Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Omgingingsvariabler PHP

Hej!

Jag undrar, förutom $_SERVER och $_ENV, finns det några andra "omgivningsvariabler". Och skrivs alla variabler ut om man printar ut hela arrayn eller är vissa dolda.

Sedan varför är $_ENV alltid tom array för mig?

Om man har en uppgift att skriva ut alla omgivningsvariabler, är det rekommenderat att göra det:
print_r ($_SERVER)
eller flera print_r($_SERVER["namn"])

Då exemplet som ges har andra och färre element än vad jag får från att skriva ut hela $_SERVER arrayn.

Visa signatur

Gaemer Addicted!

Permalänk
Medlem

Jag antar att du menar Superglobals.

Här kan du se vilka som finns:
http://php.net/manual/en/language.variables.superglobals.php

Att _ENV är tom kan bero på bland annat att variablen är tom eller att "variables_order" i php.ini inte innehåller "E".

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av chif:

Jag antar att du menar Superglobals.

Här kan du se vilka som finns:
http://php.net/manual/en/language.variables.superglobals.php

Att _ENV är tom kan bero på bland annat att variablen är tom eller att "variables_order" i php.ini inte innehåller "E".

Tack! Vad betyder php.ini inte innehåller "E" i detta fall?

Och en till fråga dök upp som jag tänkte lika gärna ta här.

Man skall använda sig av php explode för att upprepa saker i html filen. Men som jag förstår det så använder man explode för att dela upp en string till en array med en argument var den skall separeras. Så hur upprepar man med explode?

Det kan vara luddig förklaring, men jag är själv förvirrad att förstå uppgiften.

Visa signatur

Gaemer Addicted!

Permalänk
Medlem
Skrivet av we_man1:

Tack! Vad betyder php.ini inte innehåller "E" i detta fall?

Och en till fråga dök upp som jag tänkte lika gärna ta här.

Man skall använda sig av php explode för att upprepa saker i html filen. Men som jag förstår det så använder man explode för att dela upp en string till en array med en argument var den skall separeras. Så hur upprepar man med explode?

Det kan vara luddig förklaring, men jag är själv förvirrad att förstå uppgiften.

php.ini är konfigurationsfilen.
Vet du inte var den finns så kan du skapa en php-fil med följande och se var den finns.

<?php phpinfo();

Precis, exlode delar upp en sträng till en array.
Kan du skriva vad som står i uppgiften så får vi se.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD