Permalänk

vad ska jag köpa?

hej jag sitter och spelar csgo och diablo 3 men har problem med att fps ligger på 40-50 med dropp till 10-20. jag undrar om jag ska uppdatera något av data kompnenterna? och då kör jag på medel inställningar

info
nätagg 400w fsp äldremodel

moderkort gigabyte GA-f2a88xm-ds2

minne 8 gb 1600 mhz

cpu amd 6400k 3.9 GHz

gpu hd5850 1gb

hdd äldre sata disk 7200 rpm tror det är 8 cach på den.

något man ska uppdatera för att få bättre flyt.

Permalänk

Fick kolla upp din hårdvara då jag inte kan så mycket om AMD längre.

Ditt grafikkort skulle jag spontant säga då det dels är ett kort med 1GB minne, och dels ligger runt samma nivå som GTX 660 Ti vilket är några generationer gammalt (jag sitter själv med ett fabriksklockat 760 så jag tittar också på nyare kort, fast jag har åas rätt mycket mer minne på kortet)

Med tanke på att ditt mobo har PCIe x16 3.0 så är det dessutom möjligt att hoppa upp rätt bra i prestanda med grafikkortet, samt att du kan flytta över detta när du till slut bestämmer dig för att byta ut moderkort och CPU också.

Risken är att du kommer behöva byta nätagget, men du får kolla på typiska förbrukningen för det du har och det du vill byta till.

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MushForBrains:

Fick kolla upp din hårdvara då jag inte kan så mycket om AMD längre.

Ditt grafikkort skulle jag spontant säga då det dels är ett kort med 1GB minne, och dels ligger runt samma nivå som GTX 660 Ti vilket är några generationer gammalt (jag sitter själv med ett fabriksklockat 760 så jag tittar också på nyare kort, fast jag har åas rätt mycket mer minne på kortet)

Med tanke på att ditt mobo har PCIe x16 3.0 så är det dessutom möjligt att hoppa upp rätt bra i prestanda med grafikkortet, samt att du kan flytta över detta när du till slut bestämmer dig för att byta ut moderkort och CPU också.

Risken är att du kommer behöva byta nätagget, men du får kolla på typiska förbrukningen för det du har och det du vill byta till.

Skojar du?? HD 5850 ligger på nivå med GTX 460 1gb... GTX 660 Ti är nog minst 3 ggr så snabbt.

Hans CPU är inget att hänga i granen heller men den största bottlenecken är helt klart grafikkortet, personligen skulle jag bytt cpu'n också för ett nytt grafikkort kommer inte skapa underverk precis.

Kom ihåg att CPU'n är en dual core och idag krävs i princip 4 kärniga modeller för att spela moderna spel.

Det som krävs för att få denna datorn rapp igen är Uppgraderingspaket + grafikkort + SSD + nytt nätagg? kan inte tänka mig att ett 400w har mycket kvar att leverera efter minst 6-7 år i drift i den burken?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10210310/

här är en bra budgetdator som jag byggde åt en kompis för ett par veckor sen som behövde en rapp dator för just CS:GO enbart.

Personligen skulle jag väntat på Ryzen och införskaffat den 4 kärniga instegsmodellen istället för det jag länkade med intels motsvarighet.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Men CSGO kräver inte någon jätte prestanda så att byta ut hela datorn ska inte behöva. Tycker jag men grafikkort funderar jag på och eventuellt nätagg. Eller är jag ute och cyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MushForBrains:

Med tanke på att ditt mobo har PCIe x16 3.0 så är det dessutom möjligt att hoppa upp rätt bra i prestanda med grafikkortet, samt att du kan flytta över detta när du till slut bestämmer dig för att byta ut moderkort och CPU också.

Tänkte bara upplysa om att grafikkorten idag inte ens maxar PCIe 2.0. Skillnaden mellan 2.0 och 3.0 med samma grafikkort är 0-3 fps. Medel 1-2 fps.

Ja du jimmyboy79, det var inte mycket att hänga i granen de där. Titta på ett begagnat GTX 960 kanske. Annars är de hela skiten som behöver bytas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Skrivet av jimmyboy79:

Men CSGO kräver inte någon jätte prestanda så att byta ut hela datorn ska inte behöva. Tycker jag men grafikkort funderar jag på och eventuellt nätagg. Eller är jag ute och cyklar?

Till cs go är det din cpu som bottleneckar. Csgo kräver knappt någon gpu prestanda så din gpu räcker nog om du inte spelar i hög upplösning.

Jag skulle rekomendera en i5:a vilket betyder att du måste byta ut moderkort och troligtvis ram med.

Permalänk

@Fantgrenen: okej ska vänta tills nya am4 är här och se 😋 vill inte lägga ut för mycket

Permalänk

spelar på 1024*768 så inget märkvärdigt men hur kan det vara att ett gt610 flyter bätre på samma instälningar då? @Fantgrenen:

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmyboy79:

spelar på 1024*768 så inget märkvärdigt men hur kan det vara att ett gt610 flyter bätre på samma instälningar då? @Fantgrenen:

gt610 är ett mycket sämre grafikkort än det du har idag, MYCKET sämre...

om du kör på så låg upplösning så bottleneckar cpu'n ännu mer eftersom ju lägre upplösning desto mindre krävs det av GPU'n desto mer belastning blir det på CPU'n..

du behöver som sagt byta hela din dator men om du vill behålla din cpu som du har idag får du köpa dig ett begagnat grafikkort för under 500kr t.ex. ett GTX 660 som kanske ger dig ett par extra fps... cpu'n håller dig fortfarande tillbaka något enormt eftersom det är en slö dual core som har samma IPC som intels gamla Core 2 Duo cpuer som släppts runt 2007-2008?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

@Oliver91: okej ska ta mig en funderare över vad jag ska köpa då jag har en dålig budjet 😫 så får nog bli mer åt att köpa något begagnat så länge tack för svaret