizer (puh, vilket namn... ) till PCn och dom skulle jag vilja rekommendera men det kan jag inte trots schysst ljud åt hårdrockaren i mej, av ett skäl : dom har tyg mot huden. Tänk dej själv slutna hörlurar på dej i flera timmar, tyget suger åt sej fukt (svett).
Mitt råd är att skaffa slutna hörlurar som har läder / läderimitation, dom kan du åtminstone torka av snabbt utan att dom suger åt sej något ( så länge dom är hela vill säga ). Av det skälet har jag ett par Marshall Major till mobilen när jag är ute och promenerar, ta en titt / provlyssna dom.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Skrivet av Techs:

Jag har ett par Motörheadphones Motörizer (puh, vilket namn... ) till PCn och dom skulle jag vilja rekommendera men det kan jag inte trots schysst ljud åt hårdrockaren i mej, av ett skäl : dom har tyg mot huden. Tänk dej själv slutna hörlurar på dej i flera timmar, tyget suger åt sej fukt (svett).
Mitt råd är att skaffa slutna hörlurar som har läder / läderimitation, dom kan du åtminstone torka av snabbt utan att dom suger åt sej något ( så länge dom är hela vill säga ). Av det skälet har jag ett par Marshall Major till mobilen när jag är ute och promenerar, ta en titt / provlyssna dom.

Det där känner jag igen. Mina tidigare lurar hade tyg mod huden. Det är nästan ofrånkomligt att det blir lite svettigt ibland, antingen pga att dom sitter på länge eller om det är varma sommardagar, man har varit ute och stressat just innan eller whatever. Dom blev ganska snabbt lite grådassiga i tyget, såg inte fräscht ut. Håller med om att skinn eller imitation är att föredra, det hade jag på lurarna jag har nu (som just gick sönder), och det har funkat helt ok.

Skriver upp dom på "att utvärdera"-listan också, tack!

Permalänk
Medlem

OPPO PM-3 är bra lurar för rock och punk pch allmänt. Riktigt trevliga som lämpar sig att ha med sig. Vet inte om jag skulle vilja sitta med dem på i flera timmar i stäck dock. Där har du annars sennheiser Momentum V2 som också är trevliga lurar. Lite mer glädjekurva kanske men bra ljud och kräver inte mycket kräm för att låta bra.

Permalänk

Har fortfarande inte fått tummen ur att köpa hörlurar än, då jag jobbat 24/7 på sistone.. Däremot har jag grottat ner mig lite i reviews och liknande, samt frågat bekanta vad de tycker. Sennheisers PXC 550 verkar ha fått riktigt bra betyg överallt, känns som att det lutar mot dom just nu. Är det någon här som har något bra eller dåligt att säga om dom så vore det intressant att veta mer innan köp!

Även lite nyfiken på HD600/650 som verkar ha fått bättre betyg för liknande pris (som däremot inte har trådlöst, touchknappar osv liknande bling-bling). Är dessa att föredra ljudmässigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Jag behöver köpa nya hörlurar och tar gärna emot lite tips. På jobbet sitter jag ofta med hörlurar för att inte störa andra - det är mest musik, men ibland ljudsätter jag saker på jobbet samt att man kollar film / youtubeklipp o dyl. Tidigare hade jag ett par gaminglurar med inbyggd mic, men då jag inte spelar så mycket längre (kör iaf inte teamspeak / vent / mumble el dyl) så känns det bättre med ett par "riktiga" lurar den här gången. Däremot kan det hända att man sitter med dom flera timmar i taget, så det vore bra med några som inte sitter så tätt att det blir varmt / svettigt.

Jag har även en LG V20 med Quad DAC, vilket är väldigt trevligt att ha på mobilen. Innebär förutom bättre ljud att den även orkar driva lite tyngre lurar direkt från mobilen. Pga det kan man säkert vilja ha på sig lurarna när man reser, åker buss, på stan eller whatever, så helst inga gigantiska bollar på huvudet, utan lite mer anonyma.

Vad hade ni rekommenderat? Jag är själv väldigt dåligt insatt på hörlursmarknaden. Prisklass spelar inte så stor roll, inga guldpläterade Monster-sladd-lurar med högtalarelement av enhörningshorn för kanske, men allt från budget till märkesgrejer är intressant.

Tips?

Kör själv med Bose QC35, extremt nöjd

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Kör själv med Bose QC35, extremt nöjd

Jo, hört mycket bra om dom. Snackade med en bekand (ljudnörd ) som kört båda, och han tyckte PXC 550 var betydligt bättre. Även reviews som denna verkar hinta lite åt det hållet, även om det inte är en klar seger där: https://www.youtube.com/watch?v=O8stmOTI9uc

Permalänk
Medlem

Om du är ute efter lurar med aktiv brusreducering kan jag rekommendera Sennheiser Momentum Wireless. De går att använda både trådlöst via blåtand och med kabel. De brukar även få aningen bättre betyg än PXC 550.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Skrivet av nyllet83:

Om du är ute efter lurar med aktiv brusreducering kan jag rekommendera Sennheiser Momentum Wireless. De går att använda både trådlöst via blåtand och med kabel. De brukar även få aningen bättre betyg än PXC 550.

Visst är Momentum on-ear? Jag är själv mycket mer bekväm med over ear-lurar, så det lutar åt att det blir sådana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Visst är Momentum on-ear? Jag är själv mycket mer bekväm med over ear-lurar, så det lutar åt att det blir sådana.

Nej de är over ear men finns även i en billigare version som är on-ear.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2964478,2969571

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.