Vilket kort funkar bäst i 4k för CAD/kontorsapplikationer?

Permalänk

Vilket kort funkar bäst i 4k för CAD/kontorsapplikationer?

Jag har idag ett GTX970 och en 55 tums Samsung TV som skärm.
Tycker det är lite segt när jag scrollar och det finns ett litet färgstick på bilden.
Skulle ett av de nyare korten i GTX10XX serien ge mig bättre prestanda för min typ av användning i 4k eller spelar det bara för gaming (vilket jag inte gör alls).

Permalänk
Medlem

Läst denna tråd?
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1460156-gpu-for-autocad

Skulle vara enklare att svara på din fråga om du nämner vilka specifika program du kör, vissa CAD program verkar strypa icke WS kort och vissa program utnyttjar CUDA/gpgpu.
Det är om du vill ha svaret på vilket kort som fungerar "bäst". Annars skulle 1070+ fungera "bra".

Permalänk

Bara elektronik CAD, visserligen så används Open-GL för 3D visningar men det är aldrig rendering.
Så det handlar bara om att skyffla data från CPU ut till skärmen så fort som möjligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Limpan4all:

Bara elektronik CAD, visserligen så används Open-GL för 3D visningar men det är aldrig rendering.
Så det handlar bara om att skyffla data från CPU ut till skärmen så fort som möjligt.

Alla grafikkort är i princip lika bra på det. Det är många år sedan det var någon direkt skillnad på 2D-prestanda.

Jag gissar att du tycker att det går segt när du scrollar för att TV'ns bildförbättringsfunktioner lägger på ett litet delay när de processar bilden. Prova att sätta TV'n i Gaming mode eller liknande alternativt stäng av alla funktioner som har med bildförbättring att göra.

Att du ser ett färgstick är förmodligen ett problem med TV'n. Vad använder du för kabel mellan dator och TV?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

DELTACO HDMI kabel, HDMI High Speed with Ethernet, 4K, Ultra HD, HDMI Type A ha, guldpläterad, 3m, svart

Kabel med fullt stöd för HDMI High Speed with Ethernet.

• 8 kanalers ljud inklusive Dolby TrueHD och DTS-HD
• 4K, Ultra HD
• CEC, Audio return och Ethernet
• Deep color och 3D

Den skall vara specad för 1.4a, såvitt jag vet så finns det ingen kabelspec för 2.0.
HDMI 2.0 standarden omfattar inte kabeln alls utan anser att 1.4 kabeln skall uppfylla alla krav.
Men i och med att det är en LVDS lågnivåsignalering och bara digital information så borde det endera fungera eller inte fungera, inget där emellan.

Men tipset om att kolla på eventuell bildprocessning kan vara värt att kolla på.

EDIT: Det skall tydligen finnas en ny certifiering av kablar "Premium High Speed HDMI Cables with Ethernet" som garanterat skall klara 2.0 i 60Hz. Så nu är det dags att ge sig ut och leta en ny kabel för att se om det beror på den....

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan även kolla så att din TV stödjer 600MHz pixelklocka så att du verkligen kan få ut 4k i 60Hz med full färginformation.

Kan tipsa om följande läsning:
http://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-del...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Ny kabel är beställd från danska ProShop.
Dessutom har jag beställt en displayport 1.2- HDMI 2.0 konverter från Dustin.

Sedan blir det testande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Limpan4all:

Ny kabel är beställd från danska ProShop.
Dessutom har jag beställt en displayport 1.2- HDMI 2.0 konverter från Dustin.

Sedan blir det testande.

Jag tror att om det är problem med HDMI så sitter problemet i din TV, dvs inget av detta kommer att hjälpa. GTX 970 stödjer 4k 60Hz i full färg, vilket annars den där konvertern eventuellt kunde ha fixat. Läste du artikeln jag länkade, för HDMI 2.0 är ingen garanti för att saker är på ett visst sätt. Tillverkare kan välja att bara implementera delar av standarden.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av giplet:

Jag tror att om det är problem med HDMI så sitter problemet i din TV, dvs inget av detta kommer att hjälpa. GTX 970 stödjer 4k 60Hz i full färg, vilket annars den där konvertern eventuellt kunde ha fixat. Läste du artikeln jag länkade, för HDMI 2.0 är ingen garanti för att saker är på ett visst sätt. Tillverkare kan välja att bara implementera delar av standarden.

Smyger in lite på OP's tråd;

Kan mina 1070's driva min Philips 55PUT6401 (4K TV, 2st HDMI 2.0 och 2st 1.4) med 600 pixel clock?

Funderar på att köpa ny kabel, https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt.... Då jag just nu bara kan driva skärmen i 1080p@60hz med kabeln jag har (försöker jag slå på 4K res så blir skärmen svart tills det att den automatiskt går tillbaka till 1080p).
Och ja, har testat både port 1 och 2 på TV'n då dem ska vara 3840x2160@60hz kompatibla enligt Philips hemsida.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk

Jo jag misstänker att adaptern inte kommer att göra ett skit skillnad. Det handlar om att testa om jag kan få ut ett vettigt 4k direkt från moderkortet vilket torde vara av allmänt intresse....
Jo GTX970 ger 4k i 60Hz det var därför jag dumpade AMD R290X OC för det klarade bara 30Hz, och det är stor skillnad vill jag lova.
1989 när jag handlade mitt första highendkort (klarade 1024×768 i 16 färger på en 15 tums skärm för ca 25k SEK så var 30Hz riktigt bra dock) men kraven stiger. Nu är 4k på 55 tum lite för lite....