Behöver fler SATA-portar

Permalänk
Hedersmedlem

Behöver fler SATA-portar

Har en liten hemmaserver/NAS som börjar få slut på SATA-portar. Finns endast 6st på moderkortet men skulle behöva åtminstone 4st till, helst fler. Någon som har tips på ett enkelt kort för att utöka möjligheterna att ansluta fler hårddiskar? Jag behöver inte RAID-funktion eller liknande då jag inte är ute efter redundans eller hastigheter (förutsatt att kortet inte blir en flaskhals för en mekanisk hårddisk), endast mer lagringsvolym. Tanken är att operativsystemet ska vara Ubuntu Server.

Hittade detta 10-portas SATA-kort som verkar ganska intressant. Eller finns det andra bättre alternativ?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Har en liten hemmaserver/NAS som börjar få slut på SATA-portar. Finns endast 6st på moderkortet men skulle behöva åtminstone 4st till, helst fler. Någon som har tips på ett enkelt kort för att utöka möjligheterna att ansluta fler hårddiskar? Jag behöver inte RAID-funktion eller liknande då jag inte är ute efter redundans eller hastigheter (förutsatt att kortet inte blir en flaskhals för en mekanisk hårddisk), endast mer lagringsvolym. Tanken är att operativsystemet ska vara Ubuntu Server.

Hittade detta 10-portas SATA-kort som verkar ganska intressant. Eller finns det andra bättre alternativ?

Finns annars usb - sata om det känns lättare, Dock får ju diskarna ligga utanpå såfall

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Avstängd

Om du vill ha 10 portar kan du nog inte komma billigare undan än med kortet du länkat, annars finns det ju 4 portars kortet på inet för 699kr om du nöjer dig med det, verkar inte finnas mycket annat att välja på om man inte är ute efter raid kort med helt annan budget.

Gissar att du bara ska använda diskarna för lagring och att du inte läser/skriver på alla/många diskar samtidigt? I så fall borde det inte vara några problem med hastigheter. Vet ju själv att jag fyller en disk i taget och sedan blir det mest lite läsningar på diskarna, fungerar bra med mina sata kort i servern (iofs bara 2 slots men anywho )

Asedo säljer båda korten marginellt billigare så ha det i åtanke

Permalänk
Inaktiv

http://www.ebay.com/itm/IBM-ServeRaid-M1015-46M0861-LSI-SAS92...

Kör på en av dessa i IT mode och sen 2x 8087 > SATA Breakout kablar

Då har du i alla fall kvalitets delar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ipzen:

Finns annars usb - sata om det känns lättare, Dock får ju diskarna ligga utanpå såfall

Inte ett alternativ. Vill ha allt samlat internt i chassit. Tack ändå.

Skrivet av cider123:

Om du vill ha 10 portar kan du nog inte komma billigare undan än med kortet du länkat, annars finns det ju 4 portars kortet på inet för 699kr om du nöjer dig med det, verkar inte finnas mycket annat att välja på om man inte är ute efter raid kort med helt annan budget.

Priset är helt sekundärt egentligen. Vad som är viktigast är att kortet helst bara ska fungera efter att det är installerat. Om det betyder att det kostar några extra hundringar så är det ok, så länge som det är motiverat. Att köpa ett RAID-kort för 3000 spänn är t.ex. något som jag inte ser som tillräckligt motiverat med tanke på mina relativt enkla krav.

Skrivet av anon244184:

Kör på en av dessa i IT mode och sen 2x 8087 > SATA Breakout kablar

Då har du i alla fall kvalitets delar.

Föredra att köpa från Sverige, alternativt Europa helst. Annars så hade det nog kunnat vara ett alternativ.

Generell fråga; någon som har erfarenheter av DeLOCKS kontrollerkort?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Inaktiv

@Casgar

Ja om du är villig att slänga pengar i sjön helt i onödan är ju helt upp till dig.

JMicron krets på Delock kortet och en x2 PCIe v2. Men om du har absolut noll krav på någonting så fungerar det säkert jätte bra för dig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon244184:

Ja om du är villig att slänga pengar i sjön helt i onödan är ju helt upp till dig.

Det har mer med möjligheten att utföra en enkel RMA än själva kostnaden. Jag har inte tålamod eller ork att försöka göra en RMA till Kina, så för mig är det inte i onödan.

Skrivet av anon244184:

JMicron krets på Delock kortet och en x2 PCIe v2. Men om du har absolut noll krav på någonting så fungerar det säkert jätte bra för dig.

Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka detta. Menar du att det enda vettiga alternativet ifall man bara vill utöka sina SATA-portar är att gå upp till ett fulltskaligt RAID-kort? Vad är det som är så dåligt med kortet jag länkade?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

@Casgar:
Beror på vad u är ute efter. Bara kontakter för att koppla in diskar. Japp då duger ditt alternativ. Vill du ha något som klarar av att skyffla data från de extra portarna du får utan att sänka CPUn (billiga satakontrollers, typ det du länkade till, brukar använda din CPU för att utföra beräkningarna, därför de är billiga).
Ebay som länkats ovan är ett bättre alternativ. Du lär inte behöva göra RMA på kortet, undantag finns visst. Har själv ägt billiga skitkort för typ 250 kr för 2-4portar som pajjat inom kort. Aldrig haft problem med LSI-kontrollers (äger 4st) du får kvalitet. Du kommer få ett kort med egen CPU, du kommer få ett kort som kostar typ lika mycket som det du länkade till (sett till antalet portar/kr). Flashar du det till IT-mode så kommer det fungera som en vanlig kontroller som du är van vid från moderkortet. Dvs ingen RAID. Men du kan sedan flasha det till ett RAID-kort som du kan bruka i framtiden.

Så kort och gott. Du får ett kort som är bättre på Alla fronter. Inklusive billigare pris med 2 st kablar för att få SATA-portar. Dock brukar det bara vara 8 portar 4st*2. Till skillnad från dem 10 du länkade till. Jag köpte ett LSI kontrollerkort för SAS/SATA med en kabel för 4st diskar inkl. frakt för ungefär 750 kr. Kortet klarar du RAID 1,5,6 och 10. Du behöver dock PCIx8 plats för det.

Edit: Kan hända att det inte är sammanhängande svårt att få till struktur på texter vid denna tidpunkt haha.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Har en liten hemmaserver/NAS som börjar få slut på SATA-portar. Finns endast 6st på moderkortet men skulle behöva åtminstone 4st till, helst fler. Någon som har tips på ett enkelt kort för att utöka möjligheterna att ansluta fler hårddiskar? Jag behöver inte RAID-funktion eller liknande då jag inte är ute efter redundans eller hastigheter (förutsatt att kortet inte blir en flaskhals för en mekanisk hårddisk), endast mer lagringsvolym. Tanken är att operativsystemet ska vara Ubuntu Server.

Hittade detta 10-portas SATA-kort som verkar ganska intressant. Eller finns det andra bättre alternativ?

VARNING
http://www.delock.de/produkt/89384/pdf.html?sprache=en
Står 1 x PCI Express x2, Rev. 2.0
Chipset JMicron så drivrutiner finns nog.

Men Belastning på flera diskar samtidigt om du vill ha max på vanliga HDD kan du nog glömma.
1 PCIe 2x Verision 2.0 ger i teorin 1000MB/s och det ska delas på 10 diskar. Skulle kanske kunna fungera men det är PCIe max inte rästen. För det priset skulle jag kunna tänka mig att köpa och kolla. Du behöver ju inte ha 10 diskar på det.

https://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express#PCI_Express_2.0

Edit:
"Priset är helt sekundärt egentligen"
Då vi pratar ricktiga kort är en tusenlapp hit eller dit inget man tänker på.

Edit2:
Fler jag känner kör 1-2 st billiga 4x kort.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fragwolf:

Så kort och gott. Du får ett kort som är bättre på Alla fronter.

Låter helt klart intressant.

Vad är det som gör att just IBM M1015 är ett rekommenderat kort? Det verkar trots allt funnits på marknaden i bra många år. Är det så att det är välbeprövat och lätt att flasha eller?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Låter helt klart intressant.

Vad är det som gör att just IBM M1015 är ett rekommenderat kort? Det verkar trots allt funnits på marknaden i bra många år. Är det så att det är välbeprövat och lätt att flasha eller?

Från början var det väl mest att det var en bra "servermässig" SAS-kontroller (HBA om man så vill) från LSI som fanns tillgänglig till någorlunda rimligt pris i sin OEM-variant "IBM M1015". Finns både IR- (RAID) och IT-firmware (helt vanlig kontroller) tillgängligt, så flexibelt på det viset.

Det är väl inget fel på kortet nu heller, särskilt med tanke på att priset brukar vara lägre, men det har ju säkerligen kommit nyare grejer som är vassare från LSI såväl som andra. Om man ansluter vanliga hårddiskar är det väl dock tveksamt om det gör så stor skillnad.
Något som kvarstår som en fördel är väl just att det inte är billigt konsumentskräp, men det håller ju inte heller hur långt som helst.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har själv använt det 4-portars DeLock kortet och det i alla fall -fungerade- ju men förde till att datorn började slöa sig. Varför kan jag inte tillräckligt om temat till att säga men det var väldigt tydligt; efter att kortet var satt i datorn så segade den allt mer ner efter 2-3 dagars uppetid medan jag innan dess inte hade några sådana problem.

Det var i Windows dock, vet inte hur det skulle fungera i andra OS (har funderat att sätta in kortet i min Linux server som jag använder som filserver dessutom då jag har samma problemet som dig men lutar mot att inte göra det om jag kan hitta ett bättre kort som inte går för alltför tokmycket..

Permalänk
Inaktiv

Kolla på LSIs hemsida och filtrera ut HBAs med pcie 3 och så många portar du vill ha, beställ sedan från ebay och sen behöver man aldrig fundera med

Permalänk
Medlem

Finns det några bra kort för low-profile .. ?
Är helt med på eran linje om kvalitet på korten.. Vill inte ha delock skräp på en sån här viktig sak..
Men har tyvärr bara en lowprofile slot chassi för NASen.. moderkort är MSI B250i Pro om det spelar roll..
Tänkte mig 2 portar internt men även en extern e-sata port? om man vill koppla till ett externt lagringschassi i framtiden för 4 nya diskar.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Finns det några bra kort för low-profile .. ?
Är helt med på eran linje om kvalitet på korten.. Vill inte ha delock skräp på en sån här viktig sak..
Men har tyvärr bara en lowprofile slot chassi för NASen.. moderkort är MSI B250i Pro om det spelar roll..
Tänkte mig 2 portar internt men även en extern e-sata port? om man vill koppla till ett externt lagringschassi i framtiden för 4 nya diskar.

Serverkorten är väl ofta low profile.
Vet att M1015 (som nämnts tidigare i tråden) är low profile i formatet och kommer med båda plåtarna (så att man kan byta).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Serverkorten är väl ofta low profile.
Vet att M1015 (som nämnts tidigare i tråden) är low profile i formatet och kommer med båda plåtarna (så att man kan byta).

Aha så det är bara den plåten mot baksidan av chassit som skiljer low profile och full.. Tack.
Dessa kort som nämnts finns alltså bara från ebay..? Är personligem väldigt skeptisk till ebay då det känns som man kan få mycket skräp därifrån. Dessutom åka på tull och vänta så länge på kortet.. Men det verkar vara enda alternativet?

Dessutom har du eller någon annan erfarenheter av att använda sig av ett externt lagringschassi för att extenda lagringsmöjligheterna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Aha så det är bara den plåten mot baksidan av chassit som skiljer low profile och full.. Tack.
Dessa kort som nämnts finns alltså bara från ebay..? Är personligem väldigt skeptisk till ebay då det känns som man kan få mycket skräp därifrån. Dessutom åka på tull och vänta så länge på kortet.. Men det verkar vara enda alternativet?

Dessutom har du eller någon annan erfarenheter av att använda sig av ett externt lagringschassi för att extenda lagringsmöjligheterna?

Skickades från m.sweclockers.com

Om kortet i sig inte är "högre" än low profile så är det bara plåten som skiljer.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vad är breakout kablar btw?

Skickades från m.sweclockers.com

Tagit bort citat av regelbrytande inlägg (§9) /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nima2001:

Vad är breakout kablar btw?

Förgreningskablar. I det aktuella fallet SAS till SATA. http://www.satacables.com/html/12312312312.jpg

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §9 (all handel hör hemma i marknaden)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Efter att ha undersökt lite mer har jag stött på en fundering. Många verkar rekommendera att skaffa ett IBM M1015 och flasha om det med en LSI 9211 8i-firmware. Är det då inte enklare att skaffa ett LSI-kort från början och slippa flasha mjukvaran? LSI 9210-8i verkar uppfylla mina krav och ligger på ungefär samma prislapp som IBM M1015. Vad ska jag kolla efter för att veta ifall kortet behöver flashas eller inte?

Edit; Hittade denna bild:

Dold text

Antar att LSI 9207-8i är ett mer passande kort då den har IT-firmware från kartong, vilket jag antar är det som är viktigast för mina ändamål?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Efter att ha undersökt lite mer har jag stött på en fundering. Många verkar rekommendera att skaffa ett IBM M1015 och flasha om det med en LSI 9211 8i-firmware. Är det då inte enklare att skaffa ett LSI-kort från början och slippa flasha mjukvaran? LSI 9210-8i verkar uppfylla mina krav och ligger på ungefär samma prislapp som IBM M1015. Vad ska jag kolla efter för att veta ifall kortet behöver flashas eller inte?

Edit; Hittade denna bild:

Antar att LSI 9207-8i är ett mer passande kort då den har IT-firmware från kartong, vilket jag antar är det som är viktigast för mina ändamål?

I så fall känns det väl snarare som att poängen är att 9207 är baserad på ett senare chipset, att flasha senaste fimware skulle iaf jag göra oavsett kort.

I övrigt hänvisar jag till #16766368

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Efter att ha undersökt lite mer har jag stött på en fundering. Många verkar rekommendera att skaffa ett IBM M1015 och flasha om det med en LSI 9211 8i-firmware. Är det då inte enklare att skaffa ett LSI-kort från början och slippa flasha mjukvaran? LSI 9210-8i verkar uppfylla mina krav och ligger på ungefär samma prislapp som IBM M1015. Vad ska jag kolla efter för att veta ifall kortet behöver flashas eller inte?

Edit; Hittade denna bild:

Antar att LSI 9207-8i är ett mer passande kort då den har IT-firmware från kartong, vilket jag antar är det som är viktigast för mina ändamål?

Jag kör med två kort av nedanstående förutom de 6 portarna på moderkortet:

https://www.dustin.se/product/5010108329/pe-103

8 x 3TB i raid 6 samt 1 bootdisk.
Läser ca 500 MB/sek från raiden så inga problem att maxa linan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

I så fall känns det väl snarare som att poängen är att 9207 är baserad på ett senare chipset, att flasha senaste fimware skulle iaf jag göra oavsett kort.

Enda skillnaden med 9207 verkar vara PCIe 3.0 istället för 2.0 och att kortet klarar av att hantera 1024 enheter istället för 256. Båda delarna känner jag är ganska överflödiga så jag antar att det inte spelar någon roll egentligen.

Skrivet av SAFA:

Jag kör med två kort av nedanstående förutom de 6 portarna på moderkortet:

Behöver minst 4st anslutningar, och då jag kör med mITX så har jag bara tillgång till en PCIe-slot så det kortet faller bort tyvärr. Tack för tipset dock.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."