Permalänk
Medlem

NAS + Plex media server

Jag har precis köpt mig en ny tv. En LG OLED55B6V för att vara exakt. Den har 4K samt HDR så jag tänkte jag skulle skaffa mig ett smidigt sätt spela upp sådant material på denna. Plex finns att ladda ner på LG store så perfekt. Då till frågan, jag vill ha ett smidigt sätt att kunna bläddra bland filmer med samma fjärrkontroll som jag använder till TV'n med så få apparater som möjligt. Så jag har börjat snegla på en NAS jag kan ställa undan någonstans som man kan installera Plex media server på. Är det någon som använder sig utav detta och hur fungerar det? Vilken NAS använder du? Vad är din erfarenhet. Hur funkar det att skicka över 4K HDR10 material?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk

@SlimJim: Tja!
sitter i ungefär samma sits men har provat lite olika:

Plex på en stationär för 4k 60mbps rate med en intel 4770k (passmark score 10.000) och det gick sådär, laggar/buffrar när den ska transcoda. Tittade på NAS men ingen runt en vettig peng har tillräckligt bra CPU för att transcoda 4K och vill man sen ha flera streams så blir det ännu segare.

Just nu har jag bestället ryzen 1800x för att testa runt hur bra det kommer gå med plex. Är inte i så stort behov av just 4K streams men har många i familjen som vill komma åt plexen så ju fler 1080 streams man kan pumpa ut desto bättre.

Permalänk

Jag körde Plex på en i5 4670k och transcoda 4K utan problem, tror dock det var 45mbps och inte 60

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk

har kört 30mbps / 40 mbps utan problem på 4770k men ser att många rippar idag är på 60.
sen finns inte mycket utrymme över om man vill köra fler streams.

Permalänk
Medlem

Hej och tack för alla svar!

Men vad händer om filformatet på NAS'n stöds utav tv'n,? Skippar inte Plex transcodingen då och behöver inte jobba alls? Förutom stt skyffla själva informationen då givetvis. Jag vill så gärna slippa ha en extra grunka under TV'n som man måste byta över signalen sen navigera med separat fjärr/tangentbord/mus etc. Hade vart så smidigt och lyxigt att bara trycka på smart funktionsknappen, välja Plex och få upp sitt bibliotek.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SlimJim:

Hej och tack för alla svar!

Men vad händer om filformatet på NAS'n stöds utav tv'n,? Skippar inte Plex transcodingen då och behöver inte jobba alls? Förutom stt skyffla själva informationen då givetvis. Jag vill så gärna slippa ha en extra grunka under TV'n som man måste byta över signalen sen navigera med separat fjärr/tangentbord/mus etc. Hade vart så smidigt och lyxigt att bara trycka på smart funktionsknappen, välja Plex och få upp sitt bibliotek.

Jo, och då fungerar i princip vilken NAS som helst eftersom att filen bara ska flyttas från A till B. Transcoding på detta forum är ganska hypat, enligt mig är det betydligt viktigare att se till så man kan köra så många filer som möjligt och så ofta som möjligt native. Jag är dock ingen stor smartphone/tablet användare. Utan det blir oftast TV eller dator när jag kollar.

Permalänk

Har samma TV som du köpt och kör också Plex, dock så kan man knappt kolla på 4K med Plex appen i TVn eftersom den måste transcoda. Har en i5 2500K CPU i min server, sökte en hel del och kom fram till att om du vill köra 4K måste du ha en fet CPU eller köra DLNA server och DLNA klient i TVn ELLER köra med XPlay appen i TVn, det är som en Plex kopia fast den verkar inte behöva transcoda allt som Plex appen behöver.

Permalänk

Som addelinux säger så finns XPlay för webOS som är en optimerad plex klient för LG. Den skippar Transcode som plex får för sig att göra (sett h264 till h264 transcode köras genom vanliga appen medans xplay kör directplay)

som du säger är ju plex rätt skönt

Ska testa Xplay mer denna vecka när jag byggt min nas med ryzen propp (om mitt moderkort kommer)
ett tips är ju att bygga en egen NAs för din plex server då du lägger ungefär samma peng men får en mycket kraftigare propp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Jo, och då fungerar i princip vilken NAS som helst eftersom att filen bara ska flyttas från A till B. Transcoding på detta forum är ganska hypat, enligt mig är det betydligt viktigare att se till så man kan köra så många filer som möjligt och så ofta som möjligt native. Jag är dock ingen stor smartphone/tablet användare. Utan det blir oftast TV eller dator när jag kollar.

Ja men man måste väl ändå ha en NAS som man kan installera plex på? Jag har nämligen en Netgear ReadyNAS Duo v2 2110. Men enligt plex sida så stöds inte min NAS så därför går jag i tankarna om att köpa en ny där plex är kompatibelt.

Skrivet av addelinux:

Har samma TV som du köpt och kör också Plex, dock så kan man knappt kolla på 4K med Plex appen i TVn eftersom den måste transcoda. Har en i5 2500K CPU i min server, sökte en hel del och kom fram till att om du vill köra 4K måste du ha en fet CPU eller köra DLNA server och DLNA klient i TVn ELLER köra med XPlay appen i TVn, det är som en Plex kopia fast den verkar inte behöva transcoda allt som Plex appen behöver.

Nu börjar det likna något. För det optimala tycker jag är ju att köra directplay utan transcoding helt. Så att man kör 1:1 orginal. Frågan är väl bara om TV'n kan köra de codecs som är vanligast. Dvs x.264 över h.264 och x.265(?) över h.265(?). Har du testat direcspela en 2160p 10bit rulle?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SlimJim:

Ja men man måste väl ändå ha en NAS som man kan installera plex på? Jag har nämligen en Netgear ReadyNAS Duo v2 2110. Men enligt plex sida så stöds inte min NAS så därför går jag i tankarna om att köpa en ny där plex är kompatibelt.

Nu börjar det likna något. För det optimala tycker jag är ju att köra directplay utan transcoding helt. Så att man kör 1:1 orginal. Frågan är väl bara om TV'n kan köra de codecs som är vanligast. Dvs x.264 över h.264 och x.265(?) över h.265(?). Har du testat direcspela en 2160p 10bit rulle?

Givetvis behövs en nas som är kompatibel.. eller beroende på hur nöjd du är med din NAS kan du ev köpa t.ex. en NUC och köra plex på den. De är nog svårt att hitta en TV som klarar native 4K skulle jag tro då det flesta verkar ha smart OS. Dock är detta inget område jag är duktig på, så lite efterforskning behövs nog.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SlimJim:

Jag har precis köpt mig en ny tv. En LG OLED55B6V för att vara exakt. Den har 4K samt HDR så jag tänkte jag skulle skaffa mig ett smidigt sätt spela upp sådant material på denna. Plex finns att ladda ner på LG store så perfekt. Då till frågan, jag vill ha ett smidigt sätt att kunna bläddra bland filmer med samma fjärrkontroll som jag använder till TV'n med så få apparater som möjligt. Så jag har börjat snegla på en NAS jag kan ställa undan någonstans som man kan installera Plex media server på. Är det någon som använder sig utav detta och hur fungerar det? Vilken NAS använder du? Vad är din erfarenhet. Hur funkar det att skicka över 4K HDR10 material?

Hej!

Jag kör Windows 10 och Plex Media Server på ett moderkort med integrerad processor på 2.4ghz, 8 minne och 100/100-lina. Inge problem med lagg what so ever, oavsett om jag tittar lokalt i mitt eget nätverk eller via smartphone i annat nätverk. Fördelen med att köpa ett moderkort med integrerad processor är att dem drar extremt lite ström (min drar 20w). Finns en hel kategori med dessa moderkort på Prisjakt.se (https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=419). Att köra Quad-core är nog ett måste, för att vara lite framtidssäker.

Permalänk

Jag tänkte sticka in med ett helt annat förslag till diskussionen... Jag kör Plex Media Server från min Nvidia Shield TV som jag såklart också har kopplad direkt till TVn, med 4k och HDR stöd. Fungerar väldigt bra måste jag säga! Finns absolut nackdelar men kan vara ett alternativ att fundera på.

Har du redan en NAS för fillagring så kan du använda den som lagring och mounta SMB shares till Nvidia Shield TVn för att plex ska se filerna!

Permalänk
Skrivet av SlimJim:

Ja men man måste väl ändå ha en NAS som man kan installera plex på? Jag har nämligen en Netgear ReadyNAS Duo v2 2110. Men enligt plex sida så stöds inte min NAS så därför går jag i tankarna om att köpa en ny där plex är kompatibelt.

Nu börjar det likna något. För det optimala tycker jag är ju att köra directplay utan transcoding helt. Så att man kör 1:1 orginal. Frågan är väl bara om TV'n kan köra de codecs som är vanligast. Dvs x.264 över h.264 och x.265(?) över h.265(?). Har du testat direcspela en 2160p 10bit rulle?

Testat 2160p x265 HEVC 10Bit och det fungerar utan att transcoda, dock bara med XPlay appen och inte Plex egna.

Tyvärr så ligger väl LG lite efter Samsung i vilka format som dom stödjer, kolla denna länk för mer info om Plex och 4K.
Plex 4K

Permalänk

Köp en enhet som kan direktspela. Själv kör jag Plex på Odroid C2. Nvidia shield är också bra, rätt mkt dyrare dock.....

Skickades från m.sweclockers.com