Permalänk

Behöver jag köpa en ny dator?

För väldigt väldigt länge sen var jag en hyfsat duktigt på hårdvara. Dvs den tiden då Sandy Bridge såg dagens ljus.
Men man prioriterar olika i livet, och i mitt fall står min dator orörd med samma hårdvara, förutom Gpu:n.

Så till min fråga.
Är det läge att köpa en ny dator?

¤Innehållsförteckning¤

# Sandy Bridge i7 2600K Helt orörd.
# Moderplåt till dito ovan
# 8 gigsibajt ram
# 250 gigsibajt samsung disk ssd
# EVGA 980Ti
# 650 massa ström Corsair
# Helt vanlig 1080 skärm från Samsung.

Det enda spelet jag över huvud taget spelar är BF1. Men när man läser, som i detta fallet om Fallout 4 där rekommenderar dem en Cpu från "generationen Haswell-E eller bättre"
Är det göörstor skillnad på min kära Sandy och dem cpuerna som har lanserats efter?

/Mr Franklin

Visa signatur

Ska det stå något här?

Permalänk
Medlem

I min mening inte direkt, jag tror du kommer få mer hjälp av ett nyare grafikkort.

Dock finns det säkert de med mer kunskap än jag som kan svara på om/hur mkt en 2600 "flaskar" ett nyare grafikkort.

Permalänk
Medlem

Nej, den där datorn står sig hyfsat fortfarande. Ingen värstingdator med dagens mått, men ingen dålig heller.
Visst, nyare CPUer är snabbare - men inte så otroligt mycket snabbare.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att du överklockar processorn så lär det räcka en bit till. Eventuellt behöver du byta processorkylare och nätaggregat (vilken modell och hur gammal?).

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Överklocka din nuvarande så duger den fint

Permalänk
Skrivet av Yaana:

Skulle rekommendera att du överklockar processorn så lär det räcka en bit till. Eventuellt behöver du byta processorkylare och nätaggregat (vilken modell och hur gammal?).

Skrivet av DozeN:

Överklocka din nuvarande så duger den fint

Det sitter en Corsair H50 om jag minns rätt. Skulle inte nätdelen räcka? Corsair TX650
Hur mycket "överklock" på cpu:n skulle ni rekommendera som lagom?

/Mr Franklin

Visa signatur

Ska det stå något här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrFranklin:

Det sitter en Corsair H50 om jag minns rätt. Skulle inte nätdelen räcka?
Hur mycket "överklock" på cpu:n skulle ni rekommendera som lagom?

/Mr Franklin

650W duger fint, din dator lär inte dra mer än typ 350w överklockad till max...

Permalänk
Medlem

Lite mer ram och en överklockning på cpu:n bör du komma rätt långt på

Permalänk
Lego Master

Du behöver mer LED, så går allt fortare. Fråga alla som är mellan 12-16.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MrFranklin:

Det sitter en Corsair H50 om jag minns rätt. Skulle inte nätdelen räcka? Corsair TX650
Hur mycket "överklock" på cpu:n skulle ni rekommendera som lagom?

/Mr Franklin

4.5GHz är ganska lätt att nå på Sandy Bridge.
Högre frekvenser kan bli ganska svårt för din H50 att nå, men själv kör jag min i 4.8GHz med en Noctua NH-U14S.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av DozeN:

650W duger fint, din dator lär inte dra mer än typ 350w överklockad till max...

Skrivet av Sisyfos:

4.5GHz är ganska lätt att nå på Sandy Bridge.
Högre frekvenser kan bli ganska svårt för din H50 att nå, men själv kör jag min i 4.8GHz med en Noctua NH-U14S.

Så säg att jag lirar Battlefield 1 som jag gör idag. Tror bestämt att jag ligger runt 60-70 Fps med inställningarna på "typ" max. Hur många fler bilder i sekunden skulle jag få ut?

Visa signatur

Ska det stå något här?