MC-server, prestandatips

Permalänk
Hedersmedlem

Uppdatering,

Kör fortfarande minimal start, för jag noterade att reserverat minne ökar då och då när spelare är inloggade. Vi har en bugg som verkar ha uppstått mellan 1.8 och 1.1.2. Det är nog den som gör att servern degenerar och till slut dör. http://www.minecraftforum.net/forums/support/server-support/2...

Bra, en del i pusslet färdig. Nu ska jag se vad jag kan göra åt den andra..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Varför pratar ni om att köra i ram och SSD? Ni har sett ts copy paste från top med, den säger "0.0 wa" vilket tyder på att det inte är IO. Eftersom datorn har rejält mycket med minne kommer det mesta ligga buffrat oavsett. Detta kan man också se i top, i cache/buffer ligger det 50592656 bytes, alltså 50GB cache i ram.

Vill man är det enkelt att kolla hur IO-last ser ut vid fryslagg. Är det beroende på IO, så fixar man snabbare IO då, inte innan. Om ts tycker det är kul att analysera prestanda på hårdvaran kan jag rekommendera netdata
https://github.com/firehol/netdata

Kör netdata i webbläsaren och tryck på paus när du får dina spikar, skulle det var IO-last kommer du att se det.

Skrivet av CCWarlock:

Kör fortfarande minimal start, för jag noterade att reserverat minne ökar då och då när spelare är inloggade.

Det låter normalt. Du säger till java hur stort minnesblock den får använda, men jag tror detta kommer ligga virtuellt och allokeras som reserverat allt eftersom allokering i minecraft sker.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Nu var det ett tag sedan jag körde MC-server, men jag körde drygt tio dagliga spelare och en bunt moddar (IC2, Redpower m.fl. industrimods) på en i7-3770 (icke-K) med 32 GB RAM från en Intel 520 240 GB SSD i Windows 7. Jag spelade dessutom själv Minecraft från den datorn, samtidigt som servern gick i bakgrunden.

Det är inte bara så att Linux är allmänt handikappat när det kommer till realtidsapplikationer?

Permalänk
Medlem

Detta var under sent beta men jag körde 3-5 spelare på en HP 6510b på 2GB RAM körde utmärkt så länge man inte överdrev med för mycket redstone på samma område.

Skrivet av Sveklockarn:

Nu var det ett tag sedan jag körde MC-server, men jag körde drygt tio dagliga spelare och en bunt moddar (IC2, Redpower m.fl. industrimods) på en i7-3770 (icke-K) med 32 GB RAM från en Intel 520 240 GB SSD i Windows 7. Jag spelade dessutom själv Minecraft från den datorn, samtidigt som servern gick i bakgrunden.

Det är inte bara så att Linux är allmänt handikappat när det kommer till realtidsapplikationer?

Vet inte om det har ändrats sig men då presterade Linux bättre speciellt då Minecraft skapade massvis med små filer för mapparna mm.
Sedan handikappat med realtidsapplikationer?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Detta var under sent beta men jag körde 3-5 spelare på en HP 6510b på 2GB RAM körde utmärkt så länge man inte överdrev med för mycket redstone på samma område.

Vet inte om det har ändrats sig men då presterade Linux bättre speciellt då Minecraft skapade massvis med små filer för mapparna mm.
Sedan handikappat med realtidsapplikationer?

Det går att minska prestandaförlusterna av vanilla-redstone genom att tweaka lightning (minns dock inte hur), men fördelarna med redstone-moddarna var prestandavinster och att det gick enklare att bygga mycket mer avancerade konstruktioner på betydligt mindre plats. Logiken drog fortfarande en försvarbar mängd CPU, och Aktivitetshanteraren brukade säga att det totalt var 65-70% CPU i användning. Sen var man naturligtvis tvungen att använda chunkloaders för att långa kedjor av maskiner inte skulle balla ur så fort man gick och farmade, men jag vill påstå att det var tämligen mycket som pågick i världen samtidigt utan något lagg och att det som sagt gick att köra på tämligen klen hårdvara i förhållande till vad TS använder med operativsystemet som en av de stora skillnaderna - en helt vanlig klientversion av Windows 7.

Det här med Linux och realtid är en grej jag bara skrapat på ytan med i samband med att jag försökte hitta ett sätt att koda om och skicka vidare en videoström över nätverk på en Linux-maskin, något som uppenbarligen inte gick att lösa enkelt eftersom det finns något "djupt under huven" i Linux som inte behandlar informationen på ett sätt så att det t.ex. gick att få en sammanhängande laggfri video över en längre tidsperiod. Det slutade med att jag fick köpa en hårdvaruomkodare.

Permalänk
Medlem

Jag kör för närvarande två tungt moddade 1.10 (Skyfactory3 & Direwolf20 1.10) servrar på "homelab" i signatur. Så rent prestanda mässigt bör de inte vara några problem alls.

Har du prövat köra warmroast för att kolla vad som tar ticktid?

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem

Min gamla server som jag nämnde ovan prestarande mycket bättre. Det kan inte vara så att 50GB i ram är för mycket för cpu att hantera? För skoj skull prova minska till typ 10? Borde räcka det också. Det ger inte så mycket ram för cpun att hantera. Bara en tanke.

Visa signatur

.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sniglom:

Varför pratar ni om att köra i ram och SSD? Ni har sett ts copy paste från top med, den säger "0.0 wa" vilket tyder på att det inte är IO. Eftersom datorn har rejält mycket med minne kommer det mesta ligga buffrat oavsett. Detta kan man också se i top, i cache/buffer ligger det 50592656 bytes, alltså 50GB cache i ram.

Vill man är det enkelt att kolla hur IO-last ser ut vid fryslagg. Är det beroende på IO, så fixar man snabbare IO då, inte innan. Om ts tycker det är kul att analysera prestanda på hårdvaran kan jag rekommendera netdata
https://github.com/firehol/netdata

Kör netdata i webbläsaren och tryck på paus när du får dina spikar, skulle det var IO-last kommer du att se det.

Det låter normalt. Du säger till java hur stort minnesblock den får använda, men jag tror detta kommer ligga virtuellt och allokeras som reserverat allt eftersom allokering i minecraft sker.

Jag var orolig på minnesreservervationen eftersom den bara ökade och ökade, som om det var en minnesläcka. Har indikeringar på det från buggen vi lider av. Måste bara vänta tills den slår i sina 16GB, vilket går slöare nu när vi mördat av alla critter ingame som orsakar buggen.

Jag applicerade alla options. Kompileringsflaggan tvingar den att kompilera _hela tiden_ verkar det som så den ger ju 500%+ CPU-användning. Men de andra optionerna lirar på bra. Frågan är om det är bättre än innan, vi håller på att utvärdera. CPU-användningen ligger bra till med två spelare nu iaf.

Skrivet av Claews:

Jag kör för närvarande två tungt moddade 1.10 (Skyfactory3 & Direwolf20 1.10) servrar på "homelab" i signatur. Så rent prestanda mässigt bör de inte vara några problem alls.

Har du prövat köra warmroast för att kolla vad som tar ticktid?

Intressant program. Det ska jag titta på.

Skrivet av fragwolf:

Min gamla server som jag nämnde ovan prestarande mycket bättre. Det kan inte vara så att 50GB i ram är för mycket för cpu att hantera? För skoj skull prova minska till typ 10? Borde räcka det också. Det ger inte så mycket ram för cpun att hantera. Bara en tanke.

Du menar att hastigheten går ner för att jag fullsmetat minneskontrollerna? Prestandan såg fin ut när jag körde Memtest. Hur som allokerar vi numera bara 16GB till MC-servern..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Jag var orolig på minnesreservervationen eftersom den bara ökade och ökade, som om det var en minnesläcka. Har indikeringar på det från buggen vi lider av. Måste bara vänta tills den slår i sina 16GB, vilket går slöare nu när vi mördat av alla critter ingame som orsakar buggen.

Jag applicerade alla options. Kompileringsflaggan tvingar den att kompilera _hela tiden_ verkar det som så den ger ju 500%+ CPU-användning. Men de andra optionerna lirar på bra. Frågan är om det är bättre än innan, vi håller på att utvärdera. CPU-användningen ligger bra till med två spelare nu iaf.

Intressant program. Det ska jag titta på.

Du menar att hastigheten går ner för att jag fullsmetat minneskontrollerna? Prestandan såg fin ut när jag körde Memtest. Hur som allokerar vi numera bara 16GB till MC-servern..

Ja, typ. Jag tänkte om det kräver så mycket CPU av servern för att hålla kolla på 55GB i ram så det påverkar prestandan f ö? Bara en tanke "outside-the-box" då jag haft betydligt sämre hårdvara med flera användare samt plugins men bättre prestanda. Men då bara 2-4GB ram. Eller om det är någon typ av bugg i MC som gör att den inte kan hantera så stora mängder ram.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@CCWarlock: Har du ingen Windows-maskin du kan testa på?

MC har ju fördelen att det går att exekvera Java lika bra på en Windows-maskin.

Permalänk
Medlem

@CCWarlock:
Jag är lite nyfiken om det blev någon skillnad när du sänkte mängden ram?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Två grejjer: Jag har ett skript som körs varje timme som håller schack på minnesläckorna i java som plågar rätt många versioner av minecraft. Händer dock inte så ofta i vanilla..

#!/bin/bash
sync
echo 1 > /proc/sys/vm/drop_caches
echo 2 > /proc/sys/vm/drop_caches
echo 3 > /proc/sys/vm/drop_caches

Sedan så står det på wiki att "* Note: Linux users should avoid using OpenJDK 6 for server hosting, as it has been known to cause issues" men det verkar flera ha påpekat. har du provat oracle java ännu?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Senaste veckan har vi varit dåliga på att fortsätta felsökningen. Får ta tag i det i helgen kanske. Men servern flyter på jävligt bra, det lilla vi spelar. Då är alltså förändringarna att vi kör min16 max16 GB minne, alla flaggor sniglorm postade förutom Xcompile samt att vi mördat alla critters (chickens, cows, sheep) i farmer och närhet.

Skrivet av Sveklockarn:

@CCWarlock: Har du ingen Windows-maskin du kan testa på?

MC har ju fördelen att det går att exekvera Java lika bra på en Windows-maskin.

Nej, inte rakt av. Kanske kan sätta upp något. Det blir en framtida felsökning och test. Vi har redan bytt från FreeBSD till Ubuntu Server utan någon skillnad i prestanda, men det är ju Unix och Brunix..

Skrivet av fragwolf:

@CCWarlock:
Jag är lite nyfiken om det blev någon skillnad när du sänkte mängden ram?

Har inte gjort något annat än att tilldela MC mindre minne. Oklart om det gjort skillnad. Har inte möjlighet att fysiskt plocka ur minne för att testa.

Skrivet av Haptic:

Två grejjer: Jag har ett skript som körs varje timme som håller schack på minnesläckorna i java som plågar rätt många versioner av minecraft. Händer dock inte så ofta i vanilla..

#!/bin/bash
sync
echo 1 > /proc/sys/vm/drop_caches
echo 2 > /proc/sys/vm/drop_caches
echo 3 > /proc/sys/vm/drop_caches

Sedan så står det på wiki att "* Note: Linux users should avoid using OpenJDK 6 for server hosting, as it has been known to cause issues" men det verkar flera ha påpekat. har du provat oracle java ännu?

Intressant script. Det ska undersökas!
Vi kör OpenJDK 8, det ska vara helt okej. Har planer på Oracle Java, men inte gjort något ännu.

Tack för alla tips!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

@CCWarlock: Hostade en mc server för några år sen, körde bla ftb ultimate ett tag senare någon annan ftb mod.
Hade sämre hårdvara än du har skulle jag tro.
Det som gjorde stor skillnad för oss var bla ett program som hette MCPC+, googlade lite och det heter tydligen Cauldron nu.
Det används för att kunna köra bukkit och forge på samma server.
Du verkar dock inte köra några forge moddar?
Bukkit har väl även lagt ner och är spigot nu? Är inte super insatt längre, hade servern 2013 till tidigt 2014.

I bukkit finns det plugins som gör att du bla kan begränsa hur stor värld ni vill ha, du kan sen förgenerera hela den världen, skulle rekommendera att generera ca 15-20 chunks till utanför din boarder då den världen kommer genereras när man tar sig dit.
Jag körde en stor värld på 10k chunks i varje riktning, alltså 20.000x20.000 chunks. Tog någon dag att genereras men vi hade mycket mindre problem efter det.
Förutom det så förbjud vi vissa items, tex tnt, vanliga quarrys och lite andra items vi kom fram till att de orsakade mycket lagg.
Vi hade även en regel på servern som inte tillät konstant rinnande vatten, i ftb iaf så fanns det andra sätt att lösa såna saker.
Finns även plugins för att se vilken chunk det är som ökar på din tick mest, då är det bara o åka dit o kika.
Finns även plugins som rensar entities i världen då och då.
Förutom det så körde vi en restart på servern varannan timme. Körde även en backup varje kvart ifa något skulle gå fel.
Körde som sagt de ftb moddarna med runt 15 spelare som max.

De kanske är workarounds på ett riktigt problem, då jag vet att folk kört betydligt fler folk på betydligt sämre burkar.
Men det fungerade bra för oss iaf.
Körde för övrigt restarten genom ett crontab script som stoppade och startade applikationen i ett screen fönster, kunde då även varna spelarna att servern skulle starta om snart. Finns plugins till detta med, men tyckte detta fungerade bäst för mig.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Rätt rolig tråd må jag säga med många lustiga teorier.

Det mest självklara vore garanterat att prova med att byta från OpenJDK till Oracle Java.
Alla prestandaproblem jag stött på när det gäller vanilla -samt även moddade- Minecraft installationer så har det varit OpenJDK som varit roten till det onda. OpenJDK 1.8 ställer bara till problem när det gäller Minecraft.

Minecraft är utvecklat för Oracle Java, det är det som rekommenderas på Minecrafts hemsida, kör det och inget annat!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Purrfected:

@CCWarlock: Hostade en mc server för några år sen, körde bla ftb ultimate ett tag senare någon annan ftb mod.
Hade sämre hårdvara än du har skulle jag tro.
Det som gjorde stor skillnad för oss var bla ett program som hette MCPC+, googlade lite och det heter tydligen Cauldron nu.
Det används för att kunna köra bukkit och forge på samma server.
Du verkar dock inte köra några forge moddar?
Bukkit har väl även lagt ner och är spigot nu? Är inte super insatt längre, hade servern 2013 till tidigt 2014.

I bukkit finns det plugins som gör att du bla kan begränsa hur stor värld ni vill ha, du kan sen förgenerera hela den världen, skulle rekommendera att generera ca 15-20 chunks till utanför din boarder då den världen kommer genereras när man tar sig dit.
Jag körde en stor värld på 10k chunks i varje riktning, alltså 20.000x20.000 chunks. Tog någon dag att genereras men vi hade mycket mindre problem efter det.
Förutom det så förbjud vi vissa items, tex tnt, vanliga quarrys och lite andra items vi kom fram till att de orsakade mycket lagg.
Vi hade även en regel på servern som inte tillät konstant rinnande vatten, i ftb iaf så fanns det andra sätt att lösa såna saker.
Finns även plugins för att se vilken chunk det är som ökar på din tick mest, då är det bara o åka dit o kika.
Finns även plugins som rensar entities i världen då och då.
Förutom det så körde vi en restart på servern varannan timme. Körde även en backup varje kvart ifa något skulle gå fel.
Körde som sagt de ftb moddarna med runt 15 spelare som max.

De kanske är workarounds på ett riktigt problem, då jag vet att folk kört betydligt fler folk på betydligt sämre burkar.
Men det fungerade bra för oss iaf.
Körde för övrigt restarten genom ett crontab script som stoppade och startade applikationen i ett screen fönster, kunde då även varna spelarna att servern skulle starta om snart. Finns plugins till detta med, men tyckte detta fungerade bäst för mig.

Många bra tips där men vi kör helt vanilla, inga moddar alls. Vi vill inte var beroende på något tredjepart.

Vi har inga begränsningar, men bygger med avsikt inte för stora laggande prylar där vi befinner oss - droppers använder vi knappt t.ex. Något vi noterade för några patcher sedan var när de ändrade på kollision detection, då fick vi döda av 50% av critterfarmerna för de var för hårt packade och laggade ur. Även vår guldfarm är tung för servern, men den kör vi bara när ingen annan är inne. Världen är stor och vi har ingen direkt gräns på att utforska. Man får ändå åka minecart i en halvtimme-timme för att komma till outforskat område och generera nya chunks.. laggen som uppstår är när folk är inne och gräver lite i sina baser..

Jag tycker att servern bör fungera utan en miljon handpåläggningar, jag menar hur gör Minecraft Realms? Kör inte de servrar i molnet på något sätt? Kan acceptera att man startar om servern då och då, men inte hela tiden. Och visst, vi har mycket redstone och legacy och stor värld men det ska den kunna hantera.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Hedersmedlem

Då dunkar vi in Oracle Java 8 ikväll och ser om lasten går ner.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Då dunkar vi in Oracle Java 8 ikväll och ser om lasten går ner.

Gör så! Lycka till och hoppas att det löser era prestandaproblem!

Edit: Glöm inte att rensa bort OpenJDK först.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Rätt rolig tråd må jag säga med många lustiga teorier.

Det mest självklara vore garanterat att prova med att byta från OpenJDK till Oracle Java.
Alla prestandaproblem jag stött på när det gäller vanilla -samt även moddade- Minecraft installationer så har det varit OpenJDK som varit roten till det onda. OpenJDK 1.8 ställer bara till problem när det gäller Minecraft.

Minecraft är utvecklat för Oracle Java, det är det som rekommenderas på Minecrafts hemsida, kör det och inget annat!

Mm förslaget att byta ut openjdk kom som bland de första tipset har jag för mig. Lite synd att TS inte provade det redan då Ibland måste man tänka lite "outside" the box.

Visa signatur

.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu kör vi tre spelare inloggade. Oracle Java installerat. Noterar att den inte hoggar lika mycket minne och när servern laddar chunks etc så är det jävligt bra SMP. Men när vi har tre inloggade, så ser loggen ut så här:

[23:52:15] [Server thread/WARN]: Can't keep up! Did the system time change, or is the server overloaded? Running 4513ms behind, skipping 90 tick(s) [23:52:30] [Server thread/WARN]: Can't keep up! Did the system time change, or is the server overloaded? Running 3998ms behind, skipping 79 tick(s) [23:52:47] [Server thread/WARN]: Can't keep up! Did the system time change, or is the server overloaded? Running 4646ms behind, skipping 92 tick(s) [23:53:02] [Server thread/WARN]: Can't keep up! Did the system time change, or is the server overloaded? Running 3634ms behind, skipping 72 tick(s) [23:53:20] [Server thread/WARN]: Can't keep up! Did the system time change, or is the server overloaded? Running 4565ms behind, skipping 91 tick(s) [23:53:36] [Server thread/WARN]: Can't keep up! Did the system time change, or is the server overloaded? Running 3692ms behind, skipping 73 tick(s) [23:53:56] [Server thread/WARN]: Can't keep up! Did the system time change, or is the server overloaded? Running 5165ms behind, skipping 103 tick(s) [23:54:12] [Server thread/WARN]: Can't keep up! Did the system time change, or is the server overloaded? Running 3445ms behind, skipping 68 tick(s) [23:54:30] [Server thread/WARN]: Can't keep up! Did the system time change, or is the server overloaded? Running 4479ms behind, skipping 89 tick(s) [23:54:48] [Server thread/WARN]: Can't keep up! Did the system time change, or is the server overloaded? Running 4227ms behind, skipping 84 tick(s) [23:55:05] [Server thread/WARN]: Can't keep up! Did the system time change, or is the server overloaded? Running 4234ms behind, skipping 84 tick(s)

Och här är top:

top - 23:55:46 up 205 days, 6:12, 2 users, load average: 1.06, 1.02, 1.00 Tasks: 323 total, 1 running, 322 sleeping, 0 stopped, 0 zombie %Cpu(s): 4.2 us, 0.0 sy, 0.0 ni, 95.8 id, 0.0 wa, 0.0 hi, 0.0 si, 0.0 st KiB Mem : 98996352 total, 36592428 free, 8080788 used, 54323132 buff/cache KiB Swap: 10065100+total, 10064837+free, 2628 used. 90139760 avail Mem PID USER PR NI VIRT RES SHR S %CPU %MEM TIME+ COMMAND 22511 minecra+ 20 0 21.977g 7.169g 18028 S 101.3 7.6 350:23.21 java 6 root 20 0 0 0 0 S 0.3 0.0 39:00.76 kworker/u4+ 12 root rt 0 0 0 0 S 0.3 0.0 0:47.16 watchdog/1 1336 root 20 0 19592 2324 1948 S 0.3 0.0 32:54.06 irqbalance 22853 ccw 20 0 41932 3932 3124 R 0.3 0.0 1:50.73 top 1 root 20 0 119500 5760 4096 S 0.0 0.0 6:11.51 systemd 2 root 20 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:03.13 kthreadd 3 root 20 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:05.17 ksoftirqd/0 5 root 0 -20 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.00 kworker/0:+ 8 root 20 0 0 0 0 S 0.0 0.0 372:45.75 rcu_sched 9 root 20 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.00 rcu_bh 10 root rt 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:01.12 migration/0 11 root rt 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:51.53 watchdog/0 13 root rt 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.66 migration/1 14 root 20 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:05.59 ksoftirqd/1 16 root 0 -20 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.00 kworker/1:+

Springer runt och gräver. Laggar friskt på det sättet att man måste springa tillbaka och hämta blocks man grävt.

Edit: nu står visserligen en dude i mobspawnern afk, en afk i en stor bas och jag gräver i en annan bas. Kom igen MC, tre spelare?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Nu kör vi tre spelare inloggade. Oracle Java installerat. Noterar att den inte hoggar lika mycket minne och när servern laddar chunks etc så är det jävligt bra SMP. Men när vi har tre inloggade, så ser loggen ut så här:

[23:52:15] [Server thread/WARN]: Can't keep up! Did the system time change, or is the server overloaded? Running 4513ms behind, skipping 90 tick(s) [23:52:30] [Server thread/WARN]: Can't keep up! Did the system time change, or is the server overloaded? Running 3998ms behind, skipping 79 tick(s) [23:52:47] [Server thread/WARN]: Can't keep up! Did the system time change, or is the server overloaded? Running 4646ms behind, skipping 92 tick(s) [23:53:02] [Server thread/WARN]: Can't keep up! Did the system time change, or is the server overloaded? Running 3634ms behind, skipping 72 tick(s) [23:53:20] [Server thread/WARN]: Can't keep up! Did the system time change, or is the server overloaded? Running 4565ms behind, skipping 91 tick(s) [23:53:36] [Server thread/WARN]: Can't keep up! Did the system time change, or is the server overloaded? Running 3692ms behind, skipping 73 tick(s) [23:53:56] [Server thread/WARN]: Can't keep up! Did the system time change, or is the server overloaded? Running 5165ms behind, skipping 103 tick(s) [23:54:12] [Server thread/WARN]: Can't keep up! Did the system time change, or is the server overloaded? Running 3445ms behind, skipping 68 tick(s) [23:54:30] [Server thread/WARN]: Can't keep up! Did the system time change, or is the server overloaded? Running 4479ms behind, skipping 89 tick(s) [23:54:48] [Server thread/WARN]: Can't keep up! Did the system time change, or is the server overloaded? Running 4227ms behind, skipping 84 tick(s) [23:55:05] [Server thread/WARN]: Can't keep up! Did the system time change, or is the server overloaded? Running 4234ms behind, skipping 84 tick(s)

Och här är top:

top - 23:55:46 up 205 days, 6:12, 2 users, load average: 1.06, 1.02, 1.00 Tasks: 323 total, 1 running, 322 sleeping, 0 stopped, 0 zombie %Cpu(s): 4.2 us, 0.0 sy, 0.0 ni, 95.8 id, 0.0 wa, 0.0 hi, 0.0 si, 0.0 st KiB Mem : 98996352 total, 36592428 free, 8080788 used, 54323132 buff/cache KiB Swap: 10065100+total, 10064837+free, 2628 used. 90139760 avail Mem PID USER PR NI VIRT RES SHR S %CPU %MEM TIME+ COMMAND 22511 minecra+ 20 0 21.977g 7.169g 18028 S 101.3 7.6 350:23.21 java 6 root 20 0 0 0 0 S 0.3 0.0 39:00.76 kworker/u4+ 12 root rt 0 0 0 0 S 0.3 0.0 0:47.16 watchdog/1 1336 root 20 0 19592 2324 1948 S 0.3 0.0 32:54.06 irqbalance 22853 ccw 20 0 41932 3932 3124 R 0.3 0.0 1:50.73 top 1 root 20 0 119500 5760 4096 S 0.0 0.0 6:11.51 systemd 2 root 20 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:03.13 kthreadd 3 root 20 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:05.17 ksoftirqd/0 5 root 0 -20 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.00 kworker/0:+ 8 root 20 0 0 0 0 S 0.0 0.0 372:45.75 rcu_sched 9 root 20 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.00 rcu_bh 10 root rt 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:01.12 migration/0 11 root rt 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:51.53 watchdog/0 13 root rt 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.66 migration/1 14 root 20 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:05.59 ksoftirqd/1 16 root 0 -20 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.00 kworker/1:+

Springer runt och gräver. Laggar friskt på det sättet att man måste springa tillbaka och hämta blocks man grävt.

Edit: nu står visserligen en dude i mobspawnern afk, en afk i en stor bas och jag gräver i en annan bas. Kom igen MC, tre spelare?

Härligt att ni kommit en liten bit på vägen, du har dock helt rätt i att något troligtvis fortfarande felar då loggen ser ut som den gör.
3 Spelare skall ju absolut inte vara några som helst problem på den hårdvaran.
Ser ut som att ni inte har rebootat systemet på ett tag heller... en konstant uptime på 205 dagar är ganska mycket för en spelserver...
Hade nog personligen valt att stänga ner mc-servern, göra en systemuppdatering på servern via:
sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade && sudo apt-get autoremove

Bootat om servern och sedan kört igång mc-servern igen, speciellt som det är java ni har med att göra.

Edit: Antar att du sett denna tidigare:
https://bugs.mojang.com/browse/MC-44385
Har dock inte råkat ut för just denna bugg, så jag har ingen egen erfarenhet kring den.
En vild gissning i detta sammanhang är att världen/kartan kanske genomgått många olika uppdateringar av serverklienter, och att någon tidigare serverklient kan ha introducerat buggen i kartan som används, sedan följer den med kartan som en jobbig demon även om man kör en nyare serverklient.

Något att testa senare, om inte systemuppdatering kombinerat med ombootning gör någon märkbar skillnad, kan ju vara att skapa en ny worldmap för att se om det är just kartan som kan vara orsaken till den ojämna prestandan ni upplever?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är nog världen som är trasig helt enkelt. Prestandan är nog bättre än när vi började men det är lite svårt att mäta exakt. Oracle Java är installerat, Ubuntu Server uppdaterat, nya options MC-skriptet är fixat sedan vi började felsöka. Loggen spammar fortfarande felmeddelandena, men mestadels när spelarna är på vissa områden.

Skrivet av krigelkorren:

Härligt att ni kommit en liten bit på vägen, du har dock helt rätt i att något troligtvis fortfarande felar då loggen ser ut som den gör.
3 Spelare skall ju absolut inte vara några som helst problem på den hårdvaran.
Ser ut som att ni inte har rebootat systemet på ett tag heller... en konstant uptime på 205 dagar är ganska mycket för en spelserver...
Hade nog personligen valt att stänga ner mc-servern, göra en systemuppdatering på servern via:
sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade && sudo apt-get autoremove

Bootat om servern och sedan kört igång mc-servern igen, speciellt som det är java ni har med att göra.

Edit: Antar att du sett denna tidigare:
https://bugs.mojang.com/browse/MC-44385
Har dock inte råkat ut för just denna bugg, så jag har ingen egen erfarenhet kring den.
En vild gissning i detta sammanhang är att världen/kartan kanske genomgått många olika uppdateringar av serverklienter, och att någon tidigare serverklient kan ha introducerat buggen i kartan som används, sedan följer den med kartan som en jobbig demon även om man kör en nyare serverklient.

Något att testa senare, om inte systemuppdatering kombinerat med ombootning gör någon märkbar skillnad, kan ju vara att skapa en ny worldmap för att se om det är just kartan som kan vara orsaken till den ojämna prestandan ni upplever?

Jo, om man rör sig på nya chunks så går ju CPU-användning ner. Det laggar som mest i de gamla baserna, känns det som. Vi ska nog sätta oss ner och laga världen för hand. Får se när vi orkar..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Det är nog världen som är trasig helt enkelt. Prestandan är nog bättre än när vi började men det är lite svårt att mäta exakt. Oracle Java är installerat, Ubuntu Server uppdaterat, nya options MC-skriptet är fixat sedan vi började felsöka. Loggen spammar fortfarande felmeddelandena, men mestadels när spelarna är på vissa områden.

Jo, om man rör sig på nya chunks så går ju CPU-användning ner. Det laggar som mest i de gamla baserna, känns det som. Vi ska nog sätta oss ner och laga världen för hand. Får se när vi orkar..

Tråkigt läge
Antar att det ligger många timmar bakom den kartan/världen.
Finns säkert en uppsjö bra program för att bygga om världen manuellt men även det kräver ju sin tid att sätta sig in i och utföra.
Hade nog personligen hellre börjat om kartan i Creative-mode och sedan bytt ändrat spelstilen till SMP när man återbyggt världen en aning.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

Tycker det verkar intressant att det knappt ens nämnts att det kan vara in-game-anledningar till lagget, speciellt eftersom alla säger att hårdvaran absolut inte ska vara ett problem.

Det felmeddelandet kommer upp ganska ofta för mig när jag hostar en server för mig och mina kompisar, brukar vara 4st inne. Då är det nästan alltid en av två anledningar:
1. Någon är i ett område med många redstone-maskiner (mycket pistons, hoppers etc)
2. Någon är i ett område med många entities - djurfarmer eller många items på marken etc.

En annan sak jag sett några gånger också, som brukar hända när världen varit igång ett tag, är att på vissa ställen samlas ENORMA mängder mobs som inte despawnar för att de har plockat upp items. Har t.ex. hittat raviner med 100+ zombies som alla håller i stenblock som fallit ner när jag hållt på att gräva ovanför. Vi dödade av dem, så försvann problemet. (Ja, vi spelar med höjd mobcap)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av krigelkorren:

Tråkigt läge
Antar att det ligger många timmar bakom den kartan/världen.
Finns säkert en uppsjö bra program för att bygga om världen manuellt men även det kräver ju sin tid att sätta sig in i och utföra.
Hade nog personligen hellre börjat om kartan i Creative-mode och sedan bytt ändrat spelstilen till SMP när man återbyggt världen en aning.

MC Edit blir det nog, det finns inte att vi bygger om det i creative.. så många miljoner block vi grävt och byggt.

Skrivet av Maldergho:

Tycker det verkar intressant att det knappt ens nämnts att det kan vara in-game-anledningar till lagget, speciellt eftersom alla säger att hårdvaran absolut inte ska vara ett problem.

Det felmeddelandet kommer upp ganska ofta för mig när jag hostar en server för mig och mina kompisar, brukar vara 4st inne. Då är det nästan alltid en av två anledningar:
1. Någon är i ett område med många redstone-maskiner (mycket pistons, hoppers etc)
2. Någon är i ett område med många entities - djurfarmer eller många items på marken etc.

En annan sak jag sett några gånger också, som brukar hända när världen varit igång ett tag, är att på vissa ställen samlas ENORMA mängder mobs som inte despawnar för att de har plockat upp items. Har t.ex. hittat raviner med 100+ zombies som alla håller i stenblock som fallit ner när jag hållt på att gräva ovanför. Vi dödade av dem, så försvann problemet. (Ja, vi spelar med höjd mobcap)

Jag ville först och främst prestandamaxa utanför spelet så att man sen kan ge sig på ingame-anledningar, eftersom det är mest jobb där.

Mycket intressanta kommentarer, vi ska genast kolla på det - entities vet vi ju laggar spelet, därför vi placerar våra farmer långt bort.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Hedersmedlem

Igår provade vi med ny värld också. Den fungerade ganska mycket bättre.

Nu får vi fundera över hur vi lagar vår värld.

Tack för alla tips!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Hedersmedlem

Servern är fortfarande startad med 16G min och max.

PID USER PR NI VIRT RES SHR S %CPU %MEM TIME+ COMMAND 8882 minecra+ 20 0 26.263g 0.019t 17604 S 70.6 20.3 5980:34 java

Missar jag något eller har den 19G reserverat nu?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Servern är fortfarande startad med 16G min och max.

PID USER PR NI VIRT RES SHR S %CPU %MEM TIME+ COMMAND 8882 minecra+ 20 0 26.263g 0.019t 17604 S 70.6 20.3 5980:34 java

Missar jag något eller har den 19G reserverat nu?

Väldigt långsamt svar, men java-vm med overhead och annat drar lite mer än 16GB. Du har också mer minnesområden än bara heap, det du specat till 16GB. Gränserna du sätter upp är för applikationen som körs, inte för maskinen det körs på.

Några framsteg förresten?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sniglom:

Väldigt långsamt svar, men java-vm med overhead och annat drar lite mer än 16GB. Du har också mer minnesområden än bara heap, det du specat till 16GB. Gränserna du sätter upp är för applikationen som körs, inte för maskinen det körs på.

Några framsteg förresten?

Nä. Vi startar om servern då och då så blir det lute bättre iaf... Funderar på att börja om då vi misstänker gammal trasig värld.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya