Låg prestanda Gtx 980ti

Permalänk
Medlem

Låg prestanda Gtx 980ti

Som titeln antyder så dras jag med prestandaproblem när det kommer till spel och dylikt. Jag har tänkt på det under en längre tid, men det var först när jag jämförde mitt Unigine valley (Extreme HD preset) resultat med alla andra i följande överklockningstråd för gtx 980ti som jag fattade att något var fel.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1375957-gtx-980-ti-over...

I den ovan nämnda tråden får samtliga runt 100 fps (även oklockade). Mitt resultat däremot: https://ibb.co/czmPdv
är betydligt lägre, och då har jag försökt överklocka, men det är jag inte så haj på.

Jag tar all hjälp jag kan få

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Tips: Se över temperaturer vid last på cpu och grafikkort? Har du något annat igång? Kolla hur lastad CPU är (tror ju inte att den flaskar men, värt att kolla kanske)?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Tips: Se över temperaturer vid last på cpu och grafikkort? Har du något annat igång? Kolla hur lastad CPU är (tror ju inte att den flaskar men, värt att kolla kanske)?

Inga temperaturer är för höga, så throttling ska inte vara ett problem

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Är det inte så att resultatet i den där benchmarken även är beroende av CPU? I så fall kanske de andra har bättre processor än du har. Grafikkortet verkar i alla fall varit uppe i 1451MHz vilken borde vara tämligen normalt. För att jämföra enbart grafikkortet så ska du titta på Graphics Score i t.ex. 3DMark Fire Strike.

EDIT: Såg nu att du har en bra processor. Vad är max temperaturen på CPU efter att du har kört testet? Nyaste versionen av benchmarkprogrammet? Kör de andra med samma inställningar som du?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Är det inte så att resultatet i den där benchmarken även är beroende av CPU? I så fall kanske de andra har bättre processor än du har. Grafikkortet verkar i alla fall varit uppe i 1451MHz vilken borde vara tämligen normalt. För att jämföra enbart grafikkortet så ska du titta på Graphics Score i t.ex. 3DMark Fire Strike.

EDIT: Såg nu att du har en bra processor. Vad är max temperaturen på CPU efter att du har kört testet? Nyaste versionen av benchmarkprogrammet? Kör de andra med samma inställningar som du?

Som du kom på, processorn är bra, tempen peakar runt 60-65 grader. Unigine valley är uppdaterat till senaste versionen. Alla i den tråden kör med samma inställningar, nämligen "Extreme hd" preset. Jag har märkt av att jag har sämre fps i spel med, så det är inte enbart kopplat till benchmarket

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Är det datorn i sign? Kör du med pci riser cable? Min riser cable ifrån thermaltake var helt fucked så den throttla mitt grafikkort som fan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tiieempu:

Inga temperaturer är för höga, så throttling ska inte vara ett problem

Vad menar du med för höga?
Gpu temperaturgränsen från fabriken ligger på 83 grader. Kortet klockar ner för att inte överskrida den gränsen, så om du tex har dålig kontakt mellan kärnan och kylaren pga av för mycket kylpasta tex så underpresterar kortet. Om tempen ligger under 83 så är inte det utan något annat som är fel.
Hur är luftgenomströmmingen i lådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joole:

Är det datorn i sign? Kör du med pci riser cable? Min riser cable ifrån thermaltake var helt fucked så den throttla mitt grafikkort som fan.

Det är datorn i sign. Nej jag använder inte pci riser

Skrivet av anon179202:

Vad menar du med för höga?
Gpu temperaturgränsen från fabriken ligger på 83 grader. Kortet klockar ner för att inte överskrida den gränsen, så om du tex har dålig kontakt mellan kärnan och kylaren pga av för mycket kylpasta tex så underpresterar kortet. Om tempen ligger under 83 så är inte det utan något annat som är fel.
Hur är luftgenomströmmingen i lådan?

Alltså, både cpu och gpu temps är bra. Det jag skrev var ju att dem Inte var så pass höga att throttling skulle kunna vara orsaken till prestandaproblem.

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tiieempu:

Alltså, både cpu och gpu temps är bra. Det jag skrev var ju att dem Inte var så pass höga att throttling skulle kunna vara orsaken till prestandaproblem.

Ok. Har du provat rensa gamla drivrutiner med DDU och installera om?

Permalänk
Medlem

Drivisar kan va ett problem, men inte så stort...testat win 10?
https://www.microsoft.com/en-us/accessibility/windows10upgrad...

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Har inte tänkt på det för än jag såg denna tråden men även när jag kör Valley får jag markant mycket lägre siffror än vad jag har sätt andra får eller vad kortet har fått i tester förut.

Prövade själv lite snabbt och kollade emot https://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2015/05/31/nvidia-...

och jag får ungefär 4000 emot deras 5900.

Men upptäckte precis att en av mina kärnor ligger på 100% belastning när jag kör valley så jag är ganska säker på att den flaskar i detta fall.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiieempu:

Inga temperaturer är för höga, så throttling ska inte vara ett problem

Jag ställde två frågor till

Något annat igång, belastning på CPU... värt att kolla. Någon annan såg att ena coren maxade.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Körde en firestrike och kollade emot sweC's test http://www.sweclockers.com/test/20523-nvidia-geforce-gtx-980-...

SweC fick
Total: 14982
Grafik: 16552

jag fick
Total: 13401
Grafik:17603

Så jag skulle säga att kortet presterar som det ska, fick lite lägre totalt men det är inte konstigt då jag för det första inte har lika snabb processor och för det andra hade lite saker i bakgrunden. Men kortet presterar uppenbarligen som det ska i mitt fall.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5