Absorbera ljud från röst/tal

Permalänk
Medlem

Absorbera ljud från röst/tal

Hej!

Jag har min dator i vardagsrummet. Jag sitter ofta och pratar med folk samtidigt som jag spelar. Detta medför att jag ofta höjer rösten och blir ganska högljud. Min flickvän som ofta sitter i samma rum och kollar på tv måste då höja tv'n för att höra.

För att göra både henne och (antagligen) grannarna glada skulle jag vilja sätta upp ljudabsorberande material vid min hörna.

Då jag sitter vid ett hörn och det bara är betongväggar verkar ljudet studsa väldigt friskt som det ser ut idag. Jag har försökt läsa på lite men är väldigt dålig på det i alla fall. Är det absorbenter jag behöver? Vilken Hz används vid tal/högljutt tal?

Är det värt det? Kommer det minska ljudet som läcker till resten av rummet då detta är där första reflektionen sker? Har jag missat något?

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Rekordmedlem

Att du höjer rösten beror på att du inte hör dig själv starkt nog, du använder väl slutna hörlurar ? då ska du öka nivån på medhörningen så kommer du att sänka rösten automatiskt.
Det kan hursomhelst vara bra att dämpa väggarna i datorhörnet, använd markskiva som är minst 50mm tjock den är billig och lätt att hantera då den är styvare än vanlig isolering, det är ganska enkelt att bygga en träram, lägga skivan i den och klä med nått tyg som är "öppet"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att du höjer rösten beror på att du inte hör dig själv starkt nog, du använder väl slutna hörlurar ? då ska du öka nivån på medhörningen så kommer du att sänka rösten automatiskt.
Det kan hursomhelst vara bra att dämpa väggarna i datorhörnet, använd markskiva som är minst 50mm tjock den är billig och lätt att hantera då den är styvare än vanlig isolering, det är ganska enkelt att bygga en träram, lägga skivan i den och klä med nått tyg som är "öppet"

Jag använder ett par Sennheiser pc360 g4me, vilket jag skulle klassa som öppna lurar. Jag ska däremot testa höja medhörningen.

Jag hade inte tänkt att göra något direkt byggprojekt utan mer köpa någonting relativt färdigt. Jag har tittat på Thomann och hittat en del som verkar lovande. Vad tror du om t.ex detta? https://m.thomann.de/se/auralex_acoustics_roominators_d_36dst...

Skulle markskiva absorbera lika bra/bättre?

Jag ska ta en bild imorgon och försöka förklara hur jag har tänkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av InCyBoy:

Jag använder ett par Sennheiser pc360 g4me, vilket jag skulle klassa som öppna lurar. Jag ska däremot testa höja medhörningen.

Jag hade inte tänkt att göra något direkt byggprojekt utan mer köpa någonting relativt färdigt. Jag har tittat på Thomann och hittat en del som verkar lovande. Vad tror du om t.ex detta? https://m.thomann.de/se/auralex_acoustics_roominators_d_36dst...

Skulle markskiva absorbera lika bra/bättre?

Jag ska ta en bild imorgon och försöka förklara hur jag har tänkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror det blir mer byggande om du ska använda en massa småplattor, hur ska du montera dem ? att limma är oftast inget alternativ och då kan det kräva rätt mycket jobb att få upp dem.
Markskiva brukar dämpa bra och vara prisvärt och lättare skumplastsaker kan man ha på utanpå marksivan om man vill men ensamma så brukar de ofta bli för tunna, men allt är bättre än en hård vägg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.