Garantiärende Laptop - Datorn återställd

Permalänk
Vägledare

Garantiärende Laptop - Datorn återställd

Lämnade in min lapotop för att få touchpaden utbytt och får tillbaka datorn formaterad. Och dessutom med Win8 istället för 10. Seriöst?
I pappret jag fick med hem står det att anledningen till detta är för att datorn "hängt sig" och "inte fungerat som den ska" vilket är skitsnack och om det nu verkligen var så nödvändigt att formatera om den, varför inte kontakta kunden först och fråga om det är ok?!
Och hur gör jag med Windows? Uppgraderade från 8 när det fortfarande var gratis.

Permalänk
Medlem

Får bara inflika att ifall du skickar in din dator så får du räkna med att de kan göra vad tusan som helst med den. Menar inte att vara efterklok nu, men skicka aldrig in en dator utan att först ha gjort backup på vad som är väsentligt. Ifall de inte får göra detta så måste tydliga instruktioner lämnas, annars kör vart och varannat företag en formatering i samband med reparationer / komponentutbyten..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Du kanske ska ta kontakt med butiken och ställa frågan dit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

Lämnade in min lapotop för att få touchpaden utbytt och får tillbaka datorn formaterad. Och dessutom med Win8 istället för 10. Seriöst?
I pappret jag fick med hem står det att anledningen till detta är för att datorn "hängt sig" och "inte fungerat som den ska" vilket är skitsnack och om det nu verkligen var så nödvändigt att formatera om den, varför inte kontakta kunden först och fråga om det är ok?!
Och hur gör jag med Windows? Uppgraderade från 8 när det fortfarande var gratis.

Vad jag förstår kan du aktivera Win 10 med Win 8 nyckel, och du bör fortfarande kunna göra det med din gamla nyckel.

Har också råkat ut för omformatering vid skärmbyte t ex som man själv inte riktigt tycker är relevant, men de brukar ju stå på serviceformuläret att man alltid ska ta backup.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

serviceversktäder brukar allt som oftast installera om datorn med ett återställningsmedia som när datorn var ny.
Detta för att deras diagnostik för att se att allt är korrekt efter service är baserad på originalutförandet av datorn, trist, men så är det.

Var inte orolig för Windows 10.
efter att du uppgraderat gratis under den perioden så är din hårdvara accocierad med Win10 licens.
Så det är bara att installera om med Windows 10.

Det du förlorar:
Din eventuella data
Din tid för ominstallation.

Det du vinner:
Efter en ren ominstallation med Windows 10 får du ett trevligare system än efter en uppgradering från Windows 8/8.1

Rhames.

PS: tanka drivrutiner avsett för Windows 10 till ett USB-minne innan du blåser datorn.
se till att radera alla gamla partitioner under installationen, Win10 skapar nya så slipper du riskera att din återställningspartition innehåller Windows 8/8.1

Permalänk
Medlem

Du behöver inte ange produktnyckel vid installationen av Windows 10

\\Rhames

Permalänk
Medlem

Man kan även fortfarande uppgradera till windows 10 med verktyget från Microsoft här:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Man kommer dock få en förfrågan om produktnyckel, men det finns en knapp under rutan där det står "Jag installerar om windows 10 på denna dator" som man kan trycka på, då går den vidare utan produktnyckel.

Kräver dock att nuvarande windows installation är aktiverad!

Visa signatur

| Z370 AORUS Gaming 7 | i7 8700k | GTX 1080 Ti | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 256 GB x2 |
| Acer X34 |

Permalänk
Vägledare

@Rhames: Tack. Det löste sig.