Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Avstängd

NAS för backup

Hejsan,

Jag är ute efter en NAS för back up och lagring av filmer och bilder(raid1). Jag vet att NAS och spegling inte är gjort för att säkerhetskopiera, men tänkte även spegla NASen mot en extern hårddisk som befinner sig på en annan plats.

Det är viktigt att den är lättanvänd, ska kunna packa upp filer medan den skickar de. Gärna en mobilapp man får tillgång till NASen från andra platser. Tänkte mig cirka 2500kr för själva NASen. Får man något vettigt eller behöver man lägga mer pengar? Synology?
Tänker mig gärna en hyffsat liten med 2 HDD.

Tänker jag mig två sådana här HDD. https://www.inet.se/produkt/4304283/wd-red-3tb-intellipower-6...

Uppskattar hjälp!

Visa signatur

Halleluja

Permalänk

Tänker du streama film från den? eller ska den bara lagra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av silfverzor:

Tänker du streama film från den? eller ska den bara lagra?

Kommer nog också bli streaming.. till typ ps3/ps4.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Bland det mest prisvärda just nu

https://www.dustinhome.se/product/5010826460/poweredge-t20-mi...

kostar strax över 3200 med Dell Cashback

Permalänk

Kan varmt rekommendera Synology.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Garmzon:

Bland det mest prisvärda just nu

https://www.dustinhome.se/product/5010826460/poweredge-t20-mi...

kostar strax över 3200 med Dell Cashback

Du får gärna utveckla, stor max kapacitet 1000gb? Vad gör den bättre än en Synology?

Skrivet av oRBIT2002:

Kan varmt rekommendera Synology.

Någon speciell du kan rekommendera?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Avstängd

Tänker mig att jag kanske vill ha stöd för 4st HHD. Dvs spegla de. Så att det blir 2st olika lagringsplatser som speglar varandra. 2+2 om man säger så.

Funkar det i en och samma NAS? Förstår att man kanske måste utöka sin budget

Visa signatur

Halleluja

Permalänk

Jag kör en DS415+ men den ligger en bit över din budget.. Ska du bara ha till lagring så duger nog billigare modeller (typ DS216+). Men vill du ha en NAS att växa i så rekommenderar jag att du köper en sådan NAS med Intel-processor i (för större app-utbud).
Hursomhelst, deras gränssnitt är väldigt lättarbetat (jämfört med QNAP som jag också testat).

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

@MarkoV: Dell T20 kommer med en intern disk men jag skulle bytt den till lagringsdiskar efter budget. Chassit har plats för 4 3.5 tum diskar och två 2.5 tum, men moderkortet har bara fyra sata portar så 6 diskar kräver ett expansionskort (utan raid för ZFS).

En prisvärd variant (pris per terabyte) är T20 med fyra Seagate IronWolf 4Tb i två mirror vdev, vilket ger ~ 6,2Tb lagring netto.

Som OS föredrar jag FreeNAS, speciellt nu när Corral är släppt. Största anledningen är att jag har som krav att lagra på ZFS och FreeNAS gör att det mesta grundläggande är enkelt att göra. Men det är FreeBSD under huven och möjligheten att konfigurera själv är inte speciellt begränsade.