Datorn har blivit extremt seg på sistone, uppgradera hårdvara, hjälp?

Permalänk
Medlem

Datorn har blivit extremt seg på sistone, uppgradera hårdvara, hjälp?

Hej, min dator är nu fem år gammal och har blivit extremt seg på sistone så jag tänker att det är dags att uppgradera hårdvaran, jag fick den för fem år sedan av mina föräldrar, 15 tusen kostade så det var bra grejer i den men nu har den blivit lika slö som mina skoldator xD. Vilka saker behövs bytas ut och vilka passar i min dator?
Specs:
Windows 10 x64
CPU: AMD Athlon II x4 640 3.00 GHz
Mainboard: MSI 870A-G54
4 GB minne
Graphics card: Zotac Nvidia Geforce GTX 460
Antar att ni även behöver veta nätagregatet men står inget på det i dator så isåfal måste jag plocka ut hela nätaggregatet så finns det något annat sätt att ta reda på det?
Bara att fråga om mer info behövs, tack på förhand mvh Hannes

Permalänk
Medlem

Du måste ta ut nätagget för att veta hela namnet på den. Antar att den är ca 5 år som resten av datorn.

Om datorn varit snabb förut så kan det vara Windows som blivit seg vilket händer förr eller senare. Allra bäst är då att ta bort och installera om allt. Man kan också köpa/låna en disk att göra det på för att se om felet verkligen är där.

Det har också hänt att det känts seg innan diskar gått sönder. Jag vet dock inte hur långt tid det tog. Mins en kille som kom tillbaka några dagar efter att han bett om hjälp med seg dator och berättade att disken dött och han köpt en ny.

Edit:
En uppgradering kan ändå vara bra.

Permalänk

de delarna du har i är rätt lika en setup jag hade innan jag uppgraderade, de är inte de bästa delarna längre, är du säker på att det inte bara känns segt för att det är gamla delar? eller har du spel etc som fungerade tidigare men svårare att driva runt nu?

en färsk windows installation är en bra början.

men kan som tidigare postare sagt, HDD som börjar ge upp, om du inte vill göra en uppgradering så kan en SSD göra en stor förändring, gjorde det för mig, den kändes mycket rappare efter det.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Spelar du inte kanske en SSD räcker? Det lär hjälpa mot det ''sega''

Vill du ha mer fps i nyare spel behövs en ny dator.

Permalänk
Medlem

@alex_farnstrom: Precis, vissa spel som fungerade jättebra förut fungerar nu dåligt.

Permalänk
Medlem

@DozeN: Jo jag spelar bara i princip, tror du att en ssd hjälper ändå?

Permalänk
Medlem

Skulle tro att processorn går för varmt och grafikkortet kanske också gör det.
processorkylaren skulle du kunnna köpa en ny utav. (t ex arctic cooling freezer 7) och grafikkortet kan du uppgradera till ett gtx 1050ti för att hålla din burk skapligt uppdaterad fortfarande processorn är lite seg men den ska orka med de flesta spel fortfarande i spelbar framerate med ett nyare grafikkort.

Du kan kolla ifall den går för varmt med hwmonitor. (Ladda ned zip varianten så det bara är att packa upp det ifall du vill slippa installern som skickar med en mängd skräp ifall du bara trycker på accept och ja utan att läsa.)

http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
Bara scrolla ned lite så ska du se zip på vänster sida.

Ifall processorn går varmare än 60 - 65c i belastning
(Antingen på kärnorna eller tmpin0,tmpin1 eller tmpin2 som borde följa temperaturer liknande med processorn som du borde kunna se detta.)

När den går för varmt så ligger den på 800 mhz på alla 4 kärnor oavsett belastning.

Du skulle kunna rengöra processorkylaren och byta kylpasta som en billigare lösning för tillfället (Kan samtidigt gå in i bios och ställa cpu voltage under 1.4 ned till 1.325 för att sänka temperaturerna lite extra också efter att du rengjort cpu kylaren och bytt kylpasta mellan de två
Ska inte vara hela tuben såklart utan bara i storleken av ena sidan utav en tops eller bommul pinne i mitten av processorn som mest.)

(Vrid lite på kylaren innan du drar uppåt när du ska ta loss den (såklart haken som håller processorkylaren på plats lyfter du av innan du testar att vrida lite från sida till sida.)
Annars följer processorn med upp och då kan du böja några pins på undersidan av processorn vilket blir 20 minuter till 2 timmar att sitta och böja tillbaks pins på, och ifall den följer med upp Så kan du försiktigt böra tillbaks pinsen med en stiftpenna och busskort/creditkort,id kort.
(Dra ganska försiktigt då såklart den ska inte direkt behövas tvingas igenom.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb