Koppla RCA (AV) till VGA/HDMI

Permalänk
Medlem

Koppla RCA (AV) till VGA/HDMI

Hej!
Jag vill gärna kunna spela spelen från mina äldre konsoler (t.ex. Gamecube och NES), men de använder sig av AV. Jag har tittat lite och hittat denna RCA-VGA kabel. Det står att den används för VGA till RCA, men går det att använda i motsatt håll? Om inte, finns det någon bra RCA-HDMI/VGA kabel som inte kostar flera hundra? Tack för hjälpen!

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Magicanz:

Hej!
Jag vill gärna kunna spela spelen från mina äldre konsoler (t.ex. Gamecube och NES), men de använder sig av AV. Jag har tittat lite och hittat denna RCA-VGA kabel. Det står att den används för VGA till RCA, men går det att använda i motsatt håll? Om inte, finns det någon bra RCA-HDMI/VGA kabel som inte kostar flera hundra? Tack för hjälpen!

Den adaptern funkar inte och det finns inga som inte kostar flera hundra eftersom du måste göra om signalen så det krävs elektronik i den, är du ute efter billigast möjliga leta på Ebay, tänk också på att de allra billigaste förmodligen bara tar ntsc så se till att de är märkta att klara pal för det är väl det du vill använda ?
Nått sånt >
http://www.ebay.com/itm/PC-Laptop-Composite-AV-S-Video-To-VGA...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej, Vad har du för skärm/tv som du vill koppla in det till och har den inte AV och den har eventuellt inte som vissa samsung en speciell kabel du kan koppla in för att få ut en scart?

Aldrig direkt hört att någon omvandlat en AV till vga även om båda är analoga signaler och hittar inte heller något, det alternativet som finns men som inte är det billigaste är det här:
https://www.deltaco.se/produkter/deltaco/deltaco-prime/SCART-...
https://www.deltaco.se/produkter/deltaco/kablar-adaptrar/scar...

Men du hamnar nog ändå runt 700kr iallafall

Så är nog billigare att köpa eller ha en extra äldre skärm för att köra på.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

@Magicanz
Är det inte bättre att köra med rca/scart en sådan här alltså om det är tv du ska koppla till..vga kan ju heller inte skicka ljud.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Min idé är att koppla in dem till någon av mina datorskärmar som har VGA/HDMI ports. Det är för att jag vill ha det nära min dator.

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Magicanz:

Min idé är att koppla in dem till någon av mina datorskärmar som har VGA/HDMI ports. Det är för att jag vill ha det nära min dator.

Du har inte funderat på att skaffa kablar som stödjer det bästa konsolerna kan mata ut i fråga om video och utgå från det? Gamecube ger tex "tv-rgb" ut om det är en palversion och det är bara synken som skiljer den signalen från vga och en del monitorer kan synka på grön, annars så är det en enkel synkgenerator som behövs och man behöver då inte röra videosignalen alls.
Det största problemet är ofta att bilden blir dålig på 16:9 lcdskärmar för de har fel upplösning och bilden måste skaleras till skillnad mot om du haft en crt 4:3 skärm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.