Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vad anser ni om 4k skärm till laptops?

Permalänk
Medlem

Vad anser ni om 4k skärm till laptops?

Ja. Rubriken säger allt.

Vad anser ni om 4k skärm till 13" och 15" laptops? vs FHD skärmar?

Bör man köpa 4k om man kan, eller skippa det?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

helt meningslöst, om du inte ska ha det till något specifikt. Är det stor prisskillnad och du bryr dig skippa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

helt meningslöst, om du inte ska ha det till något specifikt. Är det stor prisskillnad och du bryr dig skippa det

Laptopen jag kollar på kostar cirka 4000kr extra för 4k skärm, dock får man 500gb ssd istället för 250, 16gb ram istället för 8gb och en i7 istället för en i5.

Egentligen behöver jag inte den extra prestandan (dock kan det göra att man kan ha kvar laptopen 1-2 år extra ju), så det är skärmen som är den avgörande faktorn.

Det är till arbete / studie laptop.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Lego Master

Ser ingen anledning med en 4K-skärm i storlekar under 20" egentligen. Du måste ha skalning igång för att se fuck-all på en sån skärm, och då motverkar det lite syftet tycker jag. För gaming kanske, men där är det ju andra faktorer som begränsar huruvida man kan utnyttja en 4K-skärm till fullo.

Jag hade inte köpt en laptop med 4K-skärm bara för den sakens skull, men som du säger är ju prestandan lite annorlunda.

Får man fråga vilka modeller det är du väger mellan? Det kan ju vara så att 4K-panelen i datorn är helt värdelös och går bort av den anledningen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

beror ju som sagt helt och håller på din ekonomi men det är ju som sagt ganska onödigt

Permalänk
Medlem

Då jag tycker windows 10s skalning inte är konsekvent så känns det inte klockrent. Dödar väl lite kvalitetkänslan i UIt när vissa gränssnitt ser fina ut och vissa ser ut som skit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har en 2560x1440-skärm i min 14" laptop och jag tycker det är i högsta laget. Kör 150% skalning för att slipp sitta 2 decimeter från skärmen. 4k blir ju ännu värre.
I ditt exempel ovan så är uggraderingen av lagring/minne/processor värt mer för mig än skärmen. Om du känner tvärt om tycker jag definitivt inte det är värt med 4k extra för en 4k skärm.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Inaktiv

Min retina har 2560x1600, det är ju inte direkt 4k men ändå rätt högt. Och kan säga att det är helt sjuk skillnad mot att gå från en 1080p eller ännu värre 720p. Men eftersom Windows hanterar skalning som ett anus skulle jag nog skippa 4k för att slippa huvudvärk och förbättra batteritiden lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ser ingen anledning med en 4K-skärm i storlekar under 20" egentligen. Du måste ha skalning igång för att se fuck-all på en sån skärm, och då motverkar det lite syftet tycker jag. För gaming kanske, men där är det ju andra faktorer som begränsar huruvida man kan utnyttja en 4K-skärm till fullo.

Jag hade inte köpt en laptop med 4K-skärm bara för den sakens skull, men som du säger är ju prestandan lite annorlunda.

Får man fråga vilka modeller det är du väger mellan? Det kan ju vara så att 4K-panelen i datorn är helt värdelös och går bort av den anledningen.

Det är den nya HP Spectre x360 jag tänker köpa.
Anledning till den nya:
Designen är sjukt snygg (Ash Silver / coppar)
2 in 1 är något som kommer gynna mig i framtiden. (Pluggar till lärare, därav, skönt som fan att ligga i sängen och läsa pdf / uppsatser).

Asså, 500gb ssd = jag behöver aldrig rensa bland alla artiklar jag laddar ner / uppsatser m.m.
16 gb ram = Behöver jag inte, 8gb funkar för mig. Men om något år?
i7 behövs egentligen inte heller, men rätt gött att ha så den klarar något extra år.

Det handlar om 4000kr skillnad. Ska man lägga 12k, kan man lägga 16k

Dessutom får jag en sån aktiv pen till datorn med 4k versionen som kostar 700kr. (Tror inte FHD stödjer pennor, så det är ju en nice perk också)

Skrivet av agitax:

beror ju som sagt helt och håller på din ekonomi men det är ju som sagt ganska onödigt

Ekonomin är whatever, detta är en investering i mina studier / framtiden / "present" till mig själv.

Skrivet av PlogarN97:

Då jag tycker windows 10s skalning inte är konsekvent så känns det inte klockrent. Dödar väl lite kvalitetkänslan i UIt när vissa gränssnitt ser fina ut och vissa ser ut som skit.

Skickades från m.sweclockers.com

Har läst det också, men majoriteten av "standard" programmen ska inte vara några problem längre.

Skrivet av Cyne:

Jag har en 2560x1440-skärm i min 14" laptop och jag tycker det är i högsta laget. Kör 150% skalning för att slipp sitta 2 decimeter från skärmen. 4k blir ju ännu värre.
I ditt exempel ovan så är uggraderingen av lagring/minne/processor värt mer för mig än skärmen. Om du känner tvärt om tycker jag definitivt inte det är värt med 4k extra för en 4k skärm.

Tror också att 4k skärmen stödjer penna för anteckning, medan fhd inte gör det.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Det är den nya HP Spectre x360 jag tänker köpa.
Anledning till den nya:
Designen är sjukt snygg (Ash Silver / coppar)
2 in 1 är något som kommer gynna mig i framtiden. (Pluggar till lärare, därav, skönt som fan att ligga i sängen och läsa pdf / uppsatser).

Asså, 500gb ssd = jag behöver aldrig rensa bland alla artiklar jag laddar ner / uppsatser m.m.
16 gb ram = Behöver jag inte, 8gb funkar för mig. Men om något år?
i7 behövs egentligen inte heller, men rätt gött att ha så den klarar något extra år.

Det handlar om 4000kr skillnad. Ska man lägga 12k, kan man lägga 16k

Dessutom får jag en sån aktiv pen till datorn med 4k versionen som kostar 700kr. (Tror inte FHD stödjer pennor, så det är ju en nice perk också)

Ekonomin är whatever, detta är en investering i mina studier / framtiden / "present" till mig själv.

Har läst det också, men majoriteten av "standard" programmen ska inte vara några problem längre.

Tror också att 4k skärmen stödjer penna för anteckning, medan fhd inte gör det.

Del ett är om programmet öht skalar upp.
Del två är om detta göra snyggt eller om ikonen ser fulare ut än om den varit i motsvarande storlek på en skärm med lägre PPI

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör på 4K varianten. Det låter ju ändå som att du vill ha alla de andra features som den har.
De extra 4000kr är ju bevisligen inte bara för skärmen. Och bara för att displayen klarar 4K, måste du ju inte köra allt i 4K.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

2560x1440 bör ju vara mer än tillräckligt till mindre skärmar, typ 19-20" och neråt.
Ser ingen anledning till 4k där, inte om du står i valet och kvalet bara på panelupplösning.

Bättre att ha en stor, högupplöst extern skärm hemma i så fall.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

4K kan tyckas överdrivet men är man som jag småless på..

..så är 293ppi / 339ppi mer magasin-lagom.
(Jag kör 91ppi..aka LEGO-font 24"1080.. man måste köra 8K för att få såna siffror i 27")

Slutsats.. jag vill ha 8K.

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter på dig som att du vill ha den men personligen tycker jag det låter som något av det mest onödiga jag hört. Det känns dessutom totalt overkill med i7:a, 16GB RAM och 500GB SSD i en laptop för mestadels studier men det är väl upp till dig. Vill du lägga de pengarna så är det ingen som stoppar dig.

Permalänk
Medlem

Det som kan vara ett skäl för 4K är att dom skärmarna ofta har lite bätter färghantering/färgrymd (förmodligen mer för att dom är dyrare än att upplösningen spelar in). Men är man inte proffsfotograf, tryckare eller något så kanske det kan kvitta. Hur det är ju på den HP dator du kollar på vet jag dock inte.

Permalänk
Medlem

@FBGKimpan:
Du vet väl att det kommer en ny hp x360 15" snart (kanske redan kommit)? Säljs bara med 4k och värd att spana in. Den nya versionen har mindre skärmkanter ("bezels") så den tar mindre plats i väskan. Sen tror jag att skärmen inte är lika reflektiv som på den förra men har inte jättekoll.

I vanliga fall tycker jag 4k på en laptop är onödigt, men ska du använda den som "tablet" skulle jag säga att full HD är för lite för en 15"-skärm eftersom man sitter närmre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacques:

@FBGKimpan:
Du vet väl att det kommer en ny hp x360 15" snart (kanske redan kommit)? Säljs bara med 4k och värd att spana in. Den nya versionen har mindre skärmkanter ("bezels") så den tar mindre plats i väskan. Sen tror jag att skärmen inte är lika reflektiv som på den förra men har inte jättekoll.

I vanliga fall tycker jag 4k på en laptop är onödigt, men ska du använda den som "tablet" skulle jag säga att full HD är för lite för en 15"-skärm eftersom man sitter närmre.

Oja, det är dem jag snackar om. Dock är 15" för tungt å drygt att ha till skolan / tablet m.m.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Oja, det är dem jag snackar om. Dock är 15" för tungt å drygt att ha till skolan / tablet m.m.

Ok läste fel, trodde det var 15" du var intresserad av. På 13,3" kanske full HD duger, alla recensioner jag sett av den har varit positiva.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Om du tycker du kan få exakt samma dator för 4000 mindre utan 4k skärm så köp den.

4k på en 13" laptop är lika dumt som 1080p på en 13" laptop. Du kommer få zooma en hel del.
Jag kör en 4k" skärm (34" curved) och det är en storlek som börjar kännas ok för 4k.

Tycker Windows 10 skalar rätt bra dock, inte lika bra som OSX men helt ok. Ska tilläggas att jag INTE gjort det på en sån liten skärm utan gjort det på en 2560 (dell) och en 3440 (nuvarande asus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Om du tycker du kan få exakt samma dator för 4000 mindre utan 4k skärm så köp den.

4k på en 13" laptop är lika dumt som 1080p på en 13" laptop. Du kommer få zooma en hel del.
Jag kör en 4k" skärm (34" curved) och det är en storlek som börjar kännas ok för 4k.

Tycker Windows 10 skalar rätt bra dock, inte lika bra som OSX men helt ok. Ska tilläggas att jag INTE gjort det på en sån liten skärm utan gjort det på en 2560 (dell) och en 3440 (nuvarande asus)

Tjejen har en MacBook och de kör med 2560 × 1600. Det är absolut inte för litet och man behöver aldrig zooma?

Det är inte exakt samma dator. Det är bättre specs överlag. Men inte säker på om jag behöver det extra, därav tråden

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Tjejen har en MacBook och de kör med 2560 × 1600. Det är absolut inte för litet och man behöver aldrig zooma?

Snarare att allting redan är inzoomat som standard.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

@FBGKimpan:
Fördelen med apple är att hårdvara och mjukvara görs ihop, så man slipper tänka på saker som skalning. Skalningen blir även mycket mer tillförlitlig vad det gäller tredjepartsprogram (om om jag förstått rätt) för mac datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Det är den nya HP Spectre x360 jag tänker köpa.
Anledning till den nya:
Designen är sjukt snygg (Ash Silver / coppar)
2 in 1 är något som kommer gynna mig i framtiden. (Pluggar till lärare, därav, skönt som fan att ligga i sängen och läsa pdf / uppsatser).

Asså, 500gb ssd = jag behöver aldrig rensa bland alla artiklar jag laddar ner / uppsatser m.m.
16 gb ram = Behöver jag inte, 8gb funkar för mig. Men om något år?
i7 behövs egentligen inte heller, men rätt gött att ha så den klarar något extra år.

Det handlar om 4000kr skillnad. Ska man lägga 12k, kan man lägga 16k

Dessutom får jag en sån aktiv pen till datorn med 4k versionen som kostar 700kr. (Tror inte FHD stödjer pennor, så det är ju en nice perk också)

Ekonomin är whatever, detta är en investering i mina studier / framtiden / "present" till mig själv.

Har läst det också, men majoriteten av "standard" programmen ska inte vara några problem längre.

Tror också att 4k skärmen stödjer penna för anteckning, medan fhd inte gör det.

Sitter oxå och funderar på att köpa en av dessa modeller. Har du bestämt dig för vilken du ska köpa?

Skickades från m.sweclockers.com