Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Edgerouter, Toughtswitch, Tivo-inställningar

Permalänk

Edgerouter, Toughtswitch, Tivo-inställningar

Hej!
Har ett problem som jag fortfarande inte får till, så nu hoppas jag få hjälp här.

Setup som följer:
Internet in (Cat6)->Switch (dum Netgear)->Tivo
Denna setup fungerar. Från Netgearswitchen plockar jag ut en kabel till som går till Edgeroutern.
Edgeroutern är kopplad enligt följande:
Internet in (Cat6)->Switch (dum Netgear)->Edgerouter->TOUGHSwitch (Unifi smart)->Accesspunkt (UniFI AC PRO)->Dator (mobil m.m.)
Jag har också en NAS inkopplad på den smarta Switchen.

Jag hur jag kan få en helt "opåverkad" signal genom Edgeroutern->ToughSwitchen->Tivo. Då skulle jag kunna plocka bort den dumma Switchen (Netgear) och slippa en låda. Eller om man kan "tidigarelägga" Tivons kabel från min Edgerouter. Den har fem portar, just nu är eth2-4 kopplade som en switch. Men det skall gå att koppla om.
Enligt Com Hem kundservice måste port 554, 80, 443, 12697, 12698, 12686, 12687, 12699, 12700, 8081 & 8080 vara öppna för att Tivon skall fungera. Hur skall jag få till detta på bästa sätt? ALLA förslag mottages tacksamt.

Permalänk
Medlem

@Trollskogen: Jag har ingenTiVo men man lär ju veta hur den kommunicerar för att kunna svara bra på frågan. Du har ju en radda portnummer där, så de portarna lär ju öppnas (för tcp/udp, det du vilket av det som används?). Sen ANTAR jag att TiVon använder multicast i nån form, så du lär nog aktivera multicast support om det är strypt och IGMP snooping.

jag har liknande setup, fast telias box. Jag taggar av IPTV i en switch så slipper man trassla med portöppningar, dessutom vill jag inte ha Telia innanför routern och snoka runt.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Skrivet av ecce:

@Trollskogen: Jag har ingenTiVo men man lär ju veta hur den kommunicerar för att kunna svara bra på frågan. Du har ju en radda portnummer där, så de portarna lär ju öppnas (för tcp/udp, det du vilket av det som används?). Sen ANTAR jag att TiVon använder multicast i nån form, så du lär nog aktivera multicast support om det är strypt och IGMP snooping.

jag har liknande setup, fast telias box. Jag taggar av IPTV i en switch så slipper man trassla med portöppningar, dessutom vill jag inte ha Telia innanför routern och snoka runt.

Just nu är Tivo-boxen "direktkopplad" via en Switch. Spelar egentligen ingen roll egentligen, men jag är nyfiken på hur jag kan få alla portar öppna, för det fungerar inte med Multicast om jag är "innanför" Routern. Internet fungerar på Tivo-boxen, men inte TV.

Vad är IGMP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trollskogen:

Just nu är Tivo-boxen "direktkopplad" via en Switch. Spelar egentligen ingen roll egentligen, men jag är nyfiken på hur jag kan få alla portar öppna, för det fungerar inte med Multicast om jag är "innanför" Routern. Internet fungerar på Tivo-boxen, men inte TV.

Vad är IGMP?

Har du en router med i topologin så lär du se till att multicast routas. Jag skulle absolut inte göra det, betydligt enklare att koppla tv-boxen direkt i en switch.

IGMP är ett manageringsprotokoll för multicast. När du tittar på TV skickar TiVon (antar jag) en multicast-join som talar om att den vill få en viss ström skickad till sig, typ den för TV4 som exempel. Den joinen, och allt därtill, hanteras av IGMP. Själva snoopingfunktionen håller koll på vilka portar som requestat en ström, så den vet att TV4-strömmen borde komma in på port 1 och ska ut på port 5 typ.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature