AMD Ryzen 5 prislistas hos svenska återförsäljare

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 5 prislistas hos svenska återförsäljare

Om mindre än en månad lanserar AMD Ryzen 5, vilket innebär fyra nya processorer med fyra och sex kärnor. Inför detta läggs de nu upp för förbokning hos två svenska återförsäljare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer nog bli en Ryzen 5 om den nu är mer riktat mot gamers.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Ska bli spännande att se hur Ryzen 5 står sig mot äldre i7 processorer.
Tänker specifikt på min gamla 2700k som tuffar på i 4.6Ghz.

Permalänk

Nu blir det spännande på riktigt runt 2000kr prislappen, där de flesta handlar.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjMollet:

Kommer nog bli en Ryzen 5 om den nu är mer riktat mot gamers.

Men har inte alla tecken varit mot att Ryzen 5 är nästintill identiskt med Ryzen 7 fast några kärnor blivit avstängda? Eller har jag missat nått?

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Skrivet av TheSlicker:

Men har inte alla tecken varit mot att Ryzen 5 är nästintill identiskt med Ryzen 7 fast några kärnor blivit avstängda? Eller har jag missat nått?

Jag har förstått det så med.
Chansen finns ju dock att överklocken är bättre pga de stängda kärnorna, det är ju 4 trådar mindre och 2 kärnor på den "dyra" modellen och 4 kärnor och 8 trådar mindre på de billigare, vilket jag tror kan hjälpa värme och ghzen, jag hoppas detta i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Men har inte alla tecken varit mot att Ryzen 5 är nästintill identiskt med Ryzen 7 fast några kärnor blivit avstängda? Eller har jag missat nått?

Mjo, prestandan i spel blir nog likvärdig där inte fler än 4 kärnor nyttjas.
Dock förhoppningsvis till lägre pris än Intels motsvarigheter, får se hur dom står sig mot i5:orna.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Är ju dessa CPU'er som är de man väntat på. Ryzen 5 1600 kostar med andra ord mindre än en i5 7600k och har 12 threads jämfört med 4. Kan bli riktigt intressant detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Är ju dessa CPU'er som är de man väntat på. Ryzen 5 1600 kostar med andra ord mindre än en i5 7600k och har 12 threads jämfört med 4. Kan bli riktigt intressant detta.

Lär ju inte ha någon chans i spel dock.

OnT: Lite dyrare än väntat måste jag säga.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Datavetare
Skrivet av TheSlicker:

Men har inte alla tecken varit mot att Ryzen 5 är nästintill identiskt med Ryzen 7 fast några kärnor blivit avstängda? Eller har jag missat nått?

Finns en viss skillnad, men kommer absolut finnas titlar där R7 och 6-kärniga R5 presterar i det närmaste identiskt vid samma frekvens.

8C/16T 6 % snabbare än 6C/12T
8C/16T 37 % snabbare än 4C/8T

8C/16T 14 % snabbare än 6C/12T
8C/16T 37 % snabbare än 4C/8T

8C/16T 17 % snabbare än 6C/12T
8C/16T 61 % snabbare än 4C/8T

8C/16T 4 % snabbare än 6C/12T
8C/16T 23 % snabbare än 4C/8T

Dold text

Över dessa fyra spel är skillnaden i genomsnitt att 8C/16T är 10 % snabbare än 6C/12T samt att 8C/16T är 39 % snabbare än 4C/8T.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Den 6-kärniga Ryzen 5 1600 kanske till och med kan locka till sig gamers som annars skulle valt i5-7600k. Två extra kärnor kommer nog locka en hel del gamers trots lite sämre spelprestanda i dagsläget.

Hur ser det ut med priserna för moderkort i dagsläget intel v amd?

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Ska bli spännande att se hur Ryzen 5 står sig mot äldre i7 processorer.
Tänker specifikt på min gamla 2700k som tuffar på i 4.6Ghz.

Blir nog en fråga om hur bra de klockar då. Jag gissar på 4.1GHz? Så i spel kommer nog 2700k@4.6GHz prestera jämnt eller lite bättre än R5-4c/6c. Multitrådat lär väl R5-6c dra iväg i prestanda precis som R7:orna.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Så 1400 går i attack rakt mot 6400 i pris och då 7400 som är 100kr dyrare. Se hur de presterar mot varandra.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd

1500x är nog den jag sett mest fram mot som bör prestera i spel som Ryzen 1800x ungefär och bör multitrådat ligga i nivå med 7700k och är mycket billigare och även 1400an är intressant som med har samma potensial men hade hoppats på lite lägre pris på den men ändå smiska i7 för under 2k är ju inget att klaga på och ser man till oc bör dom ligga identiskt med 1800x i 4ghz i spel även med fet gpu tror jag och i den här regionen kommer Ryzen bli riktigt intressant för den största gruppen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Med den information som finns så kommer knappast Ryzen 5 bli bättre i spel än Ryzen 7.
Dom kommer nog klocka som Ryzen 7 och kärnorna är tyvärr uppdelade på dom 2 CCX-klustrerna, 2+2 och 3+3.
Men 1900kr för en 4C8T av Ryzen kommer nog vara ganska prisvärt.
Det är synd att inte den 4-kärniga kommer finnas med ett CCX kluster bara.

Tycker ändå AMD har ett lite konstigt upplägg på sina Ryzen CPU:er.
Som Ryzen 7, alla upplåsta, alla har SMT och alla klockar ungefär lika. Känns inte värt extra pengarna på en 1800x mot en 1700.
Samma med dom 4 och 6 kärniga.

Intel kör med lite större skillnader på sina processorer då vissa har HT avslaget och många har låsta multiplar.

Vi får se vad AMD kommer med mer och om det blir nån CPU med nya Zen på lägre prisnivå med bara 2/3 kärnor. Tvivlar på att dom kommer använda samma som Ryzen 5/7 och slå av 5-6 av kärnorna. Fast det kanske må hända.

Tycker dom kunde kört en simplare lineup med bara olika antal cores. Typ 8/6/4/3/2 för kanske 3800/2800/1800/1300/800.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

När det blir dags att pensionera min 2600 kommer den att ersättas av en 1600X, som jag i sin tur antagligen kan använda en riktigt lång tid....

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

När det blir dags att pensionera min 2600 kommer den att ersättas av en 1600X, som jag i sin tur antagligen kan använda en riktigt lång tid....

Jag skulle sparat mina kronor och satsat på en 1600 och överklocka den istället.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Schyssta priser men 1700 är framtidssäkrast.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av scara:

Schyssta priser men 1700 är framtidssäkrast.

Å andra sidan så tycker jag att om man köper ny CPU idag och känner att Ryzen 3/5 fyller behovet man har (Vi får ju se när benchmarks kommer) så kan det ju vara värt att snåla in på första generationens Zen och vänta på Zen "2" eller Zen "3" för att sedan uppgradera på samma moderkort till en sådan 8C/16T-CPU eller bättre.

I alla fall om man värdesätter gaming på sin dator då första generationens Ryzen bevisligen inte når så höga klockfrekvenser.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Jag skulle sparat mina kronor och satsat på en 1600 och överklocka den istället.

400 kr dyrare och avsaknad av medföljande kylare kan vara värt att slippa överklocka. Överklockning stänger av strömsparfunktionerna. Jag gillar att den kan gasa på lite när det behövs och spara på krämen när det inte behövs. Men överklockar man så kör den på fullt ös hela tiden vilket i och för sig ger bästa prestanda men man får svårare att ha en tyst och sval dator.

Men jag är lite kluven. Den medföljande kylaren till R5 1600 är ganska bra väl och kanske duger för en mild överklockning? Då blir det kanske snarare 800 kr man sparar (man kanske lägger 400 kr på kylaren också om man köper 1600X).

Permalänk

Är det någon som lyckats förbeställa något exemplar? Med tanke på att det står slutsålt i butikerna?

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bsk!:

Den 6-kärniga Ryzen 5 1600 kanske till och med kan locka till sig gamers som annars skulle valt i5-7600k. Två extra kärnor kommer nog locka en hel del gamers trots lite sämre spelprestanda i dagsläget.

Hur ser det ut med priserna för moderkort i dagsläget intel v amd?

Vad jag har sett så ligger AMDs B350 på någon hundring under Intels Z270 moderkort medan X370 ligger i snitt någon hundring över.

Skrivet av zeg:

Med den information som finns så kommer knappast Ryzen 5 bli bättre i spel än Ryzen 7.
Dom kommer nog klocka som Ryzen 7 och kärnorna är tyvärr uppdelade på dom 2 CCX-klustrerna, 2+2 och 3+3.
Men 1900kr för en 4C8T av Ryzen kommer nog vara ganska prisvärt.
Det är synd att inte den 4-kärniga kommer finnas med ett CCX kluster bara.

Tycker ändå AMD har ett lite konstigt upplägg på sina Ryzen CPU:er.
Som Ryzen 7, alla upplåsta, alla har SMT och alla klockar ungefär lika. Känns inte värt extra pengarna på en 1800x mot en 1700.
Samma med dom 4 och 6 kärniga.

Intel kör med lite större skillnader på sina processorer då vissa har HT avslaget och många har låsta multiplar.

Vi får se vad AMD kommer med mer och om det blir nån CPU med nya Zen på lägre prisnivå med bara 2/3 kärnor. Tvivlar på att dom kommer använda samma som Ryzen 5/7 och slå av 5-6 av kärnorna. Fast det kanske må hända.

Tycker dom kunde kört en simplare lineup med bara olika antal cores. Typ 8/6/4/3/2 för kanske 3800/2800/1800/1300/800.

Det är snarare så att Intel oskäligt har tagit extra mycket betalt för upplåsta processorer och AMD såg sin chans att leverera upplåsta processorer även i prisklasser där Intel knappt har något upplåst alls att snacka om. Ett annat exempel är AMDs stöd av SMT i nästan varenda processor (förutom de allra billigaste) i Ryzen-serien.

Skrivet av scara:

Schyssta priser men 1700 är framtidssäkrast.

Innan det blir mainstream att koda mot sex och åtta kärnor plus X antal trådar så kommer AMD redan släppt Zen 2.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Mjo, prestandan i spel blir nog likvärdig där inte fler än 4 kärnor nyttjas.
Dock förhoppningsvis till lägre pris än Intels motsvarigheter, får se hur dom står sig mot i5:orna.

Tror ändå att det kommer bli gnäll om den presterar 15% sämre än KL till 50% av priset.. folk har blivit så blinda och stirrar enbart på prestandagrafer... Om Lanseringen av Ryzen 5 ska bli en succè så måste reviewers påpeka enormt att priset väger upp för prestandaförlusten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk

Problemet med ryzen för mig är hur lite de går att klocka :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel i5 3570K @ 4,5 GHz | Kylare: CM Hyper 212 Evo | Grafikkort: EVGA GTX 970 SSC | Chassi: HAF 922 Svart | Mobo: Asus P8Z77-V | RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16 GB (4x4GB) | SSD01: 250GB Samsung 840 EVO | SSD02: 1TB Samsung 850 EVO | Nätagg: Corsair 850 W

Permalänk
Medlem

Någonstanns känns det som att vissa redan bestämt att Ryzen är kass oavsett pris/prestanda.

Själv förstår jag inte uppståndelsen över R5, den är ju sämre än R7 och inte så mycket billigare så varför inte bara köpa R7 istället?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag vill köpa Ryzen men måste erkänna att jag hade hoppats på billigare sexkärniga :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Någonstanns känns det som att vissa redan bestämt att Ryzen är kass oavsett pris/prestanda.

Själv förstår jag inte uppståndelsen över R5, den är ju sämre än R7 och inte så mycket billigare så varför inte bara köpa R7 istället?

Lite så... Tycker själv 1700 verkar mest intressant. Men testerna i musikproduktion avskräcker mig. Sitter med en i5:a i den dedikerade studio-datorn och känner att den inte pallar med större projekt. Tänkte slå till på ryzen men väntar på att buggar löses eller på att kanske hitta en begagnad i7 extreme/xeon.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Någonstanns känns det som att vissa redan bestämt att Ryzen är kass oavsett pris/prestanda.

Själv förstår jag inte uppståndelsen över R5, den är ju sämre än R7 och inte så mycket billigare så varför inte bara köpa R7 istället?

Skiljer runt 1000-1500 kr mellan 5 och 7?

1600 - 2500kr
1600x - 2900kr
1700x - 3990kr (rea)

Sen handlar det också om små detaljerna. Att 1600x har en lite bättre klockhastighet kan visa sig bättre för spel, trots 2 kärnor mindre o färre trådar. Det handlar om en kompromiss, vad man prioriterar osv.

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk

Fast jag skulle tro att andelen gamers är större än andelen renderare. Självklart var det viktigt för AMD att göra en bra spelprocessor, men av det jag har sett hittills är jag inte särskilt övertygad. Tråkigt, för jag ville verkligen att AMD skulle bli ett toppval för mig vars enda prestandakrävande datoraktivitet är just spel.

Som jag har förstått det hela så är det en ren lottoinvestering att köpa 1800X idag. Dagens spel går ju bevisligen snabbare med 7770K, som är mycket billigare, men om kommande spel optimeras för åtta kärnor så har 1800X chansen att briljera på toppnivå. Klurigt det här, särskilt eftersom jag kommer vilja bygga ny dator snart.

edit: Vet att nyheten gäller Ryzen 5, men tyckte detta var relevant här också som kommentar till Clappens inlägg.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Så 1400 går i attack rakt mot 6400 i pris och då 7400 som är 100kr dyrare. Se hur de presterar mot varandra.

Skrivet av lord_vasagos:

1500x är nog den jag sett mest fram mot som bör prestera i spel som Ryzen 1800x ungefär och bör multitrådat ligga i nivå med 7700k och är mycket billigare och även 1400an är intressant som med har samma potensial men hade hoppats på lite lägre pris på den men ändå smiska i7 för under 2k är ju inget att klaga på och ser man till oc bör dom ligga identiskt med 1800x i 4ghz i spel även med fet gpu tror jag och i den här regionen kommer Ryzen bli riktigt intressant för den största gruppen

Just 1400 är den mest intressanta för mig just nu. Den verkar vara just ett CCX cluster, där 1500 är 2+2, vilket gör att latencyn mellan dessa kluster inte är ett problem, så den kan mycket väl vara den bättre för spelen (med 2-4-6 trådar iaf), utan optimering.

Och under 2000kr initialpris (som lär sjunka) är ju helt klart inte mycket pengar för 8 trådars CPU som är upplåst. Kan lätt bli en bra budget maskin med denna och en 1060/480, och inget Intel kan slänga fram för det priset kan ens mäta sig med 4 låsta trådar...