Byta DVD brännare till vad?

Permalänk
Medlem

Byta DVD brännare till vad?

Jag har en All In One som gått sönder. HDD och DVD BR brännaren.

HDD har jag hittat. Men nu vill jag passa på att även byta DVD brännaren. Den behöver INTE bränna BR.

Eftersom jag inte kan så mycket, undrar jag om det går att byta till vad som helst? Allt jag vet är att brännaren är tunn.

Det är min dator.

https://www.dustinhome.se/product/5010502800/all-in-one-pc-et...

Och jag undrar om det går att stoppa i denna.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-gubbe:

Och jag undrar om det går att stoppa i denna.

Ja, då det är mest troligt att den har en "slimline" bör du kunna använda den. Ta dock ut den befintliga först dock se om det är en "slimline" eller inte.
Fast jag skulle inte tro med tanke på att modellen har några år på nacken att det är en BR brännare, utan mest troligt en DVD Brännare/BR läsare.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Troligtvis (Jag har inte sett din dator i verkligheten) så skulle laptop dvd'n fungera anslutningsmässigt osv. Men det är inte så säkert att den passar, mekaniskt. Främst fronten brukar tillverkarna hitta på egna specialare med, för att ge enheten ett visst kosmetiskt utseende, där "linjer" ska passa osv.
Ibland går det att flytta över fronten till den nya enheten, ibland är det helt omöjligt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Den som sitter i nu är Blu-ray-läsare också. Men om du inte bryr dig om Blu-ray så spelar det väl ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-gubbe:

Jag har en All In One som gått sönder. HDD och DVD BR brännaren.

HDD har jag hittat. Men nu vill jag passa på att även byta DVD brännaren. Den behöver INTE bränna BR.

Eftersom jag inte kan så mycket, undrar jag om det går att byta till vad som helst? Allt jag vet är att brännaren är tunn.

Det är min dator.

https://www.dustinhome.se/product/5010502800/all-in-one-pc-et...

Och jag undrar om det går att stoppa i denna.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

Det är mycket möjligt att den där skulle passa. Är det samma typ av släde eller en slot-in enhet som sitter där från början? Är det något hål i chassit som behöver passa eller är hela läsaren exponerad?

Värt att notera är att den ursprungliga läsaren/brännaren kunde läsa men inte bränna Bluray. Den du tittar på har inte stöd för Bluray alls. Jag nämner detta eftersom det enda du nämner om detta är att den nya inte behöver kunna bränna Bluray.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

@A-gubbe: Jag har personligen aldrig varit med om en dator som har haft en specialdesignad DVD-läsare så jag är ganska säker att det går bra att ersätta den trasiga med den du länkade. Om du har en gammal bärbar dator du inte använder kan du alltid sno läsaren från den annars.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut.

http://forumbilder.se/G7E8V/20170212-151226

Startade på sticka. Det är det som sitter i just nu.

HL-DT-ST BDDVDRW CT21N

Permalänk
Medlem

Om hdd _och_ brännare slutat fungera samtidigt så är det inte säkert att det är fel på själva enheterna utan det kan ligga djupare in mot moderkortet.

har du kört enheterna separat mot annan dator och sett att de verkligen är trasiga, har du kollat att datorn som sådan fungerar med annan hdd ??

detta bör göras innan man kuta och köper en massa nya delar, så att man inte köper och det visar sig att det inte fungerar ändå...

Permalänk
Medlem

Brännaren slutade för 2 år sen. HDD varnar Windows för. Att jag ska säkerhetskopiera filer snarast eftersom HDD kommer sluta fungera när som helst.

Permalänk
Medlem

Under tiden som brännaren har varit trasig, hur ofta har du känt att du skulle behövt att använda den?
Kanske helt enkelt skita i och byta den och bara byta hårddisken i datorn istället.
Och om du då känner för att du behöver en brännare så skaffa en extern, så har du ju en ifall din nästa dator inte har någon (vilken den troligen inte har).

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-gubbe:

HL-DT-ST BDDVDRW CT21N

Jepp, det är en slimline. Dock precis som -=Mr_B=- skrev så kan det bli problem med "fronten" om du bytar ut den.
Titta om den går att ta loss, det ska bara vara att i princip trycka/dra fronten uppåt för att den ska lossna.
Ta bort själva enheten kan vara lite mer trixigt, titta på baksidan av datorn om det inte finns en skruv, som håller den.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

För att byta HDD eller brännaren måste hela bakstycket av. HDD sitter under brännaren.
Lika bra byta både och. Tror jag.

Bra tips om fronten. Ska kolla!

En medlem har tipsat mig filmen.

https://www.youtube.com/shared?ci=aHagTxoLxL4

Permalänk
Medlem

Jippi!!!

Jag har en extern DVD BR brännare/slim. Fronterna passar mellan dom två.
Det betyder att det ska passa till den nya med!

Tusen tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

@A-gubbe: Jag har personligen aldrig varit med om en dator som har haft en specialdesignad DVD-läsare så jag är ganska säker att det går bra att ersätta den trasiga med den du länkade. Om du har en gammal bärbar dator du inte använder kan du alltid sno läsaren från den annars.

Läsarna är standardiserade. Det finns ett par olika standarder till gamla pATA enheter, men sedan sATA standarden kom, så har de optiska enheterna varit oförändrade, så alla passar i alla enheter. Men det är just på baksidan. Att spelare har olika fronter är inte speciellt ovanligt, och olika tillverkare, och även olika modeller från samma tillverkare kan ha olika monteringssätt för fronten. Så har man en front "designad" för att följa linjer, snarare än den vanliga rektangeln, så kan man vara körd. Nu ser det inte ut att vara ett problem baserat på bilden, och inlägget. Så det verkar gå vägen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Allt gick bra. Ny HDD och DVD brännare. Fronten passar.

Installerade Windows 10 OEM från DVD iso. Hämtade från Microsoft. Använde min dators gamla Windows 7 nyckel!