Windows 10 Creators Update nu tillgänglig för nedladdning

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Det jag stör mig mest på är att kontrollpanelen har försvunnit från menyn när man högerklickar på startknappen.

Men vafan...var ligger den nu då? :/

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

@Timergu: Kanske det windows gör, men fått till det bättre nu med dessa inställningar men vad menar Microsoft med sina genvägar till maskerade hjälplänkar som visar sig vara reklam åt deras egna produkter.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Men vafan...var ligger den nu då? :/

Det är en mycket bra fråga haha, jag har inte hittat något annat sätt än att söka efter den istället.

Permalänk
Medlem

@wRRM, @Mocka:
Varför bråka med Win+X och startmenyn när Classic Start finns? Där kan jag köra samma inställningar oberoende av vad Microsoft ändrar på

Dold text

Finns även en editor för Win+X menyn (om man inte vill pilla själv i kataloger samt registret):
http://winaero.com/comment.php?comment.news.30

En liten varning. Programmet ovan verkar inte vara uppdaterat för Creators Update än, då "restore defaults" tar bort många nya alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@wRRM, @Mocka:
Varför bråka med Win+X och startmenyn när Classic Start finns? Där kan jag köra samma inställningar oberoende av vad Microsoft ändrar på

Finns även en editor för Win+X menyn (om man inte vill pilla själv i kataloger samt registret):
http://winaero.com/comment.php?comment.news.30

Jag gillar den nya menyn, tycker att högerklick meny eller win+x räcker för min del

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Kört den någon vecka eller så. Lycka till att hitta hur man ändrar du på text från standard 9.
Skickades från m.sweclockers.com

Förstod jag dig rätt att du vill ändra font-storleken?

Skrivet av BigMomma:

Jag har uppdaterat och självklart som amen i kyrkan återställdes associationerna för bilder, filmer m.m. till de inbyggda apparna igen. Skärp er nu MS! Så jävla tröttsamt att behöva sitta och ändra tillbaka detta varenda gång det kommer en större uppdatering. De borde ha lärt sig vid det här laget.

Det beror med största sannolikhet på det jag skrev att dom fixat i denna uppdateringen.

Skrivet av krigelkorren:

Night light?
Är det en motsvarighet till f.lux?

Verkar som det men jag har aldrig använt f.lux. Det finns säkert mer inställningar i det programet :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@wRRM, @Mocka:
Varför bråka med Win+X och startmenyn när Classic Start finns? Där kan jag köra samma inställningar oberoende av vad Microsoft ändrar på

Finns även en editor för Win+X menyn (om man inte vill pilla själv i kataloger samt registret):
http://winaero.com/comment.php?comment.news.30

En liten varning. Programmet ovan verkar inte vara uppdaterat för Creators Update än, då "restore defaults" tar bort många nya alternativ.

Tycker sådana saker är läskiga Jag tycker om den nya menyn och tyckte det var käckt att komma åt viktiga systemkommandon via högerklick på startknappen

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Installationen gick bra. Men varför nollställs vissa inställningar för M$?
Bl.a. för snabbstart, så nu kan jag inte köra WOL till min maskin förrän jag kommer hem och kan ändra.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Installationen gick bra. Men varför nollställs vissa inställningar för M$?
Bl.a. för snabbstart, så nu kan jag inte köra WOL till min maskin förrän jag kommer hem och kan ändra.

$irMacke: Läs i tråden innan du postar, så kanske du finner svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Nej, spelar ingen roll om jag kör gamla YCbCr422 12 bps eller bara RGB 8 bps. Blir nog att backa tillbaka för det är otrevligt att kisa ansträngande när man ska läsa på skärmen.

Tänker för RGB 8bps, om du kör från 0-255 eller 16-235.
https://pcmonitors.info/articles/correcting-hdmi-colour-on-nv...

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av tattis:

$irMacke: Läs i tråden innan du postar, så kanske du finner svaret.

Läste tråden, men hittade inget svar om varför vissa inställningar nollställs.

Permalänk

Varför får inte jag vara med och uppdatera? Hos mig står det bara "Din enhet är uppdaterad. Kontrollerad: I dag, ‏‎16:22", och nedanför står fortfarande "Goda nyheter! Windows 10 Creators Update är på gång. Vill du vara bland de första att få det?"

Måste man göra något speciellt, eller är det bara att vänta? Jag är lite otålig eftersom jag vill formatera om datorn snart, och vill då med fördel ha uppdateringen på plats innan jag börjar installera annat.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Medlem

@tattis: Nu har jag läst tråden 2 ggr, jag kanske är trött men jag hittar ingen förklaring i denna tråd?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Det jag stör mig mest på är att kontrollpanelen har försvunnit från menyn när man högerklickar på startknappen.

Skrivet av Mocka:

Men vafan...var ligger den nu då? :/

Skrivet av wRRM:

Det är en mycket bra fråga haha, jag har inte hittat något annat sätt än att söka efter den istället.

Skrivet av Hybinette:

Varför får inte jag vara med och uppdatera? Hos mig står det bara "Din enhet är uppdaterad. Kontrollerad: I dag, ‏‎16:22", och nedanför står fortfarande "Goda nyheter! Windows 10 Creators Update är på gång. Vill du vara bland de första att få det?"

Måste man göra något speciellt, eller är det bara att vänta? Jag är lite otålig eftersom jag vill formatera om datorn snart, och vill då med fördel ha uppdateringen på plats innan jag börjar installera annat.

Men att kontrollpanelen har försvunnit från menyn när man högerklickar, det gör mig livrädd!!
Pallar inte uppdatera innan jag vet vart den är.

Varför flytta/gömma på en sådan viktig tavla ? Det är ju bara så dumt om det stämmer.

Skriv gärna när ni vet vart den är......Innan dess uppdaterar jag inte.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

Varför får inte jag vara med och uppdatera? Hos mig står det bara "Din enhet är uppdaterad. Kontrollerad: I dag, ‏‎16:22", och nedanför står fortfarande "Goda nyheter! Windows 10 Creators Update är på gång. Vill du vara bland de första att få det?"

Måste man göra något speciellt, eller är det bara att vänta? Jag är lite otålig eftersom jag vill formatera om datorn snart, och vill då med fördel ha uppdateringen på plats innan jag börjar installera annat.

Samma här. Löste det med en snabb googling och en "manuell installation".
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.679963/nu-kan-du-installera-...

Permalänk
Medlem

StartIsBack och man har både gamla och nya kontrollpanelen på vänsterklick.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men att kontrollpanelen har försvunnit från menyn när man högerklickar, det gör mig livrädd!!
Pallar inte uppdatera innan jag vet vart den är.

Det skulle ju kunna vara ett steg i MS plan att fasa ut kontrollpanelen och ersätta den helt med den nyare petvänliga snudd-på-oanvändbara inställningsdyngan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Testat Creator's update på en äldre dator under några dagar nu och intrycket är positivt. Uppgraderade bara och behöll allting, men allt känns rappare.

På min speldator har jag inte märkt någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det skulle ju kunna vara ett steg i MS plan att fasa ut kontrollpanelen och ersätta den helt med den nyare petvänliga snudd-på-oanvändbara inställningsdyngan.

Är ju inte en hemlighet att det är deras målsättning, tyvärr.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det skulle ju kunna vara ett steg i MS plan att fasa ut kontrollpanelen och ersätta den helt med den nyare petvänliga snudd-på-oanvändbara inställningsdyngan.

Skrivet av KTL:

Är ju inte en hemlighet att det är deras målsättning, tyvärr.

Helt ärligt tror jag inte dom vågar eller ens tänker den tanken.
Och att det är deras målsättning ...... ja det vart det ju vid Windows 8 när dom ville göra allt "pekvänligt" och vi vet ju alla hur det gick, allt Pc folk gick ju i taket.

Så dom fixade en kombo @ W10.

Så jag tror inte att dom går tillbaka till 8:an tänket.

Men jag vill fortfarande veta vart kontrollpanelen är i den nya uppdateringen.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Helt ärligt tror jag inte dom vågar eller ens tänker den tanken.
Och att det är deras målsättning ...... ja det vart det ju vid Windows 8 när dom ville göra allt "pekvänligt" och vi vet ju alla hur det gick, allt Pc folk gick ju i taket.

Så dom fixade en kombo @ W10.

Så jag tror inte att dom går tillbaka till 8:an tänket.

Men jag vill fortfarande veta vart kontrollpanelen är i den nya uppdateringen.

Med tanke på dragen de gjort de senaste åren, jag räknar med att de kommer göra det förr eller senare, till sitt eget förtret faktiskt. Men jag vill gärna veta det också, för man kommer ha de-bloating och fix att göra från även den här uppdateringen vad jag kan läsa.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Night light?
Är det en motsvarighet till f.lux?

Du har redan fått frågan besvarad, men en fördel night light har gentemot f.lux är att du kan ställa in konkreta tider för när det ska aktiveras/avaktiveras. F.lux kan du bara välja att följa solens upp- och nedgång, själv hade jag satt tidzon på något land nära ekvatorn för att få så lite variation som möjligt. Nu med night light kan jag köra från 21:00 till 07:00 året runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Night light fungerar helt ok i Windows 10 Creators Update, men känns lite grovhugget jfm f.lux.
Vissa appar kan även slå ut Night light, så att det får aktiveras igen.

Då jag främst kör med Night light (samt Windows 10 Creators Update) på min Windows-platta, så kan jag dock leva med det.

Min huvuddator tuffar vidare med Windows 8.1 Pro samt f.lux.

Har uppgraderat tre datorer till Windows 10 Creators Update. Ingen av uppgraderingarna var helt smärtfria, men smidigast gick det från Windows 8.1 Pro till 10:an. Där var det bara Power Management-profilerna som behövdes nollställas manuellt. Dvs CPU:n körde "turbo mode" även i balanserat-läge. Efter återställning till standardinställningar, så lugnade CPU:n ned sig igen.

Jag uppdaterade även två Windows-plattor ifrån Anniversary Update till Creators Update. På dessa försvann nätverskortet ifrån Enhetshanteraren (Windows hittade inte längre enheten). Detta löstes genom att hålla ned powerknappen i ca 30 sekunder vid uppstart. Även ett par andra inställningar nollställdes, men inte alls lika illa som vid tidigare Windows 10 Feature Updates.

Är på det stora hela nöjd med Windows 10 Creators Update. Men buggfritt är det inte.

Kan redan nu avslöja att det ger nada i skillnad, såvida inte systemet är tungt belastat av annat (som exempelvis Beam). I mina egna tester blev prestandan snarare sämre. Har som vana att alltid köra med optimerade system.

Vilka spel har du testat?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Har nu installerat denna på 20+ maskiner. Allt från Dell kontorsmaskiner till min egen admin-maskin och min spel-maskin.

Kan inte säga annat än att denna version känns alltigenom mer stabil, känns snabbare och bättre på alla sätt. OBS min subjektiva bedömning!

Har naturligtvis gjort "rena installationer" ingen "lägga skräp på skräp installation".

Blir mer och mer nöjd med Windows 10!!

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men att kontrollpanelen har försvunnit från menyn när man högerklickar, det gör mig livrädd!!
Pallar inte uppdatera innan jag vet vart den är.

Varför flytta/gömma på en sådan viktig tavla ? Det är ju bara så dumt om det stämmer.

Skriv gärna när ni vet vart den är......Innan dess uppdaterar jag inte.

Start --> Windows System --> Control Panel

Jag kör Windows på engelska

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk

@skog1s: Svensk Windows => Windows tangenten => skriv Kontroll

Edit: Och i Startmenyn under "Windows systemet"

Edit 2: och i filsystemet: C:\Users\%username%\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\System Tools
Där lagars genvägen

Edit 3: C:\Windows\SysWOW64 där finns control.exe

Nu ska jag ge mig med edits Nu blir det mat istället

Visa signatur

"Victorious warriors win first and then go to war, while defeated warriors go to war first and then seek to win."

Permalänk
Medlem

Kommer inte uppdatera tills jag vet att alla mina typ 30+ tweaks jag måste göra i w10 fungerar.
I anniversary förstörde dom ett par tweaks för att försöka tvinga på en skräp, och gjorde andra saker svårare att ta bort/dölja.

Har även sett lite saker som högre dpc spikes osv med creator update på overclock forumet, kommer följa det.
Kör så optimerat W10 jag bara kan idag, stängt av allt som går, tagit bort alla värdelösa bloatware appar, stängt av massa services etc för att få väck allt skräp och få ner dpc.

Finns dock inget med creator jag vill ha, så behöver inte direkt ha så brått, meningslös update för mig egentligen
Samt att jag måste formatera vilket är drygt då det tar flera timmar att göra alla tweaks igen (kommer nog ta ännu längre tid om jag skulle ghetto uppdatera över då jag måste kolla och försöka fixa saker som förstörts av updaten, bättre börja från noll, samt vägrar lägga så stor update över)

Permalänk

Jag tycker Edge fick ett lyft i funktionalitet.. kanskr kan börja använda den nu?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Inaktiv

Skönt att ha en stabil version som håller till 2026 utan krimskrams och ständiga uppgraderingar vartannat kvartal

Idag går tydligen Vista i graven. Den enda Windows version sedan 3.0 jag använt mindre än några timmar.

Saknar utseendet på ikoner m.m från Vista/7 dock.

Permalänk
Medlem

Väntar nog några veckor tills resten av er testat den, MS gör ju inte det själva längre.