Permalänk
Inaktiv

Det är dumt att överdimensionera aggregatet. De extra watten bidrar inte med något bra förrän du tar till vara på de. Vid surf, film och skriv så drar datorn mer ström. För att effektiviteten är sämre vid en så pass låg belastning.

Det positiva är som sagt att du kan köra två bildkort samtidigt. Men alla spel fungerar inte med två bildkort. Det är inte heller ovanligt att man får en massa stutter med flera grafikkort. Det är kort sagt bättre att satsa på ett starkare grafikkort.

Permalänk

@Dizzö: Men tror du det är stor risk att jag behöver lämna tillbaka kortet och byta det?

Permalänk

Ska dra iväg en beställning nu.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10060160/

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/evg...

https://www.netonnet.se/art/komponenter/processor/intelsocket...

Inget som bör ändras utan jag kan dra iväg en beställning?

Permalänk

Vill bara ha en sista check innan beställning. Så inget blir fel då det är rätt mycket pengar det handlar om.

Permalänk

Sitter med kundvagnen och är redo att beställa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Det är dumt att överdimensionera aggregatet. De extra watten bidrar inte med något bra förrän du tar till vara på de. Vid surf, film och skriv så drar datorn mer ström. För att effektiviteten är sämre vid en så pass låg belastning.

Det positiva är som sagt att du kan köra två bildkort samtidigt. Men alla spel fungerar inte med två bildkort. Det är inte heller ovanligt att man får en massa stutter med flera grafikkort. Det är kort sagt bättre att satsa på ett starkare grafikkort.

Absolut. Men hans rigg kommer ligga runt 350W skulle jag gissa när 100% av GPU används, dvs gaming, så 750W är ett perfekt agg o när man kan få det helt gratis för samma pris...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan1000:

@Dizzö: Men tror du det är stor risk att jag behöver lämna tillbaka kortet och byta det?

Du menar evga grafikkortet?

Absolut inte, det är i princip samma klass som ASUS kortet

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk

@Dizzö: Så det är bara för mig att beställa med EVga kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan1000:

@Dizzö: Så det är bara för mig att beställa med EVga kortet?

Jadå det är ett bra kort.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dizzö:

Absolut. Men hans rigg kommer ligga runt 350W skulle jag gissa när 100% av GPU används, dvs gaming, så 750W är ett perfekt agg o när man kan få det helt gratis för samma pris...

Med 90% effektivitet så drar datorn runt 310 Watt från väggen utan överklockning.

Med en så pass låg belastning så är det inte är effektivt att betala så mycket för att få 750 Watt och Guld. El är inte dyrt i dagens Sverige. Jämför man med ett normalt dimensionerat kvalitetsaggregat med Bronze. Så det tar kort sagt över ett årtionde för att spara in mellanskillnaden som man lägger ut för att få en högre effektivitet med 750w aggregatet.

Det är inte upp till mig att bestämma hur man ska spendera pengar i ett fritt samhälle. Jag gör bara min plikt igenom att sprida information.

Permalänk

Tack så mycket för all hjälp datorn är nu beställd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Med 90% effektivitet så drar datorn runt 310 Watt från väggen utan överklockning.

Med en så pass låg belastning så är det inte är effektivt att betala så mycket för att få 750 Watt och guld. El är inte dyrt i dagens Sverige. Jämför man med ett normalt dimensionerat kvalitetsaggregat med bronze. Så det tar kort sagt över ett årtionde för att spara in mellanskillnaden som man lägger ut för att få högre effektivitet.

Det är inte upp till mig att bestämma hur man ska spendera pengar i ett fritt samhälle. Jag gör bara min plikt igenom att sprida information.

Jo men han hade ett 650W o han får ett 750W till samma pris så tkr inte de e ngt snack om vad man ska ta då.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dizzö:

Jo men han hade ett 650W o han får ett 750W till samma pris så tkr inte de e ngt snack om vad man ska ta då.

Mer watt ger inte alltid mer för pengarna. Det finns mycket man kan snacka om. Guld-aggregatet på 650 watt har till exempel en bättre effektivitet vid en belastning på 0-100 watt. Medans effektiviteten nästan är identisk vid full load.

Aggregatet på 750 watt ger dock möjligheten att köra två ström törstigare grafikkort samtidigt. Valet är som alltid upp till köparen. Det bästa vi kan göra är att informera köparen om alla för och nackdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Mer watt ger inte alltid mer för pengarna. Det finns mycket man kan snacka om. Guld-aggregatet på 650 watt har till exempel en bättre effektivitet vid en belastning på 0-100 watt. Medans effektiviteten nästan är helt identisk vid full load.

Aggregatet på 750 ger dock möjligheten att köra två Ström törstigare grafikkort samtidigt. Valet är som alltid upp till köparen.

Jag förstår vad du säger. Dock nu när de är såpass nära i Watten är de i princip jämna i effektivitet vid idle o slösurfande.

Enl jonnyguru.com så är båda runt 83% effektiva vid 10% load. Fun fact så är 750W mer effektiv där.

