AMD lanserar Ryzen 5 med sex och fyra kärnor den 11 april

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Säger man klockar då kanske man mer menar frekvensen men ordet överklocka tolkar jag hur mycket över standardfrekvens den går i. Den som kommer med lägre frekvens kanske även är billigare och tack vare överklockning har man fått något billigare att prestera lika bra som något dyrare. Säg att båda överklockar till 4,1 GHz men den ena går i 3 GHz som standard och den andra 3,6 GHz. Då tycker jag att den som överklockats 1000 MHz över sin standard är mer överklockad än den som bara överklockats 500 MHz. Men samtidigt skulle jag förstå den som säger att båda klockar lika högt.

Men alla överklockar inte så det finns ändå ett värde i att det finns saker säljs högre klockade från fabrik
En nackdel när man överklockar Ryzen verkar ju vara att strömsparfunktioner inaktiveras. Då kanske man hellre vill ha en modell som har kvar strömsparfunktionerna men ändå kan gasa på lite mär det behövs.

det var det här inlägget:
#16721567
Säger man att Ryzen klockar dåligt tycker inte jag man har fel. Man har kanske inte rätt heller, det beror sig på hur personen man säger det till resonerar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Säger någon: "Köp en 1700, den klockar bättre" så skulle personen han sa det till tro att den kommer upp i högre frekvenser, eller?
"Vilket 1080 klockar bäst?" frågar någon, svarar man då vilket kort som klockar bäst procentuellt sett eller som är kända för att komma upp i högst frekvens?

klockar är totala medans överklockar är procentuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Nja G4560 med Intel HD Graphics 610 matchar inte RX460.
I t.ex Battelfield 1 så klarar HD610 strax över 20FPS i lägsta inställningar i 720 medans RX460 ligger över 60FPS i medium i 1080.
De är knappast jämförbara.

Han menade att G4560 + RX460 kostar så pass lite att AMDs kommande APUer kan få det lite svettigt.

Största förhoppningen med APUerna IMO är bärbart. En billig laptop med fyrkärnig APU med RX460-prestanda på GPU i kombination med en Freesync-skärm kan bli fin-fint och samtidigt förhoppningsvis ge bra energieffektivitet vid lättare användning, utan krångel med byte mellan integrerad och separat grafik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

klockar är totala medans överklockar är procentuellt.

Så:
"Vilket överklockar bäst?" "Vilket klockar bäst?" har två olika innebörder? Det var nytt för mig.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Nej, man kan inte jämföra en låst CPU. Låt säga att Intel släpper en CPU som kommer med 4.4GHz och en likadan som är strypt och kommer med 4GHz, båda överklockar till 4.5GHz. Jag vet å fan om jag skulle kalla den ena en bättre överklockare än den andra. Skulle två grafikkort komma med olika frekvenser men ändå klocka till en likadan frekvens så ser jag inte den ena som en bättre överklockare än den andra heller. Det är trots allt likadana CPU såvitt jag vet men med olika frekvenser för att hålla nere TDP.

Säger någon: "Köp en 1700, den klockar bättre" så skulle personen han sa det till tro att den kommer upp i högre frekvenser, eller?
"Vilket 1080 klockar bäst?" frågar någon, svarar man då vilket kort som klockar bäst procentuellt sett eller som är kända för att komma upp i högst frekvens?

Det du säger är att om intel släpper en model på 4.45 GHz och den klockar till 4.5GHz så klockar den bättre än amd? Eller om jag vänder på det. Intel lanserar en modell på 3 GHz som klockar till 4.5 GHz (Jätte bra överklockning). Sen lanserar dom en identisk CPU med bas frekvens 4.49 GHz. Klockar då den första modeller skit dåligt bara för den "nya" (samma CPU) inte har någon ökning alls?

Det andra exemplet är ju som ditt grafikkorts exempel.. 2 identiska CPU varav den ena med hög bas frekvens och den andra med låg. Jag skulle vilja säga att den med låg basfrekvens fortfarande klockar jätte bra efter att den med hög frekvens släpps (säg att releasen på den är en dag senare) Jag vet extremt exempel. Man måste ju se till produktens ökningen i procent inte vad en annan modell med annat pris har för ökning.

1700 har ju större ökning också? eller skulle du visa prestanda siffror för 1800x när någon frågar hur 1700 presterar för det är ju ändå "samma" modell med en lägre BAS frekvens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Han menade att G4560 + RX460 kostar så pass lite att AMDs kommande APUer kan få det lite svettigt.

Största förhoppningen med APUerna IMO är bärbart. En billig laptop med fyrkärnig APU med RX460-prestanda på GPU i kombination med en Freesync-skärm kan bli fin-fint och samtidigt förhoppningsvis ge bra energieffektivitet vid lättare användning, utan krångel med byte mellan integrerad och separat grafik.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo så kunde man med utläsa inlägget ser jag när jag läser det igen och då är det skillnad.
APU:er kommer snarare att döda marknaden för klenare grafikkort men rx460 finns nu.

Skrivet av ClintBeastwood:

Så:
"Vilket överklockar bäst?" "Vilket klockar bäst?" Har två olika innebörder? Det var nytt för mig.

Ja jag uppfattar orden olika.
Klockar är maxfrekvens och överklockar är vad den överklockar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZheatoZ:

Det du säger är att om intel släpper en model på 4.45 GHz och den klockar till 4.5GHz så klockar den bättre än amd? Eller om jag vänder på det. Intel lanserar en modell på 3 GHz som klockar till 4.5 GHz (Jätte bra överklockning). Sen lanserar dom en identisk CPU med bas frekvens 4.49 GHz. Klockar då den första modeller skit dåligt bara för den "nya" (samma CPU) inte har någon ökning alls?

Det andra exemplet är ju som ditt grafikkorts exempel.. 2 identiska CPU varav den ena med hög bas frekvens och den andra med låg. Jag skulle vilja säga att den med låg basfrekvens fortfarande klockar jätte bra efter att den med hög frekvens släpps (säg att releasen på den är en dag senare) Jag vet extremt exempel. Man måste ju se till produktens ökningen i procent inte vad en annan modell med annat pris har för ökning.

1700 har ju större ökning också? eller skulle du visa prestanda siffror för 1800x när någon frågar hur 1700 presterar för det är ju ändå "samma" modell med en lägre BAS frekvens?

Jag vet inte hur AMD kom in i ditt första exempel? Kan man bara öka med 100MHz men öka mycket mer på den andra och komma upp i samma frekvens så tycker jag att dom klockar lika dåligt. Det är ändå samma CPU i grunden som är strypt så den går lägre.

Skulle AMD släppt en 4/8 som låg på 3 men gick att överklocka till 4 så hade jag sagt att den klockade bra. Men finns det redan en 4/8 som går i 3.9 så tycker jag inte det för då är det ju i stort sett standard med nedsänkta frekvenser. Allt handlar nog om hur man tar ordet. Hade det varit olika processorer i grunden kan man inte jämföra.

Äh, detta är säkert offtopic?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

det var det här inlägget:
#16721567
Säger man att Ryzen klockar dåligt tycker inte jag man har fel. Man har kanske inte rätt heller, det beror sig på hur personen man säger det till resonerar.

Håller med om man säger "Ryzen 7 klockar dåligt" eller att 1800X överklockar dåligt.
Däremot så är det heller inte fel att säga att R7 1700 överklockar bra.
Klockar är mer generellt syftande på absolut frekvens med överklockar är hur mycket över standard man kör.
Bara så som jag tänker. Men man fattar ju ändå av sammanhanget.

Men visst är det så att intel har både bättre IPC för heltal och högre maxfrekvens vid överklockning så singeltrådsprestandan blir bättre. Däremot har Ryzen fler kärnor/trådar för pengarna som i vissa fall kompenserar. Beror ju på vad man ska ha den till och vilket man prioriterar.

Jag hoppas att AMD överraskar oss och att de 4-kärniga klockar till högre frekvenser än de 8-kärniga. Det vore spännande! Å andra sidan så kan de ändå bli prisvärda även om de inte kommer upp i nivå som Intels bästa. Prestanda per krona är viktigt också.

Permalänk
Medlem

Det skulle ju i och för sig vara rätt galet komiskt om någon av tillverkarna släpper en modern processor och lägger den på typ 100 megahertz ur boxen för att kunna claima överklockningstronen när folk drar upp den till 4 gigahertz...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag vet inte hur AMD kom in i ditt första exempel? Kan man bara öka med 100MHz men öka mycket mer på den andra och komma upp i samma frekvens så tycker jag att dom klockar lika dåligt. Det är ändå samma CPU i grunden som är strypt så den går lägre.

Skulle AMD släppt en 4/8 som låg på 3 men gick att överklocka till 4 så hade jag sagt att den klockade bra. Men finns det redan en 4/8 som går i 3.9 så tycker jag inte det för då är det ju i stort sett standard med nedsänkta frekvenser. Allt handlar nog om hur man tar ordet.

Så det du säger är att en produkt kan ha jätte bra överklockning ena dagen men ha jätte dålig andra beroende helt på om de släpper en ny modell med högre bas frekvens till ett annat pris. Okej då förstår jag hur du resonerar, även om jag inte håller med dig.
Med andra ord kan AMD aldrig släppa en produkt som överklockar bra nu om dom inte kommer upp över 4.2 GHz? (4c/8t är ju en 8c/16t med avstängda c/t dvs samma modell)

Ang AMD, mitt svar är en fortsättning av förregående meddelande jag skrev till dig, ber om ursäkt om jag gjorde det krångligt. Orkade bara inte skriva om allt.

update
Permalänk
Hjälpsam

Jo appropå detta med Ryzen R5 11 April, går det någon mässa av stapeln då?

Ser föresten att MS suport av Vista upphör 11e April.
http://www.ghacks.net/2017/01/01/reminder-windows-vista-suppo...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Då får du nog vänta till nästa år om du vill ha till desktop. I år är det Bristol Ridge som gäller.

https://i.imgur.com/X3buZW5.png

https://i.imgur.com/TntLlXz.png

Publicerad i Anandtech Forum

Vänta nu, vad hände där? Finns ju knappt några Bristol Ridge ute. Helvete, har väntat på Raven Ridge länge och tyckte att behöva vänta till hösten var nog jobbigt, nu gäller det nästa år..

Skrivet av lord_vasagos:

Men är samtidigt lite svårt segment när intel har sin 4560 för 600kr som kan matchas med rx460 för runt 1100 tror jag dom kostar så lär ligga på riktigt bra pris men är billigare att kombinera ihop dom i en apu och min förhoppning är att dom ligger runt 1500kr med den prestandan men ska onekligen bli intressant och se vad amd kommer med

Men det är väl i ett normalt stort chassi dom komponenterna ryms i? Jag har alltid sett den stora fördelen med APU:s (är det inte det dom är egentligen till för?) är ju att du kan bygga ett riktigt litet mitx-chassi och sätta det, om det har dvs, bakom skärmen med ett VESA-fäste och voila, du har ett litet chassi som sitter fast bakom skärmen som gör att det inte tar någon plats, enkel att ta med sig allt i ett nafs och kan ändå spela spel på någerlunda bra upplösningar och inställningar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Angående det där med klockningen och att folk säger att den är dålig fast bra på 1700 för att den är lägre klockad stock. Om man jämför med grafikkort: MSI släpper en modell som är lägre klockad än ASUS, båda klockar lika högt i slutändan, säger man att MSI's kort klockar bättre då?

Nej, din jämförelse suger.

Tänk att t.ex nvidia släpper 3 grafikkort med samma gpu. Låt oss kalla dem x60, x70 och x80. De skiljer sig åt i prestanda pga frekvens(sk produktdifferentiering) och i pris med ett par $100. Nu har du dock turen att alla kommer lika högt i maxfrekvens. Så ditt x60 är i stort sett ett x80. Vilket överklockar bäst?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Nej, din jämförelse suger.

Tänk att t.ex nvidia släpper 3 grafikkort med samma gpu. Låt oss kalla dem x60, x70 och x80. De skiljer sig åt i prestanda pga frekvens(sk produktdifferentiering) och i pris med ett par $100. Nu har du dock turen att alla kommer lika högt i maxfrekvens. Så ditt x60 är i stort sett ett x80. Vilket överklockar bäst?

Skickades från m.sweclockers.com

Då är det exakt samma sak som med R7 ju. Alltså är det samma grafikkort med lägre frekvens, alla klockar lika bra/dåligt.

Vi har olika åsikter. Diskussionen lär bara gå fram och tillbaka så vi inte kommer någonstans. Det är ett intressant ämne dock och hur olika man kan se på saken.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Då tycker jag att du skaffar en i:3a

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Då är det exakt samma sak som med R7 ju. Alltså är det samma grafikkort med lägre frekvens, alla klockar lika bra/dåligt.

Vi har olika åsikter. Diskussionen lär bara gå fram och tillbaka så vi inte kommer någonstans. Det är ett intressant ämne dock och hur olika man kan se på saken.

Ja, precis samma scenario som med R7, annars hade det ju varit en dålig liknelse. Att det ska återspegla grundscenariot är ju lite av ett krav för att det ska vara en liknelse. Bristen i ditt tankesätt är ju att du bortser ifrån att det är olika produkter(även om de hårdvarumäsdigt är vääääldigt lika). De fyller i sitt grundutförande helt olika prissegment. Alla produkter är inte ett x80 i liknelsen och hela R7 line up'en är inte 1800X.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Returtony:

Kul att Ryzen inte verkar bli någon flopp vad det verkar utan att intel kanske måste svara i forma av prissänkningar eller liknande nu när de fårr härja fritt i många år,

Men det hjälper inte AMD ett dugg att Intel,sänker sina priser.
Folket ska handla AMD istället för Intel.(Min förhoppning.)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

Frågan är om dessa processorer presterar bättre i spel än Ryzen 6 och 7?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Frågan är om dessa processorer presterar bättre i spel än Ryzen 6 och 7?

Vad är Ryzen 6?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Blir priset på AMD Ryzen 5 1400 (4/8T) bra i sverige så blir det nästa mITX

Ja med 16 GB ram, nvme SSD i litet chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Tror jag också.
Tror att det helt enkelt är så att AMD redan klockat dem från fabrik, varför sälja en processor som inte presterar maximalt?
Med dagen sofistikerade strömsparfunktioner kommer vi få se mer och mer av detta, dagens generation av grafikkort tenderar också att klocka dåligt.

Tror att zenare batchar kan klocka bättre det verkar vara så för RX480.
Något som jag vill framhålla, är att Ryzen är ryzligt strömsnåll om man inte klockar.

Intel och AMD har ju sålt processorer som inte presterar optimalt i flera år. Faktum är att värme och stock kylare har spelat en stor roll i val av hur Intel har gjort, samt att öka värde för deras "upplåsta" CPUer, i detta fall kan det vara så att du har rätt, men att AMD väljer att också kalla dom upplåsta och rida på Intels marknadsföringståg.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peterrrrr:

Frågan är om dessa processorer presterar bättre i spel än Ryzen 6 och 7?

Ryzen 6? Det finns ingen Ryzen 6. Ryzen 5 är 1200 till 1600X. Under är Ryzen 3 (1200X, 1200, 1100X och 1100) och över är Ryzen 7 (1800X, 1800, 1700X och 1700 men då har jag inte räknat med "Pro versionerna").

Skrivet av Bloodstainer:

Intel och AMD har ju sålt processorer som inte presterar optimalt i flera år. Faktum är att värme och stock kylare har spelat en stor roll i val av hur Intel har gjort, samt att öka värde för deras "upplåsta" CPUer, i detta fall kan det vara så att du har rätt, men att AMD väljer att också kalla dom upplåsta och rida på Intels marknadsföringståg.

Vänta nu lite här? Så du menar att bara för att Intel inte låst upp sina CPU:er så rider AMD på deras marknadsföringståg genom att kalla alla sina processorer "upplåsta" (vilket betyder upplåst multipel.. något som AMD var först med kan jag sticka in)? För du är väl medveten om att AMD var långt före Intel när de lanserade sina Black Edition produkter?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Då får du nog vänta till nästa år om du vill ha till desktop. I år är det Bristol Ridge som gäller.

https://i.imgur.com/X3buZW5.png

https://i.imgur.com/TntLlXz.png

Publicerad i Anandtech Forum

Intressant!
Undra vilket som då stämmer...

Källa: eTeknix

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av SweMerlin:

Nej, jag skrev i spel. Fast nu tror jag att många har köpt dem för bara spelande, också. Dessvärre.

Faktum är att man inte behöver så värst många kärnor för dagens spel. Intels hyperthreading (som i3:an har) är väldigt effektiv, tillika. Det man behöver mest, om man ser till processorn allena, för de flesta spel idag är höga klockfrekvenser.

De har säkert en hel del, men att bara titta på average och maximum FPS säger inte så mycket. Värt att påpeka att virtuella benchmarks är inte samma sak som riktig prestanda, och när man sitter med 2-3 skärmar och har saker uppe i bakgrunden så börjar en två kärnig processor lätt att tappa prestanda mot fler kärniga alternativ. Misstolka mig inte, jag tycker det är bra att det finns snabba, tvåkärniga processorer på marknaden, men 7350k har sjukt dåligt värde, den skulle behöva en 350-500kr sänkning för att verkligen konkurrera på marknaden.

För tillfället ser jag G4560 som Intel's bästa "budget" gaming CPU, en Kaby Lake under 700kr för 2 kärnor, 4 trådar och klockad på 3,5GHz, den presterar kanske 12-15% sämre, men kostar 1/3 så mycket och kan köras på ett billigare icke-Z moderkort. Problemet med i3 7350k är att den kräver ett Z170/Z270 för att överklocka, och för de nästan 2000kr prislappen, kan man lika gärna plocka upp en begagnad 6600k eller bara kasta in lite extra och få en 7600k ny för några hundra extra.

Jag älskar tanken av en överklockningsredo i3:a, men i verkligheten är konceptet för dyrt

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Ryzen 6? Det finns ingen Ryzen 6. Ryzen 5 är 1200 till 1600X. Under är Ryzen 3 (1200X, 1200, 1100X och 1100) och över är Ryzen 7 (1800X, 1800, 1700X och 1700 men då har jag inte räknat med "Pro versionerna").

Vänta nu lite här? Så du menar att bara för att Intel inte låst upp sina CPU:er så rider AMD på deras marknadsföringståg genom att kalla alla sina processorer "upplåsta" (vilket betyder upplåst multipel.. något som AMD var först med kan jag sticka in)? För du är väl medveten om att AMD var långt före Intel när de lanserade sina Black Edition produkter?

Nu pratar jag om hur marknaden ser ut idag. En stor del av konsumenter vet inte ens vad "Black edition" är när de gäller CPUer, och många skulle nog inte ens veta om några AMD CPUer utanför deras FX samt Athlon serie. Faktum är att i dagsläget så har vi konsumenter accepterat att:
1. man behöver ett Z-moderkort för att överklocka (mainstream, entusiast X-kort är alla upplåsta)

2. man behöver en -K CPU för att överklocka.

Det jag menar är att AMD säger att ALLA deras CPUer går att överklocka, är samma sak som att säga "Ni får -K prefixet gratis med AMD, något som Intel inte ger er" ur ett marknadsvärde så låter det extremt bra, och att dessutom ha mer än 1 top-grupp av överklockningsbara moderkort att erbjuda känner konsumenter att man får mer för pengarna, sen om CPUerna i verkligheten inte når högre än 4,0-4,1GHz kanske får 1800X ägare att känna sig blåsta, men de talar fortfarande sanning om produkterna, och det är lite Intel's fel när de har sålt 4,0GHz CPUer som lätt har kunnat nå 4,5GHz med lite tweaks, självklart faller folk för den typen av marknadsföring.

jag vill avsluta med att påpåka att jag gillar AMD, och även om de låter som att jag sparkar lite på dom så har jag stora förväntningar angående Ryzen 3 & 5

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Frågan är om det nu stämmer att Ryzen 5 kommer den 11/4, då Guru3D har tagit bort allt som reffererar till Ryzen 5 och 11 April.
Onekligen lite lurt...
Ursprungslänken till Guru3D är nu död!

Så är även tråden i Guru3D's forum, totalt borta/död!

Frågan är om dom inte var lite för snabba med att trycka på hype knappen

Edit: Dom två doda länkarna kan även finnas med en Google sökning, träff 2 och 4...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Anledningen är att det är fler kärnor på samma kisel. Några av kärnorna i varje Ryzen R7 klarar säkert 4.3 - 4.4+ GHz, men inte alla. Med 8 st. är sannolikheten hög att åtminstone någon av kärnorna ger upp vid ~4.1 GHz, eller kräver så hög spänning att temperaturen inte går att hålla nere om man matar alla 8 kärnorna med den spänningen. Lösningen skulle vara att ställa in spänning och klockfrekvens individuellt för varje kärna.

Intels 8- och 10-kärniga CPU:er överklockar även de betydligt sämre än t.ex. i7 7700K (och kör i en mycket lägre klockfrekvens som standard). Därför bör även 4-kärniga Ryzen överklocka bättre än den 8-kärniga. Kanske inte lika bra som Kaby Lake, men tillräckligt för att göra skillnad.

Sedan kommer säkert överklockningspotentialen öka med tiden när tillverkningsprocessen mognat och optimerats.

Det stämmer, men det är värt att påpeka att Kaby lake's 7700k är inte samma architektur som Intel's broadwell 10 kärniga. Men jo, jag förstår hur du tänker och vad du menar

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

Undra var Ryzen 3 deras APU:er kommer att lägga sig i pris? De blir kanske inte billigare än dessa?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Kan fan inte bestämma mig. En 7700k eller spela på överclocknings lottot och köpa en 1700.
Hade bestämt mig för en 7700k, men 16 trådar kan vara nice om ett par år.
Vad är sannolikheten att träffa 3.9-4ghz med en 1700??
Finns det inga ryktet om optimeringar eller drivers om det ger någon effekt ´på spel för att fördela belastningen på kärnorna???

Permalänk
Medlem

Ser det är samma kverulanter i denna tråd som i många andra om ämnet och som bara är ute efter att lägga ord i munnen på andra trots att de pratar om samma sak. Bli färdiga och gå vidare.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz