Permalänk

http://www.kamerasimulator.se

Jag tror det är samma hemsida som jag har testat på innan , där ska man kunna leka med inställningarna med bländare/slutare och ISO , så där ser du vad som händer med bilden när du ändrar inställningarna (jag kunde inte ladda sidan på telefonen , men jag är rätt säker på att det är rätt sida ) hoppas det löser sig för dig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lär dig ifrån grunden:

moderskeppet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Stativ löser problemet. Jag har tagit massor med bilder på mäktiga stjärnhimlar med en enkel smartphone och lång exponering. Brukar ställa upp telefonen med typ vad som helst.

Hur ändrar du slutartiden i mobilen?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Skrivet av LaoLao:

Hur ändrar du slutartiden i mobilen?

På Samsung Galaxy S7 så kan man byta kameraläge till "Pro" och där kan man iaf ändra på min (även ISO och annat) , borde finnas liknande på andra modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Hur ändrar du slutartiden i mobilen?

På Lumia har man haft manuella inställningar i åratal. Idag finns det på alla Android jag känner till plus de senaste iPhone.
Min Honor 8 har upp till 30s exponering.

Gjorde denna för ett par år sedan om Lumia.

Vill man ha tung kameramobil så finns denna.

Men som sagt, alla nya telefoner kan det idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lillvetten:

På Samsung Galaxy S7 så kan man byta kameraläge till "Pro" och där kan man iaf ändra på min (även ISO och annat) , borde finnas liknande på andra modeller

Skrivet av Nisse-Tuta:

På Lumia har man haft manuella inställningar i åratal. Idag finns det på alla Android jag känner till plus de senaste iPhone.
Min Honor 8 har upp till 30s exponering.

Där ser man. Själv har jag bara fått ärva en Iphone 4 (tror jag) och har inte hittat några manuella inställningar på den. Då kan TS definitivt prova med sin nalle (om han har en med manuella inställningar) och se om han blir nöjd.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Jag har så här långt varit nöjd med min nyinköpta kompaktkamera, en Nikon Coolpix A10.
Den duger gott till mina ändamål inom fotografering, trodde jag åtminstone.

Problemen jag stöter på är flera, här kommer de som jag stör mig på mest:

* Skakiga suddiga bilder.

Detta fenomen uppstår väldigt lätt. Vet inte om det är så på alla kameror.
Dock måste man ta flera bilder på samma motiv, bara för att gardera sig för en bra bild.
Har dock ett stativ, men känner att det är opraktisk att hålla på att släpa runt det överallt.

Måste jag köpa ännu ett stativ, som är smidigare och mindre?

Hur kommer jag runt problemet med skakiga och suddiga bilder?

Dålig på att ta mörkerbilder.

Här kommer egentligen det största problemet, då jag vid ett flertal tillfällen vill ha en fin mörkerbild.
Motiven jag tänker på är t ex på kvällen i en stad med massa ljus och upplysta byggnader.
Ett bra exempel är utsikten från ett berg där man ser en stad med massa ljus i olika färger.

Det finns förinställda lägen på kameran, som skall underlätta vid mörkerfotografering.
Dock blir bilderna både suddiga, gryniga och alldeles för mörka.
Någon skrev att man skall ändra ISO-talet och vitbalansen vid mörkerfotografering.

Stämmer detta? Vilka värden isåfall?

Går också därför i tankarna efter en ny DSLR kamera.
Tänkte mig en modell för ca 3,500 kr. Dock behöver jag få svar på några frågor:

* Är en DSLR kamera / systemkamera bättre på att ta bilder i mörker?

* Kommer jag fortfarande att få problem med skakiga och suddiga bilder?

Väldigt tacksam för svar på dessa frågor, samt övriga synpunkter.

Mycket av problemen är att kameror med små sensorer (som tex. din A10) inte fångar in så mycket ljus, och därför så blir det problem i mörkare förhållamden. Då måste man antingen höja ISO (=brusigare bilder) eller använda sig av långa exponeringstider (=lätt att få suddiga bilder).

Lösningen är att välja en kamera med större sensor och välja (om du går på en systemkamera) objektiv som släpper igenom mera ljus.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Tackar för alla svar.
Kommer att testa med stativ och inställningarna på min kamera.

Hur har det gått? Har du lyckats ta några bra nattbilder med din kamera eller mobil?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Inaktiv

@LaoLao: hej, har tyvärr inte hunnit. fullt upp med att redigera film på min Youtube-kanal.