Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

4k@60 Hz är GIGABYTE GA-H270M-DS3H och Intel Pentium G4560 billigast?

Permalänk
Medlem

4k@60 Hz är GIGABYTE GA-H270M-DS3H och Intel Pentium G4560 billigast?

Som rubriken lyder är det någon som har lyckats hitta ett ännu billigare alternativ som kan visa 4k@60 hz än GA-H270M-DS3H och Intel Pentium G4560? (just nu ligger det moderkortet+CPU:n på ca 1800kr)

Definitivt billigt som det är, jag är bara nyfiken på om någon har lyckats hitta ett ännu billigare moderkort med stöd för det eller så.

Permalänk
Medlem

@JockeP: Vad ska det sitta i för chassi? Får du inte plats med ett grafikkort? Det är i så fall billigare...
Radeon RX 460 klarar 4K@120Hz till exempel enligt officiella specifikationer

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Starric: Jodå det skulle få plats med ett grafikkort, dock är det ett nybygge så moderkort och CPU behövs oavsett.
Eftersom det grafikkortet kostar ca 1100:- så skulle jag i så fall behöva hitta moderkort+ CPU för mindre än 700:- för att det skall bli billigare.
Plus att jag hade fått skaffa ett kraftigare nätagg än Be-quiet 300wattaren jag hade tänkt.
Så jag tror inte jag tänker göra det, men tack så mycket för ditt förslag i allefall

Permalänk
Medlem

@JockeP: Så det är en htpc du tänkt dig? Då antar jag att det är 4K@60Hz över Hdmi du tänker dig? I så fall tror jag inte att Intels inbyggda grafikkrets räcker till. Enligt spec stödjer de bara Hdmi 1.4 med max upplösning 4096x2304@24Hz. Detta gäller både Pentium G4560 som du tittat på samt deras bästa modell Core i7 7700. Inte heller AMD har några integrerade grafikkretsar som stödjer mer än Hdmi 1.4a och klarar därmed inte heller det över Hdmi.

Alternativet är då ett enkelt separat grafikkort som det jag länkade tidigare med Hdmi 2.0 och uttalat stöd för 4K upp till 120Hz. Effektförbrukningen är inget att oroa sig för, grafikkortet drar max 75W och en enklare processor drar inte mycket, så ett Be Quiet på 300W ska fortfarande räcka för dig

Använder du dock DisplayPort så får du lättare stöd för 4K@60Hz från inbyggda kretsar, men det är det inte lika lätt att koppla till en tv eller liknande.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Starric: Ja HTPC är kanske det som det påminner mest om, det är inte jag själv som skall ha den men den kommer att vara kopplad till TV:n i vardagsrummet hos han som skall ha den (det är en ersättare för en snart 10 år gammal dator som börjat ge upp så smått).
Jag skulle nog bedöma det som att nuvarande datorn används till typ
75% filmtittande
15% youtube
9% facebook
1% mail, bankärenden, mm

Den nuvarande tv:n är bara en 1080p, jag vill bara att datorn skall kunna visa 4k@60hz för att framtidssäkra den lite.
Den kommer säkert också att användas tills den börjar ge upp av ålder om något decennium eller så och nästa tv som köps blir förmodligen Ultra HD

Jo jag vet ett det bara är över displayporten det finns stöd för det så om det inte finns displayport på nästa TV så kommer det behövas en aktiv adapter typ som den här men den dagen den sorgen (det kan ligga år fram i tiden)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JockeP:

Den nuvarande tv:n är bara en 1080p, jag vill bara att datorn skall kunna visa 4k@60hz för att framtidssäkra den lite.
Den kommer säkert också att användas tills den börjar ge upp av ålder om något decennium eller så och nästa tv som köps blir förmodligen Ultra HD

Varför inte enbart stoppa in ett grafikkort när den dagen kommer? Sen skulle jag nog invänta AMD`s kommande processorer innan jag bestämmer mig för ett bygge.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JockeP:

@richie.f: Ja HTPC är kanske det som det påminner mest om, det är inte jag själv som skall ha den men den kommer att vara kopplad till TV:n i vardagsrummet hos han som skall ha den (det är en ersättare för en snart 10 år gammal dator som börjat ge upp så smått).
Jag skulle nog bedöma det som att nuvarande datorn används till typ
75% filmtittande
15% youtube
9% facebook
1% mail, bankärenden, mm

Den nuvarande tv:n är bara en 1080p, jag vill bara att datorn skall kunna visa 4k@60hz för att framtidssäkra den lite.
Den kommer säkert också att användas tills den börjar ge upp av ålder om något decennium eller så och nästa tv som köps blir förmodligen Ultra HD

Jo jag vet ett det bara är över displayporten det finns stöd för det så om det inte finns displayport på nästa TV så kommer det behövas en aktiv adapter typ som den här men den dagen den sorgen (det kan ligga år fram i tiden)

Ingen tv med DP

Visa signatur

<enis-P 25cm @30cm@1.337v>

Joina våran World of Tanks klan!

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1420257-swec-world-of-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeP:

@richie.f: Ja HTPC är kanske det som det påminner mest om, det är inte jag själv som skall ha den men den kommer att vara kopplad till TV:n i vardagsrummet hos han som skall ha den (det är en ersättare för en snart 10 år gammal dator som börjat ge upp så smått).
Jag skulle nog bedöma det som att nuvarande datorn används till typ
75% filmtittande
15% youtube
9% facebook
1% mail, bankärenden, mm

Den nuvarande tv:n är bara en 1080p, jag vill bara att datorn skall kunna visa 4k@60hz för att framtidssäkra den lite.
Den kommer säkert också att användas tills den börjar ge upp av ålder om något decennium eller så och nästa tv som köps blir förmodligen Ultra HD

Jo jag vet ett det bara är över displayporten det finns stöd för det så om det inte finns displayport på nästa TV så kommer det behövas en aktiv adapter typ som den här men den dagen den sorgen (det kan ligga år fram i tiden)

http://www.sweclockers.com/test/21484-snabbtest-dp-till-hdmi-...
Detta är nog den enklaste och billigaste lösningen för en htpc i dagsläget. Vill du ha bättre hårdvarustöd så får du vänta på att det kanske kommer med nya processorgenerationer... Det är ju först nu separata grafikkort klarar av det du vill ha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Kollar man på senaste generationen NUC så står det i specen:
1xHDMI* 2.0 port with 4K at 60Hz

Men om man köper separat CPU och moderkort för senaste generation Intel så klarar inte den integrerade grafiken det som NUC klarar?