Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Ny processor - Vilken passar?

Hej.

Dags att uppgradera datorn med en ny processor. Är student, så min budget är begränsad. Kan naturligtvis köpa second hand om det rekommenderas. Spelar inte jättekrävande spel (dota2, cs:go) så jag söker ingen monster-komponent. Min budget är ca 2000:-

Min fråga är; Vad rekommenderar ni för processor till mitt lite äldre moderkort? Om jag förstått det hela korrekt så passar inte alla processorer till alla moderkort.

Moderkort: ASUS M4N68T

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du får skicka det där moderkortet till antikrundan... Blir att köpa nytt av allting!

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för processor nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Well, det där är en väldigt gammal standard. Det bästa som jag anser är den gamle trotjänaren: AMD Phenom II X6 1090T.

Går bara få tag på begagnat.

*Nostalgikänslor*

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem

Säljs ingenting nytt för AM3, finns till AM3+ (t.ex. FX 8320).
Köper du nytt system för AM3+ kommer du undan runt 2-3 lökar ändå så du skulle ju kunna köra på det och sälja din gamla bräda och CPU.

Permalänk
Skrivet av lodarletarn:

Hej.

Dags att uppgradera datorn med en ny processor. Är student, så min budget är begränsad. Kan naturligtvis köpa second hand om det rekommenderas. Spelar inte jättekrävande spel (dota2, cs:go) så jag söker ingen monster-komponent. Min budget är ca 2000:-

Min fråga är; Vad rekommenderar ni för processor till mitt lite äldre moderkort? Om jag förstått det hela korrekt så passar inte alla processorer till alla moderkort.

Moderkort: ASUS M4N68T

Tack på förhand!

okej så AM3 socket.. ja det finns ingenting "nytt" kan du hitta nån beg Phenom IIX6 / IIX4 så lär den prestera bättre.
det är inte helt enkelt byta processor på en AMD plattform om du inte vet exakt vad du gör.

det finns ett program Speccy som listar alla dina delar ta en skärmdump av den.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

okej så AM3 socket.. ja det finns ingenting "nytt" kan du hitta nån beg Phenom IIX6 / IIX4 så lär den prestera bättre.
det är inte helt enkelt byta processor på en AMD plattform om du inte vet exakt vad du gör.

det finns ett program Speccy som listar alla dina delar ta en skärmdump av den.

...Wut?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av Ytbehandlad:

ja men visst.. två kebab med bröd.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av qaaka:

Säljs ingenting nytt för AM3, finns till AM3+ (t.ex. FX 8320).
Köper du nytt system för AM3+ kommer du undan runt 2-3 lökar ändå så du skulle ju kunna köra på det och sälja din gamla bräda och CPU.

helt säker på att den klarar av FX processorer ? dom finns inte med på listan.
https://www.asus.com/se/Motherboards/M4N68T/HelpDesk_CPU/

@Stefan94: TS har redan Phenom II X4 965 så stor prestanda vinst är det inte att det motiverar ett byte..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Penis. Aja, får väl köpa nytt moderkort också....

RIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av lodarletarn:

Penis. Aja, får väl köpa nytt moderkort också....

RIP

Om det är någon tröst kommer du antagligen märka monumental jävla skillnad. Alltid något.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Skrivet av lodarletarn:

Penis. Aja, får väl köpa nytt moderkort också....

RIP

Kolla om du kan hitta en beggad am3+ bräda med en 8350-8320 eller en 8150 och några gig i ram. Brukar ligga ibland på blocket och fb grupper för runt 1500-2k

Permalänk
Skrivet av TNT-Speedy:

Kolla om du kan hitta en beggad am3+ bräda med en 8350-8320 eller en 8150 och några gig i ram. Brukar ligga ibland på blocket och fb grupper för runt 1500-2k

är du helt säker på att FX processorer fungerar? ja det är AM3 mon finns ju inga bios som stödjer dom.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

är du helt säker på att FX processorer fungerar? ja det är AM3 mon finns ju inga bios som stödjer dom.

FX processorerna stödjer am3+. inte am3

MVH

Permalänk
Medlem

@lodarletarn: Det här är det bästa du kan få nytt för ca 2000:-
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10149087/

Den här prestandan kan du förvänta dig i CS:GO:
https://www.youtube.com/watch?v=KK3fUruCYxo

Skulle du senare vilja uppgradera till en kraftfullare processor så har du i alla fall intels senaste plattform. Hur som helst är det en riktigt kraftfull processor sett till det väldigt låga priset.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

helt säker på att den klarar av FX processorer ? dom finns inte med på listan.
https://www.asus.com/se/Motherboards/M4N68T/HelpDesk_CPU/

@Stefan94: TS har redan Phenom II X4 965 så stor prestanda vinst är det inte att det motiverar ett byte..

Jag skrev AM3+, inte AM3.. AM3 - sockeln hans moderkort har (som du även länkat) tar inte FX 8320/FX 8350, precis som du säger. Därför behövs ett nytt moderkort på det
Du missade nog bara plustecknet jag skrev när du läste skulle jag tro.

Permalänk

Du kan hitta ex I5 3570k + moderkort och ram för 2000 eller under kanske I5 4670 K beroende på säljare