The Division får DirectX 12-stöd nästa vecka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Varför blir vissa lätt skeptiska när framförallt AMD baserade grafikkort kan få en ganska rejäl grattis skjuts i prestanda. Hur kan det vara dåligt eller är ni bara avundsjuka då ni har Nvidia kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Avundsjuka på vad?

Tre senaste dx12 testerna hos sweclockers. 480s dx12 prestanda mot 1060 ser ju verkligen inte ut att vara mycket att hurra över.

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12275?key=f2b28e7f...
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12278?key=62e3558e...
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12055?key=0dcd9d5c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Den största fördelen med DX12 är att det minskar trycket på CPU-delen.

Just detta är kritiskt för dagens konsoler som har en väldigt klen CPU-del jämfört med sin GPU-del.

Även på PC så ger DX12 en fördel förutsatt att CPU-delen är en flaskhals. Och däri ligger "problemet", en typisk PC-gaming rigg är är i de flesta titlar inte alls begränsad av CPU utan flaskhalsen är uteselutande GPU. Att då använda ett API som minskar trycket på CPU ger liksom inte så mycket.

Konsoler ser också en relativt stor boost från att utföra saker som fysikberäkningar och liknande på GPU-delen i stället för CPU-delen, pratas om 30-40 % boost. DX12 möjliggör detta på PC via något som kallas "multi-engine" (det som brukar kallas "async compute").

Även här finns en väldigt viktig skillnad mellan konsol och PC: konsolerna vinner massor på detta för de kan flytta bort jobb från CPU-delen, den del som är största flaskhals, till GPU.

På en PC flyttar man i stället resurser från CPU, som typiskt är underanvänd, till GPU-delen som redan jobbar för fullt. Finns vissa lägen där delar av GPU-delen är oanvänd så detta kan ändå ge en liten boost, men i stället för 30-40 % ser man här kanske 5 % och absolut max 10 % boost. Men även om man får en boost i genomsnitt så lägger man ändå mer tryck på GPU, gissar att detta kan vara förklaringen varför många titlar idag ser högre varians i FPS med DX12 jämfört med DX11 på kort som kan kör "compute" parallellt med grafik (AMD GCN samt Nvidia Pascal).

Och angående multi-kort stöd.

Med DX11 behövde speltillverkarna inte göra något, AMD och Nvidia sålde fler GPUer om folk kör CF/SLI. Finns en viss drivkraft.

Med DX12, specifikt MDA, så måste speltillverkarna explicit hantera all komplexitet för en extremt liten andel av marknaden. Är i princip en negativ drivkraft.

Resultat: det absolut enda rimliga.

Något som är märkligt är ju dock att sweclockers dx12 snabbtester ofta visar sämre resultat än många andra sidor, och då kör sweclockers snabbtester med en i5 medan andra sidor kör med deras vanliga testrigg (oftast x99). Borde ju rimligtvis vara tvärtom.

Orkar inte leta länkar just nu men vet att detta kommit upp några gånger tidigare i dx12 testerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

tror nog knappast det är pga windows 10, utan att man kan arbeta närmare hårdvaran, som amd tänkte med det dog ut pga saker som inte vi vet om.

Jag syftade på varför utvecklarna väljer dx12 framför vulcan.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban84:

Det var ju så mycket prat om att d12 skulle innebära bättre SLI-stöd och t.o.m. kunna använda 1 amd och 1 nvidia kort samtidigt. Undrar vad som hände med det..

Det är Spelutvecklarna som antingen skiter i det eller ligger efter.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Vad man än tycker om de nya lågnivå-apierna, så kommer dom dominera framtida speltitlar.
Adapt or die.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sKRUVARN:

Något som är märkligt är ju dock att sweclockers dx12 snabbtester ofta visar sämre resultat än många andra sidor, och då kör sweclockers snabbtester med en i5 medan andra sidor kör med deras vanliga testrigg (oftast x99). Borde ju rimligtvis vara tvärtom.

Orkar inte leta länkar just nu men vet att detta kommit upp några gånger tidigare i dx12 testerna.

I Total War som du länkar ovan kör ju SweClockers med i7-5930K @ 4,4 GHz (vilket är vad de oftast använder i dessa tester), det och i7-6700K @ 4,3-4,5 GHz är tyvärr de vanligaste CPUer för dessa tester. Och i det fallet är i7-6700K minst lika snabb i spel.

Personligen hade jag hellre sett speltester köras på CPU/GPU med sin frekvens ur kartong, det är trots allt så majoriteten kör sina system. Ser naturligtvis lite annorlunda ut på en webbplats som SweClockers men gissar att även här kör majoriteten av läsarna oklockade system. Att spela på PC är trots allt rätt mainstream idag.

Självklart vore det ännu bättre om det fanns resultat både för klockade och stock-system, men är inte realistiskt ur ett resursperspektiv. Men möjligheten finns ju att resultatet för DX12 skulle se lite ljusare ut om man använde standardklock på CPUn.

Skrivet av Gelantious:

Jag syftade på varför utvecklarna väljer dx12 framför vulcan.

På vilket sätt skulle det finnas en relevant prestandaskillnad mellan DX12 och Vulkan? Dessa två tekniker är extremt lika i sin uppbyggnad, finns inget som ger en vink om att den ena skulle vara bättre eller ha högre potential än den andra.

Personligen önskar jag att Vulkan blir dominanten då man slipper inlåsning på Win10, tvivlar tyvärr på att utfallet blir sådant...

Tittar man på titlar som stödjer mer än ett API är det i stort sett

DX11 > OpenGL
DX11 >= Vulkan (väldigt litet grupp, två spel idag)
Vulkan > OpenGL (ett enda spel, men är ändå väldigt troligt att detta stämmer generellt givet nivån på OpenGL drivare)
DX11 >= DX12 (fortfarande tidigt i DX12 liv, så kan ändras men lär inom överskådlig tid aldrig bli så att DX12 långt snabbare)

Skrivet av jacozz:

Vad man än tycker om de nya lågnivå-apierna, så kommer dom dominera framtida speltitlar.
Adapt or die.

Eller så var Apple de som träffade bäst. Metal är, trots sitt namn, inte alls lika lågnivå som DX12/Vulkan men av allt att döma ger det i praktiken samma möjligheter att använda "async compute" och liknande.

Microsoft, AMD och Nvidia säger alla att DX12/Vulkan är komplement till DX11/OpenGL och inte direkta ersättare. Orsaken till detta är att att DX12/Vulkan är fundamentalt svårare (och därmed dyrare) att jobba mot, det man säger är att endast de som vet eller tror sig veta att man har nytta av DX12/Vulkan bör använda det.

I denna presentation kring vanliga fällor med Vulkan programmering nämns just att Vulkan är mer komplicerat att använda.

Man nämner också att fler CPU-begränsade applikationer börjar dyka upp, vilket antyder att man är medveten om att program rimligen bör vara CPU-begränsade för att det ska vara värt att investera tiden i låg-nivå APIer.

Min gissning är att vi ganska snart får en uppföljare till DX12/Vulkan som är mer likt Metal i abstraktionsnivå, för DX11 har absolut begränsningar med dagens GPUer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Med andra ord inge SLI stöd, nej tack men är det någon som fort spelar? tröttnade ganska fort.

Skrivet av SellahiR:

Utan att ha bläddrat i kommentarerna alls: Division har nu fler spelare än vad det hade samma period som spelet släpptes, så svar ja..Division lever i allra högsta grad!

http://steamcharts.com/app/365590#All

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Ashes of singularity har det, körde med ett gtx 1080 + ett amd 480, fick tyvärr inte mycket extra kräm, troligen för 480 kortet e för långsamt för 1080 kortet.

Såg en test med Nvidia och AMD kort där följden (primär/sekundär placering) var avgörande om det blev en prestandavinst.

I ena följden så var det ibland även sämre FPS medan den andra placeringen av korten gav en klart märkbar ökning av FPS.

Förefaller som att korten i ena placeringen kunde dra nytta av AMD kortens ACE och i den andra inte...

Så har du korten tillgängliga så kan det vara lönt att testa med omvänd placering av kort.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Jag antar att steam bara trackar spelare som använder steam, då detta är ett Uplay spel (mao kräver att du kör Uplay även om du köper på steam) så har iaf alla jag känner köpt det via Uplay på en gång.

Så det jag vill komma fram till, är att den där siffran säger inte så mycket

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Snart släpps dx13, och enbart stöd för nya windows. köp köp! Inte metal nivå nu, utan den ligger under CPU nivå ända ner till el-centralen! Att man får 38 fps istället för 144 fps är inget att gnälla över, det är adapt or die.. Framtiden!!!

nej men seriöst, dom ger detta spel en funktion att få sämre FPS. Stackars spelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Jahopp, en 5 % försämring för Nvidia och en 5-10% ökning för AMD som vanligt I guess. Revolutionerande.

Citera det här om det var fel

Så ditt klagomål är alltså att Nvidias DX11 implementering är alltför effektiv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Så jag kan förvänta mig detta;
*Ingen Sli profil längre för mina 2 1070's.
*5 till 40 fps mindre som average från de 65(lägsta)-110(högsta) jag har idag.
*Skuggor som ser sämre ut än vad gamla PS2 spel gör (Det hände med Rise of the Tombraider, ljus/skuggor såg förjävliga ut med DX12 läge).

Ja jag är lite negativ och bitter kanske, men det är inte för att utvecklarna försöker få igång DX12 - Utan mest för att nVidia lovade så mycket med 1000-serien när det kom till VR och DX12, men får fan sämre resultat än 3 år gammal AMD hårdvara i varenda DX12 spel jag lirat.

Sjukt nöjd med prestandan från mina 1070's i överlag, riktigt mycket hästkraft för 1440p spelande. Men känner mig samtidigt lite lurad av nVidia då jag planerade att behålla dessa kort i 1 ½ - 2 år, och så faller allting platt på varenda finess dem lovordade så högt.

Nvidia har väl aldrig i modern tid varit speciellt framtidssäker? AMD's kort är sällan lika imponerande vid släpp, fast det blir bättre med tiden. Tycker iallafall att det är bra att man kan välja, vill man ha maximal prestanda för stunden kör man Nvidia, vill man satsa på att behålla hygglig eller bra prestanda över längre tid kör man AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Snart släpps dx13, och enbart stöd för nya windows. köp köp! Inte metal nivå nu, utan den ligger under CPU nivå ända ner till el-centralen! Att man får 38 fps istället för 144 fps är inget att gnälla över, det är adapt or die.. Framtiden!!!

nej men seriöst, dom ger detta spel en funktion att få sämre FPS. Stackars spelare

DX12 ger bättre prestanda. Det är bara nvidias kretsar som är allt för skräddarsydda för DX11 som tappar. Ska hela industrin sluta utvecklas för att ett av företagen inte hänger med? Nvidias nästa kretsar kommer garanterat fungera bättre med DX12.

Permalänk
Medlem

Kommer det vara en DX12 native eller är det en DX11 port ? DX11 port suger ju, vilket vi har sett.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

DX12 ger bättre prestanda. Det är bara nvidias kretsar som är allt för skräddarsydda för DX11 som tappar. Ska hela industrin sluta utvecklas för att ett av företagen inte hänger med? Nvidias nästa kretsar kommer garanterat fungera bättre med DX12.

"Nvidias nästa kretsar kommer garanterat fungera bättre med DX12."

Ja du, det var det folk trodde med Pascal eftersom Maxwell sög i dx12, men det blev inte mycket bättre med pascal..

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

"Nvidias nästa kretsar kommer garanterat fungera bättre med DX12."

Ja du, det var det folk trodde med Pascal eftersom Maxwell sög i dx12, men det blev inte mycket bättre med pascal..

Ouch!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed