CPU Temp stämmer ej, Ny CPU eller finns lösning?

Permalänk
Medlem

CPU Temp stämmer ej, Ny CPU eller finns lösning?

Jag har testat att kolla med flera program, Corsair Link, Open Hardware Monitor, CoreTemp, HWMonitor. Temperaturerna jag kollat på är, Moderkortets CPU Core, Processorns alla 4 CPU Cores och CPU Package. Min Processor är en i7 4770K, och mitt moderkort är ett ASUS Z-87-A

Min CPU kylare är en Corsair H100i v1, i pull config. Den är rengjord. Där är ett väldigt tunt lager kylpasta mellan kylare och processorn. Pumpen fungerar som den ska.

http://ark.intel.com/sv/products/75123/Intel-Core-i7-4770K-Pr...
https://www.asus.com/se/Motherboards/Z87A/

I alla program, är mina temperaturer i idle runt 30-40 grader Celsius, vilket är hyfsat normalt. Men direkt när jag startar något som kräver processorkraft, som ett spel eller stress test (RealBench eller Prime95), Går temperaturen upp till 80-100 grader på runt 2 sekunder. Om jag sedan stänger av det som tar kraft, går temperaturerna ner till 30-40 grader igen på runt 2 sekunder.

Jag undrar om det finns någon lösning till detta, eller om det är ny CPU som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeddfox:

Jag har testat att kolla med flera program, Corsair Link, Open Hardware Monitor, CoreTemp, HWMonitor. Temperaturerna jag kollat på är, Moderkortets CPU Core, Processorns alla 4 CPU Cores och CPU Package. Min Processor är en i7 4770K, och mitt moderkort är ett ASUS Z-87-A

http://ark.intel.com/sv/products/75123/Intel-Core-i7-4770K-Pr...
https://www.asus.com/se/Motherboards/Z87A/

I alla program, är mina temperaturer i idle runt 30-40 grader Celsius, vilket är hyfsat normalt. Men direkt när jag startar något som kräver processorkraft, som ett spel eller stress test (RealBench eller Prime95), Går temperaturen upp till 80-100 grader på runt 2 sekunder. Om jag sedan stänger av det som tar kraft, går temperaturerna ner till 30-40 grader igen på runt 2 sekunder.

Jag undrar om det finns någon lösning till detta, eller om det är ny CPU som gäller.

Jag skulle tro att det är något fel på din CPU kylning, har du tagit bort kylaren och applicerat ny kylpasta?
Samt är processorn överklockad och vilken kylare har du? '
Intel:s stock kylare är inte mycket att ha om det är den som sitter på just nu!

Även en tornkylare av det billigare segmentet är bättre än stock.

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

@Tazadar: Jag har uppdaterat inlägget med information om min kylare och kylpasta. Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Är du 100% säker på att cpukylningen är rätt monterad? dvs den har ej släppt du tog bort plasten innan montering/använt kylpasta/etc.
Blir cpu kylningen varm när tempen sticker upp? dvs känn på den!
Vilken kylning har du?
Klockat nåt?
Funkar alla fläktar?

Har du tex en org kylare med en hög klockning så kan temp åka upp/ner väldigt fort samma sak om kylningen är felmonterad/har släppt.

Hur har du gjort vid installationen av alla olika temp prg?
Dvs har du alla installerade samtidigt heller enbart ett åt gången?
Kan mycket väl vara att dom inte lirar ihop.

När temp går upp till 90-100° klockar cpu ner då?
Gör den INTE det så är ju den verkliga tempen inte så hög.
Visst det kan ju vara felaktiga givare men att alla fem till juts cpu skulle ge upp samtidigt är ju inte så troligt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666:
Den sitter fast tillräckligt hårt, plasten är borttagen och kylpasta är på.
Pumpen blir inte varmare än vad den redan var, inte vattnet i slangarna heller.
Corsair H100i i pull config.
Överklockad 1.1 GHz men problemet fanns redan innan.
Alla fläktar fungerar felfritt.

Alla temp program har varit installerade tillsammans, men inte körda tillsammans.

CPUn klockar inte ner när tempen visar 100 grader.

Permalänk
Medlem

Har värmen gjort likadant från början eller har det kommit i efterhand?
4770k var vanligt att men behövde göra en delid på efter ett tag då kylpastan mellan ihs och kärna var dålig, jag fick detta problemet efter lite mer än ett år med min.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Avstängd

@Zeddfox: Har du gjort en delida av processorn? Haswell processorerna har IHS problemen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

@Zeddfox: har du pumpen kopplad till moderkortet så kolla i bios att det inte står på PWM styrd utan hela tiden 100% alt koppla den direkt till nån molex kontakt ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Mac83: Jag vet inte om problemet har varit där från början, men det var varit där i någon månad minst.

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Jag har inte gjort en Delid av den. Kan det behövas?

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Pumpen är kopplad direkt till en SATA ström kabel, och med 3 pin till moderkortet. Enligt Corsair Link går pumpen konstant på 2260 RPM.

Permalänk
Skrivet av Zeddfox:

@Grönahunden: Pumpen är kopplad direkt till en SATA ström kabel, och med 3 pin till moderkortet. Enligt Corsair Link går pumpen konstant på 2260 RPM.

om du stresstestar datorn blir kylarblocket varmt eller bara CPU'n ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Båda två blir varma.

Permalänk
Skrivet av Zeddfox:

@Grönahunden: Båda två blir varma.

vore bra om du har nån luftkylare ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Jag har en luftkylare som jag kan testa med, men jag har ingen extra kylpasta att sätta på just nu.

Permalänk
Skrivet av Zeddfox:

@Grönahunden: Jag har en luftkylare som jag kan testa med, men jag har ingen extra kylpasta att sätta på just nu.

köp billigast möjliga imorn ?

förut fanns denna på Kjell&co 35gram för samma pris som man får 1-2g för idag

denna? då har du för flera år framöver..
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkompone...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zeddfox:

@Peppar2014: Jag har inte gjort en Delid av den. Kan det behövas?

Ja, det kommer knappast förvärra problemet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|