Moderkortsförsäljningen minskar trots nya processorlanseringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Gamla IDE -> SATA:
http://www.computer-hardware-explained.com/image-files/xsata-vs-ide-labelled.jpgic.mPnZnWkRKb.jpg

Överför samma koncept till moderkortets strömförsörjning: 24-pin -> "1-pin" click mount
Adapter för 24-pin till 1-pin så man kan fortsätta använda existerande PSUs. När jag säger 1-pin så menar jag inte 1/24 storlek av en 24-pin, jag menar att det inte är 20+4 man måste balansera in och misslyckas med för många gånger, och jag menar inte 24 småsladdar ihop i en på tok för stor och klumpig plastkontakt. Något i stil med SATA eller USB som har kontakterna längs väggarna:

http://www.satacables.com/assets/images/DSCF309253.jpg

... som har massa tomrum i mitten av kontakten (dvs inget som kan vara ivägen), istället för som vi har idag:

http://www.digitalstorm.com/forums/uploads/1268/1_-_Shot_of_MOBO_connector.jpg

... med en massa skit i vägen. Notera ovanför att IDE hade exakt samma problem, old schoolers kan komma ihåg hur mycket jobbigare det var att få in dom i HDDn jämfört med SATA idag.

Uhm, att jämföra Pata med Sata är inget vidare. Där gick man från 80 pinnar parallel till 8? pinnar serie.
Det finns bra anledningar till varför 24pins ser ut som den gör. Det krävs rejäla kablar och kontakter för att föra över så mycket ström som ett moderkort behöver. Som tur är så går det att dela upp det på flera kablar, plus att man behöver lite kablar för signaler mellan PSU och mobo.

Om du tryckte in exempelvis samma ström, över en sata kabel så skulle den blir varm och smälta isoleringen, med kortslutning och kabelbrand som resultat.

Permalänk
Medlem

1. Priserna har gått upp som fan på allt, jag gav typ 800spänn för ddr3 16gb corsair minnen 2013-08-xx.
2. min 4670k haswell som köptes samma datum är mer än tillräckligt för mig idag, det finns ingenting jag vill göra som jag inte kan göra med prestanda som blir över.

Intel sköt sig själva i foten med att släppa bra processorer för ingen behöver uppgradera ännu ;=) !

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Processorer säljs bra men inte moderkort? Makes no sense? Vart monterar dom CPU'n då? I röven?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vangen:

Processorer säljs bra men inte moderkort? Makes no sense? Vart monterar dom CPU'n då? I röven?

Fråga Intel om det är där man sätter dem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag tror att det i alla fall till viss del kan bero på att det uttryckligen har sagts att win 7 inte kommer att stödjas för nya proppar. Många tänker nog som så att om de ska uppgradera så innebär det att de måste börja köra win 10, vilket många tycks dra sig för.

En annan orsak kan ju vara att många redan sitter på maskiner som känns bra nog, det måste nog till typ HL3 för att motivera mig till att skaffa en ny burk i alla fall

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Uhm, att jämföra Pata med Sata är inget vidare. Där gick man från 80 pinnar parallel till 8? pinnar serie.
Det finns bra anledningar till varför 24pins ser ut som den gör. Det krävs rejäla kablar och kontakter för att föra över så mycket ström som ett moderkort behöver. Som tur är så går det att dela upp det på flera kablar, plus att man behöver lite kablar för signaler mellan PSU och mobo.

Om du tryckte in exempelvis samma ström, över en sata kabel så skulle den blir varm och smälta isoleringen, med kortslutning och kabelbrand som resultat.

Jag tror du totalt missade poängen. Poängen var inte "om en kommunikationskabel kan bli mindre kan en strömkabel också bli lika liten". Det hade varit en korkad poäng att göra, som du poängterar är effektskillnaden enorm. Poängen var att streamline:a kontakten så den blir användarvänlig.

Ser du hur smal kabeln är jämfört med den feta kontakten? Behöver kontakten verkligen vara så enormt stor? Om ja, måste den verkligen vara så klumpig? Nej.

Du säger att 24-pinskontakten ser ut som den gör av bra anledningar. Givetvis, har inte motsatt mig detta, den utför sitt jobb väldigt väl. Ta en titt på följande:

Vänstra används idag, ersatte den högra. Storleken är något mindre, men det är inte det som gör den så underbar jämfört med dess föregångare. Den är smidigare, och lättare att koppla in och dra ut. Jag pratar om att överföra formatet till 24-pin. Och för att vara övertydlig menar jag format, inte storlek, då strömkabeln kan inte bli så liten. Men den kan bli lika smidig och lätt att arbeta med. Och om dom nu kom på den perfekta storleken på 24-pinskontakten (*host* mitten av 90-talet *host*), så hade jag föredragit följande:

Jag gillar arbeta med 8-pinskontakten på GPUn, lätt att koppla in och ut, lätt att veta när den ÄR tillräckligt ikopplad (*klick*), och pinnen på sidan håller den på plats. Mitt förslag?

Dela upp 24-pinskontakten i 3 mindre 8-pinskablar. Eller 4x6-pins. Och sätt dom inte i samma hål som man måste balansera dem i varandra för att kanske lyckas koppla in dem, sätt en halv centimeter mellan varje. Eller bara ta bort allt plast inne i 24-pinskontakten som är i vägen, och gör själva kontakthuvudena kortare. Det är den friktionen som är jobbigast (iomed hur onaturligt lång själva kontakten är).

Jag var så possitiv att jag var tvungen lägga in ett "nej" för att balansera.
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Raphaei:

Jag tror du totalt missade poängen. Poängen var inte "om en kommunikationskabel kan bli mindre kan en strömkabel också bli lika liten". Det hade varit en korkad poäng att göra, som du poängterar är effektskillnaden enorm. Poängen var att streamline:a kontakten så den blir användarvänlig.

http://icrontic.com/images/draco/articles/fsp_ax500a_blue_storm/12v_connector.jpg

Ser du hur smal kabeln är jämfört med den feta kontakten? Behöver kontakten verkligen vara så enormt stor? Om ja, måste den verkligen vara så klumpig? Nej.

Du säger att 24-pinskontakten ser ut som den gör av bra anledningar. Givetvis, har inte motsatt mig detta, den utför sitt jobb väldigt väl. Ta en titt på följande:

http://www.compusb.com/wp-content/uploads/images/products/p-1899-sata-power-latching-cable.jpg
Vänstra används idag, ersatte den högra. Storleken är något mindre, men det är inte det som gör den så underbar jämfört med dess föregångare. Den är smidigare, och lättare att koppla in och dra ut. Jag pratar om att överföra formatet till 24-pin. Och för att vara övertydlig menar jag format, inte storlek, då strömkabeln kan inte bli så liten. Men den kan bli lika smidig och lätt att arbeta med. Och om dom nu kom på den perfekta storleken på 24-pinskontakten (*host* mitten av 90-talet *host*), så hade jag föredragit följande:

http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/pcie8.jpg

Jag gillar arbeta med 8-pinskontakten på GPUn, lätt att koppla in och ut, lätt att veta när den ÄR tillräckligt ikopplad (*klick*), och pinnen på sidan håller den på plats. Mitt förslag?

Dela upp 24-pinskontakten i 3 mindre 8-pinskablar. Eller 4x6-pins. Och sätt dom inte i samma hål som man måste balansera dem i varandra för att kanske lyckas koppla in dem, sätt en halv centimeter mellan varje. Eller bara ta bort allt plast inne i 24-pinskontakten som är i vägen, och gör själva kontakthuvudena kortare. Det är den friktionen som är jobbigast (iomed hur onaturligt lång själva kontakten är).

Fritt ur minnet så klarar kontakttypen som används i 24pin kontakten upp till 8A per stift och en gammal molex 5A per stift.

Ska man dra mycket ström genom en kontakt så blir de ganska stora om de ska hålla i längden.

Nu är Mini-Fit inte nåt lysande exempel vad det gäller smifighet och hållbarhet men det var troligen ett av de mest kostnadseffektiva alternativen när standarden sattes för mer än 20 år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Nu är Mini-Fit inte nåt lysande exempel vad det gäller smifighet och hållbarhet [...]

Om det finns en motsvarighet för dyslexi för el-lära så har jag det. Simpel grundformel, tydliga skillnader mellan enheterna, men oavsett hur många gånger jag läser upp på ämnet eller får det förklarat för mig så fastnar det inte. Vad är skillnaden mellan el och ström? Varför mäts en kabel i ampere och en i volt, varför listas dom inte båda med watt istället? Watt är något jag "typ" begriper. Osv osv. Jag är övertygad om att för varje ämne man kan väl finns det ett ämne man är retarderad inom, el-lära är min #1.

Ha ovanstående i åtanke när jag ställer följande fråga; varför är 8-pin inte just exakt ett lysande exempel på en smidig och hållbar kontakt? Har aldrig haft eller läst andra ha problem med att kontakten är klumpig på support-delen av div forum, och har aldrig hört talas om att en 8-pinskontakt slutat fungera, strula eller gått sönder.

Hypotetiskt, den dagen ett grafikkort lanseras med tre 8-pins för strömförsörjning, varför skulle en lång, klumpig 24-pinskontakt vara att föredra? Jag hade tokvägrat att köpa en sån då i min personliga åsikt hade det varit jättejobbigt att pula med en 24-pinskontakt i ett grafikkort (plus skulle se jättefult ut).

Min poäng är, oavsett vägval ingenjör- och designteamen väljer, 24-pinskontakten behöver bli ersatt, gå i graven och skjuten. Och sen struken från historieböckerna. Lite som Zune och Betamax. Och slutet till Mass Effect 3.

Permalänk
Medlem

När grafikkort med PCI Express 4.0 börjar komma, kanske även moderkortförsäljningen också kommer att öka? Annars får de nog komma med andra saker som är tillräckligt motiverande och/eller revolutionerande för att det ska vara värt ett köp.
Eller också måste väl någon annan kringliggande hårdvara revolutionera med något nytt som tvingar moderkorttillverkarna att anpassa sina moderkort till detta och i sin tur måste konsumenterna köpa nytt moderkort för att hänga med

Visa signatur

MB: Z790-F (ASUS ROG Strix)
CPU: i7 13700k, 3,4GHz (4,9GHz OC) (Intel Core)
GPU: RTX 3080, 10gb (ASUS Geforce TUF)
RAM: 64GB, DDR5 5200MHz (4x 16gb, Corsair)
OS: Windows 11 :-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det lär den tyvärr göra ett tag till, då den inte var helt bakåtkompatibel om jag minns rätt. Tror PCI-E kort kan sitta i PCI-E 3.0 port, men att PCI 3.0 enheter inte kan sitta i 4.0 Port. Och när man når sådana gränser tar det tid att byta, speciellt en sådan kritisk och fundamental del av våra datorer. Finns ju tom kort än idag med vanliga PCI.

PCI-E 3.0 och 4.0 är kompatibla båda vägarna. 3.0 kort går att köra i 4.0 moderkort och viser versa.

Det var en felaktiga artikel som ALLA tech sidor citerade inklusive Sweclockers, swec rättade sin artikel i efterhand då dom kunde ta del av PCI-CIG egna information.

Jag letade upp informationen på PCI-CIG sida ideras FAQ, var inte helt enkelt att hitta men det står klart och tydligt att det fungerar båda vägarna och att bakåtkomptabiliten är EXTREMT viktig för dom så den kommer dom inte underminera.
Man kommer även ha komptabilitet med alla andra standarder, 2.0, 1.0 och alla underversioner så ja du kan utan problem köra dina gamla instickskort så länge inga specifika komptabilitetsproblem existerar med tex BIOS/UEFI som inte är direkt relaterat till just PCI-E standarden.

Däremot funderar dom ju på en optisk variant, om det blir 5.0 eller en alternativ variant av 4.0 vet jag inte men det är inte otroligt att PCI-SIG's spekulation om hur PCI-E standarden ska tas vidare efter koppar baserad 4.0 som då troligen inte blir bakåtkompatibel kan säkert ha lett till att hårdvarusidor skrev felaktiga artiklar, i alla fall dom jag läst har nämt det optiska med 4.0 men som sagt 4.0 som vi känner till det kommer ha samma sockel och vara koppar baserad anslutning så ja dom kan bibehålla bakåtkomptabiliten i alla fall med 4.0 också vilket dom själva skriver.
När en optisk variant kommer får vi väl se och villken version det blir men det är väl rätt troligt att den koppar baserade och då optiska kommer sammleva ganska länge, man får ju självklart då välja kort efter vad man har.

Har även hittat lite forskning från universitet på 4.0 och just bakåtkompatibiliteten med 3.0 nämns som en av fördelarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

PCI-E 3.0 och 4.0 är kompatibla båda vägarna. 3.0 kort går att köra i 4.0 moderkort och viser versa.

Det var en felaktiga artikel som ALLA tech sidor citerade inklusive Sweclockers, swec rättade sin artikel i efterhand då dom kunde ta del av PCI-CIG egna information.

Jag letade upp informationen på PCI-CIG sida ideras FAQ, var inte helt enkelt att hitta men det står klart och tydligt att det fungerar båda vägarna och att bakåtkomptabiliten är EXTREMT viktig för dom så den kommer dom inte underminera.
Man kommer även ha komptabilitet med alla andra standarder, 2.0, 1.0 och alla underversioner så ja du kan utan problem köra dina gamla instickskort så länge inga specifika komptabilitetsproblem existerar med tex BIOS/UEFI som inte är direkt relaterat till just PCI-E standarden.

Däremot funderar dom ju på en optisk variant, om det blir 5.0 eller en alternativ variant av 4.0 vet jag inte men det är inte otroligt att PCI-SIG's spekulation om hur PCI-E standarden ska tas vidare efter koppar baserad 4.0 som då troligen inte blir bakåtkompatibel kan säkert ha lett till att hårdvarusidor skrev felaktiga artiklar, i alla fall dom jag läst har nämt det optiska med 4.0 men som sagt 4.0 som vi känner till det kommer ha samma sockel och vara koppar baserad anslutning så ja dom kan bibehålla bakåtkomptabiliten i alla fall med 4.0 också vilket dom själva skriver.
När en optisk variant kommer får vi väl se och villken version det blir men det är väl rätt troligt att den koppar baserade och då optiska kommer sammleva ganska länge, man får ju självklart då välja kort efter vad man har.

Har även hittat lite forskning från universitet på 4.0 och just bakåtkompatibiliteten med 3.0 nämns som en av fördelarna.

Tackar för denna infon.
Att en optisk version inte är kompatibel är ju rätt logiskt, och det är trevligt att se att det går än med koppar. Blir väl som PCI och PCI-E... PCI är ju inte ens död än
Då frågar man sig precis som @LennyV ovan.. varför är den inte implementerad?

Har du någon bra site att läsa om detta?

Permalänk
Medlem

Finns nog flera förklaringar till den minskade försäljningen:
1. Kaby Lake innebär ingen stor förbättring ens från Sandy Bridge, så bara de med ganska gamla processorer tjänar på att byta.
2. Kaby Lake kan användas med förra generationens moderkort. Datortillverkare som köpt på sig moderkort tidigare behöver inte köpa nya förrän de gamla är slut i lager.
3. Många har nog väntat in släppet av Ryzen innan de uppgraderar sina datorer.
4. Ryzen 7 är helt klart intressant för en del datoranvändare och kräver nya moderkort, men då har inte produktionen klarat att möta efterfrågan. (Ryzen har dessutom bara varit tillgänglig halva kvartalet.)
5. Ryzen 5 (och senare 3) kan locka ännu fler köpare, samtidigt som produktionen av moderkort för AM4 ökar.

Räkna med en uppgång av sålda moderkort i Q2.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Raphaei:

Gamla IDE -> SATA:
http://www.computer-hardware-explained.com/image-files/xsata-vs-ide-labelled.jpgic.mPnZnWkRKb.jpg

Överför samma koncept till moderkortets strömförsörjning: 24-pin -> "1-pin" click mount
Adapter för 24-pin till 1-pin så man kan fortsätta använda existerande PSUs. När jag säger 1-pin så menar jag inte 1/24 storlek av en 24-pin, jag menar att det inte är 20+4 man måste balansera in och misslyckas med för många gånger, och jag menar inte 24 småsladdar ihop i en på tok för stor och klumpig plastkontakt. Något i stil med SATA eller USB som har kontakterna längs väggarna:

http://www.satacables.com/assets/images/DSCF309253.jpg

... som har massa tomrum i mitten av kontakten (dvs inget som kan vara ivägen), istället för som vi har idag:

http://www.digitalstorm.com/forums/uploads/1268/1_-_Shot_of_MOBO_connector.jpg

... med en massa skit i vägen. Notera ovanför att IDE hade exakt samma problem, old schoolers kan komma ihåg hur mycket jobbigare det var att få in dom i HDDn jämfört med SATA idag.

Tänk att bara klicka in 24-pin kontakten. Inget i vägen, kontakterna längs innerväggarna. Idag är det den enda kabeln jag är orolig kan knäcka brädan när jag kopplar in den. Den är också enormt stor, tjock och bred. Bredden borde man kunna förminska, och då kan man införa en click-mount, antingen som nätverkskablar kan klickas in i kontakter, eller i stil med dagens grafikkort med en switch vid sidan om kontakten är bred som idag).

Skulle nog gå så långt och säga klick-kontakter för alla kablar från PSUn. Tänk som en bläckpenna, för in sladden och den klickas i plats. Tryck in den (lagom hårt) så klickas den ur plats. Då behöver man inte fingra kontakten utan kan "klicka in den" när man håller 5-10cm upp på sladden. Voila, betydligt lättare att komma åt saker och ting, underbart för såna som mig med stora händer.

Skulle även uppskatta om 24-pin på moderkortet kunde vridas ett kvarts varv, så man kan föra in sladden antingen rakt ovanför eller från sidan av moderkortet.

Vissa av oss har blivit vana att mounta lagringsutrymme på baksidan av moderkortet (direkt på eller på andra sidan chassiplåten). Kan man inte flytta RAM-stickorna dit parallellt och frigöra utrymme som krigar med på tok för många tornfläktar?

Det finns många saker man kan göra för att innovera/förbättra moderkort, även om ny (extern) teknologi inte finns. UEFI är ett fantastiskt exempel. SATA ett annat. Dubbla bios, knapp för att cleara CMOS, (varför inte en knapp för att STARTA datorn direkt på moderkortet vid felsökning?), nya formfaktorer, osv.

Jag hade en dator runt millenieskiftet som hade CPUn på ett kort man förde in i en hållare som stod upp från moderkortet:

http://2.bp.blogspot.com/_eXHIhKopnos/Sm84ZIFsjmI/AAAAAAAAAC4/kYS2sd0JBv8/s320/slot+1+connector+slot.PNG

Omöjligt att ha tornkylare på en sån anordning, men vad händer om kortet klickas in parallellt med moderkortet istället?

Vad händer om man inte sätter CPU direkt i moderkortet som idag, utan man fick ett moderkort med två (eller fler?) instickskort (nuvarande intel+amd sockets) man satte CPU på och sedan klickade in i moderkortet? Uppgradera till en Zen CPU? Få ett instickskort med CPUn och klicka in i ditt befintliga moderkort. Det är möjligt att det inte går i praktiken i dagens läge, men med några standardiseringar så vem vet, kanske värt att överväga då?

Tror jag spårade lite, hade bara tänkt svara med 24-pin -> 1-pin idéen då det var ett direkt svar på en direkt fråga.

Fysikens lagar gäller och det gör att signalkablaget till viss del måste krympas i storlek för att kapacitetens ska kunna höjas men det gör även att man måste ha stor area för att överföra höga strömar (inte hög effekt), om man fundamentalt gör om hela strömförsörjningskonceptet så skull det däremot gå att minska kontaktstorleken, säg att man utefter de lagkrav som finns på elsäkerhet skulle välja att göra om moderkorten så att man matar dem med tex 3 fas 48V växelström och resten av strömförsörjningen monteras på moderkortet så skulle kontakten och totala kabelarean kunna krympas betydligt.
Det finns faktiskt en del moderkort som matas med 19V dc idag och det är ju mer eller mindre laptopstandard så det är nog därför en del tillverkare gjort såna byggen men det går ju inte att "tokbelasta" dem.

Förr använde alla samma sockel men Intel gillade inte det så de gjorde om och skyddade den nya sockeln de kokade ihop juridiskt men efter det har det ändå funnits en del AMD moderkort där man kunnat växla sockel helt och hållet mellan 754 och 939 eftersom cpun installerades på ett instickskort och det har även funnits en del Intelmoderkort där man kunde montera 370 cpuer i en slot 1 via en cpuadapter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

[...] säg att man utefter de lagkrav som finns på elsäkerhet skulle välja att göra om moderkorten så att man matar dem med tex 3 fas 48V växelström och resten av strömförsörjningen monteras på moderkortet så skulle kontakten och totala kabelarean kunna krympas betydligt.

[...]

Innebär detta rent i praktiken att en moderkortstillverkare redan idag skulle kunna göra detta och inkludera en adaptersladd för 24-pin? Jag googlade snabbt för ett konceptexempel:

Nu tror jag inte exakt den sladden skulle fungera för ändamålet, jag syftar mest på konceptet av att gömma 24-pinkontakten bakom moderkortsplåten och låta en kontakt som är lättare att arbeta med kopplas in i själva moderkortet? Även plus för estetiska skäl och för att luftflöde påverkas mindre negativt.

Permalänk
Medlem

Kan inte riktigt förstå hur f*n det fortfarande inte finns något ITX modekort till AM4..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Raphaei:

Innebär detta rent i praktiken att en moderkortstillverkare redan idag skulle kunna göra detta och inkludera en adaptersladd för 24-pin?

Det kräver också en passande nätdel, det är inga oöverstigliga tekniska problem att göra om systemet men om inte alla gör det så kostar det mer och man bryter också kompatibiliteten med äldre delar..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Ja den jäkeln verkar överleva oss alla. Helt sjukt med tanke på att andra förändringar som gjorts bland kablage och anslutningar de senaste åren.
Ser ganska groteskt ut när man tittar på itx brädor och dessa gigantiska anslutningar...

Titta man på gamla brädor så har de 12v DC enbart och genererar övriga spänningar själva. Varför detta inte finns idag är nog pga tillverkningskostnaden. Och möjligtvis pga platsbrist.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tackar för denna infon.
Att en optisk version inte är kompatibel är ju rätt logiskt, och det är trevligt att se att det går än med koppar. Blir väl som PCI och PCI-E... PCI är ju inte ens död än
Då frågar man sig precis som @LennyV ovan.. varför är den inte implementerad?

Har du någon bra site att läsa om detta?

Det är hit jag går för att hitta korrekt information då det är sidan för organisationen bakom PCI standarderna av olika slag.
http://pcisig.com/

Var även där jag hittade just informationen jag skrev som sweclockers rättade sin artikel med förut.

Kan dock vara lite svårt att hitta vad man söker i bland.

Oavsett så tar en ny standard tid att utveckla. Ska vara bakåt kompatibel så mycket ska lösas.
Sedan när en standard väl är satt så ska standarden för att utveckla testinstrument och test metoder utvecklas.

Var just därför vi såg 3.0 "ready" moderkort, för ingen kunde testa den nya standarden då sådant kom lågt senare.
Också därför en del processorer har 3.0 kontroller men inget officiellt stöd, själv kör jag 3930K C2 stepping med 3.0 aktiverat, C0:an har stödet med men kom nåt år tidigare och den är från tester inte "stabil" i 3.0 läge likt C2 steppigen jag har.

Utvecklingen tar tid och när standarden är satt tar det nog 9-12 månader till innan vi ser "tetade" produkter för "ready" var bara något moderkortstillverkarna hittade på för att dom var designade efter specifikationerna, aldrig att dom kunde testa om dom klarade dom då igen utrustning eller metod var utvecklad för verifiering.

Personligen tycker jag det är bättre att det tar lite lägre tid denna gången så slipper vi hela PCi-E 3.0 ready skiten igen för det var igen höjdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Titta man på gamla brädor så har de 12v DC enbart och genererar övriga spänningar själva. Varför detta inte finns idag är nog pga tillverkningskostnaden. Och möjligtvis pga platsbrist.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp.
ATX kontakten har ju faktiskt på senare år (ganska många år sedan) faktiskt vuxit med 4 pin.

Sedan vet jag att man gjort utredningar på att spänningsmata moderkortet på fler andra sätt och framförallt låta moderkortet stå för mycket av förändringen av spänningar till olika enheter.
Detta är så klart inte PSU tillverkarnas ideala scenario så jag misstänker att man lobbar för olika för och nackdelar som kan vara rent "politiska" istället för tekniska.