Permalänk

7950 crossfire

Hej! Jag har sedan ett par år tillbaka en Asus 7950 3gb Direct Cu som funkat väldigt bra. Jag fick ett likadant sapphire 7950 av en vän som inte använder det och funderar på crossfire? Så argumenten om det är prisvärt att göra crossfire kan alla bara helt enkelt strunta i eftersom jag fick det gratis.

Det jag undrar är om jag tjänar något på att sätta i ett till 7950 eller kommer jag bara få mossor problem? Något speciellt jag måste tänka på när jag byter till crossfire och vad behöver jag göra förutom den fysiska kontakteringen inuti datorn?

tack..

Permalänk
Medlem

Det fungera olika bra beroende på titel. Och eftersom du redan har kortet så är det bara att testa i de spel du spelar.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

1. Klarar ditt PSU av att driva två kort (finns strömanslutningar för två, kapacitet)?
2. Du behöver en Crossfire-brygga för att sammankoppla grafikkortet
3. Ditt moderkort måste ha stöd för crossfire
4. Ha i åtanke att det är mycket mer stabilt att använda ett kort och att många spel (än idag) har bekymmer med crossfire.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

1. Klarar ditt PSU av att driva två kort (finns strömanslutningar för två, kapacitet)?
2. Du behöver en Crossfire-brygga för att sammankoppla grafikkortet
3. Ditt moderkort måste ha stöd för crossfire
4. Ha i åtanke att det är mycket mer stabilt att använda ett kort och att många spel (än idag) har bekymmer med crossfire.

Tänkte mest på mjukvaror såsom drivrutiner osv. Allt är fysiskt kopplat men undrar mest om det är värt besväret. Hur mycket mer prestanda får man! 😎 Håller på nu och startar upp med crossfire!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

I bästa fall får du dubbel FPS, i sämsta fall ingen skillnad.

Fick du kortet gratis så kör på, inget att förlora

Permalänk
Medlem

7950 är ju rätt varma kort i sig så man bör nog ha ganska rejäl kylning för kunna köra två. Finns alltid problem med dubbla kort enligt min erfarenhet, visst vinster i vissa spel, men problem i andra. Men när du har det klart är det väl bara testa och se själv? Du sitter ju med grejerna, lek för tusan!

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robintrygg:

Tänkte mest på mjukvaror såsom drivrutiner osv. Allt är fysiskt kopplat men undrar mest om det är värt besväret. Hur mycket mer prestanda får man! 😎 Håller på nu och startar upp med crossfire!!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag körde två st 7950 i crossfire fram tills ena kortet gick sönder för ett tag sedan. Från erfarenhet kan jag säga att det är värt besväret när du kör spel som stödjer crossfire/sli, t.ex. Ryse: Son of Rome där jag fick en dubblering i prestanda. Problemet är dock att många spel är dåligt optimerade för crossfire/sli, vilket orsakar microstuttering (ryckig bild) eller spel som inte stödjer det alls så att endast ena kortet jobbar. Folk med dubbla grafikkort är i minoritet och därför lägger många spelutvecklare inte ner tid på att stödja det. Letar du spel som stödjer det så är det uteslutande AAA-spel som gäller.

Grafikkort kan dock användas till mer än spelande, t.ex GPGPU som bitcoin-mining som var populärt för ett par år sedan eller folding (simulering av proteinvikning) i kampen mot cancer och alzheimer.

Utöver det så kommer du behöva ett bra nättaggregat på minst 600W och god ventilation i chassiet, gärna med fläkt på sidoplåten. Räkna även med att det översta kortet kommer gå ca 10 grader varmare än det undre såvida du inte kör med standardkylare med radialfläkt som blåser ut all varmluft där bak istället för in i chassiet som tredjepartkylare med axialfläktar gör.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd