Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ingen bild vid uppstart efter längre period avstängd

Permalänk
Medlem

Ingen bild vid uppstart efter längre period avstängd

Hej!

Köpte en ny dator för en vecka sedan och har märkt att när datorn varit avstängd en längre tid så får jag ingen bild vid första uppstart.
Testat med både Displayport och HDMI och även med annan skärm, men första uppstart är samma efter att ha varit avstängd en längre period.
När detta händer måste jag bryta strömmen eller hålla in strömknappen för att sedan starta om den och då får jag bild.
Lyckas inte återskapa problemet utan att stänga av datorn under natten och starta den dagen efter, vilket gör det extra krångligt.

Nämnvärt är att skärmen också blinkar vid uppstart, något som sägs vara dålig Displayport kabel, köpte en ny Deltaco istället för den som följde med skärmen, kanske blinkar 1 mindre gång, men i princip samma.

Någon som har en idé kring varför detta händer?

Specs:
MB: ASUS TUF MARK I Z270 (Uppdaterat till senaste BIOS 0906)
CPU: Intel i7 7700K @stock
GPU: EVGA GTX 1080Ti FE @stock
RAM: 16GB Corsair Vengeance 3200MHz (XMP är på)
PSU: Corsair RM750x
SSD: Samsung 960 Pro 512GB
Skärm: ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imbhaa:

Hej!

Köpte en ny dator för en vecka sedan och har märkt att när datorn varit avstängd en längre tid så får jag ingen bild vid första uppstart.
Testat med både Displayport och HDMI och även med annan skärm, men första uppstart är samma efter att ha varit avstängd en längre period.
När detta händer måste jag bryta strömmen eller hålla in strömknappen för att sedan starta om den och då får jag bild.
Lyckas inte återskapa problemet utan att stänga av datorn under natten och starta den dagen efter, vilket gör det extra krångligt.

Nämnvärt är att skärmen också blinkar vid uppstart, något som sägs vara dålig Displayport kabel, köpte en ny Deltaco istället för den som följde med skärmen, kanske blinkar 1 mindre gång, men i princip samma.

Någon som har en idé kring varför detta händer?

Specs:
MB: ASUS TUF MARK I Z270 (Uppdaterat till senaste BIOS 0906)
CPU: Intel i7 7700K @stock
GPU: EVGA GTX 1080Ti FE @stock
RAM: 16GB Corsair Vengeance 3200MHz (XMP är på)
PSU: Corsair RM750x
SSD: Samsung 960 Pro 512GB
Skärm: ASUS PG279Q

1. Testat med inbyggda grafiken?
2. Reset CMOS?
3. Har du en liten högtalare till moderkortet? Om ja, piper det när du startar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loxi:

1. Testat med inbyggda grafiken?
2. Reset CMOS?
3. Har du en liten högtalare till moderkortet? Om ja, piper det när du startar?

Testat dessa redan och ingen skillnad, pip hörs inte heller.

Dock så verkar det vara relaterat till en känd bug i Windows 10, när datorn startar och Windows inloggningsskärm blir svart för att den inte fattar att man har ett grafikkort.

Verkar ha löst det genom att stänga av Fast boot och stänga av iGPU i BIOS.