Samsung avtäcker CH711 – välvd kvantpricksskärm för spelande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Absolut, rätt ska vara rätt! Jag tar på mig det felet och har ändrat i nyheten nu. Tack för att du uppmärksammade det.

Härligt, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kvantprickar, är det motsvarigheten till Mikrogranuler i tandkrämsbranschen?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Belzzz:

Jag e lite nyfiken på hur kvantprickar påverkar eftersläpningar....

Som jag förstått det så kan skärmar med kvantprickar uppnå en responstid som liknar den hos oled-skärmar. Alltså neråt 1ms. Med lite tur kanske det leder till 240hz skärmar inom några år.

Hur det ser ut på just den här skärmen är dock omöjligt att säga innan den testats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Bakljus(<-- Fy farao) -aktiverade kvantprickar...SUCK. El-aktiverade qvantar tack. (QLED)

Skrivet av ajp_anton:

Står ingenstans i artikeln om kvantprickarna används till bakgrundsbelysning (mer troligt) eller direkt i pixlarna (framtiden är här!). Varför såna här sensationsartiklar med "kvantpricksskärm"...

Lustigt hur det alltid ska ropas efter OLED eller QLED när det lanseras nya skärmar, som om ingenting kan vara bra utan det. Och när det väl kommer lär det förstås vara fel på uppdateringsfrekvensen eller upplösningen. Varför ingen 8K QLED-skärm i 240Hz?

QLED och/eller OLED är en hyfsad bit bort från att nå datormarknaden till attraktiva priser.

Permalänk
Medlem

Anser fortfarande att det bör benämnas kvantpunkter på svenska, då det heter bildpunkt.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Kvantprickar, är det motsvarigheten till Mikrogranuler i tandkrämsbranschen?

Haha...ja den gör rent skärmen automatiskt

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Lustigt hur det alltid ska ropas efter OLED eller QLED när det lanseras nya skärmar, som om ingenting kan vara bra utan det. Och när det väl kommer lär det förstås vara fel på uppdateringsfrekvensen eller upplösningen. Varför ingen 8K QLED-skärm i 240Hz?

QLED och/eller OLED är en hyfsad bit bort från att nå datormarknaden till attraktiva priser.

Jag ropade inte efter något. Jag klagade på hur swec skrivit nyheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Kvantprickar i skärmar är i dagsläget i sin enklaste form, det vill säga som QD-baserat färgfilter till en LCD-panel belyst av blåa lysdioder. Inte för att det är så illa pinkat i sig. Snarare så att man kan fråga datorskärmstillverkarna "varför vänta flera år och först inför 2017 släppa produkter?".

Troligtvis för att marknaden är konservativ och man vill inte betala för ny teknik på samma sätt som tagit utvecklingen framåt på TV-sidan. Man är nöjd med 00-talets teknik för 2000 kr och förväntar sig att en skärm aldrig får kosta mer. Denna inställning börjar tack och lov ändras.

Någon skärm med kvantprickar som ljuskälla finns ännu inte i masstillverkning. Och när det kommer, vilket de flesta räknar med, lär det i första hand arbeta ihop med befintlig teknik, dvs LCD-paneler på datorskärmar. Det lär också kosta en hel del extra stålar, precis som all ny teknik gör i början.

Permalänk
Medlem

Någon ny information kring lansering och pris på den här skärmen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |