Det här med minnen... kasta 2x4GB-stickorna och köpa 2x8GB?

Permalänk
Medlem

Det här med minnen... kasta 2x4GB-stickorna och köpa 2x8GB?

I morgon får jag hem ett GTX 1070-kort och i samband med det tänkte jag belöna min dator med lite mer RAM-minne. Jag började läsa om vad man ska tänka på och ärligt talat blir jag bara mer förvirrad ju mer jag läser. Följande påståenden verkar vara frekvent återkommande:

  1. Dela aldrig upp kit, utan använd båda stickorna och placera dem på rätt platser.

  2. Blanda inte kit av olika hastigheter.

  3. Blanda inte kit av olika fabrikat.

  4. Blanda inte kit av olika modeller, men av samma fabrikat.

  5. Blanda helst inte ens kit av samma fabrikat och modell, men från olika batcher.

Med andra ord, har du 2x4GB och vill ha totalt 16GB är det bara att kasta de gamla stickorna och köpa 2x8GB, eller för all del (men helst inte) 4x4GB. Kan det verkligen stämma?

Jag har för närvarande ett sådant här kit: https://www.inet.se/produkt/5315124/corsair-8gb-2x4gb-ddr3-cl... - Av artikelnumren att döma är detta likadana minnen, men i en annan färg: https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/137727-corsa... - Bör jag avstå att köpa dessa för att få totalt 16GB?

Permalänk
Skrivet av p.lindblom:

I morgon får jag hem ett GTX 1070-kort och i samband med det tänkte jag belöna min dator med lite mer RAM-minne. Jag började läsa om vad man ska tänka på och ärligt talat blir jag bara mer förvirrad ju mer jag läser. Följande påståenden verkar vara frekvent återkommande:

  1. Dela aldrig upp kit, utan använd båda stickorna och placera dem på rätt platser.

  2. Blanda inte kit av olika hastigheter.

  3. Blanda inte kit av olika fabrikat.

  4. Blanda inte kit av olika modeller, men av samma fabrikat.

  5. Blanda helst inte ens kit av samma fabrikat och modell, men från olika batcher.

Med andra ord, har du 2x4GB och vill ha totalt 16GB är det bara att kasta de gamla stickorna och köpa 2x8GB, eller för all del (men helst inte) 4x4GB. Kan det verkligen stämma?

Jag har för närvarande ett sådant här kit: https://www.inet.se/produkt/5315124/corsair-8gb-2x4gb-ddr3-cl... - Av artikelnumren att döma är detta likadana minnen, men i en annan färg: https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/137727-corsa... - Bör jag avstå att köpa dessa för att få totalt 16GB?

har du upplevt att du behöver mer ram? sedan jag gick från 8gb till 16 så är det bara några spel som nyttjar mer ram än tidigare, men jag har inte märkt skillnaden.

Edit* Och då gick jag från 2x4 ddr3 till ny plattform med 4x4 ddr4

(enda spelet som jag har märkt har gått över 8gb är GTA V)

Visa signatur

Spec Dator:
Chassi:Fractal Design Define S Mobo:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING CPU:Intel Core i9 9900K stock Kylare:Cooler Master MasterAir Maker 8 RAM:16Gb DDR4 3000mhz GPU:2080Ti ROG STRIX GAMING OC SSD:Adata SX900 128GB M.2 SSD:Intel 660p 2TB HDD:1TB Seagate Baraquda 7200RPM SSHD:2TB Seagate Firecuda PSU:Corsair RM750x 80+ Gold OS:Windows 10 pro

Permalänk
Avstängd

Dela aldrig upp kit, utan använd båda stickorna och placera dem på rätt platser.Oftast bullshit och är spelar ingen roll om man delar dom men bör sitta på rätt plats för att få ut max hastighet och i par p.g.a det
Blanda inte kit av olika hastigheter.
Spelar oftast ingen roll då datorn ställer in sig efter segaste minnet du installerat
Blanda inte kit av olika fabrikat.
Är skit samma men har man väldig otur kan vissa minnen inte vara kompatibla med moderkortet men mellan olika märken går nästan alltid bra
Blanda inte kit av olika modeller, men av samma fabrikat.
Enda som händer med olika modeller är att datorn ställer in sig efter slöaste minnet och dom snabbaste kan inte nytjas fullt ut så har du 1st 2133 minne och ett 3000 så kör den 2133
Blanda helst inte ens kit av samma fabrikat och modell, men från olika batcher.

Är inte annat än skitsnack för en del tror minnen är testade i par och har råkat på flera kitt där ena minnet är dött andra funkar i ett pack så dom är inte testade och kan ha olika moduler där ena är av ett märke dom andra ett annat men spelar oftast ingen roll

har man 2x4 gb och 2 minnes slotter över så spelar det ingen roll att köra 4st minnen och kan möjligt påverka oc på minnen ibland på vissa moderkort och vissa moderkort kan vara limiterade till en viss mhz med 4st minnen men är annars oftast smidigaste lösningen med 2x 4 till om man inte har väldigt trötta minnen och vill ha riktigt snabba då kan det kanske vara värt att köpa 2 x 8gb men inte ens då är det motiverat pengarna utan är mer bara för att

körde en backupp dator med 4 olika minnen som hade 4 olika hastigheter i flera år och funkade gallant gick dygnet runt helt stabil och man behöver inte vara så rädd för att mixxa minnen men har man otur kan man hitta en kombo som inte vill funka tillsammans men är ovanligt och man kan oftast mixa ganska hur man vill men är bra att se till så man kör dualchannel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av DreinLifeOfYou:

har du upplevt att du behöver mer ram? sedan jag gick från 8gb till 16 så är det bara några spel som nyttjar mer ram än tidigare, men jag har inte märkt skillnaden.

Edit* Och då gick jag från 2x4 ddr3 till ny plattform med 4x4 ddr4

(enda spelet som jag har märkt har gått över 8gb är GTA V)

Jag testade nyligen Just Cause 3 och det gnällde över att jag inte hade en tillräcklig mängd RAM-minne. Eftersom det är förhållandevis billigt tänkte jag att det kanske är dags att utöka. I övrigt har jag inte känt att jag saknat minne.

Skrivet av lord_vasagos:

Blanda helst inte ens kit av samma fabrikat och modell, men från olika batcher.

Är inte annat än skitsnack för en del tror minnen är testade i par och har råkat på flera kitt där ena minnet är dött andra funkar i ett pack så dom är inte testade och kan ha olika moduler där ena är av ett märke dom andra ett annat men spelar oftast ingen roll

Tack så mycket för svaret. Nu känner jag mig mer bekväm med att köpa minnen som inte är blåa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av p.lindblom:

Jag testade nyligen Just Cause 3 och det gnällde över att jag inte hade en tillräcklig mängd RAM-minne. Eftersom det är förhållandevis billigt tänkte jag att det kanske är dags att utöka. I övrigt har jag inte känt att jag saknat minne.

Tack så mycket för svaret. Nu känner jag mig mer bekväm med att köpa minnen som inte är blåa.

lägg märke till oftast nä det brukar vara lungt och har byggt väldigt många datorer både nya och beg och är ovanligt att minnen inte går i hop med varann och ska du vara mer safe kolla så minnena är kompatibla med moderkortet så är dom i 99% av fallen kompis med varandra och även minnen som inte står med alls brukar gå att köra men är lite försäkring och förbättrar oddset om dom står med i listan som man hittar på moderkortstillverkaren sida för sitt moderkort

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

lägg märke till oftast nä det brukar vara lungt och har byggt väldigt många datorer både nya och beg och är ovanligt att minnen inte går i hop med varann och ska du vara mer safe kolla så minnena är kompatibla med moderkortet så är dom i 99% av fallen kompis med varandra och även minnen som inte står med alls brukar gå att köra men är lite försäkring och förbättrar oddset om dom står med i listan som man hittar på moderkortstillverkaren sida för sitt moderkort

Tack för tipset! Jag kollade upp kompatibiliteten och köpte sedan ett sådant här kit: https://www.inet.se/produkt/5315229/corsair-8gb-2x4gb-ddr3-cl... - Frånsett färgen verkar de vara tämligen identiska med minnena jag hade sedan tidigare. Datorn förstår att den nu har totalt 16GB och än så länge har jag inte märkt av några konstigheter. Trevlig helg!

Permalänk
Medlem

@p.lindblom: Just Cause 3 är ett dåligt fall tyvärr :/
De har en minnesläcka i spelet och istället för att fixa en minnesläcka la de till en varning att man har för lite RAM... Buggigt spel (men kul)

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av p.lindblom:

Tack för tipset! Jag kollade upp kompatibiliteten och köpte sedan ett sådant här kit: https://www.inet.se/produkt/5315229/corsair-8gb-2x4gb-ddr3-cl... - Frånsett färgen verkar de vara tämligen identiska med minnena jag hade sedan tidigare. Datorn förstår att den nu har totalt 16GB och än så länge har jag inte märkt av några konstigheter. Trevlig helg!

Är lugnt och brukar gå bra och tror inte det är nån fara alls

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w