Permalänk

Värdering av begagnad dator?

Halloj!

Tänkte försöka göra mig av med min nuvarande burk till förmån för att bygga ny, någon som har bra koll på begagnat vad jag skulle kunna ta?

MK ASUS Z87-K ATX, Z87, 1150
1TB WD 64MB Caviar Blue
SSD 120GB Samsung SATA 840-Series, Basic
CPU Core i5 4670K 3,4 Ghz INET
Corsair 16GB (2KIT) DDR3 50 1600MHz/CL9/VENGEANCE LP
Corsair Hydro H80i 0
GK PCIe EVGA GF GTX 760 Referens SC
PSU Corsair CX600 80-plus Bronze 600W
ATX Corsair Carbide 200R
DVD±RW Samsung 24X DL Svart

Tror jag bör kunna lyckas med att göra en clean install på Win10 också som kan bli inkluderat i så fall

Vad tror ni? 4000? Kanske för mycket?

Tacksam för råd och hjälp!

Permalänk
Medlem

Kanske om du har tur. ~3.5k i mina ögon.

Permalänk
Medlem

@korvfarmor
Jo, ca 4000:- borde du få.

Om du bara tycker det är dålig prestanda så uppgradera GPU'n till GTX1060/1070 och klocka processorn

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk

@riger: Kanske skulle skrivit det i tråden också, att jag redan uppgraderat till 1070 Men är inte nöjd med prestanda trots allt.. framförallt när jag streamar via tex Twitch, så känner jag att en ny processor, nytt RAM osv hade varit på plats.
Lite OT kanske, men ville iaf förklara Tack för inrådan oavsett!

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvfarmor:

@riger: Kanske skulle skrivit det i tråden också, att jag redan uppgraderat till 1070 Men är inte nöjd med prestanda trots allt.. framförallt när jag streamar via tex Twitch, så känner jag att en ny processor, nytt RAM osv hade varit på plats.
Lite OT kanske, men ville iaf förklara Tack för inrådan oavsett!

Ska nog räcka med att du skickar i en I7 K processor med gtx 1070't i nuvarande burk för streaming annars.
Men och bygga nytt är ju alltid kul heh.

Antar att du redan testat nvidia shadowplay eller liknande program som använder hårdvaru encoding på graifkortet för och testa streama till twitch ?
Borde skicka belastningen mer mot grafikkortet än processorn då.

överklockning gjord på processorn redan antar jag ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

Ska nog räcka med att du skickar i en I7 K processor med gtx 1070't i nuvarande burk för streaming annars.
Men och bygga nytt är ju alltid kul heh.

Antar att du redan testat nvidia shadowplay eller liknande program som använder hårdvaru encoding på graifkortet för och testa streama till twitch ?
Borde skicka belastningen mer mot grafikkortet än processorn då.

överklockning gjord på processorn redan antar jag ?

@mini-z1994

Redan testat med Shadowplay/XPlit och andra program, men är väääldigt kräsen vad gäller FPSdropps.
Vill gärna ligga mellan 250-300fps i tex Overwatch, som inte drar allt för mycket nytta av GPU, utan istället förlitar sig på snabba ramminnen samt bra cpu.
Sen att det kliar i byggarfingrarna är ju en annan femma, kan man lika gärna slå två flugor i en smäll

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvfarmor:

@mini-z1994

Redan testat med Shadowplay/XPlit och andra program, men är väääldigt kräsen vad gäller FPSdropps.
Vill gärna ligga mellan 250-300fps i tex Overwatch, som inte drar allt för mycket nytta av GPU, utan istället förlitar sig på snabba ramminnen samt bra cpu.
Sen att det kliar i byggarfingrarna är ju en annan femma, kan man lika gärna slå två flugor i en smäll

Ok då är det nog lika bra och kika efter nyare grejer.
Själv så håller man på lite med benchmarks på en äldre burk med 2 gb ddr2 gtx 7800 256 mb och athlon II x3 445 kommer nog skicka i athlon x64 6000+ igen dock.

Både 3dmark 01,03,05 samt fear 1 benchmark som finns i fulla versionen av spelet körs just nu på burken jag håller på med (Pyssel under dagen då man redan gjort klart uppgifterna man behövde göra heh.
(Studerar på distans hemifrån).
(Molex till pci-e 6 pin adapter på ett nätagg som ligger på golvet dedikerat till grafikkortet lite ghetto men det funkar.)

Lånat proppen från ett moderkort farsan hade tidigare i sin burk och jag kunde såklart inte låta bli och köra i proppen i am2+ moderkortet som jag uppdaterade bios på för ett tag sen.
Bytt moderkort och cpu från mina gamla grejer. (Phenom II x6 1090t och moderkort som orkar med den proppen utan problem i 3.8 ghz.
(Hade phneom II x6'an uppe i 4.0 ghz en kortare vända men kändes lite riskabelt och sätta på chassiesidan då med de temperaturerna man fick på vrm och chipset heh)

Gtx 7800 är nog ungefär lika kraftigt som ett gt 220 skulle jag tro rent prestandamässigt så inget man spelar cs go med eller så heh.
Trots allt 12 år gammalt grafikkort snart om ett par månader.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Om jag slänger in ett MSI GTX 1070 Gaming X borde jag kunna få ut kring 7500:- kanske?