AMD hoppas bryta Intels dominans på servermarknaden med Zen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garderoben:

Jag tror fan ZEN kan gå hem på server/arbets marknaden men kommer nog floppa för vanliga spel datorer.

Hög klock är det som gäller i majoriteten av datorspel idag inte flest kärnor.

Vi säger så. Och nej... Hög klock är inte vad som gäller i datorspel utan det är IPC.. Säg att Zen presterar på 4.0 GHz som en Intel processor gör på 4.5 GHz.. Kommer Intel processorn prestera bättre hos dig bara för att den har högre klock? Om inte så säger du emot dig själv. Om du verkligen tycker det så är du blind.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är enormt stor skillnad mellan att host:a en server som används av end-line user och det operativsystem som servern i sig kör på. Windowsservrarna körs ju virtuellt i miljö.

Ja Hypervisorn brukar vara Exsi, Windows servers Hyperv etc.
Min poäng är dock att hypervisorna hostar en väldigt massa windows server/desktop operativsystem.
Vilken Hypervisorn som är används mest är intressant i frågor som kring vilken hypervisor man ska välja. Men Om man kör Exsi på en dator och hostar t.ex 30st windows server operativsystem och inget annat, så brukar jag säga att servern kör en massa windows servrar.

Skrivet av Swedish Berserk:

Kollar man världens top 500 snabbaste superdatorer kör 64.2% av dom Linux så där är Windows definitivt inte dominant.. Nu vet jag inte var denna monsterprocessorn från AMD kan tänkas hamna men nog finns där servrar som kör Linux speciellt om man kollar länken och ändrar till operating system.

Windows verkar inte ens existera när det gäller operativsystem för superdatorer om man ska lita på denna statistiken.

https://www.top500.org/statistics/list/

Nog ingen som trodde att Microsoft är dominant bland 500topp superdatorer. Men ser man på datacenters generellt så har de vare sig samma hårdvara eller mjukvara som prestandatopp 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Skulle säga att det är en försvinnande liten del av alla datacenters som faktiskt har windows i någon större utsträckning. Lär vara linux baserade maskiner i den stora majoriteten. Windows hanterar dessutom många kärnor riktigt dåligt om man pratar om distribuerade plattformar.

På mitt arbete är Windows den absoluta majoriteten, kanske 80-90%. Skulle uppskatta att ca 1-2% är Unix, övrigt andra typer av servrar.

En försvinnande liten del av detta körs virtualiserat.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Fast, numera finns det kinesiska cpu:er som är kraftiga också.

https://www.top500.org/news/putting-the-rise-of-chinese-super...

https://www.top500.org/static/media/uploads/.thumbnails/sunway-taihulight.png/sunway-taihulight-680x303.png

Inga problem med den maskinhallen heller.

Deras processor verkar vara lite hemlig, men den äter ju marknadsandelar från både AMD och Intel.

Vilka hemliga cpuer? Vad skriver du om? De kör väl xeon?! Eller?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Swedish Berserk:

Tror det räcker att AMD säljer mer kärnor till ett lägre pris för att ta tillbaka ett par procent av servermarknaden faktiskt.

Inte riktigt bara så enkelt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Skulle säga att det är en försvinnande liten del av alla datacenters som faktiskt har windows i någon större utsträckning. Lär vara linux baserade maskiner i den stora majoriteten. Windows hanterar dessutom många kärnor riktigt dåligt om man pratar om distribuerade plattformar.

Ok om jag omformulerar mig lite, alla kunder jag jobbar mot kör microsoft miljöer i sina virtualiseringslösningar. Kör de det själva så måste de köpa licenser och ofta är det MS Datacenter edition som körs oavsätt vilken virtualiseringsmotor man kör. Om det är KVM, XEN, Hyper-V, VMWare whatever. Hyr man servers (microsoft) utav molnleverantörer såsom azure, amazon, valfritt svenskt bolag så brukar regeln vara att licensen är med i en kostnad utav hårdvaran.

Sen finns det givetvis ställen där det körs enbart nix system där MS inte har något att hämta. Men ofta kanske det är mer hybrid.

Visa signatur

Vad vore världen utan silvertejp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Att jämföra kärnor mot kärnor som AMD gör är som att jämföra äpplen och päron.
Hoppas AMD inte ligger efter i prestanda/kärna och om dom gör det får det inte var mycket för att dom ska kunna ta sig in på marknaden.

Only time will tell...

Hur menar du nu?

AMD har ju med Zen implementerat SMT en variant av HT som Intel använder? Detta innebär att de väl kan jämföra kärna mot kärna?

De kommer ju släppa 4/6/8 kärniga CPU:er och vad rykten säger nu är både med och utan SMT för att slåss med Intel på alla fronter.

Här kan man läsa om Ryzen 4kärnor/4trådar som ska gå emot i3/i5.

http://wccftech.com/amd-launching-ryzen-gdc-2017/

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Vilka hemliga cpuer? Vad skriver du om? De kör väl xeon?! Eller?

Jag tror han menar denna kinesiska CPU som kallas "SunWay/ShenWay",

https://en.wikipedia.org/wiki/Sunway

http://www.pcworld.com/article/3086107/hardware/chinas-secret...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Vi säger så. Och nej... Hög klock är inte vad som gäller i datorspel utan det är IPC.. Säg att Zen presterar på 4.0 GHz som en Intel processor gör på 4.5 GHz.. Kommer Intel processorn prestera bättre hos dig bara för att den har högre klock? Om inte så säger du emot dig själv. Om du verkligen tycker det så är du blind.

Jasså? visa mig det då, svart på vitt tack.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Hur menar du nu?

AMD har ju med Zen implementerat SMT en variant av HT som Intel använder? Detta innebär att de väl kan jämföra kärna mot kärna?

De kommer ju släppa 4/6/8 kärniga CPU:er och vad rykten säger nu är både med och utan SMT för att slåss med Intel på alla fronter.

Här kan man läsa om Ryzen 4kärnor/4trådar som ska gå emot i3/i5.

http://wccftech.com/amd-launching-ryzen-gdc-2017/

Det jag menar är att AMD inte har samma prestanda/kärna som Intel har idag. Och absolut inte samma prestanda vid samma klock.
Så därför menar jag att man inte kan bara dra en rak jämförelse av dom.

Bara för att du har en motor med fler cylindrar i en bil betyder inte det att den går fortare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Källa?

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Priset lär väl inte bli som en 6950x? Om det säger sig, ska vara billigare.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Här snackar vi massiv CPU 32C/64T, 8-kanals IMC, 128st PCI-E lanes och en hög med L3 cache

Hmm... Är det inte upp till 32c/64t, 64 st PCI-E, 16 MB L2 och 64 MB L3

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talarion:

Samt att 32 cores *2 om man kör Windows miljö blir ohyggligt dyrt i licensiering /host. Då datacenter köps / core där 16core är minimum. Det blir en fyrdubbling utav priset / host. Det är ju värt att tänka på då majoriteten utav bolag kör windows system även om de skulle vilja växla över till andra os tillverkare.

Är rätt ofta man kör virtuellt med datacenterlicens, då måste man licensera alla cores i hela klustret, t.ex. kör man 10 ESXi med 2*24 kärnor så licenserar man för 480 cores, sen kan man sätta upp så många virtuella windows servrar man vill.

Nackdelen med dessa 32-cores är förmodligen att de är rätt lågt klockade så behöver man mycket prestanda så är de nog inte så bra alternativ, men kör man många lågt belastade VMs så behövs många kärnor för att hålla nere latancy för context switching så då är de ju bra.

Skrivet av dlq84:

Jag är tveksam till att majoriteten av alla servrar kör Windows, har du nån källa?

Linux är helt klart störst, men det finns väldigt mycket Windows-servrar också, många har dessutom blandade miljöer med både Windows och Linux.

Skrivet av DavidtheDoom:

Skulle säga att det är en försvinnande liten del av alla datacenters som faktiskt har windows i någon större utsträckning. Lär vara linux baserade maskiner i den stora majoriteten. Windows hanterar dessutom många kärnor riktigt dåligt om man pratar om distribuerade plattformar.

De riktigt stora jättarna som Google, Facebook och liknande kör nog uteslutande Linux, men de har en rätt så homogen miljö, men när det gäller olika hosting-leverantörer så körs nog Windows i väldigt många miljöer.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garderoben:

Jasså? visa mig det då, svart på vitt tack.

Du missade det faktum att det var ett teoretiskt scenario baserad på ditt påstående att det är klockfrekvensen som gäller och inte IPC..

Skrivet av Hcz:

Det jag menar är att AMD inte har samma prestanda/kärna som Intel har idag. Och absolut inte samma prestanda vid samma klock.
Så därför menar jag att man inte kan bara dra en rak jämförelse av dom.

Bara för att du har en motor med fler cylindrar i en bil betyder inte det att den går fortare.

Men det har inget med Zen att göra.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Det får nog skilja jävligt mycket för att folk ska gå över!

Om de erbjuder fler PCIe lanes, fler kärnor till lägre pris och i vissa fall mer strömeffektivt så kommer folk vara intresserade.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Hmm... Är det inte upp till 32c/64t, 64 st PCI-E, 16 MB L2 och 64 MB L3

Vad jag har fått fram är att det blir max 32c (SP3), 64PCI-E (eller 32?), 512MB L3.
Detta per slot/cpu, upp till 2 slots för socket SP3 och ett för SP4

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Du missade det faktum att det var ett teoretiskt scenario baserad på ditt påstående att det är klockfrekvensen som gäller och inte IPC..

Men det har inget med Zen att göra.

Alltså det klart en 3.5 Ghz cpu kan vara bättre än en 4 Ghz cpu i vissa spel men generellt sett så får du ju mer fps per Ghz

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Talarion:

Samt att 32 cores *2 om man kör Windows miljö blir ohyggligt dyrt i licensiering /host. Då datacenter köps / core där 16core är minimum. Det blir en fyrdubbling utav priset / host. Det är ju värt att tänka på då majoriteten utav bolag kör windows system även om de skulle vilja växla över till andra os tillverkare.

Majoriteten av bolag behöver ju dock inte 32 kärnor, och dessutom så får de få bolag som behöver köpa in windows licenser i flertal feta rabatter.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Men det har inget med Zen att göra.

Nu förstår jag inte vad du menar...
Du pratar själv om att AMD och Intel har olika IPC viket jag menar indirekt när jag säger att man inte kan jämföra kärna mot kärna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garderoben:

Alltså det klart en 3.5 Ghz cpu kan vara bättre än en 4 Ghz cpu i vissa spel men generellt sett så får du ju mer fps per Ghz

Ännu en gång. Är IPCn nog hög så är det ingen garanti... eller ens sanning. Ju högre IPC ju mer information sänds vilket i sin tur leder till att man behöver inte ha lika högt klockad processor.

Skrivet av Hcz:

Nu förstår jag inte vad du menar...
Du pratar själv om att AMD och Intel har olika IPC viket jag menar indirekt när jag säger att man inte kan jämföra kärna mot kärna.

Kan man. Om kärnan är identiskt konstruerad.. vilket allt pekar på. Däremot är det svårare att jämföra Bulldozer mot Zen eftersom det är två skiljt olika kärnor. I Bulldozers fall så är det någon form av halvkäror medan i Zen är det fulla kärnor.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Det jag menar är att AMD inte har samma prestanda/kärna som Intel har idag. Och absolut inte samma prestanda vid samma klock.
Så därför menar jag att man inte kan bara dra en rak jämförelse av dom.

Bara för att du har en motor med fler cylindrar i en bil betyder inte det att den går fortare.

Därför tog de fram Ryzen som "verkar" prestera motsvarande Intel om vi har tur.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

Intel är kungarna vid virtualisering, och virtualisering är framtiden. Har väldigt svårt att se att AMD ska kunna slå igenom igen på server marknaden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wully:

Intel är kungarna vid virtualisering, och virtualisering är framtiden. Har väldigt svårt att se att AMD ska kunna slå igenom igen på server marknaden

Beror väl helt på produkten.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bloodstainer:

Om de erbjuder fler PCIe lanes, fler kärnor till lägre pris och i vissa fall mer strömeffektivt så kommer folk vara intresserade.

Beror ju på vilken server licensiering man har.
Hos oss skulle AMD va MYCKET dyrare.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Vad jag har fått fram är att det blir max 32c (SP3), 64PCI-E (eller 32?), 512MB L3.
Detta per slot/cpu, upp till 2 slots för socket SP3 och ett för SP4

Var kommer 512 MB L3 ifrån, misstänker ryktessidorna fudZilla eller wccftech som visserligen träffar rätt ibland

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Inte riktigt bara så enkelt.

För att ta ett par procent på marknaden så tror jag att det kommer att räcka. Sen kommer där finnas mer varianter än denna på 32 kärnor..

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Känns som att det här kan bli riktigt spännande!
AMD har varit duktiga på att klämma in många kärnor i server CPU's tidigare. SMT är ju också ett välkommet tillskott, speciellt för mina ändamål.

Som flera påpekat är det relativt lätt att byta ut serverparken för en privatperson där utrymmet annars brukar ställa till det.
Samt att man inte sitter på 100-tals servrar med supportavtal.
Sedan kör man som privatperson sällan (om ens någonsin) serverapplikationer som är kodade för en speciell exklusiv teknik knuten till plattform/tillverkare (Intel/AMD).
Annat kan det säkert vara för storföretag m.fl. men jag tror inte heller att det sätter P för ev. satsningar hos dem, mer än att man successivt byter ut servrar baserat på livscykler, supportavtal och garantier snarare än att man köper allt nytt direkt så fort det kommit ut på marknaden.

Skulle gärna lägga alla mina dual-socketar inkl. rackskåp på tippen om jag kan få ut motsvarande prestanda från 1 socket vilket inte verkar vara så långt borta längre.
1 prolle med 64 trådar lär kunna täcka in de flesta scenarion med råge för hobbyister i dagsläget.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wully:

Intel är kungarna vid virtualisering, och virtualisering är framtiden. Har väldigt svårt att se att AMD ska kunna slå igenom igen på server marknaden

Virtualisering är framtiden, i princip "alla" sysslar med det redan nu.

Påstående att Intel är kung på virtualisering så är jag mer tveksam, visst AMD har inte haft någon bra cpu det senaste åren. Kan hända att hypervisor är bättre optimerade för Intel?

Jag ser alltså två områden för nya Ryzen server cpu. Extremisterna som har väldigt massa cpus, om AMD där blir mycket billigare och svalare så är ju det ett intressant val. Sedan för folk med lägre budget, liksom även om de flesta nördar minst borde ha en server med minst dubbla hostar och flera SAN hemma så gör vår ekonomi att vi får leta billigare alternativ , där vi får vrida och vända på varenda krona.
Jag tror just att AMD kommer bli the shit för oss. Sedan används servrar överallt och inom produktion så är tusenlappar också värda något.
Bara det att jag har svårt att se någon som på realesdagen köper en Ryzen för att direkt sätta i skarp produktion, på samma sätt att man ej gör det med en helt ny generation av Intels cpuer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Alltså det klart en 3.5 Ghz cpu kan vara bättre än en 4 Ghz cpu i vissa spel men generellt sett så får du ju mer fps per Ghz

Med andra ord så är en rigg med AMD FX den perfekta speldatorn

CPU'er klockade över 4,3 GHz på prisjakt!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!