Uppgradering för enklare speldator.

Permalänk
Medlem

Uppgradering för enklare speldator.

Jag vill spela overwatch utan lagg med ok grafik. Jag fick ta över en äldre dator från HP men funderar på om det är bättre att börja om från början ändå.

Här är speccsen:

Intel Core i7 870 @ 2.93GHz
4,00GB Dual-Channel DDR3 @ 664MHz
Hewlett-Packard 304Bh (XU1 PROCESSOR)
1024MB ATI Radeon HD 4600 Series
med en mekanisk hårddisk.

vad tror ni, finns det några uppgraderingar som kan rädda liket?

Tack

Permalänk
Medlem

Kort svar, nej.

Permalänk
Medlem

@buysell: En möjlighet är att skaffa nytt grafikkort, där kan jag rekommendera AMD RX 460 4GB eller NVIDIA GTX 1050 TI 4GB. Dessa kräver ingen extra strömförsörjning, däremot kan jag inte svara på hur stor skillnaden blir, men det borde hjälpa en del. Annars är det bara att utnyttja ångerrätt om du inte är nöjd.

Permalänk
Medlem

Jag anser att min dator Q9450/8GB RAM/GTX750/SSD driver Overwatch enligt det du efterlyser, så om du bara byter ut grafikkortet bör din dator klara det(jag förmodar att i7:an är vassare än min och att 4GB RAM är tillräckligt). Overwatch är inte direkt krävande.

Det som kanske ställer till det är om det är liten formfaktor(smalt chassi) och huruvida PSU:n har utrymme för ett grafikkort. Men håller du dig till RX460/GTX1050/GTX1050TI utan krav på extra strömförsörjning från PSU bör du klara dig även där och eventuellt lågprofilsmodell. Dessa klarar utan problem att driva Overwatch på skapliga inställningar.

Permalänk
Medlem

tack för era svar. Nättagget ser ut att vara på 320W. Chassit är stort så det är inget problem med plats men det känns tråkigt att lägga pengar på en dålig grund.

Permalänk
Skrivet av buysell:

tack för era svar. Nättagget ser ut att vara på 320W. Chassit är stort så det är inget problem med plats men det känns tråkigt att lägga pengar på en dålig grund.

Om Overwatch-spelandet enligt dina önskemål skulle räcka för nöjdhet så blir det kanske 1300-1400 kr för ett nytt grafikkort till den gamla burken som gör susen. Köpa allt nytt, kring 6000 kanske? Men om det rycker inombords att köpa nytt så tycker jag inte du ska ignorera den känslan

Eventuellt köpa ett begagnat grafikkort och testa, så att det inte känns som att det är så förgäves ifall gammelbygget inte skulle visa sig hålla.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

@buysell: Man skulle kunna tänka sig att lägga lite pengar på ett nytt nätaggregat med 5års garanti tex: https://www.inet.se/produkt/6900041/corsair-cx450m-450w#specs och sen köpa ett begagnat grafikkort tex GTX780 /970 (ca 700-1000kr) för samma total kostnad som ett nytt 1050ti.
Och då har du ett nätaggregat nästa gång det är dags att ta den stora uppgraderingen.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Tack igen för alla bra svar. Verkligen ett trevligt forum.

Jag satsar på att köpa ett begagnat grafikkort och köper allt nytt nästa gång. Har ni några mer tips på bra grafikkort som inte suger ur den lilla watt mitt nättagg erbjuder.

Permalänk
Medlem

@Vlakz: tack för ditt råd. Jag köpte rx 460 och fick ett fantastiskt resultat.