AMD Ryzen 7 1700X med åtta kärnor prestandatestas

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Jag tänker på multipliern som anges för Ryzen i CPU-Z.

Det är väl inget märkvärdigt där?

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Jag hoppas mer lättillgängliga multicore processorer ska driva på spelutvecklarna att utnyttja det bättre. För just nu har jag personligem ingen nytta av extra trådar. Betalar bara överpris eftersom fåtrådade hade lägre klocka o jag vill köpa den höga.

Skickades från m.sweclockers.com

Vissa spel gillar många cores, t.ex spel byggda på frostbite (Battlefield). Lär bara bli fler.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Absolut inte för min del i varje fall. Jag kommer i så fall applådera AMD för ett bra jobb och välkomna dem tillbaka i matchen.

Jag vet inte hur någon skulle kunna se det som dåligt att AMD utmanar Intel.

Men då är du "normal" och lite som mig. (kolla in min avatar den är till hälften grön o röd, ja den är helt skräddarsytt, och är en symbol för att jag tar stort avstånd till fanbois)

Och du vet att det finns fanbois som hatar....
Sen är frågan, varför dom hatar, för mig är det väldigt tydligt att det är bra med konkurrens.

Mest "bang for buck" är det som gäller för mig, sen om det X eller Y det skiter jag i

Men många resonerar ju inte så, det blir en liten tår i ögat på dom när motståndarna lyckats.

Som jag skrev innan..... 939- tiden var en härlig tidsperiod

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

1700x eller 1800x? Vilket dilemma

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt övertidskonto skulle ju räcka till både CPU, 1080ti m.m. 1800x blir fan några timmar till att jobba men det blir nog värt det även om ja får offra IPC prestandan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AkUs:

Ryzen är säkert en jätte bra plattform. Men just denna informationen hade jag tagit med en nypa salt. Varför skulle dom mäta den mot Intel grejer av 3-4 generationer gammalt?

Finns liknande test med nyare generationens Intel processorer också. Även där står man sig stark.

Skrivet av DasIch:

Absolut inte för min del i varje fall. Jag kommer i så fall applådera AMD för ett bra jobb och välkomna dem tillbaka i matchen.

Jag vet inte hur någon skulle kunna se det som dåligt att AMD utmanar Intel.

Folk som tänker med "hjärtat" istället för hjärnan tenderar att vara ganska ologiska.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Som jag skrev innan..... 939- tiden var en härlig tidsperiod

Nja, jag hade ett med nvidia chipset, det var inte lika roligt att uppdatera drivrutiner.
vid avinstallation av grafikdrivrutiner försvann även nätverk och lite annat, lite bökigt att hämta nya utan anslutning.
Men man lärde sig fort att fixa saker.
(roligt att spela på den tiden, inte många spel som fungerade på två kärnor, negativ delta time anyone )

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Roligt att det händer något inom CPU-marknaden. Intel har börjat kännas nästan arroganta på senare tiden. De försöker liksom inte ens, utan släpper samma 4-kärniga processorer år efter år, med de minsta möjliga förbättringarna de kan komma undan med.

Trots att det skulle gå att åstadkomma 6- och 8-kärniga processorer till rimligt pris har de fortsatt att sälja dem till hutlösa ockerpriser, och som en slutgiltig förolämpning är de dessutom baserade på äldre arkitekturer än mainstream-varianterna.

Klart att utvecklare av applikationer och spel inte orkar bry sig om att optimera för mer än 4 kärnor när knappt någon kör det för att Intel hållit tillbaks utvecklingen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Hoppas AMD blir tillräckligt bra i framtiden så att dom kan konkurrera i gaming-laptop segmentet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Mitt övertidskonto skulle ju räcka till både CPU, 1080ti m.m. 1800x blir fan några timmar till att jobba men det blir nog värt det även om ja får offra IPC prestandan.

Behöver du ens fundera på huruvida det är värt det eller ej

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Ryzen är säkert en jätte bra plattform. Men just denna informationen hade jag tagit med en nypa salt. Varför skulle dom mäta den mot Intel grejer av 3-4 generationer gammalt?

Jag tänkte på lite samma sak där faktiskt. Min i7 3930K @ 4.5GHz springer långt före den i det testet (givetvis överklockad ja), men tycker att det ändå inte får hända mot en snart mer än 4 år gammal processor, speciellt nu när AMD kan visa vad dem går för.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GilbertG:

Jag tänker på multipliern som anges för Ryzen i CPU-Z.

Skrivet av DasIch:

Det är väl inget märkvärdigt där?

Nej, jag undrade också detta.

Trodde du syftade på skalningen i Cinebench, men det är rätt vanliga siffror när Cinebench når upp i fler kärnor.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer! Good job, Amd!!!! Nu får man hoppas att priserna hålls nere så intel får svettas lite.

Detta är skitbra för alla som ska köpa cpu. Oavsett om de väljer blått eller rött!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Roligt att det händer något inom CPU-marknaden. Intel har börjat kännas nästan arroganta på senare tiden. De försöker liksom inte ens, utan släpper samma 4-kärniga processorer år efter år, med de minsta möjliga förbättringarna de kan komma undan med.

Möjligen kan deras nästa processor få ett skutt, jag tror de avvaktat lite med att släppa på prestandaförbättringar eftersom man inte behöver det om man har monopol. Samtidigt så om resultatet för Ryzen stämmer kan de ha skjutit sig en del i foten. Man får inte bli för slapp så någon kan gå om. AMD kan plocka väldigt mycket marknadsandelar ganska snabbt, speciellt om de får ut någon snabb APU som man kan sätta in i små stationära och portabla datorer

Permalänk
Rekordmedlem

Det börjar nog luta åt ett byte för att få 2 kärnor till, från 960T som går upplåst, har inte velat byta så länge jag inte varit tvungen eller kunnat välja bort Intel utan att få sämre presatanda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Finns liknande test med nyare generationens Intel processorer också. Även där står man sig stark.

Folk som tänker med "hjärtat" istället för hjärnan tenderar att vara ganska ologiska.

Om hjärtat kunde tänka skulle det vara en hjärna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nubbe:

Om hjärtat kunde tänka skulle det vara en hjärna

Metaforer vet du. Alltså raka motsatsen till bokstavligt talat. Däremot borde min poäng ha gått hem. De som sympatiserar starkt med ett märke (spelar ingen roll om det är AMD, Nvidia eller Intel) tenderar att inte tänka logiskt. Det är oftast dessa personer som även vill ha monopol för sitt märke för att de känner sig stolta att betala 5.000+ för en i5:a alt. inte behöva uppgradera på tio år.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Ska ingen ta upp att testet gjordes i Windows 8? Eller förstår jag Cinebench-screenen fel?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raphaei:

Ska ingen ta upp att testet gjordes i Windows 8? Eller förstår jag Cinebench-screenen fel?

Det är väl Win 10 loggan i bakgrunden?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är väl Win 10 loggan i bakgrunden?

Under "Your System" står det Windows 8 64-bit som OS, det var vad jag reagerade på ivf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raphaei:

Under "Your System" står det Windows 8 64-bit som OS, det var vad jag reagerade på ivf.

Cinebench är ett gammalt program, det släpptes 2013.

Står samma i mitt Cinebench.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Ska ingen ta upp att testet gjordes i Windows 8? Eller förstår jag Cinebench-screenen fel?

Cinebench "vet inte" att det finns nyare versioner av Windows än 8

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Ska ingen ta upp att testet gjordes i Windows 8? Eller förstår jag Cinebench-screenen fel?

Eller att Fire Strike-testet är från framtiden, om 4 dagar.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Absolut inte för min del i varje fall. Jag kommer i så fall applådera AMD för ett bra jobb och välkomna dem tillbaka i matchen.

Jag vet inte hur någon skulle kunna se det som dåligt att AMD utmanar Intel.

samma här, aldrig ägt en AMD i min spelburk men jag tror de flesta hoppas AMD levererar så vi får till lite konkurrens igen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArcticFire:

Eller att Fire Strike-testet är från framtiden, om 4 dagar.

Det är värt att påpeka. Att det står Win 8 är inga konstigheter

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Verkligen en framgång för AMD. Frågan är hur väl den presterar i spel, när man jämför den med i7. Multitrådad programmering är svårt när det kommer till spel, så intel brukar vinna på den fronten med deras bättre prestanda per kärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Vissa spel gillar många cores, t.ex spel byggda på frostbite (Battlefield). Lär bara bli fler.

Nja, ett 6950x med 10 kärnor åker fortfarande på spö av ett 7700k med 4 kärnor i BF1.
Den dagen 16 trådar behövs i spel har de flesta bytta processor ett par ggr, är min gissning.
Konsolerna är intrimmade för 8 trådar och kommer inte att ändras på många år.

Permalänk
Medlem

spänningen tätnar... För 4k gaming kommer dagens processorer inte riktiigt räcka till, iaf inte de billiga så fler cores kommer vara ett krav framöver. Håller man på med VR ökar säkerligen kraven på processorn med.
Jag är inte jätte-oroad över IPCn så länge den inte är allt för långt efter Intels och processorn då är någorlunda överklockningsbar. Kan man få den med vattenkylning eller tunga heatsinks/air få den över 4gHz så kommer den bli ett riktigt monster. Gillar folk här som jämför sina tungt överklockade riggar med en stock processor med vad 8 eller mer extra cores...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helionart:

1800X here I come. <3 AMD fanboyen i mig har legat väldigt vilande länge nu. Får fasen tårar i ögonen när jag tänker på min sista "enthusiast grade" bygge från AMD, AMD Athlon Thunderbird 1200 Mhz. #Nostalgi. Ryzen + Vega 2017 = Sant. <3

Samma här, min sista var AMD Athlon 64 på 6400+ med ett Radeon HD 6870. Då var man kung (tyckte man)..

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

Jag hoppas AMD tar sig fram ordentligt, Intel förtjänar att ligga absolut längst ner i botten. Sedan rättstvisten 2009 Där Intel förlikades med AMD Pga att Intel manipulerat marknaden till sin fördel, så har Intel förhalat alla betalningar och ännu inte betalat en enda krona.

https://www.pcper.com/news/General-Tech/Intel-still-hasnt-pai...

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Eller att Fire Strike-testet är från framtiden, om 4 dagar.

Vadå då? Ryzen kommer i Mars så det stämmer väll om testet är "om" 4 dagar ?

Hela skiten är med stor sannolikhet ett photoshop verk.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs