Kommer inte åt settings för min router!

Permalänk

Kommer inte åt settings för min router!

Hej!

Jag har 2 routers som är kopplade till varandra (Fråga inte varför). Men jag försöker komma åt den andra router. Så då funkar inte 168.192.1.1. Någon som vet vad man ska söka på? Det är en asus router.

Permalänk
Medlem

@SoftArrow: Testat 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 eller router.asus.com?

Visa signatur

Min bildskärm matchar mina sängkläder // Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk

@kiyo: Eller ne ingen funkade av dem!

Permalänk
Avstängd

Asus routern har troligen hamnat på 192.168.2.1

Sen har du en Asus device discovery i Asus support men nu har du ju inte ens uppgett vilken router du har, verktyget letar upp alla Asus routrar.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Rekordmedlem

Om routrarna inte är omkonfade så har du nog dubbel nat i lanet och adressproblem och kan normalt sett inte nå båda samtidigt, det är helt enkelt omöjligt.
Har du konfat om dem så får du försöka komma ihåg hur du gjort och annars får du koppla isär lanet och ansluta till den router du vill in i och rensa samtidigt bort de dubbla nat och dhcpfunktionerna tex genom att brygga den och se även till att routrarna har olika unika statiska adresser i samma nät, tänk även på att en av dem ska agera standardgateway så att du får ordning på adresseringen i lanet.

Det är för det mesta en ganska dålig ide att koppla in 2 eller fler hemmaroutrar i ett lan, man bör bara ha en router och sedan bygga ut lanet via switchar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Gör såhär. Logga in på den routern som sitter närmast din dator (antar att det är den du kommer åt, inte den andra) och kolla vilken IP adress på WAN sidan som den routern har.

exempelvis DHCP WAN: 192.168.10.2 - Byt ut tvåan mot en 1:a - exempelvis 192.168.10.1 - det borde vara adressen på din första router.