Microsoft avslutar stöd för Windows Vista den 11 april

Permalänk
Avstängd

Det är väll dags att lägga vista till den slutgiltiga vilan och är nog inte många som saknar vista men i övrigt tycker jag rätt många datorer som kom med vista fortfarande är ganska funktionella för det mesta även om dom kanske inte är super gamers

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Min mormor kör fortfarande med Windows Vista på sin gamla stationära, så jag funderar på att installera Linux åt henne nu när supporten snart läggs ner. Har ni förslag på någon väldigt lättanvänd, resurssnål och gärna Windows-liknande Linux-distribution?

Jag installerade idag ChaletOS som dual boot på morsans gamla Vista surfdator. Den ser efter några enkla inställningar ut som Vista & morsan testar den nu. Lade till några spel som liknar de som ingår i Windows & allt verkar flyta på bra än så länge.

https://sites.google.com/site/chaletoslinux/home

https://distrowatch.com/table.php?distribution=chaletos

Visa signatur

Lenovo ideapad 330-15IKB, i5-8250U, 8GB RAM.

Permalänk
Medlem

Vista känns väl mest som en aningens misslyckad parentes i historien. Tror ingen hade sörjt sådär överdrivet om man bestämt sig för att shitta det samtidigt som XP heller

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Windows 10 lär ju rulla lättare på en dator som kom med Vista än vad Vista gör, så länge som drivrutinstödet finns. Kan dock vara läge att byta dator i vilket fall som helst om man har en 10 år gammal dator.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

så här ligger det till alla Windows utgåvor i dag baseras på Windows NT... från NT kommer alla server utgåvor vi har i dag och från varje server utgåva kommer klient operativen ...

nedan är uppbyggnaden

Egna utgåvor
Windows 1.0
Windows 2.0
Windows 95, 98 ME

Utgått
NT 3.1 = Windows 3.0
NT 3.5 = Windows 3.1
NT 3.51 = Windows 3.11

Nuvarande NT system
NT 4.0 = Windows 2000 och XP /32bit
Windows server 2003 = Vista 32/64bit
Windows server 2008 = Windows 7 32/64bit
Windows server 2012 = Windows 8 32/64bit
Windows server 2016 = Windows 10 32/64bit

Utökning
Windows 2000 ombyggd 64bit = Windows XP 64bit saknar stöd för 32bit halvt stöd finns

Näe, listan ovan stämmer inte.

Windows NT 3.xx som var 32bit har inget att göra med Windows 3.xx som var 16bit dos shell.

Windows 2000 (NT 5.0) = Windows XP x86 (modifierad kernel NT 5.1)
Windows 2003 (NT 5.2) = Windows XP x64 (NT 5.2)
Windows 2003R2 (NT 5.2)
Windows 2008 (NT 6.0) = Windows Vista (NT 6.0)
Windows 2008R2 (NT 6.1) = Windows 7 (NT 6.1)
Windows 2012 (NT 6.2) = Windows 8 (NT 6.2)
Windows 2012R2 (NT 6.3) = Windows 8.1 (NT 6.3)
Windows 2016 (NT 10) = Windows 10 (NT 10)

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

Windows XP fanns aldrig som 64bit !!! Windows XP 64bit va Windows 2000 under skalet med 64bit med ett XP gränsnitt...

Varför skriver du saker du inte har någon aning om? XP64 kör samma kärna som Windows 2003. Går enkelt att se inifrån operativet eller på wikipedia. XP64 är alltså modernare än XP32, inte äldre.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Migration till vanliga saker i Linux är inte fel och jag använder Linux till så mycket som jag bara kan. Problemet är extremt lite programutbud milt sagt, där förövrigt programutbudet också suger under Windows.
T.o.m nu jobbar jag med BIM (anvancerad cadmodell) och hitta ett bra sådant program som ej kostar runt 3000kr exkl moms i månaden för licensavgift är ej lätt, men jag letar runt. I linuxvärlden, ja inte är utbudet bätttre.

Visst kan det finnas speciella program som kräver ett visst OS och då är det bara att anpassa sig och använda det som finns. För egen del klarar jag mig fullt ut på hemdatorerna med Linux. Har också upptäckt massa finesser i Linux som inte finns på Windows så det där går att vända åt båda hållen. Hur som helst var det Vista som fick mig ta steget att prova Linux vilket jag är tacksam för idag.

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Varför skriver du saker du inte har någon aning om? XP64 kör samma kärna som Windows 2003. Går enkelt att se inifrån operativet eller på wikipedia. XP64 är alltså modernare än XP32, inte äldre.

nu ska du inte hoppa på i onödan jag kan erkänna jag e lite rimfrostig i tex hur win 3.1 härstammar och 64Bit varianten av windows XP

i grund har jag bra kunskap hur dagens Windows ligger till har ändå använt windows sen start

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Hur ofta har hon använt Microsoftsupporten?

Varför frågar du det? Vad har det med saken att göra?

Skrivet av Duckface21:

redigerat!

Radera istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

så här ligger det till alla Windows utgåvor i dag baseras på Windows NT... från NT kommer alla server utgåvor vi har i dag och från varje server utgåva kommer klient operativen ...

nedan är uppbyggnaden

Utgått
Dos = Windows 1.0, Windows 2.0, Windows 3.0, Windows 3.1, Windows 3.11 16bit
Dos = Windows 95, 98, ME 16/32bit

Nuvarande NT system
NT 4.0 = Windows 2000 och XP /32bit
Windows server 2003 = Vista 32/64bit
Windows server 2008 = Windows 7 32/64bit
Windows server 2012 = Windows 8 32/64bit
Windows server 2016 = Windows 10 32/64bit

Utökning
Windows server 2003 = Windows XP 64bit saknar stöd för 32bit halvt stöd finns

Hoppas du menar att det är tvärt om. MS har senaste decenite släpt klöient före server. Så ca .05-1 år effetter client släpps server os. Du behöver även ta in r2 för att det ska bli korrekt.

Edit:
listan stämmer inte kolla på @Krux inlägg.


vista 2003
w7 2003 r2
w8 2008
w8.1 2012
w10 2012r2
w10 update 1/2 2016

De skickar ut kärnan till klienter först samtidigt som det är mer jobb med server bitarna.

Edit:
listan stämmer inte kolla på @Krux inlägg.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Hoppas du menar att det är tvärt om. MS har senaste decenite släpt klöient före server. Så ca .05-1 år effetter client släpps server os. Du behöver även ta in r2 för att det ska bli korrekt.


vista 2003
w7 2003 r2
w8 2008
w8.1 2012
w10 2012r2
w10 update 1/2 2016

De skickar ut kärnan till klienter först samtidigt som det är mer jobb med server bitarna.

Din lista stämmer inte heller, se min lista ovan.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk

@hACmAn:
så du menar inte att klient ändå kan bygga på server utgåvan bara för klienten är släppt först ??? server kommer alltid först sen klient.
va de släpper publikt till kund är en annan sak... de gör ju alltid grunden på server först utifrån den gör de klient ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

@hACmAn:
så du menar inte att klient ändå kan bygga på server utgåvan bara för klienten är släppt först ??? server kommer alltid först sen klient.
va de släpper publikt är en annan sak ... de gör ju alltid grunden på server först utifrån den gör de klient

Nej inte alls så.

Jag menar att ofta släpper MS klient först, och sedan ett halvår till ett år senara kommer server sidan ut på marknaden. Den varision som faktiskt stöder de nya funktioner som sitter i klient OS.
Otydlig som vanligt ser det ut som.

Edit:
Enligt min erfarenhet är klient bitarna som släpps innan klart stabilara än serverbiten som släpps senare. tänker på 2003, 2008 och 2016, framförallt tidiga utgåvorna fast de var mer beta av 2016 så det ska nog inte räknas inn. Men Kärnarn HAL och liknande helt klart samma grund.
Första NT jag använde var NT 4, minns inte vilket SP det var på den men nog inte mer än 2. NT3,51 eller NT3,1 som någon blandade ihopp med win 3.1 är en annan sak.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Krux:

Näe, listan ovan stämmer inte.

Windows NT 3.xx som var 32bit har inget att göra med Windows 3.xx som var 16bit dos shell.

Windows 2000 (NT 5.0) = Windows XP x86 (modifierad kernel NT 5.1)
Windows 2003 (NT 5.2) = Windows XP x64 (NT 5.2)
Windows 2003R2 (NT 5.2)
Windows 2008 (NT 6.0) = Windows Vista (NT 6.0)
Windows 2008R2 (NT 6.1) = Windows 7 (NT 6.1)
Windows 2012 (NT 6.2) = Windows 8 (NT 6.2)
Windows 2012R2 (NT 6.3) = Windows 8.1 (NT 6.3)
Windows 2016 (NT 10) = Windows 10 (NT 10)

Det är många i tråden som inte har en aning om vad de pratar om, men den här listan är absolut den mest korrekta.

Några intressanta saker som går att påpeka dock är att XP x86 antagligen passar bäst mellan WS2000 och WS2003. Sen är XP x64 (som förövrigt knappt användes pga dåligt drivrutinstöd) motsvarande WS2003.

WS2008 släpptes samtidigt som Vista SP1. Intressant här är att WS2008 släpptes direkt med SP1, det finns alltså ingen RTM-version

WS2016 släpptes inte samtidigt som W10. WS2016 släpptes ungefär samtidigt som W10 Anniversary Update och de båda har build-nummer 14393.

Permalänk

@FlippyBoy:
du menar inte då att den listan jag skrev stämmer då? den utgick va alla utgåvor kom i från i grunden = alla dagens utgåvor har NT kärnan ... den där listan han skrev säger ju bara en sak va varje utgåva av windows utgått från men inte grunden...

jag hade bara fel på gamla windows utgåvorna vid 3.1 då jag först trodde de va på gamla NT de byggde på och de rättade jag

server 2016 har samma build de stämmer men jag körde windows server 2016 redan när windows 10 släpptes som beta och då hade dem samma build med ...

De jag menar är att klienten släpps först men servern finns innan klienten hos MS

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Nej inte alls så.

Jag menar att ofta släpper MS klient först, och sedan ett halvår till ett år senara kommer server sidan ut på marknaden. Den varision som faktiskt stöder de nya funktioner som sitter i klient OS.
Otydlig som vanligt ser det ut som.

Edit:
Enligt min erfarenhet är klient bitarna som släpps innan klart stabilara än serverbiten som släpps senare. tänker på 2003, 2008 och 2016, framförallt tidiga utgåvorna fast de var mer beta av 2016 så det ska nog inte räknas inn. Men Kärnarn HAL och liknande helt klart samma grund.
Första NT jag använde var NT 4, minns inte vilket SP det var på den men nog inte mer än 2. NT3,51 eller NT3,1 som någon blandade ihopp med win 3.1 är en annan sak.

jo jag blandade inte ihop nt3.51 med win 3.1 utan de va ett fel får min sida och rättade det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ett tragiskt kapittel i Microsofts historia är alltså slut. Hasta la Vista, Vista!

Windows 7 nästa man till hängning!

Nja... faktiskt Windows 10 väl?

Enligt den så ska allt från Juli 2015 versionen av Windows 10, till en hel del andra hängas betydligt tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Windows liknande vet jag inte men Ubunto, alt mint för prestandan.
https://www.ubuntu.com/
https://linuxmint.com/

Förövrigt så klarar hon sig nog på gamla firefox ändå på sin vista burk. De har ju också tagit bort stödet för vista. Däremot har jag ingen info om Opera. De kanske fortfarande stöder vista, om så är fallet så kan hon använda sin vista till bank, facebook och lite filmer om så behövs.

Linux Mint låter mest intressant med tanke på de låga systemkraven. Mint: 1 GB RAM rekommenderat kontra 2 GB för Ubuntu. Hennes dator har endast 2 GB RAM, så mint blir nog ett bra val där.

Skrivet av anon159643:

Hur ofta har hon använt Microsoftsupporten?
Men ur säkerhetsynpunkt så är linuxdistrubtionen ubuntu bra, det beror lite på vad hon gör vid datorn. Men många användare skulle ej behöva se någon skillnad på denna och Windows. Problemet är när de sparar filer etc, där jag vet flera äldre som har megastora problem med att gå från windows 7, 8, engelsk-> svensk, tom annan bakgrundsbilden få vissa användare att ej veta hur de ska göra.

Jag vet inte hur ofta hon använt deras support, hon brukar ringa mig istället Men på vilket sätt är det relevant? Hon gör inget utöver det vanliga, t.ex. surfa, kolla på film och arbeta i Office. Ja, det lär bli en kraftig förändring för henna att gå från Windows Vista till Ubuntu. Det kanske finns en annan distro som är mer likt Windows sett till det grafiska? Utöver det så är ju Ubuntu ett säkert kort.

Skrivet av Csar:

Jag installerade idag ChaletOS som dual boot på morsans gamla Vista surfdator. Den ser efter några enkla inställningar ut som Vista & morsan testar den nu. Lade till några spel som liknar de som ingår i Windows & allt verkar flyta på bra än så länge.

https://sites.google.com/site/chaletoslinux/home

https://distrowatch.com/table.php?distribution=chaletos

Tack, det här var precis vad jag letade efter! Linux under huven men Windows sett till utseende.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

@Xeraton: Ett tips, på ChaletOS, ändra inte språket från engelska under installationen då kan den krascha. Ställ in svenska som språk efteråt. Chrome känns som en rappare webläsare än Firefox som hackade en del vid youtube HD uppspelning (Kan iofs varit en kass video jag testade).

Visa signatur

Lenovo ideapad 330-15IKB, i5-8250U, 8GB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Inte "Windows 10" utan första versionen, vilken ju börjar bli utdaterad nu. Men det är ju inte som att man behöver köpa nytt utan det är ju bara att uppdatera via Windows update så har man det senaste sen

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Duckface21:

@FlippyBoy:
du menar inte då att den listan jag skrev stämmer då? den utgick va alla utgåvor kom i från i grunden = alla dagens utgåvor har NT kärnan ... den där listan han skrev säger ju bara en sak va varje utgåva av windows utgått från men inte grunden...

jag hade bara fel på gamla windows utgåvorna vid 3.1 då jag först trodde de va på gamla NT de byggde på och de rättade jag

server 2016 har samma build de stämmer men jag körde windows server 2016 redan när windows 10 släpptes som beta och då hade dem samma build med ...

De jag menar är att klienten släpps först men servern finns innan klienten hos MS

Rent generellt brukar de, precis som du säger, släppa klientversionen tidigare än serverversionen. Det betyder dock inte att klientversionen "utgår" från föregående version utan snarare att de utvecklas samtidigt men att det tar längre tid innan serverversionen är klar. Vi ser detta ganska tydligt när vi jämför versionsnummer.

Därför är det enligt mig fel att exempelvis jämföra WS2003 med Vista. Den korrekta jämförelsen bör vara WS2008 och Vista SP1 då de motsvarar varandra i versionsnummer, osv...

För att nämna något som är mer on-topic:
Vista måste vara en av de Windows-versioner som har introducerat flest nya funktioner som faktiskt är användbara!
Exemelvis:

  • BitLocker

  • Vettigt image-format i WIM

  • UAC, som antagligen är den viktigaste säkerhetsfunktionen som Windows har

  • Startmenyn som man kan söka ifrån

  • Början till ett vackrare GUI än det som fanns i XP

Jag körde personligen Vista jättelänge och var mycket nöjd med det. Tror tyvärr att problemet med Vista var att det krävde såpass mycket mer resurser än XP, vilket gjorde att få datorer klarade av att driva det ordentligt.
Men kollar man på en del funktionerna som används flitigt i Win7 och Win10 så kom många av dem med Vista. Vista var helt enkelt missförstått och långt före sin tid

Permalänk
Hjälpsam

Skaffade Vista 64 några månader efter det att det släppts, lite strul med drivrutiner till en början, men vid mitten av 2007 var allt rocksteady.
Massor av fördelar jämfört med XP, underbart OS.
Dock har det på senare varit ett helvete att installera, hundratals patchar som skall in, trots senaste sevicepack, därtill ett tiotal godkännanden som skall göras, så man kan inte låta maskinen stå och tugga i sig alla patchar obevakad.
Så nej, nu är det W10 som gäller för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inte "Windows 10" utan första versionen, vilken ju börjar bli utdaterad nu. Men det är ju inte som att man behöver köpa nytt utan det är ju bara att uppdatera via Windows update så har man det senaste sen

Är ju ändå flera Windows 10 versioner.
Samtliga versioner som tom finns idag kommer ju kastas innan ens Windows 7, enligt den kartan, och jag behöver inte köpa nytt Win 7 heller

Och du måste installera om, och om, och om... (med dessa uppdateringar), innan vi med Windows 7 behöver göra ett enda skit
Men jag tjivas med dig, för jag kan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

nu ska du inte hoppa på i onödan jag kan erkänna jag e lite rimfrostig i tex hur win 3.1 härstammar och 64Bit varianten av windows XP

i grund har jag bra kunskap hur dagens Windows ligger till har ändå använt windows sen start

Ett av de största problemen på forum är all desinformation som sprids istället för fakta. Är man osäker behöver man inte försöka rätta andra med saker som inte stämmer.
Finns hur många problemtrådar som helst där människor ödslar tid på att testa saker helt i onödan, för att personer som svarar inte har någon aning själva.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Ett av de största problemen på forum är all desinformation som sprids istället för fakta. Är man osäker behöver man inte försöka rätta andra med saker som inte stämmer.
Finns hur många problemtrådar som helst där människor ödslar tid på att testa saker helt i onödan, för att personer som svarar inte har någon aning själva.

Visserligen håller jag med dig, men det är ju det som är skillnaden mellan ett öppet forum och "support" från tex en tillverkare. Du måste räkna med att en del info här kan vara fel, och de som försöker hjälpa inte är betalda "experter"

Så diskutera på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Är ju ändå flera Windows 10 versioner.
Samtliga versioner som tom finns idag kommer ju kastas innan ens Windows 7, enligt den kartan, och jag behöver inte köpa nytt Win 7 heller

Och du måste installera om, och om, och om... (med dessa uppdateringar), innan vi med Windows 7 behöver göra ett enda skit
Men jag tjivas med dig, för jag kan

En ominstallation är det väl kanske rent tekniskt, men program och inställningar och sådant finns ju kvar så det känns inte som en ominstallation, utan mer som en servicepack-installation, så sett till arbetsbörda är det inte mycket värre än en uppdatering, något som även Windows 7-användare får stå ut med om de vill ha sina system patchade mor kritiska säkerhetshål.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Xeraton: Dessa två kanske kan vara av intresse, båda har lite "Windows-liknande" utseende.
Linux Mint https://linuxmint.com/
Zorin OS https://zorinos.com/

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Kör din bekantskapskrets windows vista ?

Skrivet av Marsupilami:

Vad tänker du på då? Mint?

Jodå, det finns nog några datorer som fortfarande kör Vista.
Sitter man på en Core2 och 4GB minne så lär man vara lite behärskad med uppgraderingar.
Och fungerar nånting för en person så vill man ju inte heller vara där och ställa till det för dom.

Med det sagt så har dom som fått Linux inte klagat speciellt mycket.
Mest har det tyvärr handlat om t.ex. banker som krävt IE eller liknande -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Åter igen en radda användare i bekantskapskretsen som kommer att migreras till någon Windows liknande Linux version.

Vettefasiken om personer som fortfarande sitter på Vista och därmed inte är så intresserade av datorer är rätt personer att rekommendera Linux till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Är ju ändå flera Windows 10 versioner.
Samtliga versioner som tom finns idag kommer ju kastas innan ens Windows 7, enligt den kartan, och jag behöver inte köpa nytt Win 7 heller

Och du måste installera om, och om, och om... (med dessa uppdateringar), innan vi med Windows 7 behöver göra ett enda skit
Men jag tjivas med dig, för jag kan

Med den logiken finns inte W7 längre, eftersom en ny version iom SP1 har kommit, osv.

OnT så vill jag minnas att jag hade problem med drivisar till Vista, speciellt till nätverket, men att Longhorn som jag satt med ett tag innan, aldrig skapade några problem.

Skickades från m.sweclockers.com