Intel publicerar riktlinjer för försäljare om AMD Ryzen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@Anonymous FTW: problemet är då att moderkort tillverkaren gör sig i så fall skyldigt av industrispionage.

Jaha, och? Både AMD och Intel får garanterat tag på varandras tidiga produktions-körningar som hamnar hos moderkortstillverkare. De har garanterat stenkoll på vad motparten släpper ut på marknaden, samtidigt som tillverkarna tar fram moderkorten till den nya CPU'n. Eftersom den karusellen ger lika utdelning, är det ingen av dem som bråkar om det.

Skrivet av Anonymous FTW:

Så länge det hålls hemligt så är det inget problem. Sen är det upp till AMD att komma med bevis på att det har skett om AMD vill ta upp det rättsligt.

Fast AMD skulle inte göra något rättsligt om de inte blev tvingade till det. Med andra ord, att någon går ut med information om att man lämnat över "sin" ES offentligt.
Däremot skulle jag inte vara ett dugg förvånad om man försöker skicka "kända läckor" lägre klockade exemplar, exemplar med färre kärnor, mindre cache, osv, bara för att försöka "överraska" motståndaren med en produkt som är bättre än vad ES exemplaret indikerat. Men eftersom specs vid det här laget är öppet publicerade så har Intel inga problem med att anpassa det de redan vet, till de nya specsen, och utgå från det.

Men just för att Intel garanterat har bättre koll än vi, så är det så positivt att se att de känner sig tvingade att "bemöta" Ryzen med nya CPU'er i sin line-up.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jaha, och? Både AMD och Intel får garanterat tag på varandras tidiga produktions-körningar som hamnar hos moderkortstillverkare. De har garanterat stenkoll på vad motparten släpper ut på marknaden, samtidigt som tillverkarna tar fram moderkorten till den nya CPU'n. Eftersom den karusellen ger lika utdelning, är det ingen av dem som bråkar om det.

Fast AMD skulle inte göra något rättsligt om de inte blev tvingade till det. Med andra ord, att någon går ut med information om att man lämnat över "sin" ES offentligt.
Däremot skulle jag inte vara ett dugg förvånad om man försöker skicka "kända läckor" lägre klockade exemplar, exemplar med färre kärnor, mindre cache, osv, bara för att försöka "överraska" motståndaren med en produkt som är bättre än vad ES exemplaret indikerat. Men eftersom specs vid det här laget är öppet publicerade så har Intel inga problem med att anpassa det de redan vet, till de nya specsen, och utgå från det.

Men just för att Intel garanterat har bättre koll än vi, så är det så positivt att se att de känner sig tvingade att "bemöta" Ryzen med nya CPU'er i sin line-up.
B!

Kan det inte vara fejk? Hittar inte något om Ryzen på Intels hemsida, därav jag frågade om någon har länk till originalinlägget på Intel

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Kan det inte vara fejk? Hittar inte något om Ryzen på Intels hemsida, därav jag frågade om någon har länk till originalinlägget på Intel

Om det är äkta så ligger det på deras intranät och inte öppet mot Internet. Det där är inget de vill skylta öppet med. Sen har någon illojal intelmedarbetare läckt det där.

Tänker närmast på när Nokias CEO skrev memot "The burning platform" den var inte heller menad att gå ut på nätet, men någon/några på Nokia ville annorlunda.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Om det är äkta så ligger det på deras intranät och inte öppet mot Internet. Det där är inget de vill skylta öppet med. Sen har någon illojal intelmedarbetare läckt det där.

Tänker närmast på när Nokias CEO skrev memot "The burning platform" den var inte heller menad att gå ut på nätet, men någon/några på Nokia ville annorlunda.

Då är det alltså troligtvis fejk. Tack för info.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dockland:

Då är det alltså troligtvis fejk. Tack för info.

Så skrev han inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Då är det alltså troligtvis fejk. Tack för info.

...det behöver det inte alls betyda? Företag släpper interna grejer väldigt ofta. Brukar lämnas ut till anställda och direkta samarbetspartners i branschen.

Permalänk
Avstängd

Om intel släpper ett dokument till säljare där dom ska skryta upp intel för dom haft samma teknik längre och ska ta upp i7 6950x en 20 000kr cpu mot ryzen en 5000kr cpu sen svaret om dom är oroliga att förlora marknadsdelar ta upp ssd och thunderbolt sen iris pro och wiGig som är jävligt orelevant för cpu prestanda och låter ganska suspect

Sen att intel börjar spotta ur sig pentiums med HT i3 som K modell och en massa nya modeller och snackades om i5 med ht som svar på ryzen så nog har espinonage avdelningen på intel stenkoll hur ryzen presterar och är lite skakade när den verkar ha prestanda över förväntan sen upplåst för oc och priset på sin sida

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Dom behöver minst devils canyon IPC för att prestera bra i många spel, dom flesta som kommer köpa den kommer använda den i spel.

Enligt dom senaste läckorna skall IPC vara något bättre än Broadwell och dom skall klocka bra, troligen inga problem med spel alltså. En toppklockad Skylake/Kaby Lake kanske kan ge någon fps mer i fåtrådade spel men det är inte framtiden. Ryzen blir å andra sidan nära dubbelt så snabb i multithreading så ... det finns en anledning att Intel nu snabbar på med Coffee Lake 6c/12t på konsumentplattformen frågan är om det är för lite för sent. I vilket fall behövde Intel den här pushen annars hade vi suttit kvar på 4c/8t i många år till, och vi konsumenter behövde AMD.

Betänk att alla nya konsolspel är programmerade för 8 dedikerade kärnor, utvecklarna lär inte klaga över om alla gamers skaffar 8-kärniga Ryzens.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

''Intel currently offers (and will continue to offer) the best processors''. Haha, låter som nämnt innan att Intel är oroliga över Ryzen och att folk kommer byta till AMD

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

...det behöver det inte alls betyda? Företag släpper interna grejer väldigt ofta. Brukar lämnas ut till anställda och direkta samarbetspartners i branschen.

Jo, troligtvis är det det. Om ingen tillförlitlig källa kan anges. En dump som den där bilden fixar jag på några minuter hemma på datorn.
Ni kan bortse från inlägget och bilden tills det verifierats.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dockland:

Jo, troligtvis är det det. Om ingen tillförlitlig källa kan anges. En dump som den där bilden fixar jag på några minuter hemma på datorn.
Ni kan bortse från inlägget och bilden tills det verifierats.

Vi gör nog som vi vill.
Nej detta är inte verifierat och lär knappast bli det, vi kommer inte att se en Intel anställd gå ut och säga, det var jag som läckte internt material.
Det som jag tycker talar för bilden, är att argumenten trots allt är ganska lågmälda och att man inte uppmanas att ljuga, det handlar mer om att peka på den ljusa sidorna av ens egen produkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Har någon länken till denna sida hos Intel?

Är säkert någon bluff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Är säkert någon bluff.

Nej. Jag snokade lite, det verkar vara legit. Lite mer tillförlitlig källa än någon randomfjortis på reddit.
Håll till godo:
https://www.youtube.com/watch?v=p7DRtrgdgbE&feature=youtu.be

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd

Tja hursom helst.
Ska bli så jäkla kul att se att det finns Amd cpuer,I butikerna som är från 2017!!!!
Tjohooo..:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Någon som sett några bilder på vad quizet innehåller för frågor/påståenden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabfate:

''Intel currently offers (and will continue to offer) the best processors''. Haha, låter som nämnt innan att Intel är oroliga över Ryzen och att folk kommer byta till AMD

Jo, för Intel skulle ju försöka tona ner sina egna produkter oavsett konkurrensen? Det ser ut som vanligt säljmaterial för att hjälpa säljarna svara på de vanligaste "dumma" frågorna från köpare som har sett ett reklamblad från AMD...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Tja hursom helst.
Ska bli så jäkla kul att se att det finns Amd cpuer,I butikerna som är från 2017!!!!
Tjohooo..:)

Sååå många på jobb och bekantskapskrets som väntar ivrigt på Ryzen efter att ha vilat i "intel-dvala" några år utan smärre uppgraderingar på propp-sidan om man inte fläskar upp med minst 10-lax. Bara hoppas de inte är buggiga

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Sååå många på jobb och bekantskapskrets som väntar ivrigt på Ryzen efter att ha vilat i "intel-dvala" några år utan smärre uppgraderingar på propp-sidan om man inte fläskar upp med minst 10-lax. Bara hoppas de inte är buggiga

Ooolidligt spännande nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Nu börjar Intel sätta igång med mutorna igen. De sägs ha kontaktat diverse testare och journalister som fått Ryzen och kommit med vissa "ebjudanden" och kontaktat IT-chefer och frågat dem i förtäckta ordalag hur mycket pengar de vill ha för att inte köpa Naples.

https://uploads.disquscdn.com/images/c121eeff8864798125a22a41...
Jäkligt löst, och vi får väl se snart hur det ligger till, men ingen rök utan eld som det heter

Mycket bra sammanställning av Intels muthistoria finnes här. Trots att det är WCCF.
http://wccftech.com/intel-playing-dirty-undercut-amd-ryzen/

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GilbertG:

Nu börjar Intel sätta igång med mutorna igen. De har kontaktat diverse testare och journalister som fått Ryzen och kommit med vissa "ebjudanden" och kontaktat IT-chefer och frågat dem i förtäckta ordalag hur mycket pengar de vill ha för att inte köpa Naples.
http://wccftech.com/intel-playing-dirty-undercut-amd-ryzen/
Mycket bra sammanställning av Intels muthistoria.

Jag gillar att detta tas upp som fakta. Jag skrev det i Zen-tråden också men det är ord från Charlies mun... hur kan det helt plötsligt bli aktuellt igen?

Helt sjuka mängder subjektivitet i den här tråden.

Artikeln innehåller dessutom två länkar till samma sak och en som länkar till något helt orelevant (Om Intels Ice Lake?).
Orginalartikeln finns inte ens kvar.

Även om Intels förflutna är smutsig, varför ska vi sluta med källkritik? Kollar ni ens länkarna?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag gillar att detta tas upp som fakta. Jag skrev det i Zen-tråden också men det är ord från Charlies mun... hur kan det helt plötsligt bli aktuellt igen?

Helt sjuka mängder subjektivitet i den här tråden.

Artikeln innehåller dessutom två länkar till samma sak och en som länkar till något helt orelevant (Om Intels Ice Lake?).
Orginalartikeln finns inte ens kvar.

Även om Intels förflutna är smutsig, varför ska vi sluta med källkritik? Kollar ni ens länkarna?

Tack,slapp jag svara på eländet.Att någon länkar till den där pajasen Demerjian som källa är stor humor inte fakta underlag...kom igen,bättre kan vi!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Om intel släpper ett dokument till säljare där dom ska skryta upp intel för dom haft samma teknik längre och ska ta upp i7 6950x en 20 000kr cpu mot ryzen en 5000kr cpu sen svaret om dom är oroliga att förlora marknadsdelar ta upp ssd och thunderbolt sen iris pro och wiGig som är jävligt orelevant för cpu prestanda och låter ganska suspect

Sen att intel börjar spotta ur sig pentiums med HT i3 som K modell och en massa nya modeller och snackades om i5 med ht som svar på ryzen så nog har espinonage avdelningen på intel stenkoll hur ryzen presterar och är lite skakade när den verkar ha prestanda över förväntan sen upplåst för oc och priset på sin sida

http://www.dcomponline.com.au/images/AMD%20LOGO.jpg

Ja, varför ta upp Iris? Det lär ju komma APUer på nya arkitekturen en vacker dag.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Haha, underbart, om det ens är på riktigt. Bara en massa vag corporate bullshit och påståenden plockade ur röven. Inget konkret och total avsaknad av bevisföring.

"Intel currently offers (and will continue to offer) the best processors". Mmm, välunderbyggt.

Fan håller de på med egentligen, om det är Intel som ligger bakom detta? I sådana fall är det nog dags att låta lite huvuden rulla på marknadsavdelningen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Hoppas de är riktigt djävla oroade. Behöver finnas mer än aktör på marknaden för att både driva på utvecklingen och få ner priserna. Har haft processorer från både Intel och AMD och köper det som ger mig mest prestanda för pengarna. Sista åren har ju Intel för fan haft hela marknaden och de har inte varit sena och utnyttja det på vår bekostnad som konsumenter.

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Ganska ovanligt att ett företag nämner sin konkurrent så här tydligt.

Såvida vi inte backar klockan till den tiden då AMD omnämnde Intel/Nvidia i var och varannan reklam.

Jag säger bara: Zing! Pampam-pam-pam!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag gillar att detta tas upp som fakta. Jag skrev det i Zen-tråden också men det är ord från Charlies mun... hur kan det helt plötsligt bli aktuellt igen?

Helt sjuka mängder subjektivitet i den här tråden.

Artikeln innehåller dessutom två länkar till samma sak och en som länkar till något helt orelevant (Om Intels Ice Lake?).
Orginalartikeln finns inte ens kvar.

Även om Intels förflutna är smutsig, varför ska vi sluta med källkritik? Kollar ni ens länkarna?

Intel har alldrig velat spela boll, de vill ha den och målet och fortsätta ha den även efter mål.

det är dags att bojkotta dem, de borde ha fått mycket hårdare böter än vad de fick i domstol.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag gillar att detta tas upp som fakta. Jag skrev det i Zen-tråden också men det är ord från Charlies mun... hur kan det helt plötsligt bli aktuellt igen?

Helt sjuka mängder subjektivitet i den här tråden.

Artikeln innehåller dessutom två länkar till samma sak och en som länkar till något helt orelevant (Om Intels Ice Lake?).
Orginalartikeln finns inte ens kvar.

Även om Intels förflutna är smutsig, varför ska vi sluta med källkritik? Kollar ni ens länkarna?

Ja, välkommen till klubben, du som lyfter ut obetydligheter och negligerar resten

Skrivet av tEan:

Tack,slapp jag svara på eländet.Att någon länkar till den där pajasen Demerjian som källa är stor humor inte fakta underlag...kom igen,bättre kan vi!

Till båda: Jag redigerade posten litet. Det får ju ses som rykten, men inte helt otroligt.

Länksamlingen till historien är värdefull oavsett.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Detta är ju knappast något nytt, säljsnacket går som vanligt.
Man vinklar till sin egen fördel precis som AMD gjort tidigare när det gäller APU's, där de klart varit starkast på marknaden av de två.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GilbertG:

Ja, välkommen till klubben, du som lyfter ut obetydligheter och negligerar resten

Till båda: Jag redigerade posten litet. Det får ju ses som rykten, men inte helt otroligt.

Länksamlingen till historien är värdefull oavsett.

Det är ju fortfarande bara anonyma kommentarer utan bevis och ett random inlägg på 4chan. I mina ögon ska det banne mig mycket till innan jag ens tänkt att det finns ett uns av sanning i det.

Jag menar, källorna är ju i stort sätt borta från Wccftech-artikeln?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n
Jag är lite random idag Kan vi kanske sluta upp i glädje kring AMD:s återkomst och med det den annalkande freden på jorden istället?

Puss <3

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian