Stänga av enskilda enheter vissa tider från Wi-Fi?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2016

Stänga av enskilda enheter vissa tider från Wi-Fi?

Hej.
Jag har en router av modell Technicolor Vac799 (den som Telia skickar ut).
Min tonåring är uppe hela nätterna och surfar och jag tänkte göra det så oangenämt som möjligt för henne nattetid så att hon går och lägger sig istället.

Jag antar fördomsfullt att den router jag har ej går att ställa in sådana lösningar på. Undrar då vad lösning jag ordna så billigt som möjligt. Jag vill ha wi-fi på i övrigt då man kollar serier via chromecast även efter 21:00.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av drogucenten:

Hej.
Min tonåring är uppe hela nätterna och surfar och jag tänkte göra det så oangenämt som möjligt för henne nattetid så att hon går och lägger sig istället.

Jag antar fördomsfullt att den router jag har ej går att ställa in sådana lösningar på. Undrar då vad lösning jag ordna så billigt som möjligt. Jag vill ha wi-fi på i övrigt då man kollar serier via chromecast även efter 21:00.

Det billigaste lösningen är att du går in i din roll som förälder och agerar. Lyssnar inte ungen, då tar du alla enheter som
de kan surfa via.

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av drogucenten:

Hej.

Så vitt jag vet låter det inte sig göras med din router.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2016

Vad för router kan man göra sådana inställningar på?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av drogucenten:

jag tänkte göra det så oangenämt som möjligt för henne nattetid så att hon går och lägger sig istället.

Detta kan absolut inte vara den bästa lösningen. Auktoritära handlingar kan inte göra mycket annat än att försämra din relation med din dotter (enligt min ideologi).

Svar på din fråga, de flesta hemmaroutrar Asus (och många fler) gör har parental control där du kan sätta tidsschema. Demo här. http://event.asus.com/2012/nw/dummy_ui/en/ParentalControl.htm...

MBA 11" mid 2012 - Arch Linux

Citera så hittar jag tillbaka!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2016
Skrivet av Tejprullen:

Detta kan absolut inte vara den bästa lösningen. Auktoritära handlingar kan inte göra mycket annat än att försämra din relation med din dotter (enligt min ideologi).

Svar på din fråga, de flesta hemmaroutrar Asus (och många fler) gör har parental control där du kan sätta tidsschema. Demo här. http://event.asus.com/2012/nw/dummy_ui/en/ParentalControl.htm...

Bristen på auktoritära handlingar har dragit denna situation till sin spets. Vill jag ha råd i uppfostran så söker jag mig till Familjelivs forum, eller helst inte.

Tack för svaret på sakfrågan. Ska absolut kolla upp detta. Funkar alla routrar hos asus likadant i sin parental control? Ellerf finns det olika nivåer så att säga?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av drogucenten:

Bristen på auktoritära handlingar har dragit denna situation till sin spets. Vill jag ha råd i uppfostran så söker jag mig till Familjelivs forum, eller helst inte.

Tack för svaret på sakfrågan. Ska absolut kolla upp detta. Funkar alla routrar hos asus likadant i sin parental control? Ellerf finns det olika nivåer så att säga?

Alla har inte samma nivå av funktioner, men t.ex. min RT-AC66U och RT-N66U har det. Modellerna uppåt lär ha det. Min RT-D12 har det ej. Kolla funktionerna på deras hemsida för att vara säker. RT-AC51U kanske kan ha det, den är rätt enkel och billig.

[Node 304] [mITX Z77] [3570K@4.0ghz] [H90] [RX 480] [16GB DDR3] [Win 10 Pro]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
at home
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av drogucenten:

Funkar alla routrar hos asus likadant i sin parental control? Ellerf finns det olika nivåer så att säga?

Bra initiativ!

De här routrarna från ASUS har samma funktionalitet

Official support:
RT-N66U
RT-AC66U
RT-AC66U_B1 (use the RT-AC68U firmware)
RT-AC56U
RT-AC68U/RT-AC68P/RT-AC68UF/RT-AC1900/RT-AC1900P (same firmware)
RT-AC87U
RT-AC88U
RT-AC3100
RT-AC3200
RT-AC5300

Listan hämtad från Merlins forum

ASUS K56CB i7, W10.
HTC 10 ICE InsertCoin SVN, Nougat
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt en ASUSAC68U (AP), fiber 250/100Mbit/s.
Mitt nätverk: http://imgur.com/VYJjrzL Bild http://imgur.com/89WYq81

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001

Jag tänkte skriva att "alla" har det, vilket är en sanning med modifikation men bildligt talat "alla" routrar som inte kommer direkt från din ISP har den funktionen. Det räcker med något för 4-500 av något större märke för den funktionen om du inte har stora krav i övrigt.

Jag rear ut min själ, allt ska bort - - Fractal Design Define R3 | Corsair RM750i | Corsair H100i GTX & 2 x Noctua NF-F12 PWM | XFX DD R9 280 3GB & Sapphire Dual-X R9 280X 3GB OC | 840 PRO 128 GB + 850 PRO 128 GB + Spinpoint F3 1 TB + NETGEAR ReadyNAS RN204 2x8 + 2x6 TB RAID5 & Synology DS216se 2x3 TB JBOD | BenQ XL2411T + AOC E2461FWH + AOC E2476VWM6 | Corsair Gaming Strafe RGB Cherry MX Red + Logitech G502 | ASUS FX502VM-DM265T/GL502-VMZ + 24 GB RAM + Intel 600p M.2 256 GB + 850 EVO 500 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gotland
Registrerad
Apr 2013

Lås in routern i ett skåp, och sätt in en timer på strömmatningen som slår av den vid en viss tidpunkt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nässjö
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Gaist:

Lås in routern i ett skåp, och sätt in en timer på strömmatningen som slår av den vid en viss tidpunkt!

Och då funkar hans chromecast ?

|Phantek enthoo primo| Asus ROG Maximus VI Extreme | I7 4770K @ 4.8ghz | Antec KÜHLER H2O 920 |>2x Geforce Gtx 1080 Strix gaming | 32GB Corsair Vengeance 1600 | Dell u2711 | SSD: 2x Intel 530 Series 240GB + 128gb vertex | Thermaltake 875W Psu | win 10 pro | isp 1000/1000 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av Gaist:

Och hur ska man surfa själv då?

[size="1"]*signatur raderad*, referrallänkar behöver vi inte gömma i signaturer (§8 marknadsföring)[/size] Till MOD: Ditt smartskafft, man gömmer inte något som är helt synligt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborg
Registrerad
Sep 2013

Något som kan funka rent pedagogiskt är att ni gemensamt lägger ifrån er era mobila enheter vid typ en laddstation i hallen. Om er tonåring då ser att ni också gör det, blir det även lättare att argumentera för att han/hon också ska göra det. Vilket kanske blir smidigare än ett "tidlås". Läste i någon tråd härom dagen att sådana ändå kan vara enkla att kringgå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002

@drogucenten

Den funktionen finns inbyggd i din router.

Logga in på //192.168.1.1 i din webbläsare med uppgifterna som står skrivna på undersidan av din router.

Välj Avancerat läge.

Berörd enhet måste vara ansluten till nätverket när tidsangivelsen bestäms.

Välj Parental controls - skrolla ner till "Time of Day Access Control" sedan trycker du på knappen längst ut till höger på enheten du vill tidsbegränsa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Fast jag antar att hon har en mobiltelefon, kommer du ta den i beslag också?

Nu känner jag varken dig eller din dotter men jag vet hur jag, under min tid som tonåring, hade reagerat på påhitt likt detta. Tro mig, det hade inte blivit bättre för någon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Aug 2007

De stängde av strömmen för oss på Amiga-tiden, önskar att man hade haft ett samtal istället. Det löste inte mycket och man kom nog längre ifrån varandra. Med det sagt så går det att schemalägga. Hoppas att saker löser till det bästa för er.

Chassi: Fractal Design S / Systemdisk Samsung 850 PRO SSD: Corsair Force GT 2x120GB (RAID0) / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / CPU: i7 4790K @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: Asus 970 Turbo 4GB / PSU: Corsair RM1000i / MB: ASUS z97-A / RAM: HyperX Fury 4x8GB 1866 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G900 / TB: Logitech G710 / Ljud: SoundBlaster Zx, Blue Yeti , Philips Fidelio X2, Skärm: Acer Predator 27", Benq XL2411Z, Acer XF240H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Mar 2008

Sätt rimliga tidsgrännser. Om du ligger och käkar chips samt glor serier så ska väll hon få surfa lite.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2016

Om vi kan hålla oss till sakfrågan vore det jättebra. Hur vår situation ser ut har ni ingen aning om. Ni får dalta hur mycket ni vill med era barn, vi behöver regler att följa. Det tror jag hela familjen vinner på.

Jag tackar er som bidragit med nyttig information. Jag ska prova de där inställningarna i CayLe skrev om. Skulle inte funka så kollar jag efter ny router.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av Valonen:

De stängde av strömmen för oss på Amiga-tiden, önskar att man hade haft ett samtal istället. Det löste inte mycket och man kom nog längre ifrån varandra. Med det sagt så går det att schemalägga. Hoppas att saker löser till det bästa för er.

Det var fanken tider det, med dagens teknik verkar världen enbart gå utför. Och på tal om Amiga, nästan så man får ett sug av att kolla på The Americans.

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|