Lagringsskyddet M.2 Shield höjer SSD-temperaturer

Permalänk
Melding Plague

Lagringsskyddet M.2 Shield höjer SSD-temperaturer

För att minska prestandaförlust hos M.2-enheter på grund av överhettning har MSI tagit fram lagringsskyddet M.2 Shield, men nya tester visar att tekniken kan ha motsatt effekt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Administrativ avgift

Jag dör av skratt <3

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Master of Overkill

Såklart det blir så om man inte har någon flytt av värmen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

I min nästa dator blir det nog en m2 enhet. Visste inget om värme problemen hos m2. Får väll sätta en fläkt som blåser lite på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Bra gjort MSI....

Värmedämpande material måste ju vara det sämsta de kunde gjort? Problemet är ju inte värme från GPUn, utan snarare bara den egenproducerade värmen så en ren heatsink borde ju vara det bästa?

Permalänk
Medlem

Blir nog nån ingenjör över på msi som för det hett om örorna ett tag framöver. Man undrar ju hur en sån design kunde gå igenom kontrollerna.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem

Synd, men konceptet behöver bara utvecklas lite mer. Kanske en liten och lågvarvig fläkt är rätt väg att gå?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker de på de större entusiastmoderkorten kunde montera m.2 korten längre ifrån moderkortet och varför inte stående? M.2 nmve är jättebra, men det känns som att fokus på legat på en standard för laptops..

Sedan vi som har ägt en IBM deathstar hårddisk, är vare sig rädd för lite värme och missljud, knackar det inte i hårddisken så vet man ju ej om den är gång.

Permalänk
Medlem

Fint petskydd, ungefär som med minnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad är poängen i en produkt som i bästa fall säker temperaturen med 4%?

Permalänk
Avstängd

Jag såg med detta fenomen via andra IT-sidor och Youtube.

Lite ironiskt ändå, men bra att MSI tar åt sig detta och fixar till..Jag tror om de hade satt små flänsar på kylarplattan så skulle nog hettan kunna avregleras bättre från komponenten.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Klapp klapp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjrk:

Vad är poängen i en produkt som i bästa fall säker temperaturen med 4%?

Går nog att klämma in några rgb-leds på den.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bjrk:

Vad är poängen i en produkt som i bästa fall säker temperaturen med 4%?

Antagligen samma poäng som designade heatsinks och färgteman på kretskort och portar som typ alla konsumentmoderkort har idag. Det säljer för att det ser fräckt ut.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

MSI #fail

Dom bara slänger på lysdioder, dekaltrimmar och har vapenmagasin-formade kylflänsar för att attrahera P12or, dom har inte ens testat sin teknik med värmekameror eller följt ingenjörspraxis där man utgår från reproducerbara resultat.

Permalänk
Medlem

Det här styrker väl att det är P12-bling som de egentligen inte alls har testat. Fan vad larvigt. Hoppas de får mycket negativ publicitet av det här.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

kan dem inte montera liten kylfläns

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Inaktiv

Fail. De borde satsat på RGB-belysning istället utan någon dum kyllösning . Då hade man sluppit värmeproblem men fått mer bling istället. Win-win

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Antagligen samma poäng som designade heatsinks och färgteman på kretskort och portar som typ alla konsumentmoderkort har idag. Det säljer för att det ser fräckt ut.

Exakt, jag tog bort ''backplaten'' på mitt G1 GTX970, tempen sänkes rejält på både GPU och dess kretskort.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Tur att man inte väntade på Kaby Lake! Har själv varit intresserad av kylning för M.2-enheter, men min har hittills aldrig nått throttle-temperaturer. I värsta fall får man ju klistra på en liten kylfläns.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Synd, men konceptet behöver bara utvecklas lite mer. Kanske en liten och lågvarvig fläkt är rätt väg att gå?

/Lifooz

& @anon159643

Eller så använder man U.2 som var tänkt som prestanda SSD, och inte laptop kontakten M.2 Samma prestanda i interfacet, men 2,5" design med möjlighet till ordentlig kylfläns och ingen thermisk throttle...

Visst... det är kul att slippa kablar, men om du ska behöva fläkt för det, så tar jag hellre en U.2 enhet och dens kabel/kontakt än en fläkt + dens kabel + ljud. Säg nej till rörliga delar som går sönder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trizones:

Blir nog nån ingenjör över på msi som för det hett om örorna ett tag framöver. Man undrar ju hur en sån design kunde gå igenom kontrollerna.

Det är en mycket bra fråga!

Förresten, kontroller? Vilka kontroller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Har själv ett sådant moderkort, men skippade M.2 pga hög temp oavsett med eller utan "M2 shield".
R/W 7684/6920 Random IOPS R/W 203307/133281 med 850 evo 1TB. Älskar Samsung Magician <3

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Antagligen samma poäng som designade heatsinks och färgteman på kretskort och portar som typ alla konsumentmoderkort har idag. Det säljer för att det ser fräckt ut.

Eller hur! Vad hände med de hederliga moderkorten med kylflänsar som faktiskt hade ett praktiskt utförande snarare än att se ut som solida metallblock? Var det några fel med de här på något sätt eller? Jag saknar dem...

(Socket 775 med Intel X48 om någon undrar för övrigt)

Detta M.2-problemet hade nog varit ett mindre bekymmer om de faktiskt hade haft kylflänsar på sin "kylfläns". Å andra sidan blir det väl svårt att få in SSD:n under grafikkortet etc då, men då får man väl också räkna med att det kan bli varmt där under. Som någon annan skrev så vore väl U.2 ett bättre val för desktops överlag...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Det här styrker väl att det är P12-bling som de egentligen inte alls har testat. Fan vad larvigt. Hoppas de får mycket negativ publicitet av det här.

Fast här finns det ett verkligt problem som de försöker lösa. De har garanterat gjort tester som visar hur dåligt det fungerar, men eftersom resultatet var så dåligt så skyltar de ej med det på papeket utan beskriver bara vad funktionen borde göra.
En liknelse se det på all preparat som lindrar förkylningssymptom, som vitlökstabletter. -Problemet med förkylning finns, inget snack om saken. Men om vitlök fungerar är en helt annan femma.

Samsung 950 och 960 Pro är 2 vanliga hårddiskar som tappar hastighet när de blir varma.

Permalänk
Medlem

Nu är ju det här bara från ett ställe (Gamers Nexus) och jag vill se fler tester innan jag säger bra eller dåligt.

Jag har hört från ett annat ställe att de fick ett helt annat resultat så det hela är inte avgjort än.

Tvivlar dessutom lite på Gamers Nexus sätt att testa. På bilderna ser det ut som de har tagit bort etiketten på m.2 ssd'n, som är ett kylelement i sig då den har ett lager koppar inbakat. Dessutom ser det ut som de satt fast en tempgivare med tejp som bara täcker en liten del av ssd'n vilket får mig att undra hur bra värmeöverförning de får till MSI's värmesköld och hur bra kontakten blir med övriga ssd'n.

Nä, sista ordet är nog inte sagt än.

Permalänk
Medlem

Är väl efter 1 timmes max belastning dessa temperaturer syns? Skyffla 50TB data över en timme göra ju ofta, eller?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Tvivlar dessutom lite på Gamers Nexus sätt att testa. På bilderna ser det ut som de har tagit bort etiketten på m.2 ssd'n, som är ett kylelement i sig då den har ett lager koppar inbakat.

Jag trodde det var en nyhet att samsung använde kopparetikett - gör kingston det med?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Funderade mellan MSI gaming M7 och Asus TUF Mark 1 för kylningen av M.2 (kör med samsung 960), men det blev som tur ett Asus TUF Mark 1. Den skall i alla fall sänka värmen med 18.9 C grader om man har en 40mm fläkt i teorin säger dom på webbsidan.

Visa signatur

WORKSTATION (build winter/spring 2017):
Fractal Design C | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000Hz | Intel i7 7700K | ASUS TUF Mark 1 | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair RM750x 750W | MSI GTX 1080 Ti Gaming X | Noctua NH-D15 | 2x120mm Noctua NF-F12 + 2x140mm Noctua NF-A14 + NF-A4x10 FLX 40mm | Soundblaster Z | Dell UltraSharp 30" U3014-A03 | Corsair SP2500 (speakers)

Photo: Panasonic G80 + 14-140mm | Olympus TG-4 | GoPro Hero3+ Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Fast här finns det ett verkligt problem som de försöker lösa. De har garanterat gjort tester som visar hur dåligt det fungerar, men eftersom resultatet var så dåligt så skyltar de ej med det på papeket utan beskriver bara vad funktionen borde göra.
En liknelse se det på all preparat som lindrar förkylningssymptom, som vitlökstabletter. -Problemet med förkylning finns, inget snack om saken. Men om vitlök fungerar är en helt annan femma.

Samsung 950 och 960 Pro är 2 vanliga hårddiskar som tappar hastighet när de blir varma.

De försöker ju inte lösa det på riktigt om de inte ens testat skiten, det är bara bling som de låtsas funkar. Snake Oil.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.