Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur kan Youtube rekommendera mig filmklipp och kanaler, även fast jag ominstallerat datorn?

Permalänk

Hur kan Youtube rekommendera mig filmklipp och kanaler, även fast jag ominstallerat datorn?

Hej. I samband med att jag skulle uppdatera min Macbook till senaste operativsystemet så passade jag på att ominstallera datorn. Hur är det då möjligt att Youtube då kan rekommendera mig filmklipp och kanaler, på första sidan? Eller står det bara "Rekommenderade kanaler", även fast rekommendationerna inte är baserade på något? Det skulle väl vara en logisk förklaring om det inte var så att Youtube rekommenderar mig ett par kanaler jag faktiskt prenumererat på tidigare, under "Motor". En logisk förklaring till det kanske är slumpen. Vad vet jag, förvirrad är jag i alla fall!
Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

En vild gissning är att de förmodligen går på IPadressen om du inte är inloggad på youtube

Permalänk
Medlem

@Hannes1234: Du har inget Google-konto av något slag? (Gmail, picasa, etc) som du loggat in med?

Alternativt att du loggat in som dig på någon site som använder Googles tjänster (maps, analytics) och därför kunnat para ihop dig med ditt gamla konto?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

@Hannes1234: Inloggad på Youtube? Annars så tror jag att de rekommenderar kanaler som är populära i Sverige.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Hedersmedlem

Google sparar väl sin historik själva, din sökhistorik och sådant sparas ju också om du är inloggad. Väldigt skönt tycker jag personligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmarks:

En vild gissning är att de förmodligen går på IPadressen om du inte är inloggad på youtube

Det är föga troligt, med tanke på hur många som NATar idag. Det skulle bli kaos om ex. alla på ett visst företag fick rekommenderat för dig baserat på den som råkade vara först på YT frán den siten. Bara där jag sitter idag är vi 500 personer som trycks genom samma extern-IP.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Det är föga troligt, med tanke på hur många som NATar idag. Det skulle bli kaos om ex. alla på ett visst företag fick rekommenderat för dig baserat på den som råkade vara först på YT frán den siten. Bara där jag sitter idag är vi 500 personer som trycks genom samma extern-IP.

Geotaggning är exakt vad som används som en del i riktad reklam. Hemsidor du besöker skickar information om dess innehåll till Google analytics som lägger ihop det med IP och skickar sedan lämplig reklam. Finns det coockies kan träffsäkerheten öka ännu mer. NAT är inget hinder.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

@Hannes1234: Du har inget Google-konto av något slag? (Gmail, picasa, etc) som du loggat in med?

Alternativt att du loggat in som dig på någon site som använder Googles tjänster (maps, analytics) och därför kunnat para ihop dig med ditt gamla konto?

Skrivet av Windisch:

@Hannes1234: Inloggad på Youtube? Annars så tror jag att de rekommenderar kanaler som är populära i Sverige.

Skrivet av Andreaz1:

Google sparar väl sin historik själva, din sökhistorik och sådant sparas ju också om du är inloggad. Väldigt skönt tycker jag personligen.

Nej, inget Google konto inloggat, dessutom var Youtube den första hemsidan jag besökte efter öminstallationen. Alltså, det är inget problem, tycker mest det är intressant