Hade vi dock pratat 1000W o uppåt ist för 650W är det en annan femma...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dizzö:

Jag förstår vad du säger. Dock nu när de är såpass nära i Watten är de i princip jämna i effektivitet vid idle o slösurfande.

Enl jonnyguru.com så är båda runt 83% effektiva vid 10% load. Fun fact så är 750W mer effektiv där.

Hade vi dock pratat 1000W o uppåt ist för 650W är det en annan femma...

Jag förstår vad du säger. 10% av 750w är 75w medans 10% av 650w är 65w. Du jämför helt enkelt inte med samma last.

Det finns mycket vi kan diskutera. Men jag håller mig till mitt tidigare uttalande. Att det inte var värt i längden att betala extra för att få 750w guld. Då denna last tar helt enkelt för lång med att ta igen prisskillnaden som uppstår mot ett kvalitetsaggregat i bronze.

Men när det handlar om guldaggregat för samma pris. Så kan jag nog hålla med. I alla fall när 750Watt aggregatet erbjuder 3 års längre garanti.

Ha för i övrigt en God Jul

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Jag förstår vad du säger. 10% av 750w är 75w medans 10% av 650w är 65w. Det är helt enkelt inte samma last du jämför med.

Det finns mycket vi kan diskutera. Men jag håller mig till mitt tidigare uttalande. Att det inte var värt i längden att betala extra för att få 750w i guld. Då det tar helt enkelt för lång tid att ta igen mellanskillnaden som uppstår med denna last mot ett kvalitetsaggregat i bronze.

Men nu när det handlar om Guldaggregat för samma pris. Så kan jag nog hålla med om att det är värt i detta fall. Då 750Watt aggregat erbjuder något extra i form av en mer passiv fläkt.

Ha för i övrigt en God Jul

10W vänster eller höger är samma last ju.
Du pratade om effektiviteten i 10-100W och där är de så lika effektiva så att det inte finns ngn skillnad.

Nä alltså visst det kan man jämföra. Ett bra brons med ett bra guld. Billigaste brons agg är 890 kr på 750W på inet. Jämföra det med 1190 för detta som trådskaparen tog så visst är de skillnad. Dock är det för 1190 kr gjort med bättre fläkt o säkert bättre kapacitorer osv. Längre garanti med. Fullt modulärt nätagg också. Sen också såklart högre effektivitet. Tror de flesta tkr att 300 kr är värt det.

Och de som inte gör det kan ju ta bronsagget ist

Sen finns ju det agget som jag rekommendera trådskaparen först. EVGA GQ 750W guld agg för 990 kr. Det agget tycker jag är "the deal". Men men, vem bryr sig om ett par hundralappar these days?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dizzö:

10W vänster eller höger är samma last ju.
Du pratade om effektiviteten i 10-100W och där är de så lika effektiva så att det inte finns ngn skillnad.

Nä alltså visst det kan man jämföra. Ett bra brons med ett bra guld. Billigaste brons agg är 890 kr på 750W på inet. Jämföra det med 1190 för detta som trådskaparen tog så visst är de skillnad. Dock är det gjort med bättre fläkt o säkert bättre kapacitorer osv. Längre garanti med. Fullt modulärt nätagg också. Sen också såklart högre effektivitet. Tror de flesta tkr att 300 kr är värt det.

Och de som inte gör det kan ju ta bronsagget ist

Sen finns ju det agget som jag rekommendera trådskaparen först. EVGA GQ 750W guld agg för 990 kr. Det agget tycker jag är "the deal". Men men, vem bryr sig om ett par hundralappar these days?

Det är kul att du har ett sådant engagemang för aggregat. Jag själv rekommenderade ett fractal design integra m 550w för datorns låga last. Är man villig att betala mer så är självklart EVGA GQ 750W för 990kr en super deal. Otroligt mycket bättre än EVGA Supernova G2 750W för 1199kr!

Jag ser fram emot ditt sällskap som hjälper till att informera användare, ha en riktigt god jul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Det är kul att du har ett sådant engagemang för aggregat. Jag själv rekommenderade ett fractal design integra m 550w för datorns låga last. Är man villig att betala mer så är självklart EVGA GQ 750W för 990kr en super deal. Otroligt mycket bättre än EVGA Supernova G2 750W för 1199kr!

Jag ser fram emot ditt sällskap som hjälper till att informera användare, ha en riktigt god jul!

550W hade räckt gott o väl. Jag ville bara säkra upp mot dubbla grafikkort (jag är själv i den sitsen nu att skaffa ett till 980) o du tyckte såklart 550W räcker för systemet o de är ju rätt.

Problemet är ju dock att Integra M 550W skiljer bara 150 kr till 650W GQ eller 100 kr till som sagt 750W GQ. Men är det värt det? Förmodligen kan bara trådskaparen svara på det. Alla funkar

Nåväl nog om nätagg. God jul tillbaks!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Hedersmedlem

@johan1000 *Trådar sammanfogade (igen)*

Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (korspostning), se §3.3 i forumreglerna:

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderaor

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Nu har jag bygg ihop datorn. Men har stött på några problem. Datorn startar men usb portarna fungerar inte.... sen fungerar inte heller det att koppla in någon skärm det står bara no signal. Någon som skulle kunna hjälpa med problemet? Datorn lyser och fläktarna fungerar som den ska. Vore tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan1000:

Nu har jag bygg ihop datorn. Men har stött på några problem. Datorn startar men usb portarna fungerar inte.... sen fungerar inte heller det att koppla in någon skärm det står bara no signal. Någon som skulle kunna hjälpa med problemet? Datorn lyser och fläktarna fungerar som den ska. Vore tacksam för svar.

Har du installerat drivers för USB och grafikkort?

Blir det likadant med skärmen när du kopplar in den i moderkortet? (alltså inte i grafikkortet) Har du testat med olika kablar? DVI/HDMI/DP?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

Har du installerat drivers för USB och grafikkort?

Blir det likadant med skärmen när du kopplar in den i moderkortet? (alltså inte i grafikkortet) Har du testat med olika kablar? DVI/HDMI/DP?

Hur installerar jag drivers för usb och grafikkort? Jag har testat med olika kablar DVI och HDMI inget verkar ge resultat. Jag kan testa och koppla in i moderkortet för att se vad som händer. En fråga bara hur ska jag kunna navigera i BIOS om inte usb portarna fungerar för mitt tangentbord. Isf hur ska jag kunna installera drivers för usb och grafikkort innan jag har kommit in i bios?

Tack för svar uppskattas väldigt mycket!

Permalänk

Jag testade att koppla in skärmarna direkt in i moderkortet men gav inget resultat. På båda skärmarna står det HDMI 2 no signal även om jag har DVI ingång på en av skärmarna....

Permalänk

Allt lyser ju inne i datorn. Sedan har jag en annan dator som piper när den startar det gör inte min nybyggda. Måste den pipa när den startar?

Permalänk

ingen som har något tips?

Permalänk
Medlem

@johan1000:

Har du kopplat in den lilla systemhögtalaren?
http://img.dxcdn.com/productimages/sku_311781_1.jpg
Är något fel så får du en felkod (pip) som du kan kolla upp.

Vet inte vilket moderkort du har men vissa har även en liten display som kan visa felkoder.

Hur vet du att USB inte fungerar om du inte får någon bild på datorn förresten?
Har du kopplat in USB-kabeln i moderkortet, den som går från chassit? (chassits egna USB-portar).

Är det första gången du bygger en dator?

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Skrivet av D-ryd:

@johan1000:

Har du kopplat in den lilla systemhögtalaren?
http://img.dxcdn.com/productimages/sku_311781_1.jpg
Är något fel så får du en felkod (pip) som du kan kolla upp.

Vet inte vilket moderkort du har men vissa har även en liten display som kan visa felkoder.

Hur vet du att USB inte fungerar om du inte får någon bild på datorn förresten?
Har du kopplat in USB-kabeln i moderkortet, den som går från chassit? (chassits egna USB-portar).

Är det första gången du bygger en dator?

Hittade ingen sådan systemhögtalare, ska det följa med i chassit?
USB porten verkar inte fungera eftersom jag ska koppla in mitt tangentbord och mus. Jag har testat alla USB-Portar. Har chassit NZXT s340 ELITE. och detta moderkortet. https://www.inet.se/produkt/1900008/asus-z170-pro#recensioner
Ja det är första gången.

Permalänk
Medlem

@johan1000:

Brukar följa med i moderkortskartongen, men vissa moderkort kan ha inbyggd speaker också.
Kollade i din manual och såg att ditt moderkort har LED som lyser upp om något är fel, kolla på sida 22:
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/Z170-PRO/E10417_Z...

Skulle t.ex LED-lampan vid ramminnet lysa upp är det något fel på minnet, felplacerad eller att det inte sitter ordentligt.
Då kan du testa att hålla ner "MemOK!" knappen, kolla sida 19.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk

@D-ryd: Tack för svar. Testade hålla in MemOK knappen och nu blinkar den istället. Får fortfarande inte upp någon bild.

Permalänk
Medlem

@johan1000:

Ok, har du kollat så att du tryckt ner ramminnena ordentligt.
Sitter de på rätt plats? (Kolla i manualen). Testa även att starta med endast 1 ramsticka.
Innan du gör det så kör en "reset CMOS" för att nollställa bios.
Ur med strömsladden, sen tar du ur batteriet som sitter på moderkortet i en halv minut, tillbaka med strömsladden igen och starta.
Testa även att plocka ur grafikkortet.

Andra mindre roliga saker som skulle kunna vara fel är böjda pinnar i moderkortssockeln eller att det blivit fel med distanserna.
Kollade i manualen och det ska vara 9st distanser.

Skulle även dubbelkolla att alla kablar sitter där de ska och att de sitter ner ordentligt.
Följ manualen och kolla samtidigt på moderkortet.

Här är en grundläggande felsökningsguide:
https://www.inet.se/info/169/felsokningsguide

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •