Lenovo Y50-70 med 860M, 2 eller 4 gb VRAM?

Permalänk
Medlem

Lenovo Y50-70 med 860M, 2 eller 4 gb VRAM?

Hej!

Köpte en Lenovo Y50-70 "LE LT i5-4210H/8G/1TB+8/GTX860" i januari månad 2015 för 7990kr. 2 år senare går den sönder, och nu har jag fått ett förslag på en ersättningsprodukt då jag hade trygghetsavtalet. Enda hållhaken angående denna produkt är att grafikkortet som sitter i är ett 950M med 2gb VRAM, vilket inte alls lät bra då jag var väldigt säker på att det var 4gb VRAM på min version. Enligt deras hemsida så visar det att det satt ett 860M med 2gb inuti den laptopen jag köpte, men han som ringde sa även att det kan stå fel där, men det är fortfarande detta som avgör när dom kollar efter ersättningsprodukt.

Bad han ringa upp mig imorgon så att jag kan titta på kartongen datorn kom i, där borde det ju stå tänkte jag, men den är nu borta! Försöker att få tag i verkstaden men är sent ute idag, ska försöka imorgon och be dom kolla om det ens står något på laptopen angående VRAM på grafikkortet.

Det jag undrar är då om någon annan har köpt en likadan laptop, och hur mycket VRAM som låg på grafikkortet? Tyvärr finns det många olika versioner av Y50-70, i5:or, i7:or hit och dit. 2gb/4gb vram, 4k-skärmar och så vidare...

Må hända något svårt att särskilja alla dessa, men jag vill vara på den säkra sidan så att jag inte går miste om en bättre ersättningsprodukt.

Det jag skrev i början är saxxat från kvittot: "LE LT i5-4210H/8G/1TB+8/GTX860"

Det bör alltså bli -> CPU i5-4210H, 8GB RAM, 1TB SSHD och ett GTX860M - men kruxet är just att det inte står VRAM här.

Ersättningsprodukten blev en Acer Aspire V5-591G 15,6" Signature Edition så jag borde väl vara glad om det nu är så att jag är helt ute och cyklar.

Tack för svar!

Permalänk
Testpilot

Ta inte emot en dator med ett 950m. Den datorn har sämre prestanda än din gamla med 860m.
Du ska ha en dator med ett 960m, om möjligt.

Nu vet jag inte hur ditt trygghetsavtal ser ut, men om det täcker "dator av minst motsvarande prestanda" så är inte ett GTX 950m acceptabelt - Inte i mina ögon i alla fall.
Det blir dock en annan femma om avtalet täcker kostnaden bara, då är det tyvärr bara att bita ihop och ta den Acer datorn (den är inte dålig, så att säga).

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-860M.107794.0...
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-950M.138026.0...

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Du har inte möjlighet att se något modellnummer på den? Borde gå att slå upp på http://psref.lenovo.com/ i sådana fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Ta inte emot en dator med ett 950m. Den datorn har sämre prestanda än din gamla med 860m.
Du ska ha en dator med ett 960m, om möjligt.

Nu vet jag inte hur ditt trygghetsavtal ser ut, men om det täcker "dator av minst motsvarande prestanda" så är inte ett GTX 950m acceptabelt - Inte i mina ögon i alla fall.
Det blir dock en annan femma om avtalet täcker kostnaden bara, då är det tyvärr bara att bita ihop och ta den Acer datorn (den är inte dålig, så att säga).

http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-860M.107794.0...
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-950M.138026.0...

Ordagrant så står det i SMSet att dom har "beslutat att ersätta dig med ny produkt som ska motsvara din gamla när det gäller funktion och prestanda om inte samma finns att få tag i", och laptopen säljs inte längre. Stod något likvärdigt, angående prestanda, i trygghetsavtals-broschyren.

Jag frågade om detta, då det var en 950m om det skulle vara lika bra och det sa han, "nyare teknik" - jo det förstår jag väl men nu i efterhand så kanske man var lite naiv... strömsnålare med sämre prestanda är antagligen det som menas... Herrn inledde samtalet med att "det blir en uppgradering", men den enda uppgradering jag kan se är måhända CPUn och hårddisk?

Hur övertygar jag herrn på andra sidan änden att 950m verkligen inte är motsvarande prestanda gentemot 860m? Hänvisa till notebookcheck?

Tack för svar förresten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Du har inte möjlighet att se något modellnummer på den? Borde gå att slå upp på http://psref.lenovo.com/ i sådana fall.

Datorn är inlämnad på verkstad, och det står inget på kvittot ang. modellnummer. Sen så hittar jag inte heller kartongen då någon i hushållet har kastat den. Möjligtvis finns någon manual här någonstans men jag har för mig att jag lämnade i princip allt inuti kartongen...

edit: Ahaa nu förstod jag. Jag letade upp modellnumret, den enda med i5-4210H är en US-version, och den står med 2st 4 GB vilket förvisso blir 8gb, men den har en power-adapter på 135W, på min adapter som jag inte skickade in med laptopen till verkstaden så står det inga 135, endast 148.3 Wh. Watt-timmar förvisso, men... jadu. Finns det ingenstans man kan se en EU-version eller är det US-versionen jag ska gå efter? I sådana fall så bör det stämma att det var 2GB VRAM på grafikkortet trots allt - vad betyder detta för mig om notebookchecks i ovanstående inlägg för 860m hade 4gb VRAM på sitt. Är det en uppgradering trots allt?

Är däremot inte helt undra på att det verkligen är 2GB... men hittar som sagt ingen i5-4210H med 4GB på sitt 860m... Fan att inte kartongen överlevde 2 år då!

Permalänk

Du ska verkligen ha ett GTX960m! Jag har en likadan Lenovo typ, köpte den dock december 2015!
i7-4770hq, 16 GB Ram, 256 SSD och 960m 4 GB för 9999kr FullHd skärm på siba. Den är riktigt vass för laptop gaming och jag lirar BF 1 på rätt höga inställningar High/medium 60fps låst till 60hz helt stabilt går ej ens ner i 59 oavsett läge i banorna. Kör 1080 upplösning så klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot
Skrivet av onekind:

Ordagrant så står det i SMSet att dom har "beslutat att ersätta dig med ny produkt som ska motsvara din gamla när det gäller funktion och prestanda om inte samma finns att få tag i", och laptopen säljs inte längre. Stod något likvärdigt, angående prestanda, i trygghetsavtals-broschyren.

Jag frågade om detta, då det var en 950m om det skulle vara lika bra och det sa han, "nyare teknik" - jo det förstår jag väl men nu i efterhand så kanske man var lite naiv... strömsnålare med sämre prestanda är antagligen det som menas... Herrn inledde samtalet med att "det blir en uppgradering", men den enda uppgradering jag kan se är måhända CPUn och hårddisk?

Hur övertygar jag herrn på andra sidan änden att 950m verkligen inte är motsvarande prestanda gentemot 860m? Hänvisa till notebookcheck?

Tack för svar förresten!

Då ska du ha en dator med 960m, det är hur jag tolkar det i alla fall.

Liten historia med Elgiganten:

Var och hjälpte en kompis under mellandagarna att köpa laptop och då var vi på Elgiganten - Och herre gud vilken okunnighet...
Dem kunde inte särskilja på samma modell av Lenovo Y700. Dem antog att den modellen med ett 4Gb kort var mycket bättre för att den kostade 2000kr mer och hade 4GB istället för 2Gb - All annan spec var identisk. Det spelar ingen roll om det är 2Gb eller 4Gb då i praktiken klarar inget av korten av högre än 720p om man vill spela med 60fps (vissa fall 1080p om man skruvar ner settings).
Men det är det klassiska "Mer RAM är väl bättre?" Resten spelar liksom ingen roll.
Tex. så "lurar" dem någon stackare att köpa en "speldator" med 16Gb RAM och ett GTX 950m 2Gb istället för en dator med 8Gb RAM och GTX 960m 2Gb, bara för att dem själv är så pass okunniga inom ämnet.

Dold text

Mitt tips till dig är att säga att du läst på kring ämnet, reviews om GTX 860m, GTX 950m och GTX 960m. Och att 950m motsvarar 850m mer än 860m i prestanda. Det skiljer nästan 10% prestanda mellan 860m och 950m i dem flesta tester.
Nämn även att du konsulterat med bekanta/vänner om detta och att det är en klar nedgradering i prestanda.

CPU'n spelar ingen större roll i detta fall heller då den GPU är bottleneck faktorn i detta fall, hårddisk kan du uppgradera på egen hand (tar 5 minuter + eventuell Windows installation).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Din ersättningsprodukt är prissatt till 8995:- Jag skulle föreslå att du begär att få lägga på 1000 kr och få denna istället med 7'e gen cpu och senaste grafiken. http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/pc-gaming/...

Visa signatur

**ASUS GL502VS (i7-7700HQ, GTX 1070, 16 GB ram, 512 GB M2, 120hz G-sync)**

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Då ska du ha en dator med 960m, det är hur jag tolkar det i alla fall.

Liten historia med Elgiganten:

Var och hjälpte en kompis under mellandagarna att köpa laptop och då var vi på Elgiganten - Och herre gud vilken okunnighet...
Dem kunde inte särskilja på samma modell av Lenovo Y700. Dem antog att den modellen med ett 4Gb kort var mycket bättre för att den kostade 2000kr mer och hade 4GB istället för 2Gb - All annan spec var identisk. Det spelar ingen roll om det är 2Gb eller 4Gb då i praktiken klarar inget av korten av högre än 720p om man vill spela med 60fps (vissa fall 1080p om man skruvar ner settings).
Men det är det klassiska "Mer RAM är väl bättre?" Resten spelar liksom ingen roll.
Tex. så "lurar" dem någon stackare att köpa en "speldator" med 16Gb RAM och ett GTX 950m 2Gb istället för en dator med 8Gb RAM och GTX 960m 2Gb, bara för att dem själv är så pass okunniga inom ämnet.

Dold text

Mitt tips till dig är att säga att du läst på kring ämnet, reviews om GTX 860m, GTX 950m och GTX 960m. Och att 950m motsvarar 850m mer än 860m i prestanda. Det skiljer nästan 10% prestanda mellan 860m och 950m i dem flesta tester.
Nämn även att du konsulterat med bekanta/vänner om detta och att det är en klar nedgradering i prestanda.

CPU'n spelar ingen större roll i detta fall heller då den GPU är bottleneck faktorn i detta fall, hårddisk kan du uppgradera på egen hand (tar 5 minuter + eventuell Windows installation).

Om CPU'n är sämre än föregående CPU så är det ytterligare ett argument jag kan komma med, utöver grafikkortet. Dom kan ju säga att det "motsvarar" mitt gamla... tolkningsfråga. Jag tolkar det som att man ska få minst lika bra prestanda om inte bättre, men man vet ju aldrig. Vet du vart jag kan kolla CPU måhända?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av D1976:

Din ersättningsprodukt är prissatt till 8995:- Jag skulle föreslå att du begär att få lägga på 1000 kr och få denna istället med 7'e gen cpu och senaste grafiken. http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/pc-gaming/...

Jag håller med detta faktiskt!

Skrivet av onekind:

Om CPU'n är sämre än föregående CPU så är det ytterligare ett argument jag kan komma med, utöver grafikkortet. Dom kan ju säga att det "motsvarar" mitt gamla... tolkningsfråga. Jag tolkar det som att man ska få minst lika bra prestanda om inte bättre, men man vet ju aldrig. Vet du vart jag kan kolla CPU måhända?

Mjo det blir en tolkningsfråga, men jag skulle i alla fall försöka kämpa!
CPU behöver du serienummer, då Lenovo's y50-70/Y700 datorer skeppades med 3st olika (kanske fler?) CPU'er.

Men sedan som ovan säger, om du har möjlighet fråga om du kan lägga till en tusenlapp och få den datorn. Ett 1050Ti piskar både 860m/950m/960m.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Vad kostade trygghetsavtalet om man får fråga? Hur många år och vad täcker den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av D1976:

Din ersättningsprodukt är prissatt till 8995:- Jag skulle föreslå att du begär att få lägga på 1000 kr och få denna istället med 7'e gen cpu och senaste grafiken. http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/pc-gaming/...

Skrivet av Yatagarasu:

Jag håller med detta faktiskt!

Mjo det blir en tolkningsfråga, men jag skulle i alla fall försöka kämpa!
CPU behöver du serienummer, då Lenovo's y50-70/Y700 datorer skeppades med 3st olika (kanske fler?) CPU'er.

Men sedan som ovan säger, om du har möjlighet fråga om du kan lägga till en tusenlapp och få den datorn. Ett 1050Ti piskar både 860m/950m/960m.

Går verkligen detta? Ska jag begära eller föreslå? Kan förstå logiken i det hela men har det fungerat i praktiken?

Sen så är vi fortfarande tillbaka på ruta ett. Om grafikkortet nu har 4gb vram som jag faktiskt tror, och den här har 2gb vram, då borde priset på den nya ersättningsprodukten sannolikt stiga ytterligare, inte sant? Priset bör för mig vara irrelevant så länge jag bibehåller prestandan på datorn, det är så jag tolkar "motsvarande prestanda".

Ska försöka få tag i verkstaden imorgon innan jag blir uppringd, och säger dom att det är 4gb på grafikkortet så borde jag få en annan ersättningsprodukt, sannolikt en något dyrare sådan, säg en med 960m som du först förespråkade. Första jag hittade med ett 960m (fast med 2gb) ligger på 8990 kr men den är prissänkt iom januari-rean, så jag antar att saker på rea inte är tillgängliga som ersättningsprodukt? Då är nästa laptop med 960m (fortfarande 2gb vram) en för 9495 kr.

Dessa ersättningsprodukter ovanför är de jag valt ut med GPU'er på 2gb vram om det nu visar sig att jag hade fel när jag trodde att det var 4gb vram på mitt förra 860m. Då ska jag alltså hänvisa till notebookchecks som säger att 860m är 10% bättre prestanda än 950m i de flesta tester så som du säger? Men å andra sidan så var det faktiskt 4gb vram på 860m i testet du länkade, medans det var 2gb vram i testet med 950m. Men som ni redan sagt så verkar inte vram spela så stor roll - får man bättre resultat i 1080p gaming med 4gb än 2gb, säg 860m 2gb mot 860m 4gb?

Kanske blev lite rörigt... men tänker jag rätt nu?

Skrivet av PROSPECT-GRIPEN:

Vad kostade trygghetsavtalet om man får fråga? Hur många år och vad täcker den?

Skickades från m.sweclockers.com

Runt 700-800kr när jag tecknade det för 2 år sedan, men då tecknade jag endast 1 år. Sedan så tecknade jag ett till över nätet för ca. 800kr i 1 år. Nu frågade han mig på telefon om jag ville teckna ett trygghetsavtal direkt för den nya datorn innan jag bad han ringa upp mig imorgon, och då sade han 849kr för ett år. Tackade nej dock.

Den täcker oförutsedda händelser/olyckor. Kan minnas att det var en kaffekopp på broschyren, så den täcker vattenskador, men det måste finnas ett händelseförlopp.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av onekind:

Går verkligen detta? Ska jag begära eller föreslå? Kan förstå logiken i det hela men har det fungerat i praktiken?

Sen så är vi fortfarande tillbaka på ruta ett. Om grafikkortet nu har 4gb vram som jag faktiskt tror, och den här har 2gb vram, då borde priset på den nya ersättningsprodukten sannolikt stiga ytterligare, inte sant? Priset bör för mig vara irrelevant så länge jag bibehåller prestandan på datorn, det är så jag tolkar "motsvarande prestanda".

Du ska varken föreslå eller begära, hänvisa till att tester på bla. Notebookchecks och Sweclockers påvisar att GTX 950m är 10% långsammare i snitt i alla moderna titlar i 1080p upplösning, vilket skärmen på laptopen är.
Fråga om (läs: "begär") en dator med motsvarande prestanda eller högre, föreslå sedan någon av produkterna dem har i lager med ett GTX 960m som ligger i samma prisklass.

I värsta fall som sagt så får du ett nej. Om så är fallet frågar du hur mycket du lär lägga till för att tex. få datorn med GTX 1050Ti som länkades ovanför eller en laptop med GTX 960m - Om det nu är ett alternativ att lägga till en summa.

Skrivet av onekind:

Ska försöka få tag i verkstaden imorgon innan jag blir uppringd, och säger dom att det är 4gb på grafikkortet så borde jag få en annan ersättningsprodukt, sannolikt en något dyrare sådan, säg en med 960m som du först förespråkade. Första jag hittade med ett 960m (fast med 2gb) ligger på 8990 kr men den är prissänkt iom januari-rean, så jag antar att saker på rea inte är tillgängliga som ersättningsprodukt? Då är nästa laptop med 960m (fortfarande 2gb vram) en för 9495 kr.

Dessa ersättningsprodukter ovanför är de jag valt ut med GPU'er på 2gb vram om det nu visar sig att jag hade fel när jag trodde att det var 4gb vram på mitt förra 860m. Då ska jag alltså hänvisa till notebookchecks som säger att 860m är 10% bättre prestanda än 950m i de flesta tester så som du säger? Men å andra sidan så var det faktiskt 4gb vram på 860m i testet du länkade, medans det var 2gb vram i testet med 950m. Men som ni redan sagt så verkar inte vram spela så stor roll - får man bättre resultat i 1080p gaming med 4gb än 2gb, säg 860m 2gb mot 860m 4gb?

2Gb eller 4Gb är rätt ovesäntligt i ditt fall. Enda gången jag kan se att det ska spela någon roll i 720/1080p med just detta grafikkort är om du ska spela moddat skyrim med en massa texure packs.
Grafikkortet i säg är inte snabbt nog att hantera tunga texturer eller höga upplösningar direkt i vilket fall. Utan det är designat med 720p/1080p spelande i åtanke, med low till high settings beroende på titeln.
FPS skillnaden är marginal mellan 2Gb vs 4Gb, vi pratar enstaka FPS i titlar som typ Shadows of Mordor som har lång Render Distance och dylikt.

Om du kan få datorn som är nedsatt i Januari rean så slå till på det! Det är nog den bästa dealen du kan få, om inte igen att lägga till mellanskillnad för datorn med 1050Ti som var rätt bra prissatt faktiskt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Du ska varken föreslå eller begära, hänvisa till att tester på bla. Notebookchecks och Sweclockers påvisar att GTX 950m är 10% långsammare i snitt i alla moderna titlar i 1080p upplösning, vilket skärmen på laptopen är.
Fråga om (läs: "begär") en dator med motsvarande prestanda eller högre, föreslå sedan någon av produkterna dem har i lager med ett GTX 960m som ligger i samma prisklass.

I värsta fall som sagt så får du ett nej. Om så är fallet frågar du hur mycket du lär lägga till för att tex. få datorn med GTX 1050Ti som länkades ovanför eller en laptop med GTX 960m - Om det nu är ett alternativ att lägga till en summa.

2Gb eller 4Gb är rätt ovesäntligt i ditt fall. Enda gången jag kan se att det ska spela någon roll i 720/1080p med just detta grafikkort är om du ska spela moddat skyrim med en massa texure packs.
Grafikkortet i säg är inte snabbt nog att hantera tunga texturer eller höga upplösningar direkt i vilket fall. Utan det är designat med 720p/1080p spelande i åtanke, med low till high settings beroende på titeln.
FPS skillnaden är marginal mellan 2Gb vs 4Gb, vi pratar enstaka FPS i titlar som typ Shadows of Mordor som har lång Render Distance och dylikt.

Om du kan få datorn som är nedsatt i Januari rean så slå till på det! Det är nog den bästa dealen du kan få, om inte igen att lägga till mellanskillnad för datorn med 1050Ti som var rätt bra prissatt faktiskt.

Trygghets-ärendet är nu avklarat! Tack för input!

Det blev en MSI GL62 6QF-1418NE när jag påtalade skillnaderna i prestanda mellan grafikkorten. Fick lov att maila in flera benchmarks men det gick an till slut! Verkstaden ville inte ta kontakt med mig, varken ringa eller SMSa när jag "paniksvarade" till SMSet med serviceärendet, men jag fick ett handskrivet SMS om att jag kunde besöka deras hemsida och skriva ett meddelande och få svar inom 24h, vilket jag gjorde igår, angående 4gb/2gb, men det var nog i slutändan inte väsentligt.

Nu var priset på datorn detsamma som på den jag blev erbjuden från första början, så man skulle kunna säga att även om man inte har någon vidare koll på specifikationerna så skulle man ändå kunna byta ersättningsprodukten till en annan med samma pris på elgiganten.se.

Jag frågade även om man kunde komma med mellanskillnaden och få en bättre dator men det var ett big no-no.
Den här datorn var ju faktiskt snyggare än den andra, men man kan inte förvänta sig guld och gröna skogar varje gång!

För eventuella framtida privatpersoner som har lite frågor kring det här, så kan jag påpeka att även fast det står att det ska motsvara prestanda och funktion, dvs ersättningsprodukten, så betyder inte det att du alltid kan få igenom detta. Den som du har med att göra i telefonen kan inte gå längre än 15% plus 100 kr över inköpspriset på varan - trots att det kan mycket väl vara så att den dator som du får som ersättningsprodukt är en tusenlapp eller två dyrare än din gamla och fortfarande vara sämre än din förra. I mitt fall låg taket på 9228,50kr. Du som läser detta i framtiden, kommer du till vägs ände här sas, så får du ta det med försäkringsbolaget i sådana fall, dvs Moderna Försäkringar som avser Trygghetsavtalet. Men som sagt så kan man inte lägga till mellanskillnaden, det säger Moderna Försäkringar NOPE till.

Blev lite paff på att man kunde välja en ersättningsprodukt som var prissänkt med 2005kr, lålle. Blev även erbjuden ett presentkort på inköpspriset på datorn, dvs 7990kr men det kändes inte riktigt OK. Sen kom jag på i efterhand att jag kunde nog ha tagit ärendet vidare till Moderna Försäkringar, och påpekat vad det står i avtalet - motsvarar prestanda och funktion - och att närmsta datorn med 960m låg på ca. 9500kr, men nu fanns ju faktiskt MSI-datorn på rea så all is well!

Tack för input än en gång. Trump inauguration btw!!!