Permalänk
Medlem

Tele 2 Mobilt bredband?

Hej! jag köpte nytt mobilt bredbans ifrån Tele2 200gb i månaden, enligt som så ska nedladnings hastigteten vara 100mb/s och 40 up,
Men det jag får ut är 2-4mb/s ner o 2-3 upp?

Jag kör denna router/modem för simkorten jag fick.
https://www.inet.se/produkt/5402602/tp-link-m7350-n150-4g#spe...

Vad kan felet vara? har kollat tekningskartan och enmligt som så ska jag ha mycket god täckning här, och på själva routern visar den 3/4 signal pluttar och attt 4G är igång.

Vad kan det vara för problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhwack:

Hej! jag köpte nytt mobilt bredbans ifrån Tele2 200gb i månaden, enligt som så ska nedladnings hastigteten vara 100mb/s och 40 up,
Men det jag får ut är 2-4mb/s ner o 2-3 upp?

Jag kör denna router/modem för simkorten jag fick.
https://www.inet.se/produkt/5402602/tp-link-m7350-n150-4g#spe...

Vad kan felet vara? har kollat tekningskartan och enmligt som så ska jag ha mycket god täckning här, och på själva routern visar den 3/4 signal pluttar och attt 4G är igång.

Vad kan det vara för problem?

Jo några ynka millibit låter lite väl lite men mobilt bredband är sk best effort eftersom det aldrig går att garantera bandbredd. Täckningskartan säger inget om antalet tillgängliga kanaler eller ansluta abonnenter. Du kan även befinna dig i en radioskugga. Bottom line, det kan finnas många orsaker (t.o.m trilskande hårdvara).

Här får du ett kit som kan förbättra bandbredden (hittar inte mejlet med värden men det blev betydligt bättre för oss). Antenn, router och adapter till USB-dongle.
Dustin: Art. 5010657070
Dustin: Art. 5010945370
Dustin: Artikelnr. 5010309066
Komplettera med varmgalvaniserat maströr från Biltema för... 150 kr/st och monterar upp antennen utomhus riktad mot Tele 2s mast.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhwack:

Hej! jag köpte nytt mobilt bredbans ifrån Tele2 200gb i månaden, enligt som så ska nedladnings hastigteten vara 100mb/s och 40 up,
Men det jag får ut är 2-4mb/s ner o 2-3 upp?

Jag kör denna router/modem för simkorten jag fick.
https://www.inet.se/produkt/5402602/tp-link-m7350-n150-4g#spe...

Vad kan felet vara? har kollat tekningskartan och enmligt som så ska jag ha mycket god täckning här, och på själva routern visar den 3/4 signal pluttar och attt 4G är igång.

Vad kan det vara för problem?

Testa att åka nära masten, för att kolla om det är täckningen som spökar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej, modem"routern" jag har har inga utgångar för antenn, pluss att den visar att den har full täkning

Permalänk
Medlem

Jag har full täckning enligt dosan,men ska testa att ta en promenad och se om det kanske går snabbare då, men tycker det känns konstigt för som jag sa så har jag full täckning 4G

Permalänk
Medlem

Konstigt, 4Gn fungerar inte ute, men slår jag över till 3G får jag 17mb/s, men inte när jag är inne fast den visar full täkning

Permalänk
Medlem

Kolla så du är uppkopplad på 2600mhz bandet. Bara för det står full mottagning så kan det vara full mottagning på 800mhz bandet exempelvis och det är långsammare.

När jag hade mobilt så fick jag 4mbit och sen satte jag upp antenn på taket och kom upp till 70mbit. Så det kan göra stor nytta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur ändrar jag band? hittar inget sånt i själva routern,. bara kanaler.
Och det finns inga antenner i routern , ialafall inga man kan skruva fast!

Edit: Frekvensband Single-band

Står det? så man kan inte ändra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhwack:

Hur ändrar jag band? hittar inget sånt i själva routern,. bara kanaler.
Och det finns inga antenner i routern , ialafall inga man kan skruva fast!

Edit: Frekvensband Single-band

Står det? så man kan inte ändra det?

Den klarar alla 4G band (3 1800 MHz, 7 2600 MHz, 8 900 MHz, 20 800 MHz) , men den skall ju sköta sådant automatiskt. Är firmwaren uppdaterad? http://www.tp-link.com.au/faq-760.html

Permalänk
Medlem

@zhwack:

Efter en snabbkoll i manualen som finns på nätet så verkar det som om man bara kan låsa den mot 3G eller 4G förutom det automatiska läget.

Tyvärr hjälper det inte så mycket i sådana lägen utan det som man skulle behövt är möjlighet att låsa frekvensband och inte bara nätverkstypen(eller ännu hellre kunna låsa mot mast-id fast den möjligheten saknas på konsumentprodukter). Bandlås funktionen verkar inte finnas här, enda hoppet är om den ev skulle finnas i nyare firmware fast troligen är det inte ändrat.

Det man normalt kunnat göra ytterligare på en router som saknar bandlås och för alldel även när bandlås finns är extern riktantenn men det hjälper inte alltid även om det oftast fungerar bättre med bra antenner och här saknas anslutningen för yttre antenner så just för denna hade det inte hjälpt.

Det enda man kan ändra här är om det egna interna trådlösa nätverket(wifi) ska gå på antingen 2,4 eller 5Ghz då den inte klarar båda samtidigt. Men det har inget att göra med kommunikationen och hastigheten mot själva 3G/4G masten.

Ska den användas stationärt hemma är det bättre gå på en router som har extern antenn möjlighet och bandlås.