Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Skum annons på tradera

Permalänk

Det verkar finnas en hel del helt nya thinkpads på tradera i nyskick till halva priset eller ännu mindre. Jag har kollat lite reviews på nätet och hittade det här:

https://forums.lenovo.com/t5/General-Discussion/Low-PWM-frequ...

Det verkar vara som många nya thinkpads har ett problem med skärmen som heter PWM. Det gör att skärmen flimrar och leder till ögonsmärta, huvudvärk och på sikt till trötthet och koncentrationssvårigheter.

http://laptopmedia.com/highlights/what-is-pwm-why-is-it-impor...

Det syns inte med blotta ögat men om använder en kamera syns det direkt:

https://www.youtube.com/watch?v=K8DtfmbDDEw

Det är förfärligt. Vissa människor blir sjuka av det här:

http://forum.thinkpads.com/viewtopic.php?t=104011
http://www.avsforum.com/forum/166-lcd-flat-panel-displays/145...

Söker man på ebay eller liknande sidor hittar man massvis med nya thinkpads som säljs till vrakpriser. Lenovo känner tydligen till problemet men försöker tömma lagret så fort som möjligt. Någon borde fyfan anmäla lenovo till konsumentverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starstrider:

Det verkar finnas en hel del helt nya thinkpads på tradera i nyskick till halva priset eller ännu mindre. Jag har kollat lite reviews på nätet och hittade det här:

https://forums.lenovo.com/t5/General-Discussion/Low-PWM-frequ...

Det verkar vara som många nya thinkpads har ett problem med skärmen som heter PWM. Det gör att skärmen flimrar och leder till ögonsmärta, huvudvärk och på sikt till trötthet och koncentrationssvårigheter.

http://laptopmedia.com/highlights/what-is-pwm-why-is-it-impor...

Det syns inte med blotta ögat men om använder en kamera syns det direkt:

https://www.youtube.com/watch?v=K8DtfmbDDEw

Det är förfärligt. Vissa människor blir sjuka av det här:

http://forum.thinkpads.com/viewtopic.php?t=104011
http://www.avsforum.com/forum/166-lcd-flat-panel-displays/145...

Söker man på ebay eller liknande sidor hittar man massvis med nya thinkpads som säljs till vrakpriser. Lenovo känner tydligen till problemet men försöker tömma lagret så fort som möjligt. Någon borde fyfan anmäla lenovo till konsumentverket.

Ja ?
De flesta bildskärmar använder PWM för att justera ljusstyrkan.
Och att fånga "flimmer" med en kamera är ju hur enkelt som helst.

Permalänk

@Svensktiger: Du kan se i länken att de flesta moderna laptopar använder inte PWM. Varken dell, hp, apple eller asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starstrider:

Hej!

Letar efter en ny dator och hittade en på tradera:

http://www.tradera.com/item/340256/275885195/lenovo-thinkpad-...

Ny kostar datorn 25000 kr men han vill ha bara 7990. Datorn är för övrigt i nyskick med 3 års garanti kvar. Detta verkar vara nästan för bra för att vara sant. Tittade i försäljarens historik och såg att han säljer bara dyr elektronik i nyskick i original förpackning till en bråkdel av butikspriset. Vågar man chansa eller är det stulna grejer?

Tack!

Killen som säljer datorn har jag tidigare köpt av, en intel 750 ssd. Den kom direkt med posten, helt ny i plomberad förpackning. Jag har inget illa att säga om han utan allt fungerade klockrent.

Permalänk
Medlem

Ser seriöst ut tycker jag, han erbjuder bra betalnings alternativ dessutom som Klarna t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starstrider:

@Svensktiger: Du kan se i länken att de flesta moderna laptopar använder inte PWM. Varken dell, hp, apple eller asus.

Du kanske ska läsa på lite själv eftersom du uppenbarligen inte riktigt har koll på vad du skriver: "Det verkar vara som många nya thinkpads har ett problem med skärmen som heter PWM"

PWN är en teknik, inte ett "problem som skärmar drabbas av".

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Du kan ju be honom att skicka med blocketpaket. Du har 24 timmar på att bekräfta varan så det är ganska säkert.

Permalänk
Medlem

@Whiitebird: Hur funkar det om man skickar något oöppnat via blocketpaketet, och kunden öppnar varan och därmed sänker värdet på produkten, för att sedan skicka tillbaka lådan för att man såg något man inte gillade, typ fel färg, vad vet jag...?

Permalänk

@onekind: Det är en risk du får ta som säljare.

Permalänk
Medlem

Det behöver inte vara stulet rätt upp o ner. Kan vara en form av kreditbedrägerier. Syrran min köpte en iPhone 7 olåst och ouppackad för inte så länge sedan. Gav 3500:- på blocket. Hon blev nojig efter köp, konstigt nog. Så vi forskade lite. Det visade sig att den här personen (enligt lite rykten) är sjukt nära en utmätning hos fogden. Han ser då till att ta ut så mycket kredit det bara går o sen säljer grejerna för att få lös kosing.
Ska han ha pengar för att sticka nånstans sedan månne? Det är ju inte direkt svårt att ta kredit idag när det t.o.m finns dem som riktar in sig på att låna ut till folk med betalningsanmärkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Crunch:

Kan någon förklara vad som är skumt med den här annonsen? För jag fattar faktiskt inte.
Är det första gången ni kommer i kontakt med Tradera? Det är en auktion och priset blir troligen högre.
Att han har flera är väl inget konstigt? Om han har möjligheten att köpa loss datorer som skrivs av så billigt att han sälja de med vinst så har han köpt så många han kan. Varenda annons som finns på Tradera är av människor som säljer för att tjäna pengar.

Och det du säger påminner mig om när jag handlade mjölk i mataffären.
-Jag tog en mjölk från kylen.
-En hand inifrån kylen ställde dit en ny mjölk på det ställe jag tog den första ifrån.
-Ehhh, *lämnade butiken*

Det som är skumt är att en person verkar ha ett lager med oöppnad/knappt använd hårdvara som han säljer för en bråkdel av nypriset. Att priset "troligen blir högre" är ju någon som inte alls är givet. Säljaren har ju satt sitt acceptpris, framförallt om han säljer många så lär inte priset drivas upp något väsentligt.

Man kan inte heller hålla på att sälja massvis med datorer utan att det tillslut handlar om en näringsverksamhet. Vilket alltså betyder att personen i fråga antagligen bedriver en olaglig verksamhet redan där (tvivlar på att han har rätt tillstånd, redovisning, etc.). Vidare kan man ställa sig frågan vart datorerna kommer ifrån, där han kan sälja dem för knappt 8K och samtidigt göra en vinst? Risken att det handlar om stöldgods, Kinakopior eller något annat strul ökar dramatiskt. Du vet om att du kan bli skyldig till både häleri och tvingas lämna tillbaka eventuellt "stöldgods"?

Att jämföra det med att köpa mjölk på Ica är kanske lite väl far fetched?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av onekind:

@Whiitebird: Hur funkar det om man skickar något oöppnat via blocketpaketet, och kunden öppnar varan och därmed sänker värdet på produkten, för att sedan skicka tillbaka lådan för att man såg något man inte gillade, typ fel färg, vad vet jag...?

Det är därför man som säljare inte skall acceptera lösningar såsom blocketpacketet och liknande. Köparen kan ju även råka ha sönder varan och returnera den som att den var trasig vid leverans... finns ingen anledning att utsätta sig för sådana risker som säljare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m1ck3h:

Hade nog passat mig lite. blev blåst på 2000 för en 960 evo ssd disk jag köpte i julas på tradera, av en kille som snott dom från där han jobba. så man är lite tillbaka dragen mot tradera nu. speciellt dom som säljer mycket elektronik till sjuka priser som är nyskick.

Jävlar! Jag vet precis vilka du syftade på. Med tanke på att en användare på Sweclockers nyss blev lurad på nästan 7000kr på Tradera ska man ta det ytters försiktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Jävlar! Jag vet precis vilka du syftade på. Med tanke på att en användare på Sweclockers nyss blev lurad på nästan 7000kr på Tradera ska man ta det ytters försiktigt.

man blev lite ställd när man blev uppringd av polisen "disken du köpt är stöldgods, så du får ta och skicka den till oss "

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m1ck3h:

man blev lite ställd när man blev uppringd av polisen "disken du köpt är stöldgods, så du får ta och skicka den till oss "

Haha! Riktigt surt! Då har man verkligen inte chans att få tillbaka pengarna men jag antar att de haffat bedragaren så något hopp finns det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Haha! Riktigt surt! Då har man verkligen inte chans att få tillbaka pengarna men jag antar att de haffat bedragaren så något hopp finns det?

Skulle väl bli rättegång:) glad de inte var mer än 2000:-

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*Inlägg borttagna*
Ett gäng inlägg raderade till följd av att inlägg som bröt mot §1 fick en massa svar.
Håll er On Topic. Är ett inlägg i strid med en regel är det bara att anmäla. Svara inte då det innebär mer arbete för oss moderatorer.

/David, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Crunch:

Kan någon förklara vad som är skumt med den här annonsen? För jag fattar faktiskt inte.
Är det första gången ni kommer i kontakt med Tradera? Det är en auktion och priset blir troligen högre.
Att han har flera är väl inget konstigt? Om han har möjligheten att köpa loss datorer som skrivs av så billigt att han sälja de med vinst så har han köpt så många han kan. Varenda annons som finns på Tradera är av människor som säljer för att tjäna pengar.

Och det du säger påminner mig om när jag handlade mjölk i mataffären.
-Jag tog en mjölk från kylen.
-En hand inifrån kylen ställde dit en ny mjölk på det ställe jag tog den första ifrån.
-Ehhh, *lämnade butiken*

Nu var det ju inte en butik jag ringde till utan till en privatperson, privatpersonen annonserade om 1 märkesdator till salu som var ny för 4000kr istället för 10000kr. När jag ringer personen och frågar om datorn säger han "Nej, datorerna (notera plural) är slut, men jag har snart flera".
Jag kanske trodde det var underförstått i mitt första inlägg att detta inte lät som någon privatperson som sålde sin dator. Det var stöldgods det handlade om.
Det var för övrigt en 20 år sedan ungefär, från en annons i en papperstidning och hemtelefonnummer osv. Vill jag fortsätta tala med en person i min hemtelefon som min magkänsla och sunda förnuft säger håller på med häleri? Nej det vill jag inte. Därför valde jag att lägga på luren.
Så, inte riktigt samma sak som att COOP fyller på lättmjölk i kylen i affären.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts