AMD Ryzen 7 1700X med åtta kärnor prestandatestas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Condy:

@Delerium: jag bytte nyligen från 1080 till 1440 och jag kan säga att det är direkt märkbart, RAM usage gick upp till runt 3,5gb idle ifrån runt 2, CPUn hanterar allt flöde till ifrån dessa. Det är direkt märkbart skillnaderna även från CPUn, högre spikes framförallt. Kan bara tänka mig att 4k är ännu värre.

Processorn belastas som sagt inte hårdare för att du ökar upplösningen, snarare tvärtom då grafikkortet inte orkar hålla lika hög FPS (så vida du inte har låst FPS). Då behöver processorn inte förse det med lika mycket information. Här finns en video som både bevisar det hela och förklarar varför det är så.

https://www.youtube.com/watch?v=btIKCHMc4Is

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

@Delerium: Som sagt tidigare jag upplever spikes som värre (alltså att CPU går till max 80-90 ist för tidigare då 60) och ram usage har gått upp. Om average fps eller CPU usage under vissa situationer kan vara samma vet jag inget om

Permalänk
Medlem

Beror sannolikt inte på processorn utan snarare på begränsningar hos grafikkortet. Kanske slut på grafikminne?

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Såpass höga multipliers har ju egentligen funnits rätt länge. Betydligt vanligare sen Sandy Bridge släpptes dock, då man fick hålla sig runt 3% från 100Mhz BCLK för att inte påverka andra bussar vid överklockning.

Så mer än 6 år?

Jepp! 2008

Skrivet av jawik:

Jag känner mig förvirrad.

Om bushastigheten är 100MHz på Ryzen så är ju x35 multipel standardnivå och helt oklockad för att nå 3.5GHz (35*100).

Min gamla i5 2500K är milt överklockad med x43 multipel för att köras i 4.3GHz med orörd bushastighet, och den fyller 6 år i sommar.

Eller har jag missförstått grundproblemet?
Jag körde också på en i5 2500K för snart 6 år sedan och då fanns det ingen riktig anledning att köra på en i7 eftersom prisskillnaden var så stor för det lilla extra man fick (hyperthreading). Och den har funkat fint fram tills senaste året då vissa spel börjat bli mer CPU-intensiva. Så 5 år innan det gav någon effekt innan man valde i5 framför i7 tycker jag inte är illa. Däremot så kör jag inte streaming och annat tillsammans med spel, då kanske det skulle vara annorlunda.

Idag skulle jag absolut inte välja en i5'a. Men intressantast tycker jag 1600X verkar, jag tror 6c/12t kommer att hålla bra för mig under 4-5 år om inget drastiskt händer på mjukvaru/spelmarknaden. Men det är faktiska tester som blir avgörande. Orkar inte Ryzen med som utlovat så lutar det nog ändå åt en i7'a 7700K för mig. Och då får man ju jämföra den mot en 1400X innan man bestämmer sig.

Problemet är att jag inte har varit såhär insatt i datorhårdvara sedan 2008, och jag har nog aldrig varit så insatt som nu, alltså har höga multipliers gått mig förbi

Skrivet av MrMeia:

Tackar och bockar!

Jag har ingen SSD i min nuvarande burk nej så nu när du säger det kanske man borde göra lite tester och spara för att jämföra med det nya och visa upp!

Frågan är bara nu om man ska plocka en sata 2.5 SSD eller M.2 Vad säger ni?

Bra fråga. 2,5-tummare har ju en viss integritet och fysisk tålighet, medan M.2 går i nära ljusets hastighet.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Nej, det är väl inte märkligt? De är väl tvärt emot vanligt att just syntetiska tester dyker upp först av anledning att det förmodligen är det första man testar?

Jag tror att du har svaret på varför det var endast syntetiska benchmarks, och inte spel dito, som läcktes nu?

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jag tror att du har svaret på varför det var endast syntetiska benchmarks, och inte spel dito, som läcktes nu?

Processorn presterar ju riktigt bra i många icke-syntetiska tillämpningar? (kryptering, rendering etc...). Just spel presterar den sämre i dock sämre i som det ser ut nu, vet ju dock inte vilken optimeringspotential som finns.

Var ett tag sedan jag köpte några nya grafikkort tyvärr, men det första testet jag alltid gjorde var 3D-mark ialafall eller vad det hette. Tror att det är ganska vanligt att man börjar med något syntetiskt test som steg ett för att sedan undan för undan testa andra saker, oavsett om man uppgraderat CPU eller GPU. Det var väl lite det frågan gällde.

Bara för att det finns ett område som en CPU presterar sämre i behöver det ju inte vara någon "konspiration" att just det området inte finns med i tidigt läckta siffor. Hade man velat skönmåla produkten hade man väl stoppat in andra "bra" siffror ur den uppsjö av bra siffror som finns i olika testområden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Processorn presterar ju riktigt bra i många icke-syntetiska tillämpningar? (kryptering, rendering etc...). Just spel presterar den sämre i dock sämre i som det ser ut nu, vet ju dock inte vilken optimeringspotential som finns.

Var ett tag sedan jag köpte några nya grafikkort tyvärr, men det första testet jag alltid gjorde var 3D-mark ialafall eller vad det hette. Tror att det är ganska vanligt att man börjar med något syntetiskt test som steg ett för att sedan undan för undan testa andra saker, oavsett om man uppgraderat CPU eller GPU. Det var väl lite det frågan gällde.

Bara för att det finns ett område som en CPU presterar sämre i behöver det ju inte vara någon "konspiration" att just det området inte finns med i tidigt läckta siffor. Hade man velat skönmåla produkten hade man väl stoppat in andra "bra" siffror ur den uppsjö av bra siffror som finns i olika testområden.

Nej, det är exakt det jag säger. Det faktum att vi endast såg "läckta" syntetiska benchmarks berättade, i alla fall för mig, att det var där Ryzens styrka skulle komma att ligga. Och det gjorde den. Hade den varit bättre på något annat ( t ex spel ) så hade vi sett "läckta" spel benchmarks. Men det gjorde vi inte.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Nej, det är exakt det jag säger. Det faktum att vi endast såg "läckta" syntetiska benchmarks berättade, i alla fall för mig, att det var där Ryzens styrka skulle komma att ligga. Och det gjorde den. Hade den varit bättre på något annat ( t ex spel ) så hade vi sett "läckta" spel benchmarks. Men det gjorde vi inte.
.

Fast det var ju inte det jag skrev riktigt. Jag skrev ju att den just HADE andra starka icke-syntetiska områden, fast att just spel var ett undantag (där den var svag). Titta på photoshop-testet till exempel.

Tycker att den verkar vara en bra processor med god potential, hur bra den kommer att bli på spel blir väl en fråga för framtiden. AMD hävdar att optimeringar kommer att kunna göras i spelmotorerna, vilket verkar troligt enligt min mening då den rimligtvis inte borde behöva sticka ut negativt på området med tanke på det goda helhetsintrycket. Fast det får väl tiden utvisa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Fast det var ju inte det jag skrev riktigt. Jag skrev ju att den just HADE andra starka icke-syntetiska områden, fast att just spel var ett undantag (där den var svag). Titta på photoshop-testet till exempel.

Tycker att den verkar vara en bra processor med god potential, hur bra den kommer att bli på spel blir väl en fråga för framtiden. AMD hävdar att optimeringar kommer att kunna göras i spelmotorerna, vilket verkar troligt enligt min mening då den rimligtvis inte borde behöva sticka ut negativt på området med tanke på det goda helhetsintrycket. Fast det får väl tiden utvisa.

Ja, fast återigen så var det bara syntetiska benchmarks som "läcktes" och detta berättade ju indirekt att det var där dess styrkor skulle komma att ligga. Och det gjorde de. Hade proppen varit stark på spel så hade det läckts gaming benchmarks. Och det gjorde det inte.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Ja, fast återigen så var det bara syntetiska benchmarks som "läcktes" och detta berättade ju indirekt att det var där dess styrkor skulle komma att ligga. Och det gjorde de. Hade proppen varit stark på spel så hade det läckts gaming benchmarks. Och det gjorde det inte.

.

Nej det var inte bara Syntetiska benchmarks som läktes. Det läktes även spelsiffror och annat från diverse Kinesiska sidor.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej det var inte bara Syntetiska benchmarks som läktes. Det läktes även spelsiffror och annat från diverse Kinesiska sidor.

Jaså. Ja, inte var det det den här tråden hade som underlag, precis. Det var återigen ett syntetiskt benchmark, varför jag skrev att "undrar varför? "

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Jaså. Ja, inte var det det den här tråden hade som underlag, precis. Det var återigen ett syntetiskt benchmark, varför jag skrev att "undrar varför? "

Den här trådens underlag är Sweclockers resultat som sedan skiftat mot Ryzen och vad som hände innan. Vad det nu har för betydelse när dina argument bygger på vad som läkt (alltså inte artikelns resultat i sig) ut just innan Ryzen.

https://www.computerbase.de/2017-03/amd-ryzen-1800x-1700x-170...

Dessutom är det intressant hur olika sidor får olika resultat. Vilket kan tyda på att olika moderkort ger ganska stora skillnader i prestandan hos Ryzen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds