AMD lanserar Ryzen 5 med sex och fyra kärnor den 11 april

Permalänk
Medlem

Priserna ser grymma ut. Jag tror att överklockning kommer ligga i linje med vad vi sett redan. Dock kommer antal trådar bli viktigare över tiden då många spelmotorutvecklare och spelutveckalre optimerar för fler trådar nu. Sedan är detta som sagt första generationen av en helt ny arkitektur.
Även Intel som har 4-kärninga cpu:er som klickar rätt bra nu, har haft en del som klockat rätt dåligt.
Det är sådant man löser i små itterationer. Så tror det kommer bli bättre i takt med att arkitekturen mognar.

Att AMD skakat om ordentligt och kommer tvinga Intel att sänka sina, många gånger kraftiga, överpriser gör att jag kommer supporta dem genom att köpa ett Ryzen system.
Det kommer gynna alla konsumenter om AMD blir en värdig konkurent igen. Det är ju inte så att Intel kommer gå under. Istälelr skulle AMD få lite välbehövligt kapital att kunna forska vidare med och pressa gränserna ännu mera vilket skulle tvinga Intel att göra detsamma.

Samma sak på GPU-fronten där det har varit på tok för ensidigt, inlåst, överprisat och slappt för länge.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Är det någon som har länk till test med 1800X öveklockad med 4 cores avstängda?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Har man enbart maxfrekvens som enda variabel blir det svårt att hävda något överhuvudtaget gällande överklockning. Så jag förstår inte riktigt vad det är ni vill få fram. Intel når högre frekvenser med vissa processorer, visst. Säger enbart det i sig något? Nope.

Ptja, grejen är väl den att jag ser till exempel "R7 1700" så ser jag i mitt huvud "R7 1700@4.0-4.1GHz".
Samma med Intel där jag ser en 7700K och direkt tänker "7700K@4.9-5.0GHz".

Och då menar jag inte att jag jagar klockfrekvenser såklart utan klockfrekvensen kombinerat med en arkitekturs IPC.
Utöver det finns ju såklart termiska parametrar att ta hänsyn till vid överklockning så som exakt vilka klockfrekvenser en arkitektur börjar dra iväg i strömförbrukning vid etc men det är en annan sak...

Skrivet av Söderbäck:

Fortfarande är det så att jag anser det vara bra överklockningspotential att dra upp en processor 30% från dess standardfrekvens. Därmed tycker jag inte att alla ryzen klockar dåligt.

Japp, har inga invändningar mot det. Ryzen R7 1700 är riktigt imponerande.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

April är ju Q2?

Precis som @Ratatosk säger så blev jag förvånad, och positivt överraskad.
Hade räknat med Maj-Juni, inte April

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det är sant i ordets rätta bemärkelse ja.
Å andra sidan säger jag aldrig att "Ryzen" klockar dåligt, jag säger att 1700X/1800X klockar dåligt, speciellt för pengarna.

Den enda vettiga Ryzen 7-processorn i mina ögon är R7 1700.

Detta var dock inte så stor överraskning för mig. Jag tror samma sak kommer att ske med 1600 och 1400 också... nämligen att de klockar bättre och blir mer prisvärt för de som vill överklocka.

Tänk tillbaka till gamla OC dagar då man kunde köpa snabba CPUer för mycket pengar, eller en billig processor som med lite tur kunde överklockas 20-30-40-50%... Detta är vad som återkommit, och det är kanonbra.

Intels knäppa schema med att du måste köpa den dyraste CPUn du kan för att ens kunna överklocka var ju pga iCore generationerna, speciellt Sandybridge tiden, vilket troligen var ett resultat av att Intel dominerade.

Bara i Core2Duo/Quad tiden innan så var det ju tvärt om, där man kunde köpa en billig Core2Duo/Quad och klocka den som ett monster för sin tid.

Så det enda som hänt är att marknaden åter är fri att man inte måste köpa 1800X för "överklockning", och är tom idiot imho om man gör. Utan de som inte vill OCa.. de köper snabbaste CPUn, färdig OCad... de som vill leka/riskera mm, de köper den billiga och klockar upp den.

Sen att Ryzen inte är "perfekt" vad väntar du dig? Titta på Nehalem... de klockade fan inte ens 4Ghz utan problem de heller.

Men Sandy, generationen efter... då jädrar fick man optimerat den och enormt prestandalyft. AMD Ryzen är i "Nehalem fasen" just nu, mer eller mindre. Det är ny, bra design, som kan säljas till bra pris, men klarar inte enorma frekvenser, och den kommer att bli bättre och bättre.

Att den ens klarar 4Ghz redan idag tycker jag är fullt acceptabelt med tanke på att det trots allt är 2x fler kärnor i den vs tex 7700k. Du får inte 6900k upp i 5Ghz så satans enkelt utan seriös OC.

Men oavsett så har detta pressat priset på i7an som 7700k, så du kan köpa den om du vill istället. Förlorarna är alla vi som sitter på gamla i7or (eller värre i5or, tom nya) som snart blir mer eller mindre värdelösa.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Sen att Ryzen inte är "perfekt" vad väntar du dig? Titta på Nehalem... de klockade fan inte ens 4Ghz utan problem de heller.

Men Sandy, generationen efter... då jädrar fick man optimerat den och enormt prestandalyft. AMD Ryzen är i "Nehalem fasen" just nu, mer eller mindre. Det är ny, bra design, som kan säljas till bra pris, men klarar inte enorma frekvenser, och den kommer att bli bättre och bättre.

Att den ens klarar 4Ghz redan idag tycker jag är fullt acceptabelt med tanke på att det trots allt är 2x fler kärnor i den vs tex 7700k. Du får inte 6900k upp i 5Ghz så satans enkelt utan seriös OC.

Jag har inte sagt att Ryzens prestanda eller OC inte är acceptabel, bara att den inte är bra.
Ett konstaterande av fakta helt enkelt, jag har inte förväntat mig det ena eller det andra av en purfärsk arkitektur.

Alla negativa uttalanden om Ryzen behöver inte vara renodlade attacker varken från mig eller andra, bara konstaterandet av fakta.

Skrivet av Paddanx:

Men oavsett så har detta pressat priset på i7an som 7700k, så du kan köpa den om du vill istället. Förlorarna är alla vi som sitter på gamla i7or (eller värre i5or, tom nya) som snart blir mer eller mindre värdelösa.

Har priset pressats på i7 7700K? Den har bara gått ner 500kr sedan release och det är ju alltid en "release-skatt" som måste betalas för ny hårdvara, särskilt Intels.
Förstår inte vad du menar med att gamla i7or blir värdelösa snart? Min 2700K visar inte någon vilja till att lämna min burk än efter 5 år och är anledningen till varför jag inte är tillräckligt intresserad av varken Ryzen/Kaby Lake än

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Är otroligt intresserad över hur bra 1600 ställer sig emot 7600k, hade inte förvånat mig om den plockar 7700k överlag.

Är det dubbla cpuer som i 1700/1800 eller är det en enkel cpu?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Nu biter det Intel i röven för att de varit så kinkiga med att ha HT till samtliga modeller och istället tagit hutlösa överpriser för en teknik som bevisligen kan användas i billigare processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Är det någon som har länk till test med 1800X öveklockad med 4 cores avstängda?

Här är ett test med 1800X (4C/8T) vs 7700K (4C/8T)

http://wccftech.com/amd-ryzen-4-core-benchmarks-intel-core-i7...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Nu biter det Intel i röven för att de varit så kinkiga med att ha HT till samtliga modeller och istället tagit hutlösa överpriser för en teknik som bevisligen kan användas i billigare processorer.

De har ju länge kört HT i core i3 som jag anser är billiga, och nu med kabylake kör de ju även HT på vissa pentium. Blir inte förvånad om de ändrar lite i nästa gen om de känner sig hotade. Pentium 2c4t, i3 4c4t, i5 4c8t i7 6 kärnor eller mer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Även om jag personligen inom kort ska slå till på en 1700 så ser speciellt 1600 och 1600X riktigt intressanta ut för det pris de lär hamna på i vår handel. De fyrkärniga modellerna är lite för mainstream för min del men de har ett attraktivt pris och placering vilket lär innebära att de säljs bra med.

Själv väntar jag mest på moderkort med en mer kompakt formfaktor innan jag slår till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Blir priset på AMD Ryzen 5 1400 (4/8T) bra i sverige så blir det nästa mITX

precis så jag tänker också, för mig är det den mest intressanta cpun av alla på marknaden just nu. Vågar man hoppas på ett vega nano?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Ja, då får vi se om de här går att överklocka (ja, jag vet att de är upplåsta men de som släppts hitintills har ju inte gett mycket)... Det måste de för de behöver betydligt högre klockfrekvenser för att klara de Intelproppar de är matchade mot. I spel, alltså.

In i3:a har ju klått 7 1800X i olika spel, t ex.

https://www.nordichardware.se/test/snabbtest-vilken-cpu-kravs...

Vi vet att de klarar runt 4ghz så där kan du nog tänka dig.

Vad gäller att i3 slår 1800x så är det när fler trådar inte spelar någon större roill vilket betyder att R5 serien kommer vara samma som R7.

Sen missar man i vanlig ordning dropsen på 1% och 0,1% low där i3 såklart inte har en chans:
https://www.youtube.com/watch?v=chv22J5qJIw&t=207s

Och då pratar vi sterila miljöer där allt är avstängt i bakgrunden.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frull3:

Här är ett test med 1800X (4C/8T) vs 7700K (4C/8T)

http://wccftech.com/amd-ryzen-4-core-benchmarks-intel-core-i7...

Fast där är båda på 4Ghz så här ser man bara den rena IPC överatget som intel har vilket är några %.

Intel klrarar sen ovanpå det 700-1000mhz i OC

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Frågan är, har 4-kärniga modellerna 1 eller 2 CCX'er? Många pratar ju om att kommunikationen mellan dem är vad som sänker prestandan. Underligt att man inte sett några tester där de låser ner en CCX och bara kör på ena.

Är det inte vad som gjorts här då? http://www.zolkorn.com/en/amd-ryzen-7-1800x-vs-intel-core-i7-...
Jag förstår inte all terminologi och det står inget konkret om just CCX men YouTube-videos som hänvisar till denna artikel nämner det (jag visste inte ens va CCX var förrän igår).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av merdique:

Är det inte vad som gjorts här då? http://www.zolkorn.com/en/amd-ryzen-7-1800x-vs-intel-core-i7-...
Jag förstår inte all terminologi och det står inget konkret om just CCX men YouTube-videos som hänvisar till denna artikel nämner det (jag visste inte ens va CCX var förrän igår).

Jag har kollat på lite Ryzen benchmarks med disablade cores i konfigurationer som 4+0 och 2+2. Men jag vet faktiskt inte om 4+0 ändå innebär att kärnorna lånar cache från andra CCX'en. Man verkar få en liten prestandaboost med konfigurationen 4+0 men t.ex. 3+3 verkar ge mer prestanda ändå.

Skrivet av Frull3:

Här är ett test med 1800X (4C/8T) vs 7700K (4C/8T)

http://wccftech.com/amd-ryzen-4-core-benchmarks-intel-core-i7...

I just dessa tester får Ryzen storstryk tyvärr. Hade hoppats på en riktig prestandaboost när man håller sig inom en CCX.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Får hoppas på lite prispress mot intel. Annars så känns det som de inte skiljer så himla mycket i pris. Kollade prisjakt och där ligger 7350K på ca 1900 kr och 7600K på 2500 kr. Om det bara skiljer 600 kr mellan Ryzen 5 1400 och Ryzen 5 1600X så känns ju 1600X mer prisvärd (på samma sätt som 7600K känns mer prisvärd än 7350K). Verkar som priserna i dollar skiljer mera än vad de svenska priserna gör på Intels modeller enligt prisjakt.

Men med större konkurrens på marknaden kanske detta rättar till sig? Jag saknar billigare alternativ. Skulle det inte komma en 4-kärnig Ryzen utan SMT (hyperthreading)? Har för mig det ryktades om någon sådan tidigare. En överklockningsbar 4c/4t Ryzen för ca 1000 kr hade nog sålt jättebra.

Nej. Alla Ryzen processorer stödjer SMT och är upplåsta.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej. Alla Ryzen processorer stödjer SMT och är upplåsta.

Det har ryktats om 4/4-modeller för Ryzen 3

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Avstängd

Att i3an kan slå vissa cpu beror ju inte på dom är så enormt stark utan dom har ipc runt i7 p.g.a HT och en 6100 kan slå i5 6500 t.e.x även 4770 i vissa scenarior pga dom har bra ipc men kasta in dom i tripple A så tappar man lite mot starkare cpu i stället och dom är snabb så länge 2 cores med HT orkar dra spelet

Men Ryzen i.a.f så är 1500an den jag ser som mest intressant när en 1800x kan vara dubbelt så stark som en 7700k multitrådat bör 1500an dra gämt skägg och bli i nivå med 7700k multitrådat med lägre ipc och klockar antagligen i regionen 4ghz vilket kan bli en extremt prisvärd cpu

vist man kanske förlorar några fps mot en i7 i spel som trådar sämre men presterar fortfarande bra i äldre titlar och är inte ett problem när den kompenserar det i modernare tripple A där t.e.x en i5 kan gå på knäna och tar man dollar till kr är 189 dollar ca 1690kr

är inte 1400 avsnoppad på något sätt så borde den tekniskt kunna prestera i nivå med 7700k multitrådat om 1400an rullar med o.c och matchar ungefär en klockad 7600k multitrådat för 1500kr men med lägre ipc och är scenariot jag tror på ....men kan ju skilja lite i cpu´n men gissar på det i övrigt inte är några ändringar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Om Ryzen 5 1400 4c/8t med bas 3,2 Ghz klockar upp till 3,8 Ghz eller närmare 4 Ghz med medföljande fläkt till god kyl/ljudnivå @ 1700 kr i butik så blir det nog ett påskbygge. Vad har Intel att kontra med där. Inget

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av addman:

Intressant men jag väntar otåligt på Ryzen APU serie.

Hoppas vi får 7970 grafik prestanda i Ryzen apu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

11 April är även lanseringen för Yooka-laylee, blir helt klart en grym dag!

Bästa dagen någonsin.

Permalänk
Medlem

Angående det där med klockningen och att folk säger att den är dålig fast bra på 1700 för att den är lägre klockad stock. Om man jämför med grafikkort: MSI släpper en modell som är lägre klockad än ASUS, båda klockar lika högt i slutändan, säger man att MSI's kort klockar bättre då?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av sesese:

Hoppas vi får 7970 grafik prestanda i Ryzen apu

Skickades från m.sweclockers.com

Det har ju ryktats om prestanda i klass med RX460, Om det stämmer så blir det en otroligt intressant APU

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

De har ju länge kört HT i core i3 som jag anser är billiga, och nu med kabylake kör de ju även HT på vissa pentium. Blir inte förvånad om de ändrar lite i nästa gen om de känner sig hotade. Pentium 2c4t, i3 4c4t, i5 4c8t i7 6 kärnor eller mer.

Men då har man istället kompenserat med färre kärnor.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Hoppas vi får 7970 grafik prestanda i Ryzen apu

Skickades från m.sweclockers.com

Det är att önska lite för mycket av en APU men med lite tur kan man nog nå runt 460/1050 nivå och tom det skulle vara imponerande och skulle kanske mer blir att man kan köra fallout4, witcher3, gta5, Doom o.s.v med integrerade grafiken i 1080p runt medium settings med ca45fps+ och lite äldre lättare spel skulle kunna ha bra settings

Men är samtidigt lite svårt segment när intel har sin 4560 för 600kr som kan matchas med rx460 för runt 1100 tror jag dom kostar så lär ligga på riktigt bra pris men är billigare att kombinera ihop dom i en apu och min förhoppning är att dom ligger runt 1500kr med den prestandan men ska onekligen bli intressant och se vad amd kommer med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Angående det där med klockningen och att folk säger att den är dålig fast bra på 1700 för att den är lägre klockad stock. Om man jämför med grafikkort: MSI släpper en modell som är lägre klockad än ASUS, båda klockar lika högt i slutändan, säger man att MSI's kort klockar bättre då?

Ja, större ökning = bättre ÖVERklockning. Om Intel lanserar en låst cpu i 4.5 ghz skulle du säga att den överklockar bättre än AMD då? För den har högre max frekvens?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZheatoZ:

Ja, större ökning = bättre ÖVERklockning. Om Intel lanserar en låst cpu i 4.5 ghz skulle du säga att den överklockar bättre än AMD då? För den har högre max frekvens?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, man kan inte jämföra en låst CPU. Låt säga att Intel släpper en CPU som kommer med 4.4GHz och en likadan som är strypt och kommer med 4GHz, båda överklockar till 4.5GHz. Jag vet å fan om jag skulle kalla den ena en bättre överklockare än den andra. Skulle två grafikkort komma med olika frekvenser men ändå klocka till en likadan frekvens så ser jag inte den ena som en bättre överklockare än den andra heller. Det är trots allt likadana CPU såvitt jag vet men med olika frekvenser för att hålla nere TDP.

Säger någon: "Köp en 1700, den klockar bättre" så skulle personen han sa det till tro att den kommer upp i högre frekvenser, eller?
"Vilket 1080 klockar bäst?" frågar någon, svarar man då vilket kort som klockar bäst procentuellt sett eller som är kända för att komma upp i högst frekvens?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Det är att önska lite för mycket av en APU men med lite tur kan man nog nå runt 460/1050 nivå och tom det skulle vara imponerande och skulle kanske mer blir att man kan köra fallout4, witcher3, gta5, Doom o.s.v med integrerade grafiken i 1080p runt medium settings med ca45fps+ och lite äldre lättare spel skulle kunna ha bra settings

Men är samtidigt lite svårt segment när intel har sin 4560 för 600kr som kan matchas med rx460 för runt 1100 tror jag dom kostar så lär ligga på riktigt bra pris men är billigare att kombinera ihop dom i en apu och min förhoppning är att dom ligger runt 1500kr med den prestandan men ska onekligen bli intressant och se vad amd kommer med

Nja G4560 med Intel HD Graphics 610 matchar inte RX460.
I t.ex Battelfield 1 så klarar HD610 strax över 20FPS i lägsta inställningar i 720 medans RX460 ligger över 60FPS i medium i 1080.
De är knappast jämförbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Nej, man kan inte jämföra en låst CPU. Låt säga att Intel släpper en CPU som kommer med 4.4GHz och en som är strypt och kommer med 4GHz, båda överklockar till 4.5GHz. Jag vet å fan om jag skulle kalla den ena en bättre överklockare än den andra. Skulle två grafikkort komma med olika frekvenser men ändå klocka till en likadan frekvens så ser jag inte den ena som en bättre överklockare än den andra heller. Det är trots allt likadana CPU såvitt jag vet men med olika frekvenser för att hålla nere TDP.

Säger man klockar då kanske man mer menar frekvensen men ordet överklocka tolkar jag hur mycket över standardfrekvens den går i. Den som kommer med lägre frekvens kanske även är billigare och tack vare överklockning har man fått något billigare att prestera lika bra som något dyrare. Säg att båda överklockar till 4,1 GHz men den ena går i 3 GHz som standard och den andra 3,6 GHz. Då tycker jag att den som överklockats 1000 MHz över sin standard är mer överklockad än den som bara överklockats 500 MHz. Men samtidigt skulle jag förstå den som säger att båda klockar lika högt.

Men alla överklockar inte så det finns ändå ett värde i att det finns saker säljs högre klockade från fabrik
En nackdel när man överklockar Ryzen verkar ju vara att strömsparfunktioner inaktiveras. Då kanske man hellre vill ha en modell som har kvar strömsparfunktionerna men ändå kan gasa på lite mär det behövs.