medlem har slutat svara efter skickade varor

Permalänk
Skrivet av NoAim:

Bra tanke, men jag som säljare kan skicka produkten och ge fel kod (om det inte är automatiserat mellan posten och bankerna), eller skicka tegelstenar osv ändå. Tyvärr är det nog svårt att hitta något som är säkert för båda säljare och köpare och så länge det är mer eller mindre riskfritt att lura folk så lär det finnas kräk som drar nytta av det.

Jo automatiserat var tanken, som när man får ett SMS "Hej ditt paket från inet har kommit, din kod är xxxx" Men detta kommer aldrig att funka, bara en kul tanke

Skrivet av RVX:

Skulle vara ett bra system
Fast jag betvivlar att PostNord ens skulle klara av det när dom knappt klarar av att leverera posten, varken i tid eller hela. Allting har verkligen gått käpp rätt åt fanders sen dom tog över, och dom verkar knappt ta situationen på allvar heller.
Men det vore onekligen ett bra system du hade i åtanke, och nog inte så svårt att tillämpa i praktiken.

Postnord aka Postmord har för mycket annat på huvudet precis, därför kommer min plan inte fungera i dagens läge

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Sten sax påse:

Posten borde ha något att de endast lämnar ut paket efter att köparen betalat, och man får en kod när man t.ex swishat eller överfört pengarna på nåt sätt. Förstår att det skulle bli alldeles för mycket för posten, men tänk vad smidigt.

"Hej jag ska hämta ett paket"

"Ja visst. Men jag ser att du köpt det av en herr Larsson. Har du fått koden efter du betalat?"

"Jajamen, 8283010"

"Okej det stämmer, varsågod, trevlig helg!"

Du menar postförskott?

Permalänk
Skrivet av Laine:

Du menar postförskott?

Oj haha där ser man Postförskott

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

@drulovic: man vill ju lita på folk, speciellt sweclockare med hyfsat gamla profiler och trådar, galleri osv.
Det handlar inte om några stora summor heller, frakten kostade mer än grejerna.

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sten sax påse:

Postnord aka Postmord har för mycket annat på huvudet precis, därför kommer min plan inte fungera i dagens läge

Tack för dagens skratt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@guineapig: hitta.se har inget nummer på honom, jag hittade en facebookprofil men han svarar inte där heller.

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Medlem

Alla som efterfrågar denna magiska tjänst där köparen inte kan hämta ut paketet förens betalning har gjorts, har ni verkligen aldrig hört talas om Blocketpacketet? Trodde det var väl etablerat. Tryggt för både köpare och säljare, även om det inte är helt perfekt. Men så vitt jag vet finns det inget bättre alternativ vid distansköp privatpersoner emellan.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

@Fiskaren365: det kommer, vill ge honom lite mer tid först.

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zache_:

Alla som efterfrågar denna magiska tjänst där köparen inte kan hämta ut paketet förens betalning har gjorts, har ni verkligen aldrig hört talas om Blocketpacketet? Trodde det var väl etablerat. Tryggt för både köpare och säljare, även om det inte är helt perfekt. Men så vitt jag vet finns det inget bättre alternativ vid distansköp privatpersoner emellan.

Som säljare skulle jag aldrig använda Blocketpaketet. Det är inte tryggt för en säljare, men som köpare är det ju helt ok.

Det har varit så i alla tider (på internet) att köparen betalar i förskott, som köpare kan man ju förstås alltid köpa lokalt om det skulle vara ett stort problem.

Att det är så många här inne som inte hört talas om postförskott tidigare är ganska förvånande men kanske är medelåldern extremt låg?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av videopac:

Som säljare skulle jag aldrig använda Blocketpaketet. Det är inte tryggt för en säljare, men som köpare är det ju helt ok.

Det har varit så i alla tider (på internet) att köparen betalar i förskott, som köpare kan man ju förstås alltid köpa lokalt om det skulle vara ett stort problem.

Att det är så många här inne som inte hört talas om postförskott tidigare är ganska förvånande men kanske är medelåldern extremt låg?

Eller så är det så att man ska använda en amerikansk förkortning så de förstår, COD (nej det är inte ett spel eller fisk) utan COD parcel...
http://www.investopedia.com/terms/c/cashondelivery.asp

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Som säljare skulle jag aldrig använda Blocketpaketet. Det är inte tryggt för en säljare, men som köpare är det ju helt ok.

Det har varit så i alla tider (på internet) att köparen betalar i förskott, som köpare kan man ju förstås alltid köpa lokalt om det skulle vara ett stort problem.

Att det är så många här inne som inte hört talas om postförskott tidigare är ganska förvånande men kanske är medelåldern extremt låg?

Varför skulle det vara otryggt? Samtidigt nämner du postförskott som en bra lösning. Blocketpaketet är ju postförskott med försäkring. Köparen får dessutom tid på sig att kontrollera att varan är som den ska. Allt till ett bra pris. Jag har köpt eller sålt ca 10 gånger med denna lösning, fungerat utmärkt vartenda gång. Jag är dock noga med att ha förtroende för den andra parten innan jag gör affär, så det hade troligen gått bra med annat förfarande också.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zache_:

Varför skulle det vara otryggt? Samtidigt nämner du postförskott som en bra lösning. Blocketpaketet är ju postförskott med försäkring. Köparen får dessutom tid på sig att kontrollera att varan är som den ska. Allt till ett bra pris. Jag har köpt eller sålt ca 10 gånger med denna lösning, fungerat utmärkt vartenda gång. Jag är dock noga med att ha förtroende för den andra parten innan jag gör affär, så det hade troligen gått bra med annat förfarande också.

Enda anledningen för en säljare att acceptera Blocketpaketet skulle vara om det inte går att sälja varan på annat sätt. Svagheten i systemet ligger i att som säljare så är du helt plötsligt ansvarig för paketet under transporten samt även beroende av att köparen inte ångrat sig eller ändrat sig av annat skäl. Plus att du står för risken att köparen förstör varan och sedan hävdar att den inte var ok när den anlände. Helt enkelt så förskjuter köparen all risk på säljaren och det är inget som jag skulle ställa upp på. Tvisteförfarandet är inget jag skulle vilja ge mig in i.

All distansförsäljning bygger på att någon måste ta en risk. Normalt så är det köparen som står den största risken och som frekvent köpare så accepterar jag det. Men som säljare är jag inte intresserad av att ta risken även då.

Postförskott är bra på så sätt att som säljare är det enbart frakten (plus postförskottsavgiften) man står att förlora. Så snart köparen hämtat ut paketet så är pengarna säljarens. Som säljare kan man ju begära att få porto/postförskottsavgift i förskott vilket är en mindre risk för köparen än komplett betalning. Sedan kan ju förstås paketet innehålla en tegelsten och har man då inte beställt just en tegelsten så har man blivit lurad. Se det mer som en skenbar säkerhet för köparen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Eller så är det så att man ska använda en amerikansk förkortning så de förstår, COD (nej det är inte ett spel eller fisk) utan COD parcel...
http://www.investopedia.com/terms/c/cashondelivery.asp

Nu skriver jag detta i Sverige och på svenska så det finns ju ingen anledning att börja prata om Cash On Delivery överhuvudtaget.

Men visst hör man ungdomar använda engelska ord för saker och företeelser som det finns (och har funnits hur länge som helst) svenska ord för och det kan man antagligen skylla den fallerade skolan för. Även uttryck tycks översättas till svenska och användas istället för de svenska ursprungsuttrycken. Vet inte om man skall skratta eller gråta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Bita i det sura äpplet och sälja dem till någon annan. Glöm inte att skriva ett omdöme om medlemmen i omdömestråden.

Skrivet av Fiskaren365:

Har du nån info om honom?

Dålig stil iaf...

Skrivet av mrqaffe:

Han har kanske ändrat sig men av nån konstig anledning vill han inte kontakta dig för att tal om det utan hoppas att du ska bli nöjd med att paketet returneras.
Att inte hämta ut paketet på 4-5 dagar är ju inget underligt för det kan det finnas många bra anledningar till, tex jobb eller sjukdom men han borde hursomhelst svara dig ändå om han är aktiv.

Skrivet av Tizzue:

Kan också vara att han använders sweclockers mobil sida då ser man inte pms

Skickades från m.sweclockers.com

Nu har jag fått tillbaka paketet och fick betala ytterligare 100 kr för returen... lagom nöjd är jag.

användaren heter: Mooshoqi undvik att göra affärer med den skojjaren.

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lop3r:

Nu har jag fått tillbaka paketet och fick betala ytterligare 100 kr för returen... lagom nöjd är jag.

användaren heter: XXXXXX undvik att göra affärer med den skojjaren.

Er ikke helt sikker på at det er lov å publisere navn på brukere her på Sweclockers (i følge Sweclockers regler) i den her konteksten. Brukeren er også blitt avstengt fra Sweclockers, så det er ikke mulig å få en forklaring eller vite hva som er egentlig skjedd her.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lop3r:

Nu har jag fått tillbaka paketet och fick betala ytterligare 100 kr för returen... lagom nöjd är jag.

användaren heter: Mooshoqi undvik att göra affärer med den skojjaren.

Du borde nämna honom med ett @ före hans nick så han blir medveten om det
Tyvärr är det ju enkelt att starta nytt konto.

Permalänk
Medlem

@Gigantrix: det lär ju vara tillåtet med tanke på att det finns en hel tråd dedikerad till medlemsreferenser om marknaden.
jaså han är avstängd nu, då var det kanske inte bara mig han betedde sig illa emot.

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Du borde nämna honom med ett @ före hans nick så han blir medveten om det
Tyvärr är det ju enkelt att starta nytt konto.

har gjort det i marknadsreferens tråden

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|