Minnesstandarden DDR5 spikas under 2018

Permalänk
Melding Plague

Minnesstandarden DDR5 spikas under 2018

Standardiseringsorganet JEDEC väntas under nästa år ha underlaget klart för att spika minnesstandardarden DDR5, och på menyn står bland annat dubblerad minnesbandbredd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Är helt klart mer spänd på implementeringen av NVDIMM-P än DDR5.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Inaktiv

Det var på tiden, men som alltid lär det dröja ett tag innan det blir prisvärt. Det är bara se på ddr3 och ddr4 som var svindyra länge. Var det förrförra sommaren som Swecclockers första sommardator hade ddr4, där man kunde diskutera valet? Eller var det sommaren innan. det jag tänkte på var att man fick mer prestanda per krona att välja drr3, men en ej lika framtidssäker dator.
Min poäng är att även om standarden spikas så dröjer det något år innan de blir prisvärdiga.

Sedan är minne för dryt idag, jag kör 64GB på min i7 7700K och de är i minsta laget, väldigt många program och uppe och snokar runt 30GB ram idag, ska man då avvara ram till en ramdrive så är det slut. Men i ärligheten namn så skulle jag nog inte skaffa mer ram till en 4 core cpu med dessa priser även om jag kunde.

Permalänk
Avstängd

Det första man vill prova är att köra dom i ramdisk. xD

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Vore ju asnice om man kunde köra en del av RAM som sin primära SSD, men då krävs också att kapaciteten ökar rejält.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det var på tiden, men som alltid lär det dröja ett tag innan det blir prisvärt. Det är bara se på ddr3 och ddr4 som var svindyra länge. Var det förrförra sommaren som Swecclockers första sommardator hade ddr4, där man kunde diskutera valet? Eller var det sommaren innan. det jag tänkte på var att man fick mer prestanda per krona att välja drr3, men en ej lika framtidssäker dator.
Min poäng är att även om standarden spikas så dröjer det något år innan de blir prisvärdiga.

Sedan är minne för dryt idag, jag kör 64GB på min i7 7700K och de är i minsta laget, väldigt många program och uppe och snokar runt 30GB ram idag, ska man då avvara ram till en ramdrive så är det slut. Men i ärligheten namn så skulle jag nog inte skaffa mer ram till en 4 core cpu med dessa priser även om jag kunde.

Shit, vad pysslar du med om du är uppe i 30GB ram som konsument, kan knappast anses normalt

Jag klarar mig på 20GB och då använder jag VM maskiner osv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

Det första man vill prova är att köra dom i ramdisk. xD

Som jag gör nu. http://i.imgur.com/U4LeLWb.png (ddr4 @ 3.2GHz)

När datorn är nystartat får jag ännu bättre resultat och den är uppe i 15GB/s, i ärlighetsnamn så kan man fråga sig poäng med denna test då minsta möjliga belastning på cpu så faller resultatet, typ flytta muspekaren och resultatet sjunker. Det är en i7 7700K, 64Gb ram, där 30GB är ramdrive.

Skrivet av Calby:

Shit, vad pysslar du med om du är uppe i 30GB ram som konsument, kan knappast anses normalt

Jag klarar mig på 20GB och då använder jag VM maskiner osv

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör applikationer som ej riktar sig till konsumenter, alltifrån cad till toppsystem-applikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vore ju asnice om man kunde köra en del av RAM som sin primära SSD, men då krävs också att kapaciteten ökar rejält.

Kommer bara gå att köra temporärt som att efter en reboot så är allt som finns i minnet borta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Som jag gör nu. http://i.imgur.com/U4LeLWb.png (ddr4 @ 3.2GHz)

När datorn är nystartat får jag ännu bättre resultat och den är uppe i 15GB/s, i ärlighetsnamn så kan man fråga sig poäng med denna test då minsta möjliga belastning på cpu så faller resultatet, typ flytta muspekaren och resultatet sjunker. Det är en i7 7700K, 64Gb ram, där 30GB är ramdrive.

kör applikationer som ej riktar sig till konsumenter, alltifrån cad till toppsystem-applikationer.

Mycket coolt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Kommer bara gå att köra temporärt som att efter en reboot så är allt som finns i minnet borta.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är då poängen? Finns ju redan program som fixar detta idag (dvs att tillfälligt) sätta en del av ram som en enhet som spolas vid reboot)

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Då är det väl runt 2020 man får fynda DDR4 då

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av H4tten:

Då är det väl runt 2020 man får fynda DDR4 då

Precis vad jag också tror, stora marknaden lär ligga i laptops och servrar, där de båda har stora problem med dagens minne.
För vanliga desktopmaskiner, så räcker 64GB ddr4 åt nästan alla desktopmaskiner just idag. (även om priset är för högt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Shit, vad pysslar du med om du är uppe i 30GB ram som konsument, kan knappast anses normalt

Skickades från m.sweclockers.com

30gb är väl ändå inte ovanligt?

Jobbar du med print (stora Photoshopfiler), motion design och 3D så käkar det upp en hel del. Finns väl säkert många andra områden som behöver ram-kapacitet också kan jag tänka mig.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Det är sällan hastigheten inte räcker till med DDR4 för konsumenter, så jag ser inget akut behov av att öka den. Att t.ex. Ryzen presterar bättre med snabbare minne beror inte på minnet i sig, utan det är främst p.g.a. anslutningen mellan de två CCX-klustren är låst till minneshastigheten.

Det som behövs är lägre priser och högre täthet, så man kan köra 32 eller 64 GB moduler och till ett rimligt pris. Sedan fick de gärna standardisera DDR4-hastigheter över 2400 MT/s. De minnen som idag säljs som 3000, 3200 o.s.v är egentligen fabriksöverklockade 2133-chip, eftersom det inte finns någon sådan hög hastighet i JEDEC-standarden.

Det finns säkert enstaka scenarion där en RAM disk är till nytta, men oftast är det inte optimalt. RAM disk är lite av ett "fulhack" när programmet själv inte fattar att det bör hålla den data det arbetar med i minnet. Ett bra skrivet program bör ha en egen cache-funktion samt se till att data skrivs till disk så det inte förloras vid t.ex. strömavbrott.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vore ju asnice om man kunde köra en del av RAM som sin primära SSD, men då krävs också att kapaciteten ökar rejält.

Skrivet av Calby:

Kommer bara gå att köra temporärt som att efter en reboot så är allt som finns i minnet borta.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt fel, NV står för non-volatile vilket betyder att informationen är kvar fast datorn är omstartad eller avstängd.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Avstängd
Skrivet av H4tten:

Då är det väl runt 2020 man får fynda DDR4 då

Nej, kollar man på den historiska prisutvecklingen för övergångar av minnesgenerationer så ser man att priset för den äldre generationens minnen istället går upp.

När DDR3 kom så gick DDR2 upp i pris. När DDR4 kom så gick DDR3 upp i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Nej, kollar man på den historiska prisutvecklingen för övergångar av minnesgenerationer så ser man att priset för den äldre generationens minnen istället går upp.

När DDR3 kom så gick DDR2 upp i pris. När DDR4 kom så gick DDR3 upp i pris.

Vet inte var du får den informationen ifrån. Personligen såg jag flera utförsäljningar av DDR3 förra året när DDR4 gjorde entré på allvar, med priser som var väldigt vettiga.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pepsin:

Det finns säkert enstaka scenarion där en RAM disk är till nytta, men oftast är det inte optimalt. RAM disk är lite av ett "fulhack" när programmet själv inte fattar att det bör hålla den data det arbetar med i minnet. Ett bra skrivet program bör ha en egen cache-funktion samt se till att data skrivs till disk så det inte förloras vid t.ex. strömavbrott.

Ofta använder man det när man själv bearbetar data, jag har t.ex. ramrive som min temporära arbetskatalog och denna kör jag från precis alla program inklusive egna script. Om man vill generera ut en massa .csv filer så behöver jag ej bråka med någon cachning före utan det är bara att köra på.

Nå eftersom m.2 diskarna både blir snabbare och billigare så finns det få som har behov av ramdrive, det är mer på serversidan där man kanske har en slö SAN. Fast där kommer väl Intel Optane in och ska lösa problemet så att ramdrive även försvinner där.

Jag skulle tro att den största användning av ramdrive idag är benchmarking.

Permalänk
Avstängd

Klickbait varning med 2018 sen tidigast 2020 men det funkade

Intel frågar amd efter nya modell namnet och amd svarar Ryzen 2600x legion edition för vi är många och med 24 trådar med ddr 5 kommer vi härska jorden dom nästa tusen åren ... rawr

Seriöst så känns det som efter ddr5 i en multitrådad framtid blir cpu köpen rätt meningslösa för vanliga dödliga och planar ut ytterligare när bandbredden och cpu inte är ett problem och mjukvaran bör kommit i kapp bättre och vi är ju nästan där idag när man kan spela typ allt på en vettig cpu från dom senaste 10 åren och framtiden blir nog lite tråkigare prestanda mässigt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lord_vasagos:

Klickbait varning med 2018 sen tidigast 2020 men det funkade

Intel frågar amd efter nya modell namnet och amd svarar Ryzen 2600x legion edition för vi är många och med 24 trådar med ddr 5 kommer vi härska jorden dom nästa tusen åren ... rawr

Seriöst så känns det som efter ddr5 i en multitrådad framtid blir cpu köpen rätt meningslösa för vanliga dödliga och planar ut ytterligare när bandbredden och cpu inte är ett problem och mjukvaran bör kommit i kapp bättre och vi är ju nästan där idag när man kan spela typ allt på en vettig cpu från dom senaste 10 åren och framtiden blir nog lite tråkigare prestanda mässigt

Inte alls clickbait, varifrån får du det? Standarden sätts under 2018 - lite som kernel freeze i linux distributioner. Att det sedan säljs enskilt eller i färdiga produkter från 2020 är en helt annan sak.

Permalänk

Nu får man hoppas att priset på ddr3 går ner

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det var på tiden, men som alltid lär det dröja ett tag innan det blir prisvärt. Det är bara se på ddr3 och ddr4 som var svindyra länge. Var det förrförra sommaren som Swecclockers första sommardator hade ddr4, där man kunde diskutera valet? Eller var det sommaren innan. det jag tänkte på var att man fick mer prestanda per krona att välja drr3, men en ej lika framtidssäker dator.
Min poäng är att även om standarden spikas så dröjer det något år innan de blir prisvärdiga.

Sedan är minne för dryt idag, jag kör 64GB på min i7 7700K och de är i minsta laget, väldigt många program och uppe och snokar runt 30GB ram idag, ska man då avvara ram till en ramdrive så är det slut. Men i ärligheten namn så skulle jag nog inte skaffa mer ram till en 4 core cpu med dessa priser även om jag kunde.

Nyfiken vad du kör som drar så mycket ram? :D.. med spel och bakrunds appar igång snitar ja 4,5.

Visa signatur

ok

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klanders:

Inte alls clickbait, varifrån får du det? Standarden sätts under 2018 - lite som kernel freeze i linux distributioner. Att det sedan säljs enskilt eller i färdiga produkter från 2020 är en helt annan sak.

Har inte sagt det var något konstigt men drar onekligen tanken till att fan det var snabba ryck när ddr4 knappt känns torr bakom öronen att se DDR5 under 2018 och är väll ett steg för att klicka på det mer än om det stått till konsumenter tidigast 2020 men är i vilket fall oviktigt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frankoz:

Nyfiken vad du kör som drar så mycket ram? :D.. med spel och bakrunds appar igång snitar ja 4,5.

Minesweeper som jag skapade i en introduktions kurs i c++, nästa vecka i kursen ska vi lära oss vad minnesläckage är för något konstigt fenomen.
Nej det är olika, generellt är det stora saker. Just nu är det mycket 3D cad där minnesanvändningen i genomsnitt ligger strax över 30GB. Om man är sparsam och stänger ner och öppnar en fil i taget klarar man sig med mindre, men när det tar många minuter att öppna en fil så har man igång mycket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frankoz:

Nyfiken vad du kör som drar så mycket ram? :D.. med spel och bakrunds appar igång snitar ja 4,5.

Jag snitter oftast runt 20GB.

Permalänk
Medlem

Hmm undrar när det slutar, DDR24?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Hmm undrar när det slutar, DDR24?

Det slutar när det ersätts av en bättre standard, hur lång tid det tar får framtiden visa. Innan Double Data Rate SDRAM fanns ju Single Data Rate SDRAM, och konkurrenten RDRAM (med efterföljarna CRDRAM, DRDRAM och XRDRAM) som sedan dog ut. Nog lär det även komma något efter DDR SDRAM också kan jag ju tycka

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Hoppas de får ner latenserna, eller åtminstone slutar öka dem. I det avseendet saknar jag DDR1 lite grann...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Då är det väl runt 2020 man får fynda DDR4 då

Blir perfekt lagom till när man byter Win 7 så man kan fynda nästa gen av allt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superegg:

Det första man vill prova är att köra dom i ramdisk. xD

Skrivet av Ozzed:

Vore ju asnice om man kunde köra en del av RAM som sin primära SSD, men då krävs också att kapaciteten ökar rejält.

Det är väl där nya minnestyper kommer in, om man har ett vettigt operativsystem så borde man kunna lagra det i hybridram som uppträder mest som ett uppdaterbart rom, förr i tiden körde vi i princip allt från rom och datorer startade omedelbart och det vore ju bra om vi kunde komma tillbaka dit och dessutom införa ett fysiskt skrivskydd på hybridramet, man kunde då lägga upp operativsystem och det man ofta använder i hybridram och sedan låsa fast det, det skulle öka säkerheten nått oerhört och dessutom ge blixtsnabba laddtider, vanligt ram skulle bara användas för en del temporär data men aldrig för os och de normala programmen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.