Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

nissan qashqai visia 2008 stereo problem

Permalänk

nissan qashqai visia 2008 stereo problem

hej köpte en ny bil i måndags. har dock ett problem jag kan ansluta telefonen för att ha bluetooth samtal. men har inte lyckats spela upp musik ifrån mobilen till bilen. (har testat både med android och ios) jag har snackat med nissan och enlig dem ska det gå. men dem har inte berättat hur

Permalänk
Medlem
Skrivet av compkloster:

hej köpte en ny bil i måndags. har dock ett problem jag kan ansluta telefonen för att ha bluetooth samtal. men har inte lyckats spela upp musik ifrån mobilen till bilen. (har testat både med android och ios) jag har snackat med nissan och enlig dem ska det gå. men dem har inte berättat hur

Har du valt rätt signal på stereon " aux , line in , bluetooth osv... " , när jag ska spela upp från min Android " blåtand " måste jag välja rätt signal i stereon.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

@compkloster: Är du säker på att bilen har stöd för A2DP profilen? Har den inte det så går det mig veterligen inte att streama ljud till bilen. Volvo exempelvis fick först detta runt 2012.

Permalänk
Skrivet av Ingemar:

@compkloster: Är du säker på att bilen har stöd för A2DP profilen? Har den inte det så går det mig veterligen inte att streama ljud till bilen. Volvo exempelvis fick först detta runt 2012.

jag har ingen aning om bilen har stöd för det. det var en grej jag bara tog för givet skulle fungera

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu känns det ju inte som att det kommer vara detta problemet för dig som det var för när jag inte ens kunde connecta överhuvudtaget. Men skriver det ändå.
Den tidigare ägaren hade så många enheter aktiverade till bilens BT stereo att jag helt enkelt var tvungen att gå in och ta bort alla hans enheter i inställningarna. Sen kunde jag connecta.

Som sagt så känns det ju inte som ditt problem men man vet ju aldrig.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Säg till om du får det att fungera. Jag har en Qashqai 2008 (Acenta). Samtal fungerar fint, men när jag gjorde ett halvdant försök att streama musik för något år sedan så fungerade det inte och jag drog slutsatsen att den inte stödjer profilen.

Permalänk

Om ni har den stereon med den lilla orangea displayen med den stora ratten i mitten så stöder den inte blåtandsstreaming, utan bara telefonpratande.

den andra med orangea display men med 2 små rattar på varje sida stöder ljudstreaming (tror dock denna kom på lite senare årsmodell...) samt nissan connect (inbyggd pekskärm) stödjer det om jag inte minns helt fel.

Visa signatur

Det är bättre att verka dum men vara smart än att verka smart och vara dum.

Permalänk
Skrivet av Jerban:

Nu känns det ju inte som att det kommer vara detta problemet för dig som det var för när jag inte ens kunde connecta överhuvudtaget. Men skriver det ändå.
Den tidigare ägaren hade så många enheter aktiverade till bilens BT stereo att jag helt enkelt var tvungen att gå in och ta bort alla hans enheter i inställningarna. Sen kunde jag connecta.

Som sagt så känns det ju inte som ditt problem men man vet ju aldrig.

när jag connecta så togs en bort så det var inte det.

Skrivet av kf:

Säg till om du får det att fungera. Jag har en Qashqai 2008 (Acenta). Samtal fungerar fint, men när jag gjorde ett halvdant försök att streama musik för något år sedan så fungerade det inte och jag drog slutsatsen att den inte stödjer profilen.

jag har fått reda på att det inte går på min stereo

Skrivet av antonjonsson:

Om ni har den stereon med den lilla orangea displayen med den stora ratten i mitten så stöder den inte blåtandsstreaming, utan bara telefonpratande.

den andra med orangea display men med 2 små rattar på varje sida stöder ljudstreaming (tror dock denna kom på lite senare årsmodell...) samt nissan connect (inbyggd pekskärm) stödjer det om jag inte minns helt fel.

fått reda på att min inte stödjer blåtansstreaming, vet du ifall man kan uppgradera till en sådan stereo? vill helst ha en orginal stereo till qashqai för jag tycker det är snyggast

Permalänk
Skrivet av compkloster:

fått reda på att min inte stödjer blåtansstreaming, vet du ifall man kan uppgradera till en sådan stereo? vill helst ha en orginal stereo till qashqai för jag tycker det är snyggast

verkar som kontakterna ofta är likadana, men att kablaget in i dem är annorlunda beroende på årsmodell och utrustningsnivå... dessutom kan de här radiosarna vara lite kinkiga att flytta mellan bilar då vissa utav dem är gifta med andra styrenheter och får att låsa upp dem så måste de skickas till tillverkaren...

så att ta en från en annan bil till och med om det är en likadan radio är tyvärr inte att rekommendera.

alternativen är ju att hitta någon eftermarknadsstereo som passar i hålet, eller försöka lösa någon lös blåtandsenhet och köra den genom auxingången.

Visa signatur

Det är bättre att verka dum men vara smart än att verka smart och vara dum.

Permalänk

Nu har du ju fått svar! Men med bilar innan 2010 kan man inte förutsätta att det har BT-audio.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